Vårföräldrar 2015 #5

På bvc med A igår och hon väger nu in på 7,2 kg till sina 69 cm, 7 månader den 21:a.

Både bvc- sköterskan och läkaren tycker det är spännande att vi ec:ar och frågar massor, kul att dom är öppna :D även intresserade av vårt beslut om att hoppa över puréer och gå direkt på "vanlig" mat, dom trodde precis som vi tänkt att det kan vara bra att bebisar får lära sig tugga direkt. Det beslutet fattade vi ju dock utifrån att A vägrar äta puréer så var ju inte direkt planerat :p

10986237_662391643902928_308616761_n.jpg

Den här bilden illustrerar vår tillvaro mycket väl för tillfället ;). Hennes pappa kommer få en aktiv "ledighet".

Jag ska nog inte påstå att det är själva selens fel, möjligen till viss del kanske.
Men jag har dålig rygg sen lång tid tillbaka så jag tror att det till större delen är jag själv som är problemet.
Nåväl, han får helt enkelt åka vagn numera, om det inte är väldigt korta stunder jag ska ha honom i selen då.

Jag ska nog inte påstå att det är själva selens fel, möjligen till viss del kanske.
Men jag har dålig rygg sen lång tid tillbaka så jag tror att det till större delen är jag själv som är problemet.
Nåväl, han får helt enkelt åka vagn numera, om det inte är väldigt korta stunder jag ska ha honom i selen då.

Men med en ergonomisk sele så har du tyngden på höften och bär inte med axlar. Så om du har dålig rygg är det ännu större anledning att prova ergonomisk! Du har ingen du känner som du skulle kunna låna och prova?

E stå- och gåtränar för fullt :D Förut stod hon helt själv i flera sekunder, tog ett litet steg, stod en stund till och sen tappa hon balansen :p
Känns som att gåvagnen som tomten kommer med blir perfekt ;)

Bor du i eller nära Örebro kan du få prova vår Ergobaby 360. :)

Här rusar livet fram i 190 och jag hinner knappt med, känns det som. Börjar längta till efter nyår då jag ska vara föräldraledig. Dock har jag fått ett sjujäkla uppslag till examensarbete, så det vettefan om jag inte vill skriva det ändå... :angel: Nåja, det ger sig.

L är i vanlig ordning lätt som en plätt att ha å göra med. Sover ca 20-08 med en eller två matningar. Hon provar sig fram vad gäller mat, puréer ratas numer helt, lite tuggmotstånd måste det vara. Huvudfödan är alltjämt ersättning, när hungerdöden slår till är flaskan det enda som duger. Humöret är strålande i princip hela tiden, det ska mycket till innan hon blir missnöjd. Katten är det finaste som finns och att försöka se eller nå henne utgör ett strålande incitament för att utveckla olika färdigheter (kräla, kasta sig, titta bakom hörn för att se var hon tog vägen etc.).

Livet är ändå rätt bra, må jag säga. :)

Tror tand nr 5 och 6 kommer dyka upp inom en mycket snar framtid på lilla E! Lite kinkig kvällstid och bajsar mer, plus att det syns i tandköttet att dom är på G :)

Ikväll eller i morgon kväll kommer vi tapetsera klart hennes rum och på onsdag ska vi köpa massa möbler till henne. Skulle tro att hon kan flytta in i sitt rum senast till helgen :)

Här är vi inne i en glad period och sonen är glad typ jämt! Idag var vi och fikade med ett par kompisar och han sitter nöjd och glad i vagnen hela tiden och tittar sig omkring och leker med leksaker :love:

Igår kväll var.. Intressant :p Sonen var jättetrött strax innan åtta och det gick jättesnabbt att natta honom. Men när jag ska ta mig därifrån (vi ligger i vår dubbelsäng) så råkar jag putta till honom lite så han vaknar. Sen är han klarvaken och tokglad :laugh: Ligger och sprattlar och snackar och skrattar och är inte still en sekund. När pappa kommer och också lägger sig bredvid blir det ännu bättre och sonen blir om möjligt ännu piggare och ännu gladare. Jag tyckte att han skulle ära så att han kanske somnade av amningen. Det tyckte inte han :p 22:30 lyckades jag äntligen få honom att slappna av så jag kunde amma och han somnade.

Ikväll somnade han för ca 20 min sen. Jag ligger bredvid och vågar inte röra mig ur fläcken :D

Lite ändring i vårt föräldraledigtupplägg för jag har fått nytt jobb! :D
Vi kommer båda jobba halvtid jan-april, sen byter vi helt i maj så jag går på heltid och min man går hem på heltid tills lillan ska börja dagis :)

Det här betyder att jag bara har 1,5 månad kvar av 100% föräldraledighet :nailbiting:

Vi kommer båda jobba halvtid jan-april, sen byter vi helt i maj så jag går på heltid och min man går hem på heltid tills lillan ska börja dagis :)

Det här betyder att jag bara har 1,5 månad kvar av 100% föräldraledighet :nailbiting:

Grattis till jobbet! Och vad perfekt att du kunde börja med att jobba halvtid! :) Men jag förstår känslan med föräldraledigheten. Måste vara lite dubbelt :)

Alltså det här med att börja med mat ... Det kommer bli en lång amningsperiod känner jag när jag försöker ge dottern mat. Hon ser mycket skeptisk ut till allt och det mesta vi lyckats få i henne är ett kryddmått ostkaka ungefär. Hon är verkligen inte road.

Har provat att mata med pureer, slicka på fingret och plocka själv med maten men det är inte särskilt intressant. Nåja, hon är ju inte så gammal så det kommer väl.

Tur att hon tar flaskan (än så länge) så jag inte behöver sitta fast om hon skulle vägra äta mat när vi tänkte byta föräldraledig :D

Men grattis, vad kul! Själv började jag jobba på riktigt igår samt skickade iväg ansökan till drömjobbet, hoppas jag har samma framgång som du. Annars finns en plan B ;).

Grattis till jobbet! Och vad perfekt att du kunde börja med att jobba halvtid! :) Men jag förstår känslan med föräldraledigheten. Måste vara lite dubbelt :)

Tack! :D
Ja alltså det är inget jobb jag sökt utan dom ringde mig och erbjöd mig jobbet. Ett mycket bra erbjudande vad gäller både arbetssätt, arbetsuppgifter och lön (går om min man nu :angel: På tal om jämställdhetstråden ;)). Så om jag skulle säga ja så var ju ett krav att vi kunde fortsätta vår plan med halvtid i några månader och det var inga problem :) Extra roligt att bli erbjuden och känna sig eftertraktad :o:)

Lite blandade känslor vad gäller fl för vi kommer mest troligt inte skaffa fler barn så detta är ju min sista tid.

Men grattis, vad kul! Själv började jag jobba på riktigt igår samt skickade iväg ansökan till drömjobbet, hoppas jag har samma framgång som du. Annars finns en plan B ;).

Tack! Och lycka till till dig! :up:
Känns lite knepigt för jag hade inte planer på att söka nytt jobb utan dom ringde ju och ville ha mig :o

• Gilla
Reactions: Lo_
Här har vi börjat introducera potta. Vi sitter där en stund efter att ha sovit, ätit eller busat ett tag. Inte varje gång men ett par gånger per dag. Det känns ungefär som att ha en hundvalp igen :D

Det är varierad framgång såklart, men vi fokuserar mest på att det ska vara kul att sitta där och att han ska vänja sig med att kissa och bajsa på annat ställe än blöjan. Han verkar gilla det och leker för fullt. Hans mamma och pappa har lärt sig att leksaker i hårdplast passar bäst på pottan :angel: :D

E vakna 6.45 idag.....:grin: Vet att jag inte ska klaga för hon har sovit drygt 11 h i sträck men är ju van att hon sover iallafall till 7.30 :o J vakna 7.30 iallafall :p

Nu sitter jag i soffan och dricker kaffe medan J är på dagis, E sover bredvid mig och valpen leker :) När maken slutar jobbar ska vi åka till Ikea och köpa möbler till Es rum :D

Var på vårdcentralen igår. Sonen har haft problem men nästäppa (dock har han inte varit synbart snorig) en tid och förra veckan tyckte BVC att vi skulle använda Nezeril utspätt med koksaltlösning. Detta gjorde susen för åtminstone sömnen som varit urusel sista månaden men för ett par dagar sen började han få problem med att det tjöt i luftrören och hosta. När det var som värst blev han väldigt ledsen och fick det jobbigt med andningen.

Igår på förmiddagen lät luftrören hela tiden men vid tvåtiden när vi fick komma till läkaren var det naturligtvis helt tyst och sonen mådde skitbra. Jag hade dock spelat in hur det låtit vid något tillfälle tidigare så läkaren kunde lyssna på det ifall att det inte skulle höras något när vi var iväg. Fick någon hostmedicin eller liknande utskrivet som skulle vara luftrörsvidgande bl.a. I bilen på vägen hem började det tjuta i luftrören igen. :meh: Låter riktigt hemskt när han andas större delen av tiden. :(

6-månadersbesöket på BVC visade att sonen nu väger 6980 g och är 67 cm lång. :love:

Han är dessutom ett riktigt vattendjur. På babysimmet är han sjövild och vevar med armar och ben som en galning under all tid i vattnet. :laugh: Blev kallad för sprattelapa av simläraren och den som hoppade in för henne under första tillfället fick sig ett gott skratt när vår lille man for runt i bassängen.

I slutet av varje tillfälle ska man samlas runt simläraren som håller en grej som läcker vatten åt alla håll och sist stänkte sonen en hel del vatten på dem andra barnen och deras föräldrar. :o Tror vi får hålla oss en bit ifrån eller vara snabbast in i mitten så får de själva välja ifall de kan tänka sig vara nära oss eller ej. Tror han kommer att kunna simma när kursen är slut :nailbiting::D.

Förlåt för ett jättelångt inlägg, märks att det var någon vecka sen jag var inloggad. :laugh:

Tack! Och lycka till till dig! :up:
Känns lite knepigt för jag hade inte planer på att söka nytt jobb utan dom ringde ju och ville ha mig :o
E vakna 6.45 idag.....:grin: Vet att jag inte ska klaga för hon har sovit drygt 11 h i sträck men är ju van att hon sover iallafall till 7.30 :o J vakna 7.30 iallafall :p

Nu sitter jag i soffan och dricker kaffe medan J är på dagis, E sover bredvid mig och valpen leker :) När maken slutar jobbar ska vi åka till Ikea och köpa möbler till Es rum :D
Kommenterar inte elvatimmarssovarn :cautious:, men vi är på Ikea och äter lunch- två av tre verkar pigga iaf :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 005
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar