Sjukgymnasten som jag träffade sa att inget hjälper och det enda rådet jag fick var att använda foglossningsbälte. Avrådde bestämt från vattengympa när jag frågade om det fanns någon form av träning som gick bra med foglossning. Jag fick foglossning väldigt tidigt och det känns inte bra att inte kunna träna ens lite grann. Funderar på om det är värt att gå till någon annan sjukgymnast. Den här äldre mannen kändes inte alls så seriös...
Vad var det för övning du fick?
Simning avråddes för att det blir för stor "hävarm" på fogarna. Vattengymnastik var däremot riktigt bra under förutsättning att stora benrörelser undviks och att jag isf gör dem mindre.
Rör man sig inte blir musklerna svagare och mer belastning lägg på leder och ligament = mer smärta. Foglossningssmärta uppstår ju för att vissa av oss av olika anledningar (genetiskt, skador, träning mm) är instabilare i vårt bäcken än andra och när då uppluckringen av fogarna gör bäckenet än mer instabilt så blir det för mycket helt enkelt.
Cykling är också bra för fogarna
Övningen jag fick går ut på att man först ligger på rygg med fötterna i marken (man kan stå upp mot en vägg också) och pressar ner ländryggen/ svanken mot underlaget. Håller där och räknar till 5. Ska upprepas 10ggr
Därefter kniper man 10ggr a 5sek.
Sedan kombinerar man dessa 2 så man trycker ner ländryggen, kniper och räknar till 5. Även det 10 ggr.
Ovan ska göras minst en gång om dagen helst fler.
----------------
Med sonen hade jag en sjukgymnast som jag inte var nöjd med. Jag var första personen med foglossning sedan hans utbildning. Men på den VC fanns bara en BM också (som var urkass). Nu bytte jag till den VC som har flest BM i staden (går hos deras BM) och tänkte att deras sjukgymnaster måste ju vara riktigt vana vid foglossning