Vårföräldrar 2016

Haft lite ledig dag efter hektisk helg. Förutom hästen har det inte blivit många knop. Skulle hämta barn klockan ett men det var n aktivitet först så jag fick åka hem ett par timmar. Somnade i badkaret. Klev upp och somnade i soffan . Nu ska jag snart hämta och vet inte hur jag ska fota mig ur soffan. Jag vill bara sova !
Tittade in i garderoben och insåg att det egentligen vore lika bra att lägga undan alla kläder- nån tunika och stickad tröja undantagen. Ser ut som ett freak i resten. Blir bara deppad av att ta på tröjor som inte passar och se byxor som jag inte kommer kunna knäppa på minst ett år. Om jag nu nånsin kommer i dom. Omoderna hur som helst så !
Hösten är min shoppa lite nya kläder period och nu skulle jag vilja köpa fina ridbyxor men det är ju inte lönt. Skulle så gärna vilja känna mig fin och kvinnlig och lycklig men är mest trött, uppblåst och ofixad. Tråkig sambo, tråkig mamma, tråkig kompis. Bläh.

Nu är jag hemkommen från UL och har fått se Lille Skrutt sprattla och böka runt! :love: Blev så glad att jag fick tårar i ögonen! Allt såg ut att vara som det ska och fick bra värden på KUB-testet så när vi hämtat blivande storebrodern från förskolan i em ska vi fira med tårta. :banana:

Blev flyttad till BF 6/3 så min egen beräkning verkar stämma hyfsat bra!
Härligt!! Vi får vänta ända tills den 21/9 innan vi får KUB. Längtar som en tok!!
Stort grattis!

@fia-lisa

Grattis :love:

Så skönt att få bra besked. Vi ska göra ultraljud för KUB på torsdag och jag nojar :nailbiting::crazy:. Dessutom är det rätt oskönt att trycka ner magen i vanliga byxor och dölja magen med stora tröjor. Ska bli skönt att få släppa ut magen snart om allt ser bra ut.

Jag hör nästan ryktet : Shit, det blev mycket grillat och potatisallad för henne i sommar :D

Haft lite ledig dag efter hektisk helg. Förutom hästen har det inte blivit många knop. Skulle hämta barn klockan ett men det var n aktivitet först så jag fick åka hem ett par timmar. Somnade i badkaret. Klev upp och somnade i soffan . Nu ska jag snart hämta och vet inte hur jag ska fota mig ur soffan. Jag vill bara sova !
Tittade in i garderoben och insåg att det egentligen vore lika bra att lägga undan alla kläder- nån tunika och stickad tröja undantagen. Ser ut som ett freak i resten. Blir bara deppad av att ta på tröjor som inte passar och se byxor som jag inte kommer kunna knäppa på minst ett år. Om jag nu nånsin kommer i dom. Omoderna hur som helst så !
Hösten är min shoppa lite nya kläder period och nu skulle jag vilja köpa fina ridbyxor men det är ju inte lönt. Skulle så gärna vilja känna mig fin och kvinnlig och lycklig men är mest trött, uppblåst och ofixad. Tråkig sambo, tråkig mamma, tråkig kompis. Bläh.
Det vänder förhoppningsvis snart! Jag har känt mig nästan som mitt vanliga jag i snart 1 vecka. Eller nja, i allt utan kroppsform vill säga. Måste på riktigt ta tag i att uppdatera garderoben med kläder som jag kan ha förutom slappa sommarklänningar.

• Gilla
Reactions: Ray
@fia-lisa

Grattis :love:

Så skönt att få bra besked. Vi ska göra ultraljud för KUB på torsdag och jag nojar :nailbiting::crazy:. Dessutom är det rätt oskönt att trycka ner magen i vanliga byxor och dölja magen med stora tröjor. Ska bli skönt att få släppa ut magen snart om allt ser bra ut.

Jag hör nästan ryktet : Shit, det blev mycket grillat och potatisallad för henne i sommar :D
Ha ha, det där är precis mina tankar! Har tyckt det är lite halvbra att folk kan tänka "osmickrande semesterkilon" innan jag har velat berätta. :D

Knäpper upp byxorna i smyg under skrivbordet för jag tycker det känns nästintill olidligt när det klämmer på magen.

Berättade för sonen i eftermiddags och han blev som väntat JÄTTEglad! Ville genast klappa och pussa på magen. :love: Deklarerade stolt att han tänker berätta för fröken och alla barnen på förskolan redan på frukosten imorgon.

Sedan frågade han "Får vi bebisen imorgon?" ...kan bli en lång väntan till mars...;)

Börjar nosa på vecka 6 (5+0) imorgon! :banana: Då ska jag ringa MVC, hade jag tänkt. Ville vänta tills jag åtminstone hade kommit en bit längre än förra gången. Tog ett test i eftermiddags som blev extremt starkt positivt efter någon sekund så knodden verkar fortfarande hänga med. :D

Nu har jag lite nya funderingar :)

Jag fråga min BM om att färga håret. Hon svara lite halvdant med typ att hon visste inte men tyckte isåfall att man skulle slinga håret med hätta hos frisör för att inte få färgen i hårbotten. Sen la hon till att om ingen nytt kommit fram så säger Danmark blankt nej till det.
Va säger ni? Hur hade ni gjort?

O bygga gel-naglar.
Har googlat lite men får inte fram så mycket, mest gamla trådar som kanske har fel information nu.
Så är det någon som läst/hört något om det?

@fia-lisa glöm inte uppdatera oss sen :D

Jag har på eget bevåg, utan att läsa ngn info om det, fr det att jag blev gravid, låtit bli att färga/bleka håret. Jag känner mig inte alls bekväm med att göra det som gravid.

Jag har heller inte sprayat hästen en enda gång med flugmedel i sommar (men vi har lågt insektstryck och han har haft flugtäcke istället).

Naglar har jag inte tänkt på och heller inte hört ngt om.

Nu har jag lite nya funderingar :)

Jag fråga min BM om att färga håret. Hon svara lite halvdant med typ att hon visste inte men tyckte isåfall att man skulle slinga håret med hätta hos frisör för att inte få färgen i hårbotten. Sen la hon till att om ingen nytt kommit fram så säger Danmark blankt nej till det.
Va säger ni? Hur hade ni gjort?

O bygga gel-naglar.
Har googlat lite men får inte fram så mycket, mest gamla trådar som kanske har fel information nu.
Så är det någon som läst/hört något om det?

@fia-lisa glöm inte uppdatera oss sen :D
Färga håret har jag efter lång konsultation med min kusin, som jobbar med att ta fram hårfärger, beslutat att göra vid behov. Har färgat utväxten en gång i somras (och då gjorde jag medvetet en nyans som är hyfsat lik min egen färg) och hoppas att jag inte behöver göra mer än kanske en gång till. Enligt kusinen så är färgerna mycket bättre idag än de var tidigare och man arbetar hela tiden med att få så milda ingredienser som möjligt. Hon menar att den största risken man tar om man färgar håret som gravid är att hormonerna påverkar hur håret tar upp färgen vilket gör att man kan få oväntade resultat. Det finns väl heller inga bevis om att hårfärgning skadar fostret vad jag förstått. Jag har själv tyckt det är viktigare att köpa ekologisk mat i så stor utsträckning som möjligt, ffa grönsaker och frukt.

Gelenaglar är säkert ingen fara att göra. Jag hörde någon gång att det inte är bra att andas in dammet som uppstår när man slipar, men jag känner mig skeptisk till att det skulle påverka i större utsträckning. Däremot slutade jag bygga naglar när jag blev gravid i våras. Vill ha korta naglar när bebis kommer och för min del tar det ett tag innan mina naglar återhämtar sig efter en period av gelenaglar.

Nu har jag ringt MVC och fått tid för hälsosamtal om en dryg vecka. Yay! Blev av någon anledning helt skakig av att prata med barnmorskan och kände mig urfånig och vimsig. :o

• Gilla
Reactions: Ray
Grattis @Calazirya! Kommer ihåg att du hade en liten tjej när jag väntade första barnet :)
Grattis @SpanskaLoppan & @Magoulias också! (Attans vilket svårstavat hemligt nick du valde ;))

Jag blev framflyttad från 3 april (dotterns födelsedag) till 31 mars på inskrivningen idag (lite närmare min egen gissning 28 mars):

Mars
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 10:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet
BF 15 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet
BF 21 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 11:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet

Maj
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet

Härligt att KUB gick bra @fia-lisa. Förstår sonens reaktion, känner lite likadant...

Skönt att få en tid så snabbt! Jag får vänta 2 v till, är då i v 9. Känns långt.

Inskrivning eller hälsosamtal?

Jag avtackade hälsosamtalet först, men läkaren på gynmottagningen rekommenderade mig att gå då jag får komplicerade graviditer (enligt sjukvården iaf ;)). Så jag fick hälsosamtalet runt vecka 9, och inskrivningen sker vecka 15. Iofs är det min tredje barn så jag har ingen större brådska, bara jag får ett RUL där de förhoppningsvis kan bestämma när det blir kejsarsnitt, eller om de gör det på vårt TUL. Men nästa onsdag ska vi på KUB :love:

Blivande storebror på snart 11 år vet att jag är gravid, men att det kan gå fel. Blivande storebror på snart 2 år, ja han får väl mest en chock när det kommer hem ett litet knyte :heart

Men är det verkligen hälsosamtal du ska ha i v. 9? Är det inte inskrivning? Jag får inte skriva in mig förrän i vecka 9, men hälsosamtalet vill de ha rätt tidigt.

Nej, det blir första besöket, hälsosamtal. Verkade vara dåligt med tider just nu så det kanske är därför det blev sent. Jag vet ju att jag inte ska dricka, röka, snusa och jag tar mina vitaminer varje dag men det vore ändå skönt att få ventilera lite oro så här i början..

Nej, det blir första besöket, hälsosamtal. Verkade vara dåligt med tider just nu så det kanske är därför det blev sent. Jag vet ju att jag inte ska dricka, röka, snusa och jag tar mina vitaminer varje dag men det vore ändå skönt att få ventilera lite oro så här i början..

Åhå, ja jag förstår att det är jobbigt att behöva vänta. (Själv är jag mest rädd för att barnmorskan ska skälla på mig för min övervikt under hälsosamtalet. O_o)

Åhå, ja jag förstår att det är jobbigt att behöva vänta. (Själv är jag mest rädd för att barnmorskan ska skälla på mig för min övervikt under hälsosamtalet. O_o)
Tror jag faktiskt inte du behöver vara så orolig för☺Äta sunt vill de ju att alla ska göra och banta får man ju inte göra ändå så! Är nog mer om man går upp mycket under själva graviditeten som jag förstått.

Man märker att åren går. Förra hälsosamtalet hade jag en helt annan alkoholkonsumtion innan jag blev gravid. Mycket fester och galej.
Väldigt annorlunda mot hur livet ser ut nu!

Tror jag faktiskt inte du behöver vara så orolig för☺Äta sunt vill de ju att alla ska göra och banta får man ju inte göra ändå så! Är nog mer om man går upp mycket under själva graviditeten som jag förstått.

Jag hoppas det! :) Min förhoppning är att kunna hålla vikten rätt stabil och att bebisen ska suga i sig lite av mina reservlager under graviditetens gång.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 870
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 556
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA