Vårföräldrar 2015 #5

Man brukar väl säga att dom ska sitta stadigt själva så är det okej att byta :) E vägde inte 9 kg när vi bytte, men hon satt stadigt och var ganska exakt 6 månader.
Oj då, jag känner att det finns stor risk att min unge inte går ner i babyskyddet längre innan hon kan sitta stadigt ... Väger 8,5 nu, benen börjar nog sticka ut lite och inte i närheten av att sitta alls :crazy:

Sist vi kollade, på dagen en månad sen, vägde hon 7,2 kg och var 64 cm. En liten mini :)

För två månader sen när E blev 6 månader och var på BVC så vägde hon 8,3 kg och var 66 cm lång :) Hon har legat på normalkurvan på längd hela tiden och en enhet över på vikt hela tiden.
Men tänk vad hon växt sen hon föddes! Då vägde hon ju bara 3020 gram och var 49 lång!

Jämför man E och K så verkar J vara lite längre men lite lättare i samma ålder som E :) E använder samma kläder nu som J hade vid ungefär samma tidpunkt när hon var bäbis.

Vad ungen äter
-brödbitar
-grönsaksgryta
-katrinplommon/äpplen/mandarin/hallon
-tomat
-thaimat
-majskrokar

Vad ungen inte äter
-allt annat

:devil:

Kött och andra animalier, ungen kräks. Vilket jag känner faktiskt är helt okej, jag vill ändå försöka börja leva mer vegetariskt, men fasen när ungen knappt äter något! men dagens thaimat var en tia på skalan, starkt var det också. Hmm ungar!

Vad ungen äter
-brödbitar
-grönsaksgryta
-katrinplommon/äpplen/mandarin/hallon
-tomat
-thaimat
-majskrokar

Vad ungen inte äter
-allt annat

:devil:

Kött och andra animalier, ungen kräks. Vilket jag känner faktiskt är helt okej, jag vill ändå försöka börja leva mer vegetariskt, men fasen när ungen knappt äter något! men dagens thaimat var en tia på skalan, starkt var det också. Hmm ungar!
Bah! Här äts det katrinplommon, banan och ibland morot. Inget annat. INGET ANNAT :eek: :banghead: Det spottas, fräser, öppnar inte munnen... Och tycker hon det är gott så äts det max en halv portion, sen visar hon bestämt att det ska ammas :p
Men vi fortsätter envist erbjuda varje dag, för en månad sedan tyckte hon allt utom vatten var skit, så det går framåt i varje fall ;) (7 månader om 3 dagar)

Ja, jag fortsätter också erbjuda vid varje måltid. Mycket sparsamma resultat :D här är också MAXintag en halv liten burk, men det är väl bara att fortsätta. En dag så, en dag :)

Bah! Här äts det katrinplommon, banan och ibland morot. Inget annat. INGET ANNAT :eek: :banghead: Det spottas, fräser, öppnar inte munnen... Och tycker hon det är gott så äts det max en halv portion, sen visar hon bestämt att det ska ammas :p
Men vi fortsätter envist erbjuda varje dag, för en månad sedan tyckte hon allt utom vatten var skit, så det går framåt i varje fall ;) (7 månader om 3 dagar)

Du kan inte testa om hon vill äta själv? Ha kontroll över vad som kommer in i mun tänker jag. ☺

Jag har nog en väldigt chill bebis när de kommer till mat o sömn iaf! När jag läser om era :). Vi var lite bittra över att hon inte ville äta mer än en halv stor burk barnmat igår.. Hon äter exakt allt! :bow:

Jag har nog en väldigt chill bebis när de kommer till mat o sömn iaf! När jag läser om era :). Vi var lite bittra över att hon inte ville äta mer än en halv stor burk barnmat igår.. Hon äter exakt allt! :bow:

En sån bäbis har vi också :) Hon äter allt och tills portionen tar slut. Sover hela nätterna som hon gjort från dag ett och tar sina tre tuppluren under dagen som hon alltid gör. Otroligt lättvindigt och glad bäbis som hänger med på allt vi gör :)

A verkar ha utvecklingssprångat färdigt för den här gången och sover nu som vanligt igen:) idag vaknade hon 9:30 men då kom vi i säng sent pga spelkväll hos vänner och A hängde i till kl 22 go och glad :p

En fråga om bilbarnstolar förresten.

Sonen sitter fortfarande i sitt babyskydd och det är inga problem att få plats varken på längden eller bredden. Däremot så har han varit väldigt missnöjd i bilen på sistone och vi funderar på om han skulle vara mer nöjd i nästa stol. Förr eller senare ska man ju ändå byta.

Han kan sitta själv men jag gissar att han har en bit kvar till 8 kg. Stolarna är ju från 9 kg. Kan man byta innan? Logiskt tycker jag att längden borde spela större roll än vikten. Skulle gissa att han är 68-69 cm.

Hur gammalt är barnet? Vikten och längd behöver du ej bry dig om så länge han kan sitta själv och han kan sitta korrekt i nästa stol. Dvs selen måste kunna spännas korrekt.

Hur gammalt är barnet? Vikten och längd behöver du ej bry dig om så länge han kan sitta själv och han kan sitta korrekt i nästa stol. Dvs selen måste kunna spännas korrekt.

Han blir 7 månader på torsdag. Han kan sitta själv även om det är kortare stunder han sitter helt själv på golvet. Har han ryggstöd kan han sitta länge.

Här har sonen börjat visa tonårsfasoner redan :D :p Vill inte sova på kvällen utan har hållt igång till 22-22.30 senaste dagarna. Sen vill han inte gå upp förrän framåt 10. Frukost har han inget större intresse för utan först framåt lunch ska det ätas ordentligt.

Än så länge inget målbrott eller mopedåkande iaf :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 010
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 118
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar