Vårföräldrar 2017 del två

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi gjorde Kub, allt såg bra ut då. Sen fick jag ett ryck och googlade på nåt skräp... nu övertygad om att T-rexen absorberats ut i rymden oavsett hur gravid jag borde vara.
Känner igen det.. Försöker stålsätta mej men det är inte lätt. Jag har inte rul förrän 15/12 och det känns jättelångt bortO_o
Känns som det kan hända hur mkt som helst tills dess.

I Skåne regnar det och är 2 grader varmt. inge roligt alls. Dessutom insåg jag att pållens täcke inte håller tätt= måste köpa nytt. Inte ofta hon är täckad men ibland är det bra, som tex när som idag hovis skulle komma. Efter hovis besök bar det av till Ikea. Och här sitter jag nu på parkeringen medan maken är inne på Willys o handlar ägg. Ska baka 4 kladdkakor till sonens 6 års kalas i kväll. Foglossningen från hell o svullna fötter har infunnit sig. Någon som har ett tips på piffiga stödstrumpor i typ stl 37?

I Skåne regnar det och är 2 grader varmt. inge roligt alls. Dessutom insåg jag att pållens täcke inte håller tätt= måste köpa nytt. Inte ofta hon är täckad men ibland är det bra, som tex när som idag hovis skulle komma. Efter hovis besök bar det av till Ikea. Och här sitter jag nu på parkeringen medan maken är inne på Willys o handlar ägg. Ska baka 4 kladdkakor till sonens 6 års kalas i kväll. Foglossningen från hell o svullna fötter har infunnit sig. Någon som har ett tips på piffiga stödstrumpor i typ stl 37?

Pahne Medical, alltid :heart

Skulle just konstatera att idag är magen till vänster så skedde en förflyttning och nu är den "jämntjock".

Det värsta är att Google finns hela tiden, i början är de missfall - sen är det missbildningar- sen diverse saker som kan hända vid förlossning. Sen när ungen är ute då är det alla sjukdomar och utvecklingssprång och ja man kan oroa sig för allt :banghead:

Missbildningar har jag klarat av iom KUB och RUL (de man kan se resten ignorerar vi så länge.)

Dumma internet :p

(Fast utan hade nog mitt utomkveds slutat sämre.)

Ja alltså Google är bra i lagom mängd :)
Själv har man googlat på mycket och ofta hamnat på familjeliv för att sedan gråta av alla hemska berättelser :o

Ja jag gillar att läsa om t ex folk med hotande förlossning i v 21+6 där man lyckats skjuta upp förlossningen tio veckor med medicin och sängläge och liknande. Jag tycker det är bra att vara informerad för då har man en möjlighet att söka hjälp i tid.

Ja jag gillar att läsa om t ex folk med hotande förlossning i v 21+6 där man lyckats skjuta upp förlossningen tio veckor med medicin och sängläge och liknande. Jag tycker det är bra att vara informerad för då har man en möjlighet att söka hjälp i tid.

Absolut, det är mycket information man hade missat om inte internet fanns. Jag tex hade inte haft en aning om vad gbs innebar eller hur det kunde påverka bebisen innan jag av någon anledning hamnade i en tråd om det på familjeliv för 3 år sedan.

Nu, när det visade sig att jag bär på gbs denna graviditet har jag redan bearbetat allt jag läst och kunde ta beskedet lite mer sansat. Risken annars hade varit att jag fått panik och redan börjat planera begravning för bebisen. ( ja jag är ganska antingen eller när jag är gravid) :p

V
Absolut, det är mycket information man hade missat om inte internet fanns. Jag tex hade inte haft en aning om vad gbs innebar eller hur det kunde påverka bebisen innan jag av någon anledning hamnade i en tråd om det på familjeliv för 3 år sedan.

Nu, när det visade sig att jag bär på gbs denna graviditet har jag redan bearbetat allt jag läst och kunde ta beskedet lite mer sansat. Risken annars hade varit att jag fått panik och redan börjat planera begravning för bebisen. ( ja jag är ganska antingen eller när jag är gravid) :p
Vågar jag fråga vad gbs är utan att flippa ur och börja googla en massa :confused::D

V

Vågar jag fråga vad gbs är utan att flippa ur och börja googla en massa :confused::D

Öhm, jag kan svara om du lovar att tro på det jag säger och inte googla ;)

Gbs är grupp b streptokocker som finns naturligt i tarmen, dessa kan få för sig att hälsa på där den inte hör hemma alltså i fiffi. 1/3 gravida kvinnor får någon gång under grav positivt på gbs-prover.

Som bärare har man sällan bekymmer men det kan i vissa fall visa sig i form av uvi. Bebisen kan bli smittad av denna bakterie när den föds och i värsta fall (sällan det går så långt/händer) bli väldigt sjuk.

Gbs finner man genom urinprov eller prov från fiffi. Det behandlas inte om du inte har besvär eller symtom som uvi och du får antibiotika i samband med förlossningen för att ge bebisen ett skydd. Efter förlossningen får du spendera mellan 48-72h på BB för att hålla koll på bebisen.

Det är alltså vanligt att man har det men ovanligt att bebisen blir riktigt sjuk/dör av bakterien.

Öhm, jag kan svara om du lovar att tro på det jag säger och inte googla ;)

Gbs är grupp b streptokocker som finns naturligt i tarmen, dessa kan få för sig att hälsa på där den inte hör hemma alltså i fiffi. 1/3 gravida kvinnor får någon gång under grav positivt på gbs-prover.

Som bärare har man sällan bekymmer men det kan i vissa fall visa sig i form av uvi. Bebisen kan bli smittad av denna bakterie när den föds och i värsta fall (sällan det går så långt/händer) bli väldigt sjuk.

Gbs finner man genom urinprov eller prov från fiffi. Det behandlas inte om du inte har besvär eller symtom som uvi och du får antibiotika i samband med förlossningen för att ge bebisen ett skydd. Efter förlossningen får du spendera mellan 48-72h på BB för att hålla koll på bebisen.

Det är alltså vanligt att man har det men ovanligt att bebisen blir riktigt sjuk/dör av bakterien.
Hmm jag var på vc i tisdags och fick utskrivet antibiotika pga misstänkt uvi. Dem hittade bakterier men det var tydligen inte "uvi" bakterier men gav mig dem symptomen ändå.. Fan nu blev jag nojjig.. Dem tog ju urinprov borde dem sett det utan att behöva leta speciellt efter det??

Jag har gbs. Behandlats för uvi och avslutade behandling i torsdags. Hade gbs när jag var gravid med dottern med. Fick antibiotika två timmar innan hon kom ut men annars inget annat. Det tradiga är att jag har svårt att bli av med uvierna o får problem med sammandragningar :(

Hmm jag var på vc i tisdags och fick utskrivet antibiotika pga misstänkt uvi. Dem hittade bakterier men det var tydligen inte "uvi" bakterier men gav mig dem symptomen ändå.. Fan nu blev jag nojjig.. Dem tog ju urinprov borde dem sett det utan att behöva leta speciellt efter det??

Be Mvc skicka en odling och att de screenar för gbs :) Eller ring vc och fråga vilken typ av bakterie du hade. Gbs är som sagt inte ovanligt eller farligt i sig men kan vara bra att veta innan förlossningen.

(Jag hade garanterat gbs när jag fick sonen men då screenade man inte alla gravida som man gör i min kommun idag. Sonen mådde prima ballerina när han kom ut så det behöver inte betyda att barnet får det bara för att du bär på det)

...för jag har ont i mina fogar... :turd::turd::turd:
Jag får nog acceptera faktum nu, foglossningen är här och tänker inte ge sig även om den har varit lite bättre den här veckan när jag inte har mockat åt tre hästar, haft väldigt begränsat med hushållssysslor och varit ledig från jobbet.
(mina föräldrar har sin diskmaskin i bänkhöjd, det är helt :love: att ta hand om disken här)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 705
Senast: MML
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 096
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 970
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar