Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul med positiv respons! Själv velar jag lite för att berätta eftersom de blir så tätt mellan barnen. Dom blir säkert glada men ja..Ikväll har vi berättat för familjen
Mamma blev så glad att hon började lipa, pappa tjoade, svärmor och svärfar korkade upp champagnen, svågern blev svårt chockad och syrran skrek rakt ut
Bara brorsan kvar
Haha , vi har också planerat (och lagt upp en excel-fil på hur ledigheten ska tas och fördelas... ). Tanken är att jag är hemma 100% i 6 månader, 3 av dem är maken också hemma 100% via semester, komp och övrig ledighet. Sedan kör vi 50% båda två i 9 månader och så får maken ta 100% i ytterligare 3 månader. Då är vi också framme vid september 2017 och det känns lagom att skola in på förskola. Får bara hoppas jobbet tycker det här är en lika bra idé som vi tycker att det är!Här har vi t om börjat planera inför bebis ankomst i mars 2016.
Sambon ska vara hemma 3 eller 4 veckor då jag blir kejsarsnittad, och vi kommer även ha en 2 år 4 mån gammal storebror. Mår jag lika bra som efter första kejsarsnittet så är det inga bekymmer alls med 2 blöjbarn, men mår jag som sist efter mitt andra så klarar jag bara bebisen.
Så nu har jag kollat med lönekontoret om jag kan utnyttja mina 163 semester-timmar vid födseln istället för fp. Timmar som jag fått tillbaka då jag blivit sjukskriven 2 gånger under semestern. Nackdelen är att det står "Vid uttag av timsemester måste du arbetat del av dag." på kommunens sida. Hoppas lön kan hjälpa mig, annars får jag ta vanlig semester då sambon tar fp. Dubbeldagar vill vi inte ta, då planen är att försöka vara hemma till september 2017 då högskolan börjar Sambon får ta fp från sina "låsta" 60 dagar eller från sin semester ifall det krånglar, så får han ta FP på sommaren istället för semester (och ja, givetvis är allt detta ett gemensamt beslut om nån undrar )
Jag blir lugn av planer. Sedan vet man ju aldrig vad som händer på vägen såklart.Vilka planer ni har:-)
Jag tänker att det kan bli svårt att jobba heltid i mars... men går kanske?
Hästen behöver barnvakt i mars och april. Och jag vill nog jobba lite från augusti?
Men jättesvårt att göra planer tycker jag!
Jag tog semester två veckor före planerad BF förra gången. Det var alldeles lagom. hann med att fixa lite hemma, inköpsresa till Ullared mm. Jag hade inte velat vara hemma längre före. Det drog igång 40+1 och sonen är född tidig morgon 40+2.Jag blir lugn av planer. Sedan vet man ju aldrig vad som händer på vägen såklart.
Hur länge man orkar jobba innan förlossning har jag inte en susning om. Förra gången var jag ju tvingad till sängläge en bra stund innan så jag har inget att referera till. Ska man ta semester någon vecka innan planerad BF eller blir man galen om man går över tiden då? Bättre att planera in deltid?
Kul med positiv respons! Själv velar jag lite för att berätta eftersom de blir så tätt mellan barnen. Dom blir säkert glada men ja..
Men är det inte så att man bara får gravpeng fram till två veckor innan bf? Eller har man ändrat det?Detta är tredje barnet, och först nu som vi planerar faktiskt . Men det beror mest på hur vi ska lösa allt praktiskt, då förutom 2 blöjbarn kommer ha en gårdsplan som ska skottas/plogas om det är snö samt ett skolbarn som ska köras till/från skolan då han inte är berättigad till skolskjuts då vi valt en annan skola.
Sist (hans första biologiska barn) visste inte sambon om han ville vara hemma 6 månader, eller mer. Så vi tog dag för dag-systemet fram till att han visste. Sen hade jag planer på att börja jobba när sonen var 1, men han var 15 månader när jag var tillbaka på jobbet. Så visst kan planer ändras
Jag kommer söka graviditetspenning även denna gång, så jag går hem 60 dagar innan BF om inget annat inträffar som tex sjukskrivning.
Nej kan man inte blir man ju sjukskriven men liksom - kan och kan... Jag hade semester sista veckorna förra gången och kände mig som en strandad val... Inte alls kul att jobba då tänker jag. Jag var otrevlig som fn oxå och det passar inte på mitt jobb. Men dåligt humör tror jag inte man blir sjukskriven förLåter som bra planer Själv blundar jag fortfarande för graviditeten ur jobbsynpunkt... Förra gången fick jag hålla på och pumpa på jobbet, det tyckte jag var rätt meckigt. Så vill inte gå tillbaka för tidigt. Men vill inte vara borta för länge heller! Inte lätt när man inte vet vad man vill... Förskola har vi inte råd med (bor i Schweiz, så dagis kostar ca 1000 kr per dag och barn), så vi blir hemma deltid båda två även efteråt. Hoppas jag iaf, det är ganska turbulent på jobbet just nu.
@Ray Om du inte kan jobba fullt innan borde du bli sjukskriven? Eller hur funkar det?
Men är det inte så att man bara får gravpeng fram till två veckor innan bf? Eller har man ändrat det?
Härligt!!Ja det va härligt! Det är ju en rätt stor grej att berätta, och jag tror säkert din familj blir glad också!!
Jag berättade för brorsan sent igår kväll och han bröt ihop totalt Han klarade knappt ropa till sin fru att hon skulle komma. Idag berättade jag för min mormor och farmor och de började gråta av lycka dom också
Så av detta kan jag bara konstatera att min familj är en hög med sentimentala lipsillar allihop. För tårarna rann oavbrutet på mej också.
Så, nu har vi sett en himla livlig bebis i nästan 40 minuter. Jag fick hosta, göra upphopp och böka runt för att få den lille att lägga sig i bra profil. Himla skojigt att följa .
Ja. till provsvaret då. Vi fick 1:20 000 på samtliga kromosomavvikelser så jag har andats ut nu och kan äntligen släppa ut magen .
Mars
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 15 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet
BF 21 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet
April
BF 11:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
Maj
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet