Vårföräldrar 2017 del tre

@BobberiBoo Jag vill också ha räkor :arghh:. Vad gott det lät!
Färska räkor med bröd och aioli vore alla tiders men jag får väl gå och gräva fram några rester ur kylskåpet istället. :meh:
Blev fisksoppa med färska räkor. Och idéen kom från min sambo som nästan inte ens äter fisk :eek: Men gott blev det :d

Här är det jag som.kommer vara hemma med bebis. Sambon är hemma med oss när han kan och vill, men han har inte riktigt tålamodet och psyket för att vara hemma själv med två barn :laugh: Han klarar ju knappt att vara hemma på semester med oss tre veckor utan att klättra på väggarna :rofl:

Blev fisksoppa med färska räkor. Och idéen kom från min sambo som nästan inte ens äter fisk :eek: Men gott blev det :d

Här är det jag som.kommer vara hemma med bebis. Sambon är hemma med oss när han kan och vill, men han har inte riktigt tålamodet och psyket för att vara hemma själv med två barn :laugh: Han klarar ju knappt att vara hemma på semester med oss tre veckor utan att klättra på väggarna :rofl:

Fisksoppa:love::d

Jag tycker det ska bli urskönt att bara vara hemma! Längtar efter att sluta jobba:D Skulle tro att maken kommer vara hemma rätt mycket första halvåret sen blir det nog mest långhelger fram i höst och till vintern blir det nog mycket han är hemma igen.
Skönt när man kan klara att vara hemma båda 2! Då har man ju mer möjlighet att hålla på med sina egna intressen utöver barn.

Fisksoppa:love::d

Jag tycker det ska bli urskönt att bara vara hemma! Längtar efter att sluta jobba:D Skulle tro att maken kommer vara hemma rätt mycket första halvåret sen blir det nog mest långhelger fram i höst och till vintern blir det nog mycket han är hemma igen.
Skönt när man kan klara att vara hemma båda 2! Då har man ju mer möjlighet att hålla på med sina egna intressen utöver barn.
Ja jag kan förstå det. Hade varit mysigt att vara hemma alla samtidigt men jag värderar högre att han är på bra humör och kan ta bebis efter jobbet så jag får göra annat. Jag är ju lite samma, jag har skitsvårt att bara vara hemma. Men det gick väldigt bra med dottern, men då var hon ett väldigt lätt barn också.

Ja jag kan förstå det. Hade varit mysigt att vara hemma alla samtidigt men jag värderar högre att han är på bra humör och kan ta bebis efter jobbet så jag får göra annat. Jag är ju lite samma, jag har skitsvårt att bara vara hemma. Men det gick väldigt bra med dottern, men då var hon ett väldigt lätt barn också.

Förr i tiden klättrade jag på väggarna när jag var hemma men nu älskar jag det. Fastän jag varit hemma sen juni :o

En bättre hälft på bra humör är helt klart att föredra:cautious:;) Maken har precis köpt en grävmaskin så jag kan skicka ut honom på "grävuppdrag" om han blir odräglig.. (om jag så ska behöva köpa buskar och träd i onödan:laugh:)

Jag kommer vara hemma till januari -18 på heltid och sedan börja jobba 40% då kommer mannen arbeta 60% så vi delar. Måste ha dagar så jag kan skydda min SGI hela den sommaren eftersom jag inte hunnit jobba in sommarlovet.

Idag har varit en tung dag. Först kräkte dottern i köket, sen var vi tvungna o få fatt i lite bröd, då kräkte hon ner bilen. Sen har hon ätit som en häst resten av dagen.

Sedan hade ena guldfiskar satt en stor sten i munnen som han inte fick ut o blev sämre o sämre. Det blev begravningsstämning. När maken kom hem tog han upp Guldis o fick ur stenen med en virknål. Det blödde lite o sonen grät lite mer. Men Guldis lever fortfarande så vi får väl hoppas han gör det i morgonbitti med. Jisses.

I morgon är det jobb för mig o ev. VAB för maken, måtte det inte vara kräksjuka utan bara de vanliga kräkningarna. Annars är risken stor att jag säger upp mig som människa, vill varken kräka själv eller uppleva mer kräk :banghead:

Jag smyger nog tillbaka till jobbet redan i november -17 på deltid. Jag har även sagt att jag kan jobba strödagar före det om det blir sjukdom och mycket arbete eller om jag helt enkelt är väldigt saknad ;)
Sambo har lättare att ta föräldraledigt under vinterhalvåret då han har en högre arbetsbelastning vår och höst.

@Mirifax Jag håller tummarna för att det inte är kräkan som hälsat på. :crazy:

Vi vet inte hur vi delar än, men vi delar på något sätt.
Min partner jobbar mycket kvällar och helger och är ledig dagtid, och jobbar inte heltid. Ibland är hen borta en vecka på jobb också.
Vi kan gå hemma båda två mer eller mindre, i så fall tänker jag vara hemma ett år men kombinera med studier då partnern är hemma så hen och avkomman får egentid och jag får stimulans och kompetensutveckling.

Jag ska vara hemma hela tiden och had ingenting emot det. Pojkvännens jobb fungerar väldigt dåligt att vara borta längre perioder från så vi gör så. Planen just nu är att vara hemma till september -18 (oj vad långt det kändes!), då är han förmodligen redo att börja dagis.

Däremot var jag med om något obehagligt när jag var ute på långpromenad idag. Ungefär halvvägs började det strama i skinnet på båda sidorna ut från naveln och lite nedanför. Inget ont i själva magen utan det var bara i huden det stramade massor. Släppte när jag kom hem och satte mig ner ett tag. Vad sjutton kan det varit? Kändes inte som sammandragningar, de har känts mer inuti och längre ner.

Vi har inte planerat än. Jag försöker få sambon att göra det men han vet inte riktigt hur länge han klarar att vara hemma. Han är odräglig efter 4 v semester :meh:. Jag vill gärna vara hemma så länge det går men har full förståelse för att sambon också vill vara hemma med sitt barn.

I facebookgruppen för gravida som ska föda i mars är det flera som redan ploppat ut sina barn.
Ingen här som känner att det är på gång? :o

Jag har haft en känsla av att det kommer komma tidigare men bara för det lär jag säkert gå över hur länge som helst och så blir ungen stor som en elefant.. :grin:

I facebookgruppen för gravida som ska föda i mars är det flera som redan ploppat ut sina barn.
Ingen här som känner att det är på gång? :o

Jag har haft en känsla av att det kommer komma tidigare men bara för det lär jag säkert gå över hur länge som helst och så blir ungen stor som en elefant.. :grin:

Haha jag har ju BF första mars men nä inget på G än kan jag inte påstå! Men lite "skrämmande" att ungen kan ploppa ut om tre veckor :o men jag tror nog att den håller sig inne i sju veckor:angel: Jag var ju bombsäker på stor unge men är lugnad nu när jag gjort TUL och vet att den inte är gigantisk!

Hur mycket sambo är hemma beror på hur projekten ser ut. Minst en dag i veckan från hösten iaf har jag begärt för att kunna åka och träna med ponnyn hos tränaren.

Behöver inte planera i god tid eller så eftersom vi driver AB och bestämmer själva. Den här veckan har han tex bara jobbat en halv dag.

Hade jag fortfarande kört buss hade det sett helt annorlunda ut, då hade jag börjar jobba tidigare ett par dagar i veckan men nu ska jag plugga, antingen färdigt program (gymnasiet) eller börja med naturtekniskt basår för att sedan kunna läsa till apotekare. Basåret är verkligen heltid på plats så det vill jag inte börja med redan i höst.

Alternativ plan är att läsa till SSK från höst 18 eller vinter 19. Ska fundera på för- och nackdelar ordentligt.

Hur mycket sambo är hemma beror på hur projekten ser ut. Minst en dag i veckan från hösten iaf har jag begärt för att kunna åka och träna med ponnyn hos tränaren.

Behöver inte planera i god tid eller så eftersom vi driver AB och bestämmer själva. Den här veckan har han tex bara jobbat en halv dag.

Hade jag fortfarande kört buss hade det sett helt annorlunda ut, då hade jag börjar jobba tidigare ett par dagar i veckan men nu ska jag plugga, antingen färdigt program (gymnasiet) eller börja med naturtekniskt basår för att sedan kunna läsa till apotekare. Basåret är verkligen heltid på plats så det vill jag inte börja med redan i höst.

Alternativ plan är att läsa till SSK från höst 18 eller vinter 19. Ska fundera på för- och nackdelar ordentligt.

Maken och jag har också företag så han kan styra sina dagar väldigt mycket (jag jobbar dock inte i det) Skönt när han bara kan säga att idag vill jag bara hemma:up:

Jag har också en plan på att utbilda mej, men det blir dock inte högskola utan jag har en plan att starta hundtrim plus att vi ska utöka våra får från att ha enbart betesdjur till lammuppfödning. Om vi kan lyckas med det kommer jag bara jobba på bokföringsbyrån jag är anställd på vid bokslutsperioderna och när dom behöver hjälp. Övrig tid kommer bli hemifrån på gården. Hade varit väldigt bra när man har småbarn.

Maken och jag har också företag så han kan styra sina dagar väldigt mycket (jag jobbar dock inte i det) Skönt när han bara kan säga att idag vill jag bara hemma:up:

Jag har också en plan på att utbilda mej, men det blir dock inte högskola utan jag har en plan att starta hundtrim plus att vi ska utöka våra får från att ha enbart betesdjur till lammuppfödning. Om vi kan lyckas med det kommer jag bara jobba på bokföringsbyrån jag är anställd på vid bokslutsperioderna och när dom behöver hjälp. Övrig tid kommer bli hemifrån på gården. Hade varit väldigt bra när man har småbarn.

Rent teoretiskt behöver jag inte jobba men det känns inte så smart för framtiden eller oberoendet även om jag alltid kan gå tillbaka och börja köra buss igen.

Fördelen med SSK är ju tillgången på jobb både hyfsat nära hemma och Gävle eller Uppsala. Möjlighet att jobba natt osv. Men samtidigt ett slitigt yrke med inte superbra lön.

Apotekare ger ju bättre möjligheter till bra lön och närheten till Uppsala gör att det finns möjligheter till jobb i läkemedelsindustrin förutom apotek.

Men det är ingen panik ännu, som tur är :)

Rent teoretiskt behöver jag inte jobba men det känns inte så smart för framtiden eller oberoendet även om jag alltid kan gå tillbaka och börja köra buss igen.

Fördelen med SSK är ju tillgången på jobb både hyfsat nära hemma och Gävle eller Uppsala. Möjlighet att jobba natt osv. Men samtidigt ett slitigt yrke med inte superbra lön.

Apotekare ger ju bättre möjligheter till bra lön och närheten till Uppsala gör att det finns möjligheter till jobb i läkemedelsindustrin förutom apotek.

Men det är ingen panik ännu, som tur är :)

Jag jobbar som uska och skulle aldrig i hela mitt liv utbilda mig till ssk så som vården ser ut idag. Jag förstår att det är sånn brist på ssk när de har så usla förhållanden. Skulle aldrig rekommendera någon att bli uska heller för den delen.

Jag jobbar som uska och skulle aldrig i hela mitt liv utbilda mig till ssk så som vården ser ut idag. Jag förstår att det är sånn brist på ssk när de har så usla förhållanden. Skulle aldrig rekommendera någon att bli uska heller för den delen.

Jag har ett flertal fd kollegor som slutat köra buss och istället utbildat sig till SSK och jobbar bland annat i just Uppsala. De trivs väldigt bra. Min gissning är att man får vara väldigt petig med var man jobbar och vem man jobbar för. Och det är ju lättare att få till när man inte av ekonomiska skäl måste ta första bästa lediga jobb.

Men som sagt, jag har inte bestämt mig och det blir inget förhastat val (kan ju sluta med något helt annat också...)

Har inte ens kunnat läsa på högskolan förr men nu är jag mindre än fem veckor ifrån att kunna söka via urvalet "reell kompetens" ( beroende på program förstås. Apotekare mfl kräver ju mer matte och fysik/kemi än vad jag har nu, därav det naturtekniska basåret).

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 728
Senast: MML
·
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 097
Senast: VLMF
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka