Vårföräldrar 2015 #5

Nu kommer en nominering till årets mest puckade fundering, menmen...

Jag tycker att A börjar bli lite för lång för skötbordet och dynan, fötterna hamnar lätt utanför och det i kombination med att han vägrar ligga still gör blöjbytena lite väl spännande nu för tiden. Jag vill ju inte att den lille guldklimpen glider/sprattlar/ålar/hasar/trillar ner och tyvärr har jag fortfarande bara två armar med tillhörande händer,fler skulle behövas känner jag :cautious:
Men alltså, vad gör man sen, när dom "växer ur" skötbordet? Han kommer väl ha blöja ett tag till och han lär ju knappast sluta växa under den tiden inser jag.
Bygger man ihop två skötbord? Byter på golvet? Extra långa skötbord och dynor?

Eller är detta egentligen ett ickeproblem?

Please tell me O_o

Jag tycker att A börjar bli lite för lång för skötbordet och dynan, fötterna hamnar lätt utanför och det i kombination med att han vägrar ligga still gör blöjbytena lite väl spännande nu för tiden. Jag vill ju inte att den lille guldklimpen glider/sprattlar/ålar/hasar/trillar ner och tyvärr har jag fortfarande bara två armar med tillhörande händer,fler skulle behövas känner jag :cautious:
Men alltså, vad gör man sen, när dom "växer ur" skötbordet? Han kommer väl ha blöja ett tag till och han lär ju knappast sluta växa under den tiden inser jag.

Please tell me O_o

Byt på golvet. Då kan de inte trilla av och slå ihjäl sig heller :D

Please tell me O_o

Man byter på golvet :)
Es fötter sticker också ut och hon sprattlar mycket men vi kommer byta där ett tag till :) Men efter att ha haft skötbordet i badrummet i snart 4 år så ska det bli skönt att ställa bort det och skaffa nån bättre/snyggare förvaringsmöbel att ha där inne!
Kommer nog ta bort det när hon börjar gå för då är det lättare att byta kissblöjor stående och då kan man byta bajsblöjor på golvet istället. Så gjorde vi med J.

Please tell me O_o

E kan stå ganska bra själv om hon håller i sig. Kissblöjor på golvet, i sängen eller soffan. Bajsblöjor brukar hon få stå på toaletten, hon håller i sig och pillar på knappen, jag håller i henne med ena armen och tvättar med andra. Snart borde byxblöjor funka, det är så smidigt!

Please tell me O_o

Vi har ett skötbord men använde de bara den första månaden så visst går de på andra platser, sängen, soffan etc. Bara lägga nån handduk under :)

Please tell me O_o

Byter typ alltid i soffan men eftersom vi ec:ar så är det ju bara kissblöjor, annars hade jag kanske tänkt annorlunda :p skötbord hade varit förenat med livsfara, hon är som en inoljad mask på uppåttjack typ

Please tell me O_o

Ligger min son rak och avslappnad har han skötbädden i knävecken (på den uppblåsbara modellen med kant ovanför huvudet) men han ligger oftast med benen böjda, mutad med något att pilla på så ligger han stilla.
Hade jag haft en ål hade jag bytt på golvet :)

Han blir 7 månader på torsdag. Han kan sitta själv även om det är kortare stunder han sitter helt själv på golvet. Har han ryggstöd kan han sitta länge.

Då finns det inga hinder att byta till nästa stol. SÅ länge han når upp till lägsta selläget. Du bör med fördel montera stolen med lite mer lutning om ni ska åka längre. Runt 25-30 grader brukar funka, beroende på stol. Om du inte har en man kan luta under färd.

Då finns det inga hinder att byta till nästa stol. SÅ länge han når upp till lägsta selläget. Du bör med fördel montera stolen med lite mer lutning om ni ska åka längre. Runt 25-30 grader brukar funka, beroende på stol. Om du inte har en man kan luta under färd.

Tack så mycket! :)

E måste vara inne i nån period för det tar tid innan hon somnar på kvällen och vanligtvis somnar hon ju direkt. Men när hon väl somnar till så sover hon hela natten, det är kvällen som hon är trög innan hon somnar riktigt ;)

Har påbörjat hennes rum nu! Maken spacklade idag och i morgon ska vi slipa och eventuellt sätta upp de första våderna tapet :):banana:

Här har vi en snorig och febrig bebis. Och mamma med för den delen. Hoppas vi friskar på oss snabbt så vi kan njuta av sista veckans ledigt innan pappan tar över.

Här har vi en snorig och febrig bebis. Och mamma med för den delen. Hoppas vi friskar på oss snabbt så vi kan njuta av sista veckans ledigt innan pappan tar över.

Dålig tajming :( Men hoppas ni kan njuta ändå!

Vår förkylning har inte gett sig än! Så himla dryg! J hostar, E snorar och jag snorar fast inte mycket mindre skala än för två veckor sen.

Här strävas det med att lära sig krypa eller åla eller vad det nu är hon tänkt sig ;) Hon sliter som ett djur iallafall haha! Tror inte det dröjer länge innan det släpper faktiskt :) Om hon börjar krypa inom ett par veckor så är hon lika gammal som J var när hon började krypa :) (Men J börja röra sig runt 5 månader så med det är hon senare)

Idag har vi träffat ett gäng bebisar! En kompis från universitetet har samlat ihop en egen liten mammagrupp med folk som flyttat till samma ort som vi. Mycket trevligt! :) De andra bebisarna är mellan 1-3 månader så sonen fick för en gångs skull vara störst :p

Men sen var jag förbi på BVC och vägde sonen på egen hand. 7415 gram. Med andra ord har han bara gått upp 130 gram på en månad :crazy:

Egentligen är det nog inte så märkligt. Det är full fart hela tiden och han äter inte direkt mer än förr och vi kämpar på med portionsstorlekar när han äter vanlig mat.

Om inte jag minns helt fel hade @Blueberry samma problem för ett tag sen. Fick du några bra svar? :)

Är inte så orolig egentligen mer än för vad BVC ska säga om det inte blir bättre till 8 månader när vi ska dit igen,

Sonen är så mysig, vi brukar sova middag i soffan och då ska han promt
somna lutandes mot mamma på något vis :love: Han somnade till och med så när vi var borta i fredags med massa stoj och stim runt omkring. Men inte sitta i knät o somna, han vill sitta själv och somna halvliggandes mot en. Gulle!
Och när vi sitter och leker så slutar han ibland med sitt för att sträcka upp händerna och gosa in sej, för att sen släppa och fortsätta med sitt igen.
Vilken kärlek en känner alltså! :love:

@MaRomer är det OK om jag kommer med en fråga?
Mitt barn följer inte direkt standardmallen, hon har mindre än 300 gram kvar till 9 kg och fötterna sticker ut något lite i babyskyddet, däremot har vi köpt ett ganska stort skydd så hon sitter bra upptill, axlarna är inte ihoptryckta på något sätt och hon verkar trivas där.

Hon är inte i närheten av att kunna sitta själv (fem månader). Hon kan sitta i sin stol i köket uppallad med lite kuddar, men kortare stunder så hon inte blir trött. Hur viktigt är det att barnet ska kunna sitta själv innan man byter bort babyskyddet mot en större stol?

Kan jag använda babyskyddet ett tag till?

Idag har vi träffat ett gäng bebisar! En kompis från universitetet har samlat ihop en egen liten mammagrupp med folk som flyttat till samma ort som vi. Mycket trevligt! :) De andra bebisarna är mellan 1-3 månader så sonen fick för en gångs skull vara störst :p

Men sen var jag förbi på BVC och vägde sonen på egen hand. 7415 gram. Med andra ord har han bara gått upp 130 gram på en månad :crazy:

Egentligen är det nog inte så märkligt. Det är full fart hela tiden och han äter inte direkt mer än förr och vi kämpar på med portionsstorlekar när han äter vanlig mat.

Om inte jag minns helt fel hade @Blueberry samma problem för ett tag sen. Fick du några bra svar? :)

Är inte så orolig egentligen mer än för vad BVC ska säga om det inte blir bättre till 8 månader när vi ska dit igen,

John stod nästan stilla i vikt i tre månader... Från att ha ökat med nästan ett kilo mellan vägningarna låg han på 40-140 gram och det blev extra vägningar och bekymrade blicken från BVC.

Två grejer:
Så länge ongen växer på längden är det lugnt.
Även om vikten står still eller ökar långsamt är det lugnt.

Mata på, det är ingen ko på isen :)
John får mat om (när...) han vaknar på natten, jag tänker inte vänja honom av med det förrän tidigast efter 10-månaderskollen i början av december. Han kan gott få lite extra, tänker jag. Han slutade amma på eget initiativ när han var sju månader, bästa grejen med mat i flaska är att vi vet hur mycket han får i sig och det är väldigt skönt :)

Jag ser ju att jag är mamma till en virvelvind. Han är vild!

Jag trycker i extra fett där jag kan. Smör eller kokosolja i gröten, brödbitar doppade/dränkta i rapsolja, klämpåsar med frukt och grädde i.

Här händer det grejor. De senaste dagarna har han börjat göra en mängd nya ljud. Mama, baba, boubou osv. Sen väser han en massa också, men det har han hållt på med i flera veckor nu. Låter ju helt sjukt men det verkar vara i sin ordning.

Han är inte helt stationär längre. Han börjar visa tendenser att både hasa sig fram på rumpan sittandes och maska fram på mage. Han tar sig ingenstans ännu men jag får hålla koll för snart kommer han nog på hur man gör. Räckvidden är enormt stor dessutom.

Han verkar ha kommit in i någon seperationsfas (språng?) och klänger mer på mig och vill gärna komma upp i famnen vilket han visar genom att sträcka upp händerna. Håhåjaja! Mycket bära blir det, men det är såklart mysigt det med.

John stod nästan stilla i vikt i tre månader... Från att ha ökat med nästan ett kilo mellan vägningarna låg han på 40-140 gram och det blev extra vägningar och bekymrade blicken från BVC.

Två grejer:
Så länge ongen växer på längden är det lugnt.
Även om vikten står still eller ökar långsamt är det lugnt.

Mata på, det är ingen ko på isen :)
John får mat om (när...) han vaknar på natten, jag tänker inte vänja honom av med det förrän tidigast efter 10-månaderskollen i början av december. Han kan gott få lite extra, tänker jag. Han slutade amma på eget initiativ när han var sju månader, bästa grejen med mat i flaska är att vi vet hur mycket han får i sig och det är väldigt skönt :)

Jag ser ju att jag är mamma till en virvelvind. Han är vild!

Jag trycker i extra fett där jag kan. Smör eller kokosolja i gröten, brödbitar doppade/dränkta i rapsolja, klämpåsar med frukt och grädde i.

Det är precis som du skriver som jag också tänker så skönt att jag inte är helt tokigt ute iaf :D Ska börja blanda i extra fett i maten.

Han äter typ allt och har hittills inte ratat något. Men från att vara exalterad när maten tas fram går det inte många tuggor förrän han är nöjd och inte vill ha mer. Jag gör gröt på 1 msk pulver och det är väldigt sällan han äter upp..

Han ammar fortfarande på både dagen och natten. Har inte bråttom att sluta utan det får gå i hans takt. Men det hade ju varit lite praktiskt med millilitermärkning på brösten :laugh:

Det är precis som du skriver som jag också tänker så skönt att jag inte är helt tokigt ute iaf :D Ska börja blanda i extra fett i maten.

Han äter typ allt och har hittills inte ratat något. Men från att vara exalterad när maten tas fram går det inte många tuggor förrän han är nöjd och inte vill ha mer. Jag gör gröt på 1 msk pulver och det är väldigt sällan han äter upp..

Han ammar fortfarande på både dagen och natten. Har inte bråttom att sluta utan det får gå i hans takt. Men det hade ju varit lite praktiskt med millilitermärkning på brösten :laugh:

Min är tvärtom. Äter som en häst! Till lunch idag åt hon en stor barnmatsburk och är fortfarande inte nöjd. Och då äter hon gröt till frukost, i en halv "vanlig liten" skål som man äter typ youghurt i för oss vuxna. Hon har väl nån växtperiod nu :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 010
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 118
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar