Vårföräldrar 2015 #5

Usch va icke mysiga vi är jag och mina flickor. Förkylda som jag vet inte vad alla tre! :yuck: Men tack och lov sover dom bra på natten ändå!

A har kommit på det där med att äta själv så mackor och smörgåsrån vill hon äta själv. När det kommer till riktig mat vill hon helst bli matad :p Hon vägrar fortfarande allt vad barnmat, gröt och välling heter så jag har gett upp och hon äter precis samma som vi. Vi ammar fortfarande mycket, hur är det för er andra med amningen? Ni som har ammat alltså :)

A har kommit på det där med att äta själv så mackor och smörgåsrån vill hon äta själv. När det kommer till riktig mat vill hon helst bli matad :p Hon vägrar fortfarande allt vad barnmat, gröt och välling heter så jag har gett upp och hon äter precis samma som vi. Vi ammar fortfarande mycket, hur är det för er andra med amningen? Ni som har ammat alltså :)

Jag ammar också fortfarande mycket. Sonen får något att äta (av vår mat) vid varje måltid vi äter men det är inte mycket han går i sig än. Så inget mål har helt ersatt en amning.

Inga leksaker i världen går upp mot mobiltelefoner och fjärrkontroller :meh:

Att han vill åt mobilen kan jag ju förstå eftersom vi petar på dem en del.. Även om jag inte begriper att den är så enormt rolig även avstängd..

Och tv-kontrollen? Vi kollar knappt på tv när han är vaken. Och om vi gör det är det ju inte direkt så att vi sitter och knappar på fjärrkontrollen hela tiden :laugh:

Gissar att detta bara är början :grin:

Sonen äter ganska bra just nu. Har fått in frukost, lunch och kvällsmat som stående mål, och sen klämmer vi in lite mellanmål ibland om det passar sig. Ibland blir ammar han som ett mellanmål och ibland ammar han fritt mellan målen. På natten ammar han fortfarande 3-4 gånger sedan han lagt sig (2 gånger sedan jag och sambon lagt oss) så det ammas fortfarande en hel del.

Hans intresse för mat går verkligen upp och ner. Vissa dagar äter han det mesta med god aptit medan han andra dagar bara äter det godaste (typ spaghetti köttfärssås, kiwi, leverpastejmacka osv). Hans intresse för gröt går i vågor. Har inte fått i honom ett helt mål gröt ännu. I morse stekte jag grötplättar (1 banan, 2 ägg, 4 msk industrigröt) och det var populärt :d.

Här ammas det fortfarande mycket (och lite mer än vanligt nu för att H varit lite förkyld).
H älskar vanlig mat också, men vi tar det lugnt med den introduktionen så än så länge ersätts ingen amning med vanlig mat men han brukar alltid få smaka något samtidigt som vi äter.

Här äts det bara vanlig mat. Ingen amning eller ersättning :)
Vi har börjat med lite större bitar så hon får prova tugga (om maten tillåter det, ibland mixar vi ändå) och hon fixar det galant :)

Inga leksaker i världen går upp mot mobiltelefoner och fjärrkontroller :meh:

Att han vill åt mobilen kan jag ju förstå eftersom vi petar på dem en del.. Även om jag inte begriper att den är så enormt rolig även avstängd..

Och tv-kontrollen? Vi kollar knappt på tv när han är vaken. Och om vi gör det är det ju inte direkt så att vi sitter och knappar på fjärrkontrollen hela tiden :laugh:

Gissar att detta bara är början :grin:

Jag tror framförallt fjärrkontroller är väldigt taktila, liksom. De är sköna att hålla i och knapparna "svarar" när de trycker.

L är vansinnigt intresserad av allt, precis allt, just nu. Haklapparna hon haft sedan hon var nyfödd ska studeras i detalj, mitt i matningen kan hon inse att nappen på flaskan är ju SÅ HIMLA HÄFTIG och hon dyker på alla sorters dragkedjor, lappar, snoddar och liknande.

Hon har också börjat bli lite rädd för vissa saker, framförallt vissa ljud. Målade om hallen i helgen och ljudet av tejp som dras av rullen gjorde hennes jätteledsen. :( Efter lite tejpterapi, innefattande förklaring om hur tejp funkar och varför det låter, försäkran att tejp inte är farlig (om det inte är så att någon försöker tejpa fast en mot en stolpe, då ska man springa) och lite mer handgriplig terapi genom att äta och puckla på tejprullen så gick det bra igen. :D

Här äts det bara vanlig mat. Ingen amning eller ersättning :)
Vi har börjat med lite större bitar så hon får prova tugga (om maten tillåter det, ibland mixar vi ändå) och hon fixar det galant :)

Hur bra kan de tugga utan tänder, egentligen? L tuggar friskt på allt hon får in i munnen, men jag är osäker på om det egentligen ger nånting. :p

Hur bra kan de tugga utan tänder, egentligen? L tuggar friskt på allt hon får in i munnen, men jag är osäker på om det egentligen ger nånting. :p

Tror inte det ger så mycket heller men själva rörelser lär dom sig iaf :D Nu har E ioförsig 4 tänder så dom kanske är till nån hjälp för en mjuk potatis eller så :p

Tror inte det ger så mycket heller men själva rörelser lär dom sig iaf :D Nu har E ioförsig 4 tänder så dom kanske är till nån hjälp för en mjuk potatis eller så :p

Lite måste det ju ändå gå sönder tänker jag, åtminstone om det är mjuka saker (typ banan).

L åt ju gröt och så ett tag, nu dissar hon kategoriskt allt som inte är i bitar (förutom ersättning). Försöker man skrapa av lite banan och ge på sked blir hon skitsur, ger man henne en bit - hur liten den än är - blir hon skitnöjd.

Lite måste det ju ändå gå sönder tänker jag, åtminstone om det är mjuka saker (typ banan).

L åt ju gröt och så ett tag, nu dissar hon kategoriskt allt som inte är i bitar (förutom ersättning). Försöker man skrapa av lite banan och ge på sked blir hon skitsur, ger man henne en bit - hur liten den än är - blir hon skitnöjd.
Jag tror faktiskt att de kan tugga ganska bra. Inte segt kött såklart, men sonen har tuggat i sig rostat bröd (delat i 1x1 cm stora bitar), grötpinnar, tomat, pasta, pannkakor osv. En del grejor som jag tyckt varit lite svåra att mosa med tungan har han lätt fixat med tandytan :).

Lo fyller snart sju månader och jag ammar fortfarande mycket men erbjuder mat ungefär tre gånger om dagen. När jag inte är hemma klarar hon sig bra utan att amma så hon får i sig en hel del. Är jag borta över dagen eller över nattning brukar jag pumpa ur så det finns iaf ett mål i flaska.

Amning är huvudfödan, men erbjuder våran mat då vi äter och han älskar't. Tänker inte stressa för att byta ut något mål utan fortsätter såhär ett tag till. Erbjuder amning både före och efter han ätit vanlig mat och ammar fritt i övrigt.

Måste bara lägga till, att det är ju nu amningen kommer in i ett sånt skönt flow. Barnet kräver inte bröst dygnet runt, mjölken sprutar inte (lika mycket iaf) åt alla håll och kanter och läckaget har börjat stabiliseras.

Amningen blir mer fridfull och myspys nu än den är i början, och framförallt gör/ger den fortfarande så mycket gott som närhet, tröst och sånt fint!

Här sovs det fortfarande gräsligt dåligt:cautious:. I tisdags gick sambon upp med L när hon tyckte det var dags och jag fick sova till 8. Det var en fin morgon.

Idag har det smakats mannagrynsgröt. Det var smarrigt till en början men snart övergicks det enligt rutin till att suga på ett rån och kolla på katterna.

Mina högsta önskningar just ni: fred på jorden, och att Lo börjar ta napp;)

Här sovs det fortfarande gräsligt dåligt:cautious:. I tisdags gick sambon upp med L när hon tyckte det var dags och jag fick sova till 8. Det var en fin morgon.

Idag har det smakats mannagrynsgröt. Det var smarrigt till en början men snart övergicks det enligt rutin till att suga på ett rån och kolla på katterna.

Mina högsta önskningar just ni: fred på jorden, och att Lo börjar ta napp;)

Napp är faktiskt bra grejer! Är väldigt glad att båda mina velat ha det. Även fast det såg mörkt ut innan E tog den :p

J hade inga problem att bli av med den Heller även fast hon var MYCKET beroende av den! Det är snart 1 år sen nu som hon samlade ihop alla och la ut dom i stallet där tomten kom och hämtade dom till sina bäbisar som behövde dom mer :D Hon fick två fina presenter i utbyte :p

J sover borta i natt och är borta hela dagen. E har nyss vaknat (8.30) och valpen sover än. Vi ska väl gå upp och äta frukost nu :D Känner jag mig hyfsat pigg sen så är planen att slänga upp E på ryggen i Manducan och ta med valpen till skogen. Har även tänkt jaga runt unghästen i "rundcorallen" när jag bara har 2 av 3 barn hemma :) Ikväll ska jag rida!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 012
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 121
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset