Vårföräldrar 2017 del två

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vecka 12 idag, skönt riktmärke som jag längtat efter. Nu börjar jag känna att livmodern har krupit upp ovanför blygdbenet. Är vansinnigt svullen i magen, på kvällarna ser jag ut som jag gjorde i v30 förra gången och magen är stenhård hela vägen upp till under brösten. Ingen bebismage såklart utan mer troligt en kombination av för mycket geisha-choklad och svullna tarmar gissar jag.

Jag har mycket svårare att ta till mig graviditeten den här gången och att glädjas över den. Förra gången fick jag ett lyckorus och pirr i magen så fort jag tänkte på graviditeten, den här gången tänker jag knappt på den alls förutom att jag tycker synd om mig själv för att jag mår dåligt :angel: Jag antar att den beror på en kombination av att jag mått mycket sämre och är tröttare den här gången, att jag redan har ett barn som upptar mycket av mina tankar och tid och just att det inte är första gången och att det därför inte är samma premiärkänsla.

Känner ni andra som inte är förstföderskor något liknande?

Vecka 12 idag, skönt riktmärke som jag längtat efter. Nu börjar jag känna att livmodern har krupit upp ovanför blygdbenet. Är vansinnigt svullen i magen, på kvällarna ser jag ut som jag gjorde i v30 förra gången och magen är stenhård hela vägen upp till under brösten. Ingen bebismage såklart utan mer troligt en kombination av för mycket geisha-choklad och svullna tarmar gissar jag.

Jag har mycket svårare att ta till mig graviditeten den här gången och att glädjas över den. Förra gången fick jag ett lyckorus och pirr i magen så fort jag tänkte på graviditeten, den här gången tänker jag knappt på den alls förutom att jag tycker synd om mig själv för att jag mår dåligt :angel: Jag antar att den beror på en kombination av att jag mått mycket sämre och är tröttare den här gången, att jag redan har ett barn som upptar mycket av mina tankar och tid och just att det inte är första gången och att det därför inte är samma premiärkänsla.

+1 på den

Fått det kan du ju inte. Varje år drabbas ett par personer av infektioner som kan härledas till listeria eller toxoplasma. Visst det ätit ovanligt men om det sker när man är gravid så är riskerna för fostret oerhörda.

Det är upp till vårt och en och ta beslutet huruvida man vill ta den risken eller inte men lova inte någon att det inte är någon fara.

Okey, jag tar tillbaka att jag nästan kan lova att hon inte fått det av den korv hon redan ätit. Dåligt formulerat av mig. Självklart får man göra precis som man själv vill det skrev jag ingenting om. Det jag ville ha sagt va att gjort är gjort, man kan ju inte spola tillbaka tiden och frysa korven.

Vill man vara på den säkra sidan ska naturligtvis rekommenderad mat frysas eller upphettas. Försökte mest lugna inte förminska :)

Sen är jag nog lite dåligt påläst om toxoplasma men är inte det en bakterie som finns i typ kattlådor? Finns den i mat med alltså?

Jag va stenhård första graviditeten, åt inget pålägg utan att frysa det 3 dygn. Denna gången äter jag allt men ser till att det inte ligger öppnat för länge eller börjar närma sig utgående datum. Jag kan nästan lova dig att det inte är någon fara :)

Citerar mig själv då det jag ville ha sagt inte riktigt kom fram.

Ändrar sista meningen till; risken är liten att den korv du redan ätit haft listeria :)

Men frys/upphetta rek mat framöver så slipper du oroa dig :)

Jag kan känna igen dina tankar. Jag har också mått sämre den här gången och varit tröttare än jag var sist. Förra gången kunde jag gå undan och ta en powernap när det behövdes, men nu ser dottern till att jag håller mig på fötterna. Sist såg jag till att läsa på mycket och njöt av att det var första gången. Den här graviditeten har inte fått samma intensiva uppmärksamhet, å andra sidan har den gått mycket snabbare fram till nu och jag känner mig bekväm med vad som kommer att hända vid förlossning och första tiden efteråt. Eller ja, kanske inte förlossning. Dottern höll på att födas på köksgolvet och jag har informerat min BM om att min sambo måste få lite handfasta tips för att ev. kunna förlösa ett barn, men jag tror inte hon uppfattade att jag var allvarlig när jag sa det. Jag får påminna henne vid nästa besök.

För mig har graviditeten blivit mer verklig när jag började känna rörelser och numera känns de även utanpå magen. Jag hoppas att pappan ska få känna dem snart också eftersom han fortfarande inte riktigt förstått att det är en till på gång :)
Överlag mår jag bra, men har börjat kräkas... sist började det i v. 15 och nu klarade jag mig fram till v. 17. Fick rusa upp igår natt och det kändes lite onödigt att förstöra nattsömnen för en sån sak.
I övrigt försöker jag ladda inför en 2-dagarsexkursion med utbildningen, men känner mig ganska sliten. Imorgon kör vi 8.30-21 och jag har två timmars bilfärd till universitetet och sedan blir schemat på fredag ungefär lika pressat. Ska försöka ta det så lugnt som möjligt och hoppas att jag inte kommer att svimma, jag har haft lite tendenser senaste gångerna vi varit iväg...

Relaterar stenhårt till den!!

Jag har bestämt mig för att köpa i butik om jag inte klarar mig med mina gamla (tjockis)jackor. Just för att kunna testa :eek:
Jag testade hm's jackor förra gången och dom va gjorda för kvinnor med lillfingertjocka armar och elefantmage.. Jag va rätt liten hela graviditeten men för stor för vanliga jackor.
Nu gör jag en chansning och beställde från zalando.
Denna blev det:
https://m.zalando.se/noppies-lene-vinterjacka-dark-blue-n1429k00h-k11.html

Länken tar lite tid att öppna.

Jag testade hm's jackor förra gången och dom va gjorda för kvinnor med lillfingertjocka armar och elefantmage.. Jag va rätt liten hela graviditeten men för stor för vanliga jackor.
Denna blev det:

Har kvar jackor från +40kg så man kan ju hoppas att det fungerar. Typ. Känner mig snål :D (Har precis bokat två nätter på hotell under Sweden Horse Show).

Ungefär så kände jag också när jag gick med nr 2 :) Jag var jätteglad med också rädd (pga missfall innan) men mest tänkte jag inte så mycket på det för jag mådde bra, jobbade som vanligt och hade redan ett barn att tänka på.

Denna blev det:

http://www.bonprix.se/produkt/mammaparkas-med-skoent-fleecefoder-moerkbla-953831/#image

Jag har denna, passformen tycker jag är bra :)

Okey, jag tar tillbaka att jag nästan kan lova att hon inte fått det av den korv hon redan ätit. Dåligt formulerat av mig. Självklart får man göra precis som man själv vill det skrev jag ingenting om. Det jag ville ha sagt va att gjort är gjort, man kan ju inte spola tillbaka tiden och frysa korven.

Vill man vara på den säkra sidan ska naturligtvis rekommenderad mat frysas eller upphettas. Försökte mest lugna inte förminska :)

Sen är jag nog lite dåligt påläst om toxoplasma men är inte det en bakterie som finns i typ kattlådor? Finns den i mat med alltså?
Såhär står det om toxoplasma

Människor smittas oftast genom kontakt med infekterad jord eller med en smittad katts avföring. Sjukdomen smittar inte mellan människor.

Andra mer ovanliga smittkällor är frukt, bär eller grönsaker som har kommit i kontakt med förorenad jord, eller kött från smittade djur, framför allt gris eller får.

Håller däremot med om att sannolikheten för att hon har drabbats är oerhört liten och att hon inte behöver oroa sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 677
Senast: MML
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 058
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar