Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Fast detta är en "sanning med modifikation"!!

För ett antal år sedan pratade jag länge, länge med en gammal same-gubbe och hans fasta åsikt var att dagens samer var "feta och lata".
De håller minimal koll på sina hjordar och pga den bristande tillsynen så hinner rovdjur ställa till mycket mer skada nu än när samerna levde mer MED sina renar!

I mina hemtrakter - ångermanlands inland - finns gott om ren främst på vintern, men även övrig tid på året.
Ren som trampar ner och förstör!

Förrförra vintern blev mina föräldrars grannar av med tre julgansbalysningar sedan renarna klampat omkring på gården och fasnat i sladd och "belysningsnät". Vid kontakter med den ansvariga samebyn så nekade dessa till att de hade renar i området.
Veckorna gick och fler och fler i byn fick problem med närgågna renar. Nya kontakter togs med samma resultat = "Vi har inga renar i låglandet!"

Slutligen fick en granne nog och ringde upp samebyns "talesperson":
-Är det era renar som vi har i trädgården?
-Nej!
-Bra, då skjuter jag dem!
-Nej det kan du inte göra!!!
-Vad spelar det dej för roll, det är ju inte era renar?!
-Du får int skjut dem!
-Ni får 48 timmar på er att hämta dem och flytta dem till en lämplig plats där de inte slår sej ner i folks trädgårdar! Sedan plockar jag fram studsarn!

Dagen därpå kom två lastbilar, skotrar och hundar och merparten av renarna hämtades!

Vad ville jag nu ha sagt med detta långa inlägg?
Jo! Att om våra svenska Samer tog samma ansvar som alla andra herdar i alla andra länder så skulle varken vargen eller järven utgöra något stort hot mot deras boskap!

Om man däremot lämnar sina renar "vind för våg" och tittar till dem en-ett par ggr/vecka så behöver men inte vara hjärnkirurg för att förstå att mycket kan hända!

/Swat

Skadar många? Aldrig hört talas om annat än om det handlar om djur i hage och det är ju förståeligt. Gör dom så med vilt också? Jag har aldrig sett vargar anfalla fler än ett djur, hela flocken hjälps åt att fälla det, sen äter dom medans resten flyr. Menar du att dom skadar många genom paniken som råder?

Saxar ifrån en av länkarna Peter-lundins inlägg ovan:

"Vargen är det rovdjur som är värst att ha i närheten av en renhjord. Den bedömningen görs av äldre samer som själva har upplevt varg i renskogen. Det beror på vargens jaktmetod att spränga en renhjord, driva ren och på det sättet skrämma upp och sprida renarna över stora områden, förutom den mängd den dödar. Upplevelsen är uppenbart chockerande för renarna. I ett sådant tillstånd är det svårt att samla ihop renarna igen eftersom renen skyggar för allt. Vargen lämnar många rivskadade renar efter sig vid misslyckade anfall. Renarna reagerar också mera på vargens närvaro än på andra rovdjurs.

Vargen är också det enda rovdjur som jagar i flock med ett utvecklat samarbete mellan individerna. Vargarnas val av bytesdjur tycks i lika stor uträckning bero på renens beteende, som vargens eget. Snöförhållandena har också avgörande betydelse för jaktmetod och val av bytesdjur. Vid barmark eller då snöförhållandena är goda är jaktmetoden ofta att anfalla med kraft mot renhjorden. Många äldre samer har erfarenhet av att vargen gärna anfaller uppifrån en fjällsluttning och i motvind. Effekten blir en sprängverkan där renarna sprids åt olika håll. Det ser ut som om vargarna medvetet skiljer ut en mindre flock som de sedan tar upp jakten på. När en avskild mindre renflock samlar ihop sig cirklande tätt intill varandra dödas nästan undantagslöst alla renar. "

Sen har jag hört att det inte är ovanligt att ren-kor aborterar sina sin kalv om den upplever stark fara och stress, för at helt enkelt kunna överleva då de blir lättare och lättare kan fly undan(sett på Lars Monsen under ett program där lösa hundar på fjället infångades).

Fast detta är en "sanning med modifikation"!!

Vad är en sanning med modifikation?

För ett antal år sedan pratade jag länge, länge med en gammal same-gubbe och hans fasta åsikt var att dagens samer var "feta och lata".
De håller minimal koll på sina hjordar och pga den bristande tillsynen så hinner rovdjur ställa till mycket mer skada nu än när samerna levde mer MED sina renar!

Lite mer hull har säkert samerna fått eftersom tiderna har varit bättre för dem precis som för oss andra som säkerligen har blivit betydligt fetare!

Men Lata tror jag inte de är, jag en väldigt god vän som är halv-same vars släkt är renägare och vad jag förstår på henne så är det ett väldigt krävande arbete. Sen det jag har sett via TV så är det sant som du säger att renägarna inte befinner sig vid hjorden 24/7 som tidigare när hela familjen vandrade med hjordarna, men att säga att de är lata som din same-gubbe sa är nog något han sätter i perspektiv med hur det var förr, inte med hur det är nu.

I mina hemtrakter - ångermanlands inland - finns gott om ren främst på vintern, men även övrig tid på året.
Ren som trampar ner och förstör!

Förrförra vintern blev mina föräldrars grannar av med tre julgansbalysningar sedan renarna klampat omkring på gården och fasnat i sladd och "belysningsnät". Vid kontakter med den ansvariga samebyn så nekade dessa till att de hade renar i området.
Veckorna gick och fler och fler i byn fick problem med närgågna renar. Nya kontakter togs med samma resultat = "Vi har inga renar i låglandet!"

Slutligen fick en granne nog och ringde upp samebyns "talesperson":
-Är det era renar som vi har i trädgården?
-Nej!
-Bra, då skjuter jag dem!
-Nej det kan du inte göra!!!
-Vad spelar det dej för roll, det är ju inte era renar?!
-Du får int skjut dem!
-Ni får 48 timmar på er att hämta dem och flytta dem till en lämplig plats där de inte slår sej ner i folks trädgårdar! Sedan plockar jag fram studsarn!

Dagen därpå kom två lastbilar, skotrar och hundar och merparten av renarna hämtades!

Jo! Att om våra svenska Samer tog samma ansvar som alla andra herdar i alla andra länder så skulle varken vargen eller järven utgöra något stort hot mot deras boskap!

Om man däremot lämnar sina renar "vind för våg" och tittar till dem en-ett par ggr/vecka så behöver men inte vara hjärnkirurg för att förstå att mycket kan hända!

/Swat

Tråkigt på Julgransbelysningen och det är inte kul när man får trädgården förstörd.
Dålig stil att inte hämta sina renar om det nu var så det gick till...kan ju vara så att Samebyns talesman tog kontakt med någon annan från någon annan by?

Oavsett så tycker jag inte resonemanget håller...det som att säga att får ägare får skylla sig själva när deras får blir fällda, om de hade varit riktiga herdar så hade de bott bland fåren dygnet runt för att hindra vargen. Eller har jag helt fel?

Jag anser att jag som ägare till djur - i mitt fall just nu "bara" hundar och katter - måste ta mitt ansvar och skydda dessa från "uppenbara risker".

I tidigare inlägg i denna tråd så uttrycker jag att jag funderar på att sätta tak/nättak på våra hundrastgårdar då vi har varg som under vintern slagit sina lovar endast ett hundratal meter från tomtgränsen vid ett flertal tillfällen.

Visst...jag kan lämna gårdarna som de är, men det är en enkel match för en varg att hoppa in och ta en hund, så...

Detsamma tycke jag faktsikt gäller får-farmare, renägare och övriga köttdjurs-uppfödare!
Det finns varg- och björnsäkra stängsel!

Jag anser i och för sej också att det för allas skull borde gå att utbilda ett visst antal viltvårdare vars uppgift vore att bla skrämma vargar/björnar som kommer "onaturligt" nära samhällen och bostäder.
I både norra USA och Kanada har det givit mycket goda resultat att man bokstavligen jagar iväg varg/björn som kommer för nära bostäder/gårdar/samhällen. Antingen genom att skjuta på dem med "beanbags" och/eller att - som Indil redan beskrivit - driva dem med hundar/människor som "lever om".

Bor man så att man har "naturen in på knutarna" så finns det risker!
Jag har själv en kull valpar hemma och dessa små får vara ute i en liten "hage" på dagen nu när det är fint väder. I grannbyn hade en annan familj för ett par veckor sedan sina valpar ute på tomten när en hök kom och slog en valp.
Jag har nu täckt över min hage så att ev. intresserade rovfåglar skall hållas ute...

Alternativet hade ju varit att jag höll valparna inomhus eller började skjuta på alla större rovfåglar...och så kan vi väl inte ha det?! Eller?!

/Swat

Komplettering: Renarna i mitt tidigare inlägg tillhörde den tillfrågade samebyn, men de hade som "rutin att neka" om de blev tillfrågade om de hade renar på "olämpliga platser" - enligt tidigare nämnda talesperson. (Orsaken var att det var dyrt att sammla ihop och förflytta djuren om jag minns rätt.)

Vill man hålla renar på samma vis som man gjort i hundratals år så får man kanske inse att man även behöver "passa på dem" som man gjort under tidigare generationer?
Inte bara köra dem i tradare dit man vill släppa av dem och sedan låta dem "gå som de vill".
Inga andra djurägare förväntar sej att de skall kunna släppa sina djur lösa utan att det föreligger risker.
Rent krasst så kan man ju också spekulera i hur många renar som dödas/skulle dödas om delar av renbeteslandet hamnade i ett vargrevir och hur många idag som dödas i trafiken eller på järnvägen?

Senast ändrad:

Jag förstår hur du tänker och tycker definitivt att du ska sätta tak på din hundgård.

Det finns vargstängselbidrag att söka för hagar och betesmark(kanske gäller din hundgård med, värt att kolla kanske) men det krävs en hel del för att hålla vargen ute, fyra till fem eltrådar lägsta tråden ca 20-30 cm ner(vargen söäker tydligen främst efter låga ingångar) och översta minst 1,5 meter upp, men ekonomin är bara en aspekt, det kräver ganska mycket tid och arbete för att uppföra dessa hägn och sen att underhålla dem(uppväxt gräs får ej nudda tråden som då jordar osv), i många fall är det en investering som på sikt naturligtvis gynnar boskapshållaren då hägnet även håller andra rovdjur borta, tex Lo och järv(även björn tror jag), men vissa betesmarker är förstora för att det ska vara rimligt att hägna dem.

Nu har vi(vad jag vet) bara haft en varg i skåne de senaste 20-30 åren, en stackare som kom så långt som till Helsingborg och gick in i trädgårdar i stadens utkanter innan han blev bortskrämd och tvingades norrut igen, men här nere finns enorma betesmarker för nötdjur som vandrar fritt under vår, sommar och höst.

Det hade varit en sak om vargen tog ett djur och nöjde sig med det, men det gör den inte, den fäller så många den kommer åt och i processen skadar den dessutom många andra djur i flocken.

Den person som ändrat min inställning till vargen är min mor, som är otroligt naturintresserad och som varit inne och träffat vargarna i skånesdjurpark face-to-face, även en av mina söner har varit inne hos dem. Hon har varit på otaliga föreläsningar om varg genom Rovdjursföreningen och även hon har varit en förespråkare för mer varg i sverige, Men med tanke på hur vargen fäller så många byten som den inte äter så är det inte längre en självklarhet att vargstammen ska få växa mer. Ser man till statistiken över antalet angrepp i förhållande till antalet vargar så är det inte svårt att tänka sig framtida scenarion om stammen tillåts växa.

Vargen är en oerhört skicklig jägare och det enda rovdjur i Sverige som jagar i flock och enligt väldigt specifika jaktmetoder och det skapar väldigt lidande på bytesdjuret oavsett om det skadas eller blir fällt, eftersom vargen inte går på strupe som tex Lejon som också jagar i flock, utan de sliter upp djuret i främst buken.(*edit: ska tillägga här att de, liksom lejon först fäller bytet, men ett lejon avlivar därefter djuret, vilket vargen inte gör på samma sofistikerade sätt. Tydligen så är de däremot så organiserade i sin jakt att de alltid går på vänster bakben.)

Ett annat problem är att vissa individer går amok medans flertalet håller sig på sina revir, dessa individer skapar stora skador och det går inte att förutse vilka djur som blir boskapsjägare, vilket innebär att om när man tar bort en sådan varg så är sannolikheten att det ska ske igen väldigt stor eftersom det inte handlar om en sjuk eller speciellt mordlysten individ...snarare en väldigt normal individ som hittat ett paradis av kött och gör det den av naturen är byggd att göra!

Så enligt mig så tycker jag att vargstammen är bra som den är, få in lite mångfald i genetiken men låt inte stammen växa.

Jag tror att de metoder du nämner är ett väldigt effektivt sätt att skrämma bort vargen på, även framtida jakt på varg kommer att få den att hålla sig borta ifrån människor i större utsträckning än i dag, men så länge vi har betesdjur så kommer vargen att finnas omkring människan, det har den gjort i alla tider och den är det näst smartaste djuret vi har i vår fauna så att skrämma den kommer bara att hjälpa en liten bit på vägen är jag rädd.

Senast ändrad av en moderator:

Sen har jag hört att det inte är ovanligt att ren-kor aborterar sina sin kalv om den upplever stark fara och stress, för at helt enkelt kunna överleva då de blir lättare och lättare kan fly undan(sett på Lars Monsen under ett program där lösa hundar på fjället infångades).

När jag gjorde mitt arbete om renen så framgick det tydligt på flera ställen att även drivande med skoter kan frambringa denna stress och att vid obduktion så är magen svårt sargad av sår pga av stressen av fösningen. Tydligen så är det fruktansvärt känsliga djur som knappt tål någon ny faktor i miljön utan att stressa upp sig. Men som jag har fattat det så fungerar det bra att fösa med hund, dock är detta inte så vanligt längre. (Jag har själv renvallare och kontakt med flera uppfödare och det är inte ofta det säljs till samer/renägare).

Jag har även en bok om renens sjukdomar som tar upp skador på mage och tarm vid olika stressfaktorer. Ska se om jag kan hitta något i den!

(Tyvärr så har jag inte kvar mina källor från mitt arbete!)

Renen är ett halvtamt flockdjur som under stora delar av året lever i stora grupper!
http://www.de5stora.com/rovdjurManniska/renar/vargen/
http://www.samer.se/1180
PL

Jag vet hur renen lever och fungerar, men jag fick inte ihop ditt påstående med hur vargar jagar (på vad jag sett). Där siktar ju vargarna in sig på ETT djur och fäller det, det skulle inte fungera om alla sprang runt och rev lite på måfå. Jag betvivlar dock inte att det som berättas i artiklarna är sant.

Jag har läst en del från en same som jobbar med lapsk vallhund och skoter vid flyttningen av sina renar. Vad jag fattar det som så är tågrälsen det största bekymret för honom där han är. Men jag ska se om jag inte kan växla några ord med honom om hans verksamhet kontra rovdjurstrycket och rälsen.

Swats inlägg var intressant! Det var en sida som jag inte trodde "fanns" eftersom samerna alltid i mediesammanhang bedyrar hur mycket dom bryr sig om varje enskild rens väl och ve.

Senast ändrad:

/Swat

Det vore faktiskt intressant att närmare undersöka hur det ser ut i andra delar av världen där renskötsel bedrivs. Det finns nämligen flera andra urfolk som bedriver renskötsel och gemensamt för alla dessa är att den bedrivs i områden där det finns varg.

Jag saknar er med :)

grejen med det mer norrländska landskapen är att det är mer glesbefolkat där, det finns större ostörda skogar med mer vilt. När viltet tar slut så går man på tamboskap, eller ett par serverade jakthundar varje år!

Det finns ju en anledning till att man näst intill utrotade vargen för 50 år sedan men inte björnen.

Hur många vargar finns det i Sverige? 400st med ett stort mörkertal? Och björnar typ 3000 stycken?

I Roslagen pratas det om ett 15-tal vargar. Riala-paret + 4 valpar är ju bara en del. Man har säkrat spår på gårdar från andra vargar också..

Riala-paret (honan?) har man pejl på och pejlar i stort sett varje dag. Därav har man kunnat säkra att paret vad jag förstått inte visar spår på gårdar eller var med i den här senaste incidenten. Däremot vet man ju då inte om det är valparna eller någon annan?

Och ja, jag är fortfarande tvärsäker på att man i smyg har skickat vargar med "taxi" hit.

Inlägget menat som mer allmänt, inte enbart till dig ;) Vi ses snart!!! :D (och då ska vi inte prata om vargar för varken du eller jag lär ge oss hahaha)

Jag umgås emellanåt med estländare, och de har 3000 vargar (säger de själva) på en yta som Uppland, Sörmland och Östergötland. De undrar om vi är rädda för rävar också, lite spydigt alltså!!! 3000 Vargar!!! Det sätter våra 400 i ett nytt perspektiv.

Seabaz, boxen är färdig nu:-)

ps off the record:
En gammal indian satt och pratade med sitt barnbarn.
Han sa: "I alla människor bor det två vargar som slåss.
Den ene är ond. Det är ilska, fruktan, missunnsamhet, avundsjuka, sorg, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism. Den andra är god. Det är glädje, fred, kärlek, hopp, lugn, ödmjukhet, välvilja, empati, sanning och tillit."
"Vilken varg vinner?" sa barnet.
"Den du matar" sa den gamle indianen.

Men vägar järnvägar o vattenregleringar är ju vad som stoppar den naturliga flytten o tvingar fram lastbilstrasporterna.
PL

Jag umgås emellanåt med estländare, och de har 3000 vargar (säger de själva) på en yta som Uppland, Sörmland och Östergötland. De undrar om vi är rädda för rävar också, lite spydigt alltså!!! 3000 Vargar!!! Det sätter våra 400 i ett nytt perspektiv.

Seabaz, boxen är färdig nu:-)

Tur att jag inte bor där då!;)

Att dom säger sig ha 3000 vargar gör inte att vi ska ha fler här för det, förresten så lät det som VÄLDIGT för mycket varg på den ytan.

Om rävarna vore i storlek med vargarna och jagade i flock skulle jag inte vilja ha ett stort räv bestånd heller.

Fast varken reglerade älvar eller järnvägar/vägar är ju något nytt.

Om samerna av hävd vill bedriva renskötsel "som de alltid gjort" så finns ju inget alternativ för dem än att anpassa sej efter rådande "spelregler", eller?

Om de kör renar lång väg för att vägar, järnvägar, älvar "kräver" det så bör de väl även lägga tid och energi på att "hålla koll" även på dessa djur.
Att lämna djuren på hösten och hämta dem drygt 5 månader senare och gråta över att flera/många dött känns som en rätt ovanlig djurhållning!

Om de känner att de måste sprida sin djur över stora ytor för att hålla dem med bete så måste de ju även övervaka dessa områden....eller minska antalet djur!

/Swat

Problemet ligger inte på det planet.
Samerna är att betrakta som ett ursprungsfolk.
Indianer inuiter och andrafolk har krävt och börjat återfå kontrollen över de landområden som betraktas som "deras".
Sverige har varit aktiva när det gäller indianers rättigheter bla. Så trycket ligger på på riksdagen att placera sina pengar där man tidigare placerat sina ord så att säga.
Hela den frågan är full av problem.
1 marken ägs bara till en del av staten
2 vilka är samer? Bara de som är sysselsatta inom rennäringen eller ska allasom kanbevisa att man har anor inom "folket" få ta del av rättigheterna
3 det rör sig om emensa summor. Skog, vattenkraft för att nämna några.

Men likaså som EU kan och ställer krav på sverige vad det gäller jakt o vilt så kan vi som nation utsättas för internationella påtryckningar vad det gäller hanteringen av ägande o brukanderätten till gammalt sameland.

I af här är de ganska ofta på vintern och håller koll på sina djur, var de är osv. :cool:

Problemet ligger inte på det planet.
Samerna är att betrakta som ett ursprungsfolk.
Indianer inuiter och andrafolk har krävt och börjat återfå kontrollen över de landområden som betraktas som "deras".
Sverige har varit aktiva när det gäller indianers rättigheter bla. Så trycket ligger på på riksdagen att placera sina pengar där man tidigare placerat sina ord så att säga.
Hela den frågan är full av problem.
1 marken ägs bara till en del av staten
2 vilka är samer? Bara de som är sysselsatta inom rennäringen eller ska allasom kanbevisa att man har anor inom "folket" få ta del av rättigheterna
3 det rör sig om emensa summor. Skog, vattenkraft för att nämna några.

Men likaså som EU kan och ställer krav på sverige vad det gäller jakt o vilt så kan vi som nation utsättas för internationella påtryckningar vad det gäller hanteringen av ägande o brukanderätten till gammalt sameland.

Det är helt omöjligt att jämföra Samernas situation med de andra folkgrupper du nämner. I deras fall handlar det om kolonisation medan det här handlar om områden där ingen vet vilken folkgrupp som kom först. Det har under långa tider funnits flera olika folkgrupper i de områden där det bedrivits renskötsel och det blir således helt omöjligt att "återlämna" något.

hmm dessutom så ska renskötarna ha nåååågot fler renar idag än på den tiden det begavs sig att de var så kallat (eventuellt) först på markerna. Dagens renhjordar är ju enorma.
Jag har inget emot samer, jag har själv en lapsk vallhund så jag är väldigt intresserad av samer och deras kultur, men vissa saker får mig att känna en viss betänksamhet över samernas krav.

Så bra för er!

Så är dock inte fallet i varken min eller min mans hembyar!:cool:
Det kan bokstavligen gå flera månader emellan deras besök och när de kommer så kör de runt på grusvägarna och ser efter om de ser sina djur.

/Swat

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 869
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka