Vårföräldrar 2016

Nån mer som springer på toa hela tiden?
Inatt har jag varit uppe 2 gånger, o så har jag svårt att somna om.
Stör sömnen lite, men va gör det om det resulterar i en liten bebis ;)
Jag sover ganska dåligt. Trött, men somnar inte, vaknar ofta. Kissar ännu inte på natten, men ofta på dagen.

Nu har jag haft ett konstant illamående hela dagen, dock ganska milt. Ännu.

Jag har läst på finska hälsovårdsverkets sidor om vad som gäller angående mat. Resten tror jag ganska långt är sunt förnuft :)

Men det är sant, man är ju verkligen nybörjare, jag som varit expert på att vara barnlös... ;)

Har läst på livsmedelsverket om mat o så, tror också på sunt förnuft och har alltid litat på att jag är klok nog till det, men nu så känner jag mig helt tappad bakom flötet! Jag känner mig totalt kass faktiskt ;)

Prata med barnmorskan idag (igen, 3e gången) och fråga ang tiden på torsdag, om det va inskrivning eller bara hälsosamtal + om sambon bör va med. Det va båda samtalen i ett och sambon skulle gärna följa med.
Fråga IGEN om UL och hon sa att dom gör inte det alls om inte det finns medicinska (?) skäl till det... Så jag sa att jag gått på pergo cykeln innan jag blev gravid, (fast det va egentligen 2) så alltså kan effekten varit kvar och då tyckte hon klart att vi skulle kolla, MEN inte på torsdag :(
Längtar galet mycket till ett UL, o kommer boka in privat om jag inte får ett via dom.

När ska du på ditt @em-pirre ? Det va väl snart? :)

Nån mer som springer på toa hela tiden?
Inatt har jag varit uppe 2 gånger, o så har jag svårt att somna om.
Stör sömnen lite, men va gör det om det resulterar i en liten bebis ;)
Jag har också supersvårt att somna om efter nattliga toalett-besök. Är konstant trött känns det som... :meh:

Tänkte mer att det finns så många självklara saker som är bra/inte bra. O eftersom det är första graviditeten så känns det inte som man har stenkoll på allt sånt, o att lita på allt som skrivs på FL känns inte så bra ;)

Nu var det ju ett tag sedan jag var på inskrivningssamtal förra gången, men det jag kommer ihåg var att det vi pratade om var självklara saker som jag redan visste om tack vare internet och gravid-app. BM leder ju dessutom diskussionen genom att ställa frågor och ta prover så det ger sig lite av sig själv! :)

Fick tid för UL i samband med KUB den 31/8 och helt plötsligt blev jag jättenervös för detta. Är ju som sagt 37 år och i riskgrupp bara där, men tydligen anses övervikt vara en riskfaktor också numer (var inte det vad jag minns sen sist) och jag har ju några extra trivselkilon. Kommer inte ta bort ett barn med högre risk för DS, men oroar mig för hur jag kommer reagera och må om jag får "sämre" siffror. Kommer hela graviditeten bli en lång oro? Och ännu värre - tänk om det inte finns något foster därinne?

Funderar på om jag ska boka in ett tidigare UL/VUL bara för att kolla av att det finns ett pickande hjärta, då kanske jag kan släppa de oros-tankarna iaf.

Vilka av er kommer göra ett tidigare UL/VUL? Och i vilken v tänker ni er att göra det?

@robl @fia-lisa

Mitt första VUL görs på fredag, alltså vecka 7+0. Detta görs ju främst p.g.a. att jag fortfarande har östrogenplåster, och de bedömer då om jag får sluta med det. Samtidigt brukar man göra tidigt ultraljud efter IVF, åtminstone på min klinik.

Hoppas på att få höra hjärtljud! Nästa VUL brukar vara i vecka tolv. Sen brukar man lyssna på hjärtljud innan det nån gång. Minns inte när.

kl
Jag är inte sådär sova-trött hela tiden, men det är jobbigt att vara social. Först var svärföräldrarna här, nästa dag åkte vi till en svägerska, följande dagen lunchade vi med en annan svägerska och nu är syrran här (bor utomlands). Det är liksom jobbigt att komma på samtalsämnen och hålla igång, jag som vanligtvis inte alls har problem med det.

Vilka av er kommer göra ett tidigare UL/VUL? Och i vilken v tänker ni er att göra det?
Ska prata med BM på inskrivningen den 31 augusti om när det är dags för RUL. Är det i v.18 (eller senare) kommer jag ev välja privat UL tidigare (typ v.14-15).

Kommer dock besöka veterinärvänner när jag är i v.9+1 och de kommer göra ett UL då. Kommer då vara svårt för dem att avgöra hur långt gången jag är. Är dessutom sjukt nervös att det inte ska finnas ett pickande hjärta där då (ska på bröllop den helgen så är en risk att göra UL så nära inpå det då det kan förstöra mitt humör totalt om det är nåt fel).

Hur sjutton ska man göra med sin stackars mage :( Är ju svullen sedan tidigare, och nu säger tarmarna stopp. Lactulos funkar inte alls, utan orsakar endast gaser.

Dricker massor, äter plommon...

Jag ser ut som om jag vore i vecka 20. Inte 7...

Nån annan som får ont i magen efter sex (orgasm)? Får lite småkramper varje gång. Känslig också, men vet inte om det har med överstimuleringen eller graviditeten i sig att göra.

Nån annan som får ont i magen efter sex (orgasm)? Får lite småkramper varje gång. Känslig också, men vet inte om det har med överstimuleringen eller graviditeten i sig att göra.
Att man får lite ont är väl i sig inte
konstigt eftersom sex/orgasm kan skapa sammandragningar, så det kanske är det du känner? Iaf jag är mycket mer svullen i underlivet när jag är gravid och således också mer känslig.

Av orgasm drar min livmoder ihop sig och får en rejäl sammandragning. Fullt normalt och så har jag haft under alla tre graviditeter.
Ibland känns det mer och ibland mindre. När din livmoder känns utifrån magen så kommer du känna hur stenhård den blir.

Så det beror säkerligen på graviditeten :)

Av orgasm drar min livmoder ihop sig och får en rejäl sammandragning. Fullt normalt och så har jag haft under alla tre graviditeter.
Ibland känns det mer och ibland mindre. När din livmoder känns utifrån magen så kommer du känna hur stenhård den blir.

Så det beror säkerligen på graviditeten :)
Ja det känns som jag tänker mig att en sammandragning känns. :)

Va hos bm idag, va typ en blandning av hälsosamtal o inskrivning.
Hon tog lite prover, prata om tobak, alkohol, fick maasssor av papper att fylla i osv osv.. Men det bästa! Fick en tid till UL redan på tisdag!! Jag längtar så jäkla mycket nu :) o är så nervös såklart. Fick även ny tid till bm där vi kommer ta fler prover, prata vidare om graviditeten, boka rul o fler tider till henne.
Shit va verkligt det känns nu! :)

En fundering såhär på sommaren (eller vad för årstid det är, redan höst kanske?).
Ska ni vaccinera er mot influensan?

Jag är kluven. Har aldrig vaccinerat mig förut, trots att jag de senaste åren tillhör en riskgrupp. Har liksom aldrig haft influensa.
Men nu är det ju inte bara jag i min kropp. Vad kan hända med liten om man får influensa?

Foster 6+3 i vecka 7+0. Inga hjärtljud. MA. Med.abort på onsdag. Fortfarande starka symtom så vi kollar blodprov ännu på måndag. Men 99,9% säkert MA.

Mars
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 8:e mars, hemlig, 32 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 15 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet
BF 25:e mars, cuervo, 24 år, 1:a barnet

April

Maj

En fundering såhär på sommaren (eller vad för årstid det är, redan höst kanske?).
Ska ni vaccinera er mot influensan?

Jag är kluven. Har aldrig vaccinerat mig förut, trots att jag de senaste åren tillhör en riskgrupp. Har liksom aldrig haft influensa.
Men nu är det ju inte bara jag i min kropp. Vad kan hända med liten om man får influensa?

Jag har inte vaccinerat mig mot influensan tidigare, men i år funderar jag allvarligt på att göra det. Har försökt googla runt och riskerna för både mig och foster verkar större utan vaccin än med.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 963
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar