Vårföräldrar 2015 #5

Kommenterar inte elvatimmarssovarn :cautious:, men vi är på Ikea och äter lunch- två av tre verkar pigga iaf :D

Sorry :D Är ju bortskämd med två som är 11-12 h sovare. Plus att vi fått en valp som sovit hela natten från start också. Jag undrar när och hur vi kommer få tillbaka :nailbiting:

Det blir jag, maken och E som åker till Ikea. J och valpen ska vara hos farmor och farfar. E blir hysterisk när dom tar henne så det går inte att lämna henne där :( Fattar inte varför hon blir sån....

Alltså det här med att börja med mat ... Det kommer bli en lång amningsperiod känner jag när jag försöker ge dottern mat. Hon ser mycket skeptisk ut till allt och det mesta vi lyckats få i henne är ett kryddmått ostkaka ungefär. Hon är verkligen inte road.

Har provat att mata med pureer, slicka på fingret och plocka själv med maten men det är inte särskilt intressant. Nåja, hon är ju inte så gammal så det kommer väl.

Tur att hon tar flaskan (än så länge) så jag inte behöver sitta fast om hon skulle vägra äta mat när vi tänkte byta föräldraledig :D

När du erbjuder fingermat ska du se till att barnet är mätt och belåten, mat för våra små är inte en hungrighetsgrej utan lek och att härma oss andra. De är först mellan 8 till 12 månader de kan sätta mättnad och mat i samband.

När de får plocka själv så lär de sig en massa även om de inte äter.Och framför allt blir mat inget tvång, utan något de själva kan bestämma över. Tids nog kommer det hamna i magen. ☺

Sen erbjuder man amning eller ersättning efteråt också.

När du erbjuder fingermat ska du se till att barnet är mätt och belåten, mat för våra små är inte en hungrighetsgrej utan lek och att härma oss andra. De är först mellan 8 till 12 månader de kan sätta mättnad och mat i samband.

När de får plocka själv så lär de sig en massa även om de inte äter.Och framför allt blir mat inget tvång, utan något de själva kan bestämma över. Tids nog kommer det hamna i magen. ☺

Sen erbjuder man amning eller ersättning efteråt också.

Och glömde det viktigaste, om du ger fingermat/plockmat ska barnet vara 6 månader och sitta bra (okej med lite stöd) samt kunna föra handen till sin mun.

Här är nog de första tänderna snart på väg. Nederkäken har börjat se lite bullig ut, sådär så att vi nästan ser konturerna av ett par tänder.

Idag har vi varit på sångstund vilket är jättepopulärt! Trodde inte innan att jag också skulle tycka att det är roligt, men det gör jag :D

Har i veckan även meddelat jobbet om när jag kommer tillbaka. Kommer att jobba två dagar i januari och sen två dagar i veckan i februari och sedan heltid från mars.

Är nu på väg hem efter en vecka hos sonens farföräldrar och kan meddela att bilfärden gått utomordentligt (ca 50 mil enkel väg) både dit och hem hittills. Passade på att köra runt kl 16 så att sonen kunde somna för natten i bilen. Han brukar somna runt kl 18 och det gjorde han även nu så det har bara varit att slå plattan i mattan och köra på.

Vi var ju på resturang med sambons familj i fredags och då följde sonen med. Sambon fick först natta honom i selen och han fick sova i den genom förrätten. När den var uppäten vaknade sonen och fick amma, sedan somnade han om direkt i vagnen där han sov resten av middagen. Det är inte något vi kommer göra ofta, men vid speciella tillfällen verkar det funka att göra så :).

Sedan har resten av tiden spenderats med att träffa kompisar och hänga med sambons familj. Vi träffas inte jätteofta pga avståndet så det var kul att vi fick till en längre vistelse nu så att E fick umgås med dem :).

Imorgon väntar bvc och föräldragrupp.

Vi var ju på resturang med sambons familj i fredags och då följde sonen med. Sambon fick först natta honom i selen och han fick sova i den genom förrätten. När den var uppäten vaknade sonen och fick amma, sedan somnade han om direkt i vagnen där han sov resten av middagen. Det är inte något vi kommer göra ofta, men vid speciella tillfällen verkar det funka att göra så :).

Härligt att det fungerade bra! Är ju onekligen lite knepigare att vara iväg på aktiviteter om kvällarna nu när de inte bara hänger på armen och sover som när de var pyttebebisar. Vi är bjudna på dopning några veckor som är sent på eftermiddagen och med middag efteråt. Funderar på hur vi ska göra. Antingen ta med sonen och hoppas att han kan sova i vagn, eller så blir det barnvaktspremiär :nailbiting:

Här har det snöat i natt och hela morgonen/fm :) Är ju inte fruset i marken än så blir det inte kallt typ nu så lär det ju inte stanna så länge :)
Längtar efter en riktig vinter så vi kan åka pulka med ungarna :love:

Min har krypit ordentligt sen sex månaders ålder, så alltså en månad, nu öser hon runt i hela huset. Hon har även rest sig upp ett par ggr och står och håller i sig. :) tiden går så fort!

Båda våra har börjat krypa runt 8 månader men J rullade runt i hela huset sen 5 månader så E har vart lugnare! Det är jag väldigt glad över med tanke på att vi skaffat valp som jag va ute med femtielva ggr på en dag och därmed lämnade ungarna själva inne. Hade vart onödigt spännande om E hade krupit då ;)

Härligt att det fungerade bra! Är ju onekligen lite knepigare att vara iväg på aktiviteter om kvällarna nu när de inte bara hänger på armen och sover som när de var pyttebebisar. Vi är bjudna på dopning några veckor som är sent på eftermiddagen och med middag efteråt. Funderar på hur vi ska göra. Antingen ta med sonen och hoppas att han kan sova i vagn, eller så blir det barnvaktspremiär :nailbiting:
Ja, det är både för- och nackdelar med att ha ordentliga rutiner. Barnvakt är bra det med, oftast värre för föräldrarna kanske ;).

Här kryper sonen baklänges och en får hämta honom lite varstans, det går fortare och fortare iväg också :angel:

Väntar förövrigt på skräcken- sonens första förkylning. :nailbiting: Jag är JÄTTEförkyld och ont som tusan i halsen, vill ju inte sonen ska få samma som mej, för det är inte särskilt roligt :cry: Därför jag sitter uppe sen 4.00 :cautious: Blä blä blä

Ja, det är både för- och nackdelar med att ha ordentliga rutiner. Barnvakt är bra det med, oftast värre för föräldrarna kanske ;).

Haha ja att det är värst för oss är jag övertygad om :D

Problemet är mest att han fortfarande är väldigt liten i maten när han äter vanlig mat, och fortfarande vägrar nappflaska. Vilket kan göra det lite jobbigt för ev barnvakt.. Men det är tre veckor kvar så mycket kan ju hända på den tiden :)

Här är vi fortfarande rätt långt ifrån att krypa. Han är inte så intresserad av att "träna" utan ska stå upp hela tiden. Han kommer väl bli en sån där bebis som inte kryper utan man får gå runt och hålla i armarna istället :p

Våra bebisar låter lika när det gäller maten @Imogen. Vi försöker ge honom lite mat i alla fall tre gånger per dag och det gör inte så mycket att det bara blir små mängder som äts.

Igår kväll hade maken fått i sonen en tredjedels klämpåse på kvällen och det är nog vårt rekord hittills. Han gillar att amma och får i sig det han behöver så vi tar det lugnt. Har planer på att ha lite barnvakt omkring jul, men vi får se om vi känner oss redo.

Här är vi fortfarande rätt långt ifrån att krypa. Han är inte så intresserad av att "träna" utan ska stå upp hela tiden. Han kommer väl bli en sån där bebis som inte kryper utan man får gå runt och hålla i armarna istället :p

Sån var E så vi var helt övertygade om att hon skiter i krypande och går direkt. Men så kom hon på igår helt plötsligt att man tar sig framåt på knä :D Men helst ska hon ju gå ;)

Våra bebisar låter lika när det gäller maten @Imogen. Vi försöker ge honom lite mat i alla fall tre gånger per dag och det gör inte så mycket att det bara blir små mängder som äts.

Igår kväll hade maken fått i sonen en tredjedels klämpåse på kvällen och det är nog vårt rekord hittills. Han gillar att amma och får i sig det han behöver så vi tar det lugnt. Har planer på att ha lite barnvakt omkring jul, men vi får se om vi känner oss redo.

Vår är ett riktigt matvrak. Slukar en hel fruktklämmis på några minuter och är inte nöjd efter det. En stor barnmatsburk per mål räcker knappt till. :o Hon brås inte på sin mamma iaf.

Ja det låter väldigt lika! Vi tar det också lugnt och han får ta det i sin egen takt :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 999
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 111
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar