My bad, testa igen!!
Jag älskar Ralph!!!!heart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
My bad, testa igen!!
Jag har nog satt fart och ätit en massa senTänk va olika det kan vara! Förra gången hade jag gått upp 8-9kg i v20 sen saktade det ner rejält, låg aldrig över 1kg/v. Sista 5veckorna gick jag knappt upp nåt alls.
Men, det är en häst som går uppåt istället för framåt när han är pigg/ blir skrämd osv. Dvs skrittar man samlar han ihop sig till piaff och blir mer och mer samlad tills han exploderar om man inte vågar rida fram honom ur den, Travar man samlar han ihop sig till passage med samma resultat och galopperar man så galopperar han så fint och samlat (men explosivt) på stället om man inte rider fram honom. Det är helt korrekta väldigt flashiga rörelser men för gemene man inte så roliga om man inte vågar rida fram honom (gudarna ska veta att det tog mig ett par år innan jag verkligen vågade då jag var van med en häst som stack eller blev stark när hon var pigg/ blev skrämd).
Hans rörelsestörning kräver även att han rids korrekt och arbetas igenom i hela kroppen för att den ska bli så liten som möjligt. Varför han fått den vet vi inte säkert men troligtvis är det för att han hade en gaffelbandsskada som tog en halv evighet att läka och att han under den tiden belastat kroppen fel medan han ännu växte. Han är inte precis den lugnaste kon i hagen heller utan han brukar roa sig med att träna flyktförmågan, bocka järnet, stegra sig samt kasta sig åt sidorna som en studsboll ett par gånger om dagen vilket såklart påverkar. Det är få hästar som är så levnadsglada som honom.
Anledningen till att jag inte har ridit sedan jag blev gravid med sonen är att jag först fick kräkproblem de luxe (vi pratar var 20:e minut) och därefter kraftig foglossning. Sedan sonen föddes har jag provat att sitta upp ett par gånger men har bara klarat av att skritta max 5 minuter innan jag har fått ge upp pga smärtan. Man har konstaterat att jag har en inflammation i muskeln som löper från bäckenet till knät och som troligtvis är kronisk. (komplikation av överrörliga leder och kraftig foglossning). Sannolikheten att jag kommer kunna rida övht utan smärta är liten. Sannolikheten att jag kommer kunna rida en häst med riktigt bra gång som rör mitt bäcken mycket är minimal.
Hur många här har förresten häst eller rider regelbundet fortfarande?
Min häst står till försäljning så jag rider på en bekants häst 3-4 dagar i veckan då hon är skadad för tillfället. Ganska bekvämt att kunna rida lite när det passar just nu. Är i vecka 18 nu och än så länge är det inga problem alls, har inga planer på att lägga ridningen på hyllan än på länge.
Min häst ska avlivas nu i november.
Har inte kunnat rida sedan jag blev gravid med sonen (han blir 2 i december) och medryttaren ska flytta denna månaden. Innan dess har jag bara haft strul med medryttare. Det är skit när man har en häst avlad för högre klasser (och därmed nerv för dessa) som pga en mindre rörelsestörning inte är intressant för den typen av människor som klarar av att rida sådana hästar.
Nu har han haft ett kanonår med denna tjej så han får sluta på topp
Hur jag nu ska överleva att ta bort min bebis med alla hormoner som gör mig ännu mera lättrörd än vad jag är annars. Tokbölar minst en gång om dagen
Men den låter ju helt underbar för rätt person men jag förstår att det inte är helt lätt att hitta en passande ryttare. Attans att jag är gravid...
Vad trist med din "skada", jag vet inte vad jag hade gjort om någon hade sagt till mig att jag aldrig skulle kunna rida mer.
@TeamLundVer Men ska du inte fundera ett varv till, nu när det finns en plats och en vettig människa? Jag vill inte göra det ännu svårare för dig, men jag hade gett det en chans.
Hur många här har förresten häst eller rider regelbundet fortfarade?.
Jag har samma, jag känner mig som min mormor på 90 bast som precis opererat höften. Jag ska börja nytt jobb i december och vill ju inte vara hemma, men jag har inte den blekaste hur fasen jag ska klara av att sitta vid ett skrivbord eller köra rundor hela dagarnaVar hos läkaren idag. Tänkte att han skulle säga "ta en alvedon" och vila när det går. Det gjorde han inte... Han sa istället "jag tror du behöver bli sjukskriven 100%" . Efter lite diskuterande landade vi i 50% i 6 veckor till att börja med. Känns surt! Jag mår ju bättre nu än jag gjorde förut. Men har fruktansvärt ont av foglossningen och rör mig som en 112åring som behöver en ny höft. Kunde säkert fått jobba halvtid hemifrån men läkaren tyckte att jag skulle vila kroppen mer än att sitta stumt vid datorn hemma också...
#nugnällerjag
@LaMirage och @Diremone
Det är inte något säkert. Det är ett kanske. Det har varit väldigt många kansken och löften som inte hållits de senaste tre åren. Inte av nuvarande medryttare ska sägas men det tar på krafterna att aldrig vara säker på hur det blir med min älskling. Om jag plötsligt ska få ett sms att "jag har tröttnat på hästar och kommer inte fler gånger".
nuvarande medryttare är supergullig men hon har redan en häst som håller på att ridas in och har precis börjat jobba efter utbildningen. Jag tänker mig att hennes tid kommer bli mindre och mindre. Dessutom är hon i en ålder då folk börjar fundera på barn..
Det är så mycket ovisshet i det här. Hade hon sagt att det fanns en plats till min älskling när hon meddelade mig så hade jag hoppat på det direkt men nu har jag redan ställt in mig på det här känslomässigt. Att stå och betala för en häst man inte kan rida blir i det sammanhanget (ovisshet = psykiskt jobbigt) svårt att motivera. Jag har inte ridit honom på snart 3 år och lagt ut 180 000:- under samma tid i enbart stallhyra, hovslagare och försäkring.