Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Men vad är skillnaden mellan att framföra sina teorier som argument i en diskussion o att ha den åsikten????
Förstår inte att ngn som säger sig inte hata vargar kan hitta på så många argument mot den ynka spillra av en hållbar stam som finns.
PL

Nej jag har förstått att du inte kan förstå mig. Så det kan vi ju komma överens om, och jag förstår mig inte på dig heller eller rättare sagt ditt tänk ang varg frågan

Då kan du alltså inte förstå andra människor heller i olika situationer, om du inte ser skillnaden mellan att hata något och att vilja förändra något pga att det är förknippat med obehag eller ställer till med "problem" av olika slag.

Skulle det hända någon nära anhörig till mig något pga vargen då skulle det nog plocka fram ett HAT!!!

Ja allt som inte innebär FLER vargar HÄR blir till en förbättring

Har du svårt att se att det finns mycket större skogsområden än just här?

hur menar du då?

nog är det väl mer skog mellan Stockholm - karesuando (1294,9 km) än Stockholm - Smygehuk (658,6 km)!?

hur menar du då?

nog är det väl mer skog mellan Stockholm - karesuando (1294,9 km) än Stockholm - Smygehuk (658,6 km)!?

Ja det finns mkt mera skog än i de tre länen där 90% av vargstamen bor, skulle man satsa på vargen och få ett större bestånd så skulle det satsas på att få en större spridning, det skulle gynna både varg och människa, att det är ett så pass infekterat ämmne beror till allra största delen på att det bara är några få län som har varg, och att det inte skulle uppskattas av dom som bor i de vargtätaste reviren med ännu flera vargar är väll helt naturligt.

Antalet varg i Sverige skulle kunna öka radikalt om den var fördelad i HELA Sverige.

Förstår du nu? För jag förstår faktist inte vad dina siffror har med mitt inlägg att göra.

Hur som helst så har det varit mycket vistelse inne i byarna av vargar som inte tycker att vi människor är läskiga och som djurägare och 5 barns mor så blir jag instinktivt orolig och tycker det är olustigt och självklart slår försvarsmekanism in!
Och ja då ser jag vargen som ett hot!
Och tro det eller ej alla bukefalister jag har varken fobier eller förföljelsemanier eller är sjuk på något annat sätt heller. Därremot är jag en mor som älskar mina 5 barn och gör allt jag kan för att skydda dom och en djurägare som är rädd om mina djur och inte vill att dom blir vargföda.

Frågan är om det inte behöver utvecklas en strategi för att skrämma dessa individer som kommer ner i samhället om det nu sker såpas ofta. Mins inte om det var USA eller Kanada men på ett stället fångades besvärliga individer in. Data samlades in och spårkrage sattes på. När björnen släpptes lös så jagades den av människor (som skrev , stojade och stimmade) och hund (gav skall) i band samt det sköts gummi kulor på den. Dom skrämde helt enkelt skiten ur björnen.
Tydligen så fungerade det rätt bra. Med pejling kunde man ju se om björnen var i närheten av samhälle eller höll sig borta.
Det är lite synd att man inte fokuserar på problemlösning på annat sätt än att ha ihjäl dom eller "flytta dom annanstans". Det svåra med att flytta vargar är ju att dom mycket väl kan få för sig att stället inte passade dom och så drar dom vidare. Det är nackdelen med ett djur som kan rör sig över ruskigt långa sträckor.

Visst, men du får ju räkna bort renbetesland från den ytan för att det ska bli mer korrekta arealer att diskutera öht.

kl

Peace

216375_1935079626463_1526504432_2012200_2340232_n.jpg

Frågan är om det inte behöver utvecklas en strategi för att skrämma dessa individer som kommer ner i samhället om det nu sker såpas ofta. Mins inte om det var USA eller Kanada men på ett stället fångades besvärliga individer in. Data samlades in och spårkrage sattes på. När björnen släpptes lös så jagades den av människor (som skrev , stojade och stimmade) och hund (gav skall) i band samt det sköts gummi kulor på den. Dom skrämde helt enkelt skiten ur björnen.
Tydligen så fungerade det rätt bra. Med pejling kunde man ju se om björnen var i närheten av samhälle eller höll sig borta.
Det är lite synd att man inte fokuserar på problemlösning på annat sätt än att ha ihjäl dom eller "flytta dom annanstans". Det svåra med att flytta vargar är ju att dom mycket väl kan få för sig att stället inte passade dom och så drar dom vidare. Det är nackdelen med ett djur som kan rör sig över ruskigt långa sträckor.

Självklart skulle man kunna försöka skrämma skiten ur dom, så dom höll sig borta, nu kan ju inte jag ta ett sådant beslut eller skrämma vargar själv , tror inte jag får springa runt och skjuta med gummi kulor på dom heller helt lagligt (om vi inte pratar om att den attackerar tamdjur eller något annat...:angel:) Fast då är det blykulor som gäller i alla fall.)

Skulle det komma något sådant projekt så skulle jag om möjlighet finns haka på dirrekt! Fast jag fastslår ändå att om vargbeståndet ska öka ännu mer så önskar jag en spridning och jämnare fördelning i vårat avlånga land.

Senast ändrad:

Nej men..... DEN bilden satt jag helt nyss och tittade på, i den fantastiska boken om The Sawtooth Wolves! Jag funderade på om/hur man kunde kopiera den och lägga in här i tråden - och så har du hittat den också! Härlig bild! Vargen ligger på sidan och sätter upp tassen.

Visst, men du får ju räkna bort renbetesland från den ytan för att det ska bli mer korrekta arealer att diskutera öht.

Renbetesmarker ligger väl inte inne i skogen?

Själv har jag alltid varit för varg, men jag är inte lika säker på att en ökad vargstam är något vi behöver i Sverige.
Först och främst så är vargen inte rädd för människan, men om vi får en reguljär jakt på den så kanske den rädslan kommer att etableras?

Under 2010 förekom 48 anfall på tamdjur(getter, nötdjur och får) utav varg med totalt 201 djur som skadats(13), dödats(163) eller saknas(25) som utgång.*
ca 359 angrep och 21 dödade hundar pga varg 2010.
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/viltskadestatistik_2010.pdf

Så våra tamdjur attraherar vargen och kommer att driva den närmre våra samhällen. Att varg inte angriper människor är en myt, det händer däremot inte så ofta, här i sverige har vi varit förskonade, men senast 2000 angreps två personer och fick ganska svåra skador av varg i yellowstone, där man planterat in varg som i princip var helt utdöd.

Lite kan man reflektera över varför våra förfäder närde ett sådant varg hat att man nästan lyckades utrota arten i sverige...var detta hat helt ogrundat eller fanns det en anledning till att vargen rensades bort?

Vad har ändrats i dagsläget som gör att vargen tillför något positivt och är det isåfall av sådant värde att andra djurs lidande är av underordnad betydelse?

Är du seriös??

Jag bor i renbetesland och här ser det ut så här:

Ja jag är seriös...det var en fråga!:)
Jag har aldrig varit längre norr än till Gävle, men jag har bott mest i skåne med undantag förr några år i stockholm och småland.

Vilka underbara bilder, där skulle jag kunna tänka mig att bo!

Anledningen till min fråga är att jag tänkte att det inte borde gå att driva renskötsel i skogen då det måste vara i stortset omöjligt att samla hjorden eller få en överblick om var de befinner sig.

Renarna rör sig över enorma områden. Sommartid vistas de i fjällregionen, gärna fjällhedar där de slipper de värsta flugattackerna. Vintertid vandrar de ner till skogslandet, ända ut till norrlandskusten. (Eller, fraktas med långtradare...:angel:)
Så minns jag det hela i alla fall, det var alltid renhjordar längs E4:an om vintrarna!

Så det finns någon mer som tänker som jag, i vargfrågan även på buke, va kul :banana:

Det styrker ju min teori att man INTE behöver vara VARGHATARE för att man av olika skäl inte vill ha en större population!

Jag förstår heller inte varför vi ska ha de nu, det har blivit en varghysteri i Sverige!

Ok, man kan förenklat uttryckt säga att renbetesland året runt = större delarna av lappland, norrbotten, västerbotten främst i fjällvärlden där födan finns i störst utsträckning såklart.

Vinterbetesland stora delar av = ångermanland, medelpad, Jämtland/Härjedalen och norra hälsingland, fast nog har vi ren här i markerna även under sommartid, om än inte samma stora antal som vintertid..

(om jag missat någon del, så får någon gärna fylla i :) )

Så det är ganska stora arelaer mark som det handlar om där vargen inte får etablera sig, fast i gengäld så är det marker där björn, lo och järv trivs mkt bra så nog finns det en hel del rovdjur i renbetesland även utan varg.

Varför får inte vargen etablera sig där då? Vet du det?

Vad jag förstått så är Järven det största hotet mot renen egentligen? Iaf på ett arbete jag gjorde i skolan för några år sedan.

Får vi in varg i renskötselområdet så är det den som är det värsta hotet!
Springer fort skingrar hjorden totalt o skadar många.
PL

Skadar många? Aldrig hört talas om annat än om det handlar om djur i hage och det är ju förståeligt. Gör dom så med vilt också? Jag har aldrig sett vargar anfalla fler än ett djur, hela flocken hjälps åt att fälla det, sen äter dom medans resten flyr. Menar du att dom skadar många genom paniken som råder?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 869
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka