Vårföräldrar 2017 del två

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjukgymnastbesök idag - gick bra. Ska försöka gå 20 min om dagen med stavar och göra lite bålträning på en rulle. En stretchövning med av rumpan.

Fick hem två par stödstrumpor på posten - underbart! Mitt vänsterben är svullet o har två rejäla blåmärken. Men det är inte varmt o rött så avvaktar ett par dagar.

Två dm snö här, hovis var här i torsdags o kan säga att snösulor glömde vi tänka på :o

Fått svamp med, kliar satan. Avskyr apotekets salvor som jag anser bara fördärvar slemhinnorna. Läkaren hade skrivit ut Canesten. Tydligen hade provet de tagit förra fredagen gett utslag.

Som pricken över i:et förstoppad deluxe. Hjälpte inte ens med chipsen igår kväll, prova ostbågar i kväll? :idea: :o
Om du vill testa något annat kan jag rekommendera kokosolja mot svamp :)

Ska någon här göra/vill göra planerat kejsarsnitt? Av medicinska skäl eller annat?

Jag är så rädd för förlossning av flera anledningar och funderar på snitt, men tycker samtidigt det verkar vara så lång konvalescens efteråt, om man jämför. I Inte för att det blir bättre med vaginalt och massa sprickande och skit iofs.
Jag ska få ett planerat snitt pga komplikationer vid min förra förlossning. Blev snitt då också så har inget att jämföra med.

Nu är jag i vecka 14 och magen börjar synas lite. Med tajta kläder ser jag absolut gravid ut! Detta är ju lite tredje barn så det syns kanske tidigare då, och så började jag på precis över 50 kg.
Jag vägde mig för tredje gången under denna graviditeten idag och bågen stannade på plus knappt två kg. Jag har tidigare graviditeter gått upp 15 resp 16 kg (om jag minns rätt) och ska försöka hålla igen på onyttigheterna för efter andra barnet var det inte lätt att gå ner i vikt igen..

Ska någon här göra/vill göra planerat kejsarsnitt? Av medicinska skäl eller annat?

Jag är så rädd för förlossning av flera anledningar och funderar på snitt, men tycker samtidigt det verkar vara så lång konvalescens efteråt, om man jämför. I Inte för att det blir bättre med vaginalt och massa sprickande och skit iofs.

Nu är jag väl fel person att svara då jag bara har erfarenhet av att föda en bebis som dött med allt vad det innebär med sorg och chock.

Jag får planerat snitt 2v före bf, för att slippa gå över tiden pga stressen det skulle innebära för mej.
Jag får igångsättning om jag vill men jag vill ha snitt då jag upplevde ingångsättningen hemsk. (Fick inga egna värkar öht utan allt va via dropp)
Startar det däremot av sej själv före snitt så kommer jag föda vaginalt, inte annars.

Nu är jag i vecka 14 och magen börjar synas lite. Med tajta kläder ser jag absolut gravid ut! Detta är ju lite tredje barn så det syns kanske tidigare då, och så började jag på precis över 50 kg.
Jag vägde mig för tredje gången under denna graviditeten idag och bågen stannade på plus knappt två kg. Jag har tidigare graviditeter gått upp 15 resp 16 kg (om jag minns rätt) och ska försöka hålla igen på onyttigheterna för efter andra barnet var det inte lätt att gå ner i vikt igen..

På mej syns det rätt bra nu, är i v16 på lördag. Har gått upp 6kg, men det va samma sist att det gick fort i början och sen stannade det av och det slutade på 13kg plus.

På mej syns det rätt bra nu, är i v16 på lördag. Har gått upp 6kg, men det va samma sist att det gick fort i början och sen stannade det av och det slutade på 13kg plus.

Och jag har gått upp lite i början med de andra också och sen ungefär ett halvkilo i veckan mellan vecka 20-30 och sen nästan ett kilo i veckan :)

Och jag har gått upp lite i början med de andra också och sen ungefär ett halvkilo i veckan mellan vecka 20-30 och sen nästan ett kilo i veckan :)
Tänk va olika det kan vara! Förra gången hade jag gått upp 8-9kg i v20 sen saktade det ner rejält, låg aldrig över 1kg/v. Sista 5veckorna gick jag knappt upp nåt alls.

Med min första var jag rädd och pratade mkt om snitt. Jag har en ryggskada sen innan som ev kunde försvåra en förlossning ytterligare. Det slutade dock med att jag "valde" en vaginal förlossning. Jag tyckte att det var ganska hemskt... MEN! Märkligt nog fick det mig ändå att känna att jag även den här gången gärna vill att det fungerar "vanliga" vägen. Det är ju så olika hur man läker och vad man mår bäst av. Men den här gången är jag faktiskt mer rädd att det ska bli snitt än att föda vaginalt..

Förra gången gick jag upp +33 kg.
Denna gång tänker jag inte räkna, jag är invägd på Mvc men jag kollade aldrig vågen.

Jag är garanterad ett planerat snitt då förra förlossningen gick åt pipsvängen. Den slutade med akut snitt pga infektion hos mig och sonen (satte sig i fosterhinnorna) samt takykardi hos honom. Då hade det gått 76 timmar sedan vattnet gick (a la Hollywood) och 51 timmar sedan igångsättning.

Tänker ta planerat snitt pga att jag har stora ledproblem och inte fixar att ligga i en förlossningssäng mer än 30min utan att få tokont. Dessutom är de inte säkra på att min livmoder klarar av att driva ut ett barn då de inte fick se någon som helst antydan till det sist.

Hur många här har förresten häst eller rider regelbundet fortfarande?

Min häst står till försäljning så jag rider på en bekants häst 3-4 dagar i veckan då hon är skadad för tillfället. Ganska bekvämt att kunna rida lite när det passar just nu. Är i vecka 18 nu och än så länge är det inga problem alls, har inga planer på att lägga ridningen på hyllan än på länge.

Min häst ska avlivas nu i november. :(
Har inte kunnat rida sedan jag blev gravid med sonen (han blir 2 i december) och medryttaren ska flytta denna månaden. Innan dess har jag bara haft strul med medryttare. :( Det är skit när man har en häst avlad för högre klasser (och därmed nerv för dessa) som pga en mindre rörelsestörning inte är intressant för den typen av människor som klarar av att rida sådana hästar.

Nu har han haft ett kanonår med denna tjej så han får sluta på topp :heart

Hur jag nu ska överleva att ta bort min bebis med alla hormoner som gör mig ännu mera lättrörd än vad jag är annars. Tokbölar minst en gång om dagen :cry:

Har inte kunnat rida sedan jag blev gravid med sonen (han blir 2 i december) och medryttaren ska flytta denna månaden. Innan dess har jag bara haft strul med medryttare. :( Det är skit när man har en häst avlad för högre klasser (och därmed nerv för dessa) som pga en mindre rörelsestörning inte är intressant för den typen av människor som klarar av att rida sådana hästar.

Hur jag nu ska överleva att ta bort min bebis med alla hormoner som gör mig ännu mera lättrörd än vad jag är annars. Tokbölar minst en gång om dagen :cry:
:heart:heart:heart:heart

Jag gick upp 40 kilo med sonen :crazy:
Har 20 kvar så jag hoppas gå upp minimalt så att jag istället kan få lite hjälp med att bli av med de gamla kilona :angel:

Är i vecka 14 och har hitintills gått ner 1 hekto :p
Med sonen låg jag nog på +10 kilo vid det här laget

Men usch det lät ju inte alls roligt. Tungt att ta ett sådant beslut. Mest för att jag är nyfiken, vad är det för häst? Hur kommer det sig att du inte kunnat rida sedan dess? Låter jättetråkigt och jobbig situation.

Men usch det lät ju inte alls roligt. Tungt att ta ett sådant beslut. Mest för att jag är nyfiken, vad är det för häst? Hur kommer det sig att du inte kunnat rida sedan dess? Låter jättetråkigt och jobbig situation.

Det är en 12-årig dressyrvalack efter Danone ue Nocturne. Verkligen världens goaste, i vissa avseenden är han som en hund (ska pussas och kramas, slickas i öronen osv) :love:

Men, det är en häst som går uppåt istället för framåt när han är pigg/ blir skrämd osv. Dvs skrittar man samlar han ihop sig till piaff och blir mer och mer samlad tills han exploderar om man inte vågar rida fram honom ur den, Travar man samlar han ihop sig till passage med samma resultat och galopperar man så galopperar han så fint och samlat (men explosivt) på stället om man inte rider fram honom. Det är helt korrekta väldigt flashiga rörelser men för gemene man inte så roliga om man inte vågar rida fram honom (gudarna ska veta att det tog mig ett par år innan jag verkligen vågade då jag var van med en häst som stack eller blev stark när hon var pigg/ blev skrämd).

Hans rörelsestörning kräver även att han rids korrekt och arbetas igenom i hela kroppen för att den ska bli så liten som möjligt. Varför han fått den vet vi inte säkert men troligtvis är det för att han hade en gaffelbandsskada som tog en halv evighet att läka och att han under den tiden belastat kroppen fel medan han ännu växte. Han är inte precis den lugnaste kon i hagen heller utan han brukar roa sig med att träna flyktförmågan, bocka järnet, stegra sig samt kasta sig åt sidorna som en studsboll ett par gånger om dagen vilket såklart påverkar. :p Det är få hästar som är så levnadsglada som honom. :heart

Anledningen till att jag inte har ridit sedan jag blev gravid med sonen är att jag först fick kräkproblem de luxe (vi pratar var 20:e minut) och därefter kraftig foglossning. Sedan sonen föddes har jag provat att sitta upp ett par gånger men har bara klarat av att skritta max 5 minuter innan jag har fått ge upp pga smärtan. :( Man har konstaterat att jag har en inflammation i muskeln som löper från bäckenet till knät och som troligtvis är kronisk. (komplikation av överrörliga leder och kraftig foglossning). Sannolikheten att jag kommer kunna rida övht utan smärta är liten. Sannolikheten att jag kommer kunna rida en häst med riktigt bra gång som rör mitt bäcken mycket är minimal. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 992
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 982
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V