Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara till mitten av nästa vecka, fick vi höra idag. Sen är det hem och besök på dagavdelning några gånger i veckan för uppföljning.
Gissar att vi inte kommer känna oss lika trygga första natten hemma :p.

Vad skönt, även om man blir av med en del trygghet. Jag var väldigt tacksam över allt stöd vi fick på bb så det kändes som ett stort kliv hem, men misstänker att det är än lite större när bebis kommer lite tidigare. Det kommer säkert gå jättebra för er:)

Spädbarn kvävs i princip inte av sitt eget kräk. De har sin kräkreflex mkt längre fram i gommen än vuxna (bra vid matintro också), vilket gör att de inte lika lätt andas in sitt eget kräk.

Idén med magliggande för spädbarn kom ifrån vuxenmedicinen och soldaterna i Koreakriget. De lades på mage för att inte kvävas av sitt kräk. Tyvärr fick det stora konsekvenser för psd-statistiken.
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/13357/LKT0950s3406_3407.pdf

Så jag tror inte ni behöver vara oroliga. Tror man vakna om de hulkar upprepade gånger.

Tack för lugnande info:) gillar verkligen inte de här katastroftankarna som smyger sig på då och då... känner att jag kommer vara värsta hönsmamman!

Någon annan vars bebis spyr ibland? Hur tänker ni nattetid med att märka att barnet spyr när det ligger på rygg? Började fundera på om det är tillräckligt högljutt för att man ska vakna av när man är såhär trött...
Ja, men mest lite mjölk som kommer ut igen, dvs inga stora kaskadkräk. Ibland låter det, ibland inte tycker jag. Hon ligger på rygg men med huvudet åt sidan så tror inte det är några problem.

Vad skönt att han vänder sig, man hoppas ju att de ska göra det. Lyckas ni alltid rapa efter maten? Har lite svårt att få till det ibland men kanske måste hålla på längre än vad vi gjort hittills.
För det mesta, men ibland somnar han ju mitt i maten och då kan de vara lite svårare/ta längre tid.

Här säger de att alla barn inte behöver rapas. Man får se vad som gäller för ens egna barn.
Det sa de till oss också på förlossningen när jag frågade om han behövde rapas första gången efter att han ammades. Men har märkt nu att han spyr mindre om han får rapas, så försöker göra det i allafall :)

Hej alla, hur går det för er, gravida och nyblivna mammor?:)
Jadu. Det går bra förutom amningen men jag har accepterat att det kanske inte alls kommer fungera så här börjat introducera ersättning långsamt. Tänker att hans mage ska bli van med lite i taget så får får han bröstmjölk på flaska också. Tror det blir hur bra som helst :)

Jadu. Det går bra förutom amningen men jag har accepterat att det kanske inte alls kommer fungera så här börjat introducera ersättning långsamt. Tänker att hans mage ska bli van med lite i taget så får får han bröstmjölk på flaska också. Tror det blir hur bra som helst :)
Kommer inte gå över helt på ersättning. Kommer fortsätta pumpa men inte lika ofta sedan :p

Beräknad bf idag (igår såg jag nu), och här händer inte särskilt mycket :grin: Suttit på tävling och fotat halva dagen för att hålla mig sysselsatt.
Men ja, just nu känns det som om hon aldrig vill komma ut :arghh:

Ja, visst känns det segt när man passerar Bf! Hoppas det kommer igång för dig snart! :) Dags för fler bebisar i tråden nu ;)

Idag är lilla W 8 dagar! Börjar vara lite mer och mer vaken mellan varven! Imorse vände han sig från rygg till mage:eek: är inte det extremt tidigt?
Annars flyter det på bra, vi börjar känna honom mer och mer och komma in i rutinerna! Imorgon ska sambon åka till jobbet, så de blir första prövningen att klara allt själv! Men känner mig trygg i att jag klarar det :up:

Beräknad bf idag (igår såg jag nu), och här händer inte särskilt mycket :grin: Suttit på tävling och fotat halva dagen för att hålla mig sysselsatt.
Men ja, just nu känns det som om hon aldrig vill komma ut :arghh:
Så kändes det för mig också. Kommer nog aldrig komma en bebis. Så jag tror din kommer om 4 dagar ;)

Ja, visst känns det segt när man passerar Bf! Hoppas det kommer igång för dig snart! :) Dags för fler bebisar i tråden nu ;)

Idag är lilla W 8 dagar! Börjar vara lite mer och mer vaken mellan varven! Imorse vände han sig från rygg till mage:eek: är inte det extremt tidigt?
Annars flyter det på bra, vi börjar känna honom mer och mer och komma in i rutinerna! Imorgon ska sambon åka till jobbet, så de blir första prövningen att klara allt själv! Men känner mig trygg i att jag klarar det :up:
Då vågar jag också säga det. Min Noah har ocps vänt sig från rygg till mage.. EN gång i sängen. La han framför mig på rygg så när jag kollade på han igen så låg han på mage.

Jag blev väl minst sagt förvånad men tänkte att det måste vara lättare i sängen eller nått så tänkte inte mer på det än att man nämner det på skoj för andra ibland :p men de sa ju på återbesöket att han är väldigt stark så han kanske är det haha.

Fått några svarsleenden också. Vet ej om det är just att han blir glad för att se oss eller om det bara varit en tillfällighet. Men har oftast inträffat när någon av oss hamnar i hans siktfält. Svårt det där o avgöra

Här går det bra trots förkylning som inte vill ge med sig. Lillan fyllde två veckor i natt. Vi har lyckats smitta farmor, morfar och min moster så de också är eller har varit riktigt dåliga. Trots att vi haft sjukan ett tag. Ngn väldigt potent virus eller bakterie känns det som.

Nattningarna med storebror har varit katastrof fram till i förrgår, och nu har vi haft varsin bra läggning och lugna nätter. Känns super!

Lillan sover som en liten gris. Men som ngn annan också skrev så är hon vaken lite mer mellan varven. Två ggr har hon somnat nöjd i pappas famn efter matning.

Än så länge har vi sluppit ordentlig magont. Tror en stor anledning är att jag portar henne vid varje blöjbyte och så fort hon börjar bli stökig/rastlös. Vid sistnämnda kommer det ofta bajs och pruttar. Ofta kissar hon en skvätt. Portar och byter blöja oftast direkt när hon vaknar och innan matning.

Är lite orolig för viktökningen. Ska väga igen på fredag. Min BVC-sköterska var dock inte alls orolig. Så jag försöker hålla mig lugn.

Här är det rätt lugnt, väldigt svullen men känner mig piggare i huvudet. Att blodvärdet gått upp har nog gjort sitt. På tors kommer min mamma och hjälper mig att fixa och sortera, ska försöka ha tålamod :angel:

@Pengy och @MinIan ja det är ju väldigt tidigt, om det inte är sängens lutning som har hjälpt till?

Här är det bra, lite småsnorigt men ingen fara hittills. Börjar få in rätt bra"rutiner" på att ta hand om två barn, tex lägga de ihop (fast sen följer ju Elvira med upp igen om jag inte somnar också).

Barn kan vända sig väldigt tidigt, därför man inte ska lämna de obevakade på t.ex. skötbord ens som nyfödda. Som medveten och kontrollerad rörelse brukar vändningar komma tidigast vid 3 månader, men vanligen är de ca halvåret när de kan behärska vändningar. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
59 60 61
Svar
1 208
· Visningar
38 607
Senast: Lyan
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 572
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 160
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama