Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18
Vad lustigt att du skrev det där.
Jag mådde ju väldigt dåligt efter snittet också, jag klarade inte av någonting, men vi hade ju superlyxen som fick hem vår maternity nurse Fiona 8 dagar efter att S kom till världen. SÅ mycket skit vi har fått för att vi gjorde det. Js mamma var ju en av de som uttryckte störst missnöje och tyckte inte att vi klarade av att ta hand om S själv. Innerst inne så tror jag att hon var ledsen över att vi inte bad henne om hjälp och råd när F var med oss samt att F inkräktade på hennes barnbarn, att S skulle tycka mer om F än henne.
De kommentarerna sitter fortfarande djupt hos mig och allting hon sa när jag var en känslig och nybliven mamma. Jag är säker på att det är därför som jag uppfattar mycket av det hon gör och säger som dåligt, för att de minnena sitter så djupt. Allt vi gjorde var ju dåligt. Att vi hade fasta rutiner var hemskt, att S fick blöjexem var ju vårt fel för att vi inte luftade (när hon låg med rumpan bar efter varje blöjbyte i stort sett), när S hade torsk så skötte vi den inte ordentligt osv osv och hon sa verkligen rätt ut att hon var orolig för att vi inte tog hand om S.
Att vi sen hade världens nöjdaste unge som sov hela nätterna från 2 veckors ålder, i stort sett aldrig skrek eller var missnöjd, att hon blev av med blöjexemet så fort vi bytte från pampers till libero osv, det valdes att inte noteras.
Så som du säger, jag försöker verkligen att tänka på vad jag säger till nyblivna mammor, just för att jag vet i vilken osäker sits man är i, särskilt när grav och förlossning kanske inte varit helt smärtfria.