Vårföräldrar 2017 del två

Status
Stängd för vidare inlägg.
5/12 ska jag till bm, pratade om tröttheten och det var såklart normalt (:grin:) och fogarna tyckte hon inte var så farligt, vi skulle ta det när jag kom dit. Ska till sjukgymnasten om två veckor, hade gärna kommit tidigare men jag är bortrest i tio dagar och måste jobba fredagen när jag kommer tillbaka.

Jag ska nog köpa en jättestor tårta till min BM (så den räcker till alla).
Hon viftar inte bort något och jag behövde bara säga "det fungerar inte med bäckenet längre" så hade jag en läkartid. Osv.

Jag är _så_ glad. Man har ju läst skräckhistorier och hon ser lite barsk ut men skenet bedrar. Hon är bara effektiv :D

Personligen tycker jag att det är förvirrande att det kan skilja sig så himla mycket. Bara mellan två grannkommuner kan det ju skilja sig jättemycket. (Jag och @Lazy Lady kan ju jämföra.)

Jag och min kompis bor i samma län men är en bit mellan kommunerna!
Kollade proverna från inskrivning, HB 123, ferritin 36 (skulle vara mellan 15-50 tror jag) och Tsh 1,3. Det har inte med järn att göra men eftersom hela dne kvinnliga delen på mammas sida har problem med sköldkörteln vill jag ha lite koll!

Jag ska nog köpa en jättestor tårta till min BM (så den räcker till alla).
Hon viftar inte bort något och jag behövde bara säga "det fungerar inte med bäckenet längre" så hade jag en läkartid. Osv.

Jag är _så_ glad. Man har ju läst skräckhistorier och hon ser lite barsk ut men skenet bedrar. Hon är bara effektiv :D

Samma här, den jag hade sist dock :wtf: Men ursäktade henne när hon faktiskt nästan erkände att hon va "trött" på sitt jobb och skulle byta.

Så jag gick dit och gjorde det praktiska sen hem. Idag kan jag ringa och fråga, får tider och förståelse. Det känns bra för jag är mer orolig denna gång :)

Jag och min kompis bor i samma län men är en bit mellan kommunerna!
Kollade proverna från inskrivning, HB 123, ferritin 36 (skulle vara mellan 15-50 tror jag) och Tsh 1,3. Det har inte med järn att göra men eftersom hela dne kvinnliga delen på mammas sida har problem med sköldkörteln vill jag ha lite koll!

Här är ferritin (P) 10-90 och mitt var 58 i augusti. HB vet jag inte men brukar inte vara under 120. Undantaget efter utomkvedset.

Vad märkligt att det är så himla olika med rekommendationer kring järn. Jag har inte behövt äta extra järn någon av mina graviditeter och har alltid haft väldigt bra värden. Vet inte hur det har gått till för jag älskar inte precis leverpastej eller annan inälvsmat :D

@Lazy Lady , jäkla tand! Hoppas de får rätt på den en gång för alla!!

Jag är hemma idag och det känns skönt. Sammandragningarna är för första dagen lite lugnare, så skönt! Dottern var vesen idag igen (somnade 17:20 igår och fick knappt liv i henne i morse toppat med förkylning och acetonlukt från munnen = hon är hemma med mig, så stora Dora går varm på TV´n). Hon får vara hos mormor när jag ska till läkaren och sen hämtar vi sonen för fredagsmys när pappan kommer hem. Fast det kommer innebära att spackla ett tak för hans del... På väg in i kaklet med husrenoveringen, mäklaren kommer den 7/11 och ska bekräfta värdet för banken (vi har lånat pengar och byggt till en ovanvåning) så då måste allt vara klart och vi håller tummarna skithårt för en bra värdering!

Jag ska ta extra järn efter v.20 eftersom mitt ferritinvärde var 33, det var närmre den undre gränsen. Hb var däremot 12? så det var ok. De värdena tog de vid inskrivningen v. 12. Sedan har jag får lite b12 i kroppen så jag får injektioner och tabletter mot detta.
Jag tål inte järntabletter och har ätit lite alternativa sådana, har nästa koll v. 24 hos bm och då tar de nya järnvärden så då får vi ser hur det gått.
Jag får jävulska diareér av järntabletter så det går bara inte (fast det kan ju ses som en väldigt bra bantningskur :yuck: )..... Kör på blutsaft och Hemoplett (hälsokost), blev även rekommenderad något som heter Sideral Forte av bm, men det var ganska dyrt så jag har inte vågat prova om det är så att det inte fungerar...

@Lazy Lady , jäkla tand! Hoppas de får rätt på den en gång för alla!!

Jag är hemma idag och det känns skönt. Sammandragningarna är för första dagen lite lugnare, så skönt! Dottern var vesen idag igen (somnade 17:20 igår och fick knappt liv i henne i morse toppat med förkylning och acetonlukt från munnen = hon är hemma med mig, så stora Dora går varm på TV´n). Hon får vara hos mormor när jag ska till läkaren och sen hämtar vi sonen för fredagsmys när pappan kommer hem. Fast det kommer innebära att spackla ett tak för hans del... På väg in i kaklet med husrenoveringen, mäklaren kommer den 7/11 och ska bekräfta värdet för banken (vi har lånat pengar och byggt till en ovanvåning) så då måste allt vara klart och vi håller tummarna skithårt för en bra värdering!

Ja, nu får dom faktiskt ta och laga den.. det lustiga är att sköterskan fick skriva in att jag hade tandvärk för att dom skulle ta det öht, för kommunens invånare har lägsta prio? Vi får bara komma in om det är akut. Jag kan liksom inte ha en halv kindtand sa jag, den har börjat ila lite också så då kan man ge sej fan på en fet värk i helgen om det inte fixas:crazy: Smakar apa om tanden dessutom..

Spännande med värdering! Håller tumme så ni kan få svinbra räntor :up:
Och skönt att sammandragningarna lugnat sej lite! Vila och lyssna på kroppen:heart

Min "hålla igång magen"-plan inkluderar vatten på längden och tvären. Så nu har jag druckit 4dl med resorb. Resorb är ganska äckligt. Men säkert bra. Och så ätit en fruktpuré. Ska nog ätas kall tror jag. Och kanske helst på gröt. Men jag kände mig nyttig :D

Under slutet av min förra graviditet tog jag blutsaft som jag sköljde ner med lite apelsinjuice, det höll järnvärdet i schack :)
Nu får vi se om det behövs något denna gången..

Annars funkar det bra med kött (om man äter det), broccoli, spenat och annat grönt, och leverpastej exempelvis. Jag äter allt detta, och äter extra mycket grönt nu, så förhoppningsvis är mitt järnvärde bra.

Mjölkprodukter hämmar upptaget av järn så det är bra att undvika. C-vitamin ihop med järn är däremot bra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 654
Senast: MML
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 005
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar