Vårföräldrar 2016

Alltså det här med smärtan ovanför min skinka. Precis där rygg börjar och rumpa slutar. Det kan väl för fan inte vara foglossning?! I vecka 7! Verkar bli värre av ansträngning.
Låter som ischias, jag hade det i början. Sen släppte den (kommer inte ihåg när dock... ) för att sen komma och gå lite. Inte trevligt! I sommartråden -15 (den första) ska det nånstans finnas tips på bra stretchövningar sol hade rätt bra effekt.

Låter som ischias, jag hade det i början. Sen släppte den (kommer inte ihåg när dock... ) för att sen komma och gå lite. Inte trevligt! I sommartråden -15 (den första) ska det nånstans finnas tips på bra stretchövningar sol hade rätt bra effekt.
Ja just det, jag tänkte på den övningen en dag, men har inte orkat leta efter den...

Alltså det här med smärtan ovanför min skinka. Precis där rygg börjar och rumpa slutar. Det kan väl för fan inte vara foglossning?! I vecka 7! Verkar bli värre av ansträngning.
Jag brukar få ont där när jag har kört mycket bil så jag tror det är muskulärt snarare än foglossning. Men jag har också varit mer spänd i musklerna sedan jag blev gravid så det kanske ändå har med hormoner att göra?

Det låter som foglossning. Att känna av det v7 är tidigt, men inte omöjligt. Ischias brukar stråla ner i benet.

Jag brukar få ont där när jag har kört mycket bil så jag tror det är muskulärt snarare än foglossning. Men jag har också varit mer spänd i musklerna sedan jag blev gravid så det kanske ändå har med hormoner att göra?

Att bäckenet blir mer rörligt påverkar ju musklerna runt omkring, som måste stödja bäckenet. Så visst kan det vara hormonellt. Jag känner av min foglossning mer när det blir för enformigt (sitter för mycket, går för mycket, står för mycket). Köra mycket bil är en sådan sak som gör det värre.

Det låter som foglossning. Att känna av det v7 är tidigt, men inte omöjligt. Ischias brukar stråla ner i benet.
Och till @em-pirre. Det låter som att det kan vara lite vad som helst. Det kan också vara muskulärt eller en låsning i skelettet. Börja med att stretcha. Kvarstår det så gå till massör/naprapat/kiropraktor. Det finns oftast något som hjälper eller i alla fall lindrar. För mig började fogkänningarna som ett molande i/kring svanskotan.

Va har ni för frågor till er BM på inskrivningssamtalet?
Jag har funderat lite och kommer inte på så speciellt så skulle behöva lite tips :)

Jag har funderat lite och kommer inte på så speciellt så skulle behöva lite tips :)
Inga fler frågor än när jag får RUL :p
Vi pratade lite om mitt jobb och så på hälsosamtalet.

Har ingen aning om vad som sägs/görs på inskrivningen.
Min bm sa att det är bra om min sambo är med och att vi skulle räkna med ca 1,5 timmar.

Kollar de med ett blodprov att man verkligen är gravid, eller?

Min bm sa att det är bra om min sambo är med och att vi skulle räkna med ca 1,5 timmar.

Okej.
Vad jag har fattat så kommer jag ha kombinerat hälso & inskrivningssamtal, men hon jag prata med när jag boka tiden va lite rörig, hon lova ju UL medans andra gången jag prata med dom fick jag inte det då. Får väl se vad vi ska prata om ;)

Här kollade de inte alls att jag faktiskt är gravid. Fyllde i hälsodeklaration och diskuterade lite utifrån den om sjukdomar, mediciner, viktförändring, vitaminer, depressioner etc. Hon gjorde även en "alkoholprofil" och tog urinprov (kollade protein tror jag) och blodprov (bara stick i fingret, för järnvärde och blodsocker). Sen diskuterade vi fosterdiagnostik och fick remiss för blodprov (gick jag veckan efter och tog på sjukhusets labb), KUB, RUL samt bokade in besök i v. 20 och 25.

Vi hade inte många frågor alls. Ifrågasatte om/varför man inte kollar graviditeten alls (jag har lite svårt att tro på våra tester :p) och nån fråga som dök upp spontant under besöket.

Nix, dom kollar inte med något speciell prov så du verkligen är gravid.
Däremot kommer du få ta en massa prover om du inte redan gjort det. Jag skulle även säga att ha med dig ett urinprov om det är möjligt för det brukar dom vilja ha.
Så slipper du gå tillbaka bara för att lämna det.

Nix, dom kollar inte med något speciell prov så du verkligen är gravid.
Däremot kommer du få ta en massa prover om du inte redan gjort det. Jag skulle även säga att ha med dig ett urinprov om det är möjligt för det brukar dom vilja ha.
Så slipper du gå tillbaka bara för att lämna det.

Skiljer sig nog åt för min bm kollade att jag var gravid med urinprov. Kollade även bakterier i urinen, men behövde inte lämna något urinprov utan räckte att kissa på sticka på plats. Gjorde ingen alkoholprofil, vilket annars verkar vanligt (hade kombinerad inskrivning/hälsosamtal). Så det kan skilja sig åt. Men blodprov för att fastställa blodgrupp m.m bör ju vara standard.

Skiljer sig nog åt för min bm kollade att jag var gravid med urinprov. Kollade även bakterier i urinen, men behövde inte lämna något urinprov utan räckte att kissa på sticka på plats. Gjorde ingen alkoholprofil, vilket annars verkar vanligt (hade kombinerad inskrivning/hälsosamtal). Så det kan skilja sig åt. Men blodprov för att fastställa blodgrupp m.m bör ju vara standard.

Dom har säkert olika riktlinjer på alla Mvc. Jag har aldrig behövt "bevisa" en graviditet på något vis utan har bara ringt och bokat tid för inskrivning, haft samtalet och sen fått en tid till RUL.
Vi gjorde väl inte heller någon alkoholprofil direkt. Hon undrade hur ofta jag drack och om jag rökte. Svaret på frågorna var en gång om året och aldrig och sen pratade vi inte mer om det.
Jag fyllde inte i något papper som jag hört andra få göra.
Blodgrupp kollar dom alltid. Även klamydia, HIV, röda hund och allt vad det är.

Jag tycker dock att det känns lite konstigt att komma dit och påstå att jag är gravid och så litar dom blint på det utan att snabbt kolla med ett urinprov som tar max 5 min.
Men dom kanske kollar "i smyg" i blodproverna sen? :p

Dom har säkert olika riktlinjer på alla Mvc. Jag har aldrig behövt "bevisa" en graviditet på något vis utan har bara ringt och bokat tid för inskrivning, haft samtalet och sen fått en tid till RUL.
Vi gjorde väl inte heller någon alkoholprofil direkt. Hon undrade hur ofta jag drack och om jag rökte. Svaret på frågorna var en gång om året och aldrig och sen pratade vi inte mer om det.
Jag fyllde inte i något papper som jag hört andra få göra.
Blodgrupp kollar dom alltid. Även klamydia, HIV, röda hund och allt vad det är.

Jag tycker dock att det känns lite konstigt att komma dit och påstå att jag är gravid och så litar dom blint på det utan att snabbt kolla med ett urinprov som tar max 5 min.
Men dom kanske kollar "i smyg" i blodproverna sen? :p

Min bm verkade lite besvärad när hon bad mig "bevisa" min graviditet. Kanske lite känsligt för vissa? För hon ursäktade sig verkligen. Jag kan förstå varför de kollar, så tidigt i graviditen var ju jag själv inte alltid övertygad om att jag faktiskt var gravid :p

Min bm verkade lite besvärad när hon bad mig "bevisa" min graviditet. Kanske lite känsligt för vissa? För hon ursäktade sig verkligen. Jag kan förstå varför de kollar, så tidigt i graviditen var ju jag själv inte alltid övertygad om att jag faktiskt var gravid :p

Men det kan jag förstå, att dom vill kolla. Jag menar, om jag misstänker att jag har klamydia så tar dom ju ett test för att se så det stämmer innan jag får medicin och litar inte bara på mitt ord. Likadant borde det ju vara att bevisa sin graviditet.
Ta ett urinprov på inskrivningen så är det klart sen. Som vilket klargörande som helst.

Sen finns det säkerligen dom som tar illa upp men själv hade jag inte gjort det. Hade blivit glad över ett gratis test :o :p

Nån mer som springer på toa hela tiden?
Inatt har jag varit uppe 2 gånger, o så har jag svårt att somna om.
Stör sömnen lite, men va gör det om det resulterar i en liten bebis ;)

Jag har också fått lämna urinprov för graviditet vid besök hos BM.

Kommer nog inte på en enda fråga just nu. Det känns så främmande. Jag försöker att inte hetsa upp mig och göra det här svårare än det är.

Kommer nog inte på en enda fråga just nu. Det känns så främmande. Jag försöker att inte hetsa upp mig och göra det här svårare än det är.

Tänkte mer att det finns så många självklara saker som är bra/inte bra. O eftersom det är första graviditeten så känns det inte som man har stenkoll på allt sånt, o att lita på allt som skrivs på FL känns inte så bra ;)

Tänkte mer att det finns så många självklara saker som är bra/inte bra. O eftersom det är första graviditeten så känns det inte som man har stenkoll på allt sånt, o att lita på allt som skrivs på FL känns inte så bra ;)

Jag har läst på finska hälsovårdsverkets sidor om vad som gäller angående mat. Resten tror jag ganska långt är sunt förnuft :)

Men det är sant, man är ju verkligen nybörjare, jag som varit expert på att vara barnlös... ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 963
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar