Vårföräldrar 2017 del två

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjat med järn eftersom jag ju påbörjat v 20. Tvärstopp förstås men tog Dulcolax på en gång och nu börjar vatten, fibrer och "rätt frukt"- rejset.

Har en plan :sneaky:

Min bm skulle ringa om jag behövde börja med järn men inte hört nåt än, hos en kompis bm skulle alla börja med järn i v20!

Min bm skulle ringa om jag behövde börja med järn men inte hört nåt än, hos en kompis bm skulle alla börja med järn i v20!

Så är det här, att har man inte börjat efter inskrivning direkt så ska man ta en varannan dag från v 20 cirkus. Och så tror jag att jag ska lämna nya prover 18/11.

Äntligen en morgon som jag vaknar hyffsat utvilad och inte speciellt illamående:up: (förutom när jag står i duschen och får andas varmt och fuktigt:wtf:, slänger upp fönster och dörrar i panik när jag duschat:laugh:)

Fredagen ska firas med tandläkaren.. igen!! Lagningen för åt helsike så det är bara att på't igen:mad:
Men ikväll blir det lite skaldjursfrossa med maken och imorgon ska vi ut på dejt:love: Överraskade honom med att ha bokat bord så vi kan ha lite mys:heart

Åh skaldjur :love:

Så är det här, att har man inte börjat efter inskrivning direkt så ska man ta en varannan dag från v 20 cirkus. Och så tror jag att jag ska lämna nya prover 18/11.
Jag är i vecka 28, äter inte extra järn och har ett Hb på 141. Så det där gäller inte alla.

Såg nu att du skrivit att så är det där du bor.
Sorry.
Tycker dock ändå att det är onödigt att alla i din region ska börja äta järntillskott så där. Hur ofta kollas värdet?

Det är onödigt att äta järn i onödan, speciellt eftersom för höga värden inte är bra.

Jag hade normala värden hos bm vid inskrivning inte jättehöga, men över lägsta referensvärden i alla fall! Försöker laga mkt mat i gjutjärn och äta en del gröna grönsaker! Men lär väl ta nya prover hos bm 18/11, samtidigt som @lil-sis :p

Jag är i vecka 28, äter inte extra järn och har ett Hb på 141.
Så det där gäller inte alla.

Men vad är ditt ferritin?

De är fler som behöver extra järn än inte, därför har man den rutinen hos min BM. Sedan kollar man värdena på första besöket efter RUL så kan man korrigera då. Är det lågt följer de upp vid varje besök som från v22 är var tredje vecka om allt är normalt.

Men lite lustigt är det att rutinerna är så olika från område till område.

Jag hade normala värden hos bm vid inskrivning inte jättehöga, men över lägsta referensvärden i alla fall! Försöker laga mkt mat i gjutjärn och äta en del gröna grönsaker! Men lär väl ta nya prover hos bm 18/11, samtidigt som @lil-sis :p

Jag har normalt både bra ferritin och HB men inte högt så jag vågar ta extra.

Dessutom äter jag just nu inte så mycket järnrik mat så det känns "säkert" att äta extra järn.

Lever på typ frukt, fil/yoghurt, mackor och ibland kött men har svårt för det. Baljväxter fungerar typ ännu sämre. Lättsmält ska det vara :crazy: Tänk vit fisk.

Jag är i vecka 28, äter inte extra järn och har ett Hb på 141.
Så det där gäller inte alla.
Jag hade ett hb på 147 på inskrivningen och har ätit järn i 1,5år (fortsatte efter förlossningen för då va värdet på 109)
För 1,5v sedan va hb värdet på 124. Så jag får nog snällt fortsätta.

Men vad är ditt ferritin?

De är fler som behöver extra järn än inte, därför har man den rutinen hos min BM. Sedan kollar man värdena på första besöket efter RUL så kan man korrigera då. Är det lågt följer de upp vid varje besök som från v22 är var tredje vecka om allt är normalt.

Men lite lustigt är det att rutinerna är så olika från område till område.

Bra fråga. Min BM tog prov på Hb vid inskrivning. Nästa gång testades det av jourmottagningen när jag var inne för hjärtklappningen, för en vecka sen.

5/12 ska jag till bm, pratade om tröttheten och det var såklart normalt (:grin:) och fogarna tyckte hon inte var så farligt, vi skulle ta det när jag kom dit. Ska till sjukgymnasten om två veckor, hade gärna kommit tidigare men jag är bortrest i tio dagar och måste jobba fredagen när jag kommer tillbaka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 643
Senast: MML
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 982
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden