Vårföräldrar 2015 #5

Att helt plötsligt ha ett krypande barn innebär helt klart nya utmaningar:nailbiting:. Hänger hon inte i nån gardin så försöker hon öppna/stänga dörrar och luckor eller klättra upp på närmsta byrå... Katternas mat och vatten är ej längre på golvet:grin:.

Annars håller vi på att friskna till från vår förkylning vi delat. Konstigt nog har hon sovit bättre under värsta snorperioden, oväntat men välkommet.

Vår tjej är nog också rätt liten i maten och när hon är med mig så ammas hon fortfarande rätt mycket men bara korta stunder eftersom hon antingen är nöjd eller måste kolla på allt kul runtomkring.. Men på kvällar och nätter ammas det friskt. Det bästa hon vet är vatten och äpple, majskrokar och smörgåsrån är också poppis. Fullkornsgröt med blåbärspurée går i regel ned men kanske max 0,5-1 dl och hon föredrar helt klart barnmatsburkar framför mina egengjorda små måltider;).

Att helt plötsligt ha ett krypande barn innebär helt klart nya utmaningar:nailbiting:. Hänger hon inte i nån gardin så försöker hon öppna/stänga dörrar och luckor eller klättra upp på närmsta byrå... Katternas mat och vatten är ej längre på golvet:grin:.

Vilken ny värld som öppnar sig när de börjar krypa! Även för föräldrarna :p

Här är det mycket vilja men inte kunna när det gäller krypandet . Han försöker kasta sig rakt ut när han sitter i knät i tron om att han kan flyga eller nåt :p Sitter man bredvid honom och han sitter med händerna i golvet vill han gärna krypa iväg men det blir ju platt fall på första steget. Har testats i sängen :D Eftersom han fortfarande hatar att ligga på mage vet jag inte riktigt hur han har tänkt sig det där med att lära sig krypa :p

@MaRomer är det OK om jag kommer med en fråga?
Mitt barn följer inte direkt standardmallen, hon har mindre än 300 gram kvar till 9 kg och fötterna sticker ut något lite i babyskyddet, däremot har vi köpt ett ganska stort skydd så hon sitter bra upptill, axlarna är inte ihoptryckta på något sätt och hon verkar trivas där.

Hon är inte i närheten av att kunna sitta själv (fem månader). Hon kan sitta i sin stol i köket uppallad med lite kuddar, men kortare stunder så hon inte blir trött. Hur viktigt är det att barnet ska kunna sitta själv innan man byter bort babyskyddet mot en större stol?

Kan jag använda babyskyddet ett tag till?

Ingen tillverkare eller jag eller NTF rekommenderar byte innan 6 månaders ålder. Så du kan med gott samvete använda babyskyddet några månader till. Det var lite hysteri ett att att byta så tidigt som möjligt för et tag sedan. Men det finns ingen anledning alls att byta till nästa stol så tidigt.

Gällande sitta upp själv så anser jag att det beror på vilken stol dy byter till efter. Vissa är mer anpassade för små barn än andra.

Ingen tillverkare eller jag eller NTF rekommenderar byte innan 6 månaders ålder. Så du kan med gott samvete använda babyskyddet några månader till. Det var lite hysteri ett att att byta så tidigt som möjligt för et tag sedan. Men det finns ingen anledning alls att byta till nästa stol så tidigt.

Gällande sitta upp själv så anser jag att det beror på vilken stol dy byter till efter. Vissa är mer anpassade för små barn än andra.
Perfa! Precis vad jag kände också.

Får eventuellt leta upp en stol med mycket stadga för barnet när vi väl ska byta då!

Nu är vi på väg till Es farföräldrar. 20 av 60 mil är avklarade och ungen sover gott sedan en timma tillbaka. Nu hoppas vi att han sover gott resten av resan. :)

Imorgon ska vi ut och äta på fin resturang. Vad vi gör av sonen då vet vi inte riktigt. Planen är att han ska somna i vagnen och ha den ståendes nära bordet medan vi äter, men man vet ju aldrig med barn ;). I värsta fall får vi äta i skift. Vi ska äta runt kl 19 och då brukar sonen ha somnat redan, så att ha honom sittandes vid bordet är inget alternativ.

Perfa! Precis vad jag kände också.

Får eventuellt leta upp en stol med mycket stadga för barnet när vi väl ska byta då!
Anledningen till att vi bytte tidigare, när sonen var 5 mån, var för att han fullkomligt avskydde babyskyddet. Så fort han kunde sitta upp själv så köpte vi därför by stol. Han var runt 67 cm då om jag inte missminner mig, och vägde strax under 9 kg. Hade han varit nöjd i babyskyddet hade vi säkert behållt det tills han vuxit ur det :).

E har blivit otroligt rörlig den sista veckan! Även fast hon inte kryper eller ålar så håller hon på en massa och förflyttar sig så sett istället :p Snart kommer krypet tror jag! Hon ska ställa sig mot allt också så det är det som är roligast just nu ;)

Anledningen till att vi bytte tidigare, när sonen var 5 mån, var för att han fullkomligt avskydde babyskyddet. Så fort han kunde sitta upp själv så köpte vi därför by stol. Han var runt 67 cm då om jag inte missminner mig, och vägde strax under 9 kg. Hade han varit nöjd i babyskyddet hade vi säkert behållt det tills han vuxit ur det :).
Det var väl mest det där med vikten som oroar mig. Dottern verkar tycka skyddet är ok, men det kan ju också bero på den där leksaken vi fick i Liberos startpaket sin hänger i solskyddet ;-)

I allmänhet är det en hel del saker som är lurigt med ett så storvuxet barn, många sitsar och sånt som är gjorda för att barnet ska kunna sitta själv i den storleken.

Imorgon ska vi ut och äta på fin resturang. Vad vi gör av sonen då vet vi inte riktigt. Planen är att han ska somna i vagnen och ha den ståendes nära bordet medan vi äter, men man vet ju aldrig med barn ;). I värsta fall får vi äta i skift. Vi ska äta runt kl 19 och då brukar sonen ha somnat redan, så att ha honom sittandes vid bordet är inget alternativ.

Ni får ta en långpromenad dit och hoppas på det bästa ;)

Det gör ju både saker lättare och svårare det där med att de numera har rutiner och sovtider. Himla skönt när det funkar (och de har somnat :p ) men blir ju lite meckigt när man har kvällsplaner. De sover ju inte på armen längre direkt :D

Ibland ångrar man förresten det där med att inte posta bilder här. Som när man bytt kläder på sonen ett par gånger under dagen och inser att han ser ut dom att jag klätt ut honom till en Elf :laugh:

.

Ja lugnet är över här med...
Fast han övergav sitt krypande efter att ha stått på hakan ett par gånger och hänger sig nu istället till någon form av crawl där han drar sig fram på underarmarna :D Men han förflyttar sig numer från rum till rum så man får ha ögon i nacken, det går ruskigt fort när han ser något som han gärna vill ha...

Var på bvc igår och numer är han 72,5 cm lång och väger 8475 g. Kan inte längre bära honom i selen utan att få ont i ryggen, det är lite trist.

Fast han övergav sitt krypande efter att ha stått på hakan ett par gånger och hänger sig nu istället till någon form av crawl där han drar sig fram på underarmarna :D Men han förflyttar sig numer från rum till rum så man får ha ögon i nacken, det går ruskigt fort när han ser något som han gärna vill ha...

Var på bvc igår och numer är han 72,5 cm lång och väger 8475 g. Kan inte längre bära honom i selen utan att få ont i ryggen, det är lite trist.

Vad har du för sele?

Om du vill fortsätta bära i sele så finns det massa bra ergonomiska att välja mellan :)

Sätt honom på ryggen! :)

Någon sorts BabyBjörn, vet inte vad modellen heter :confused:
Och efter jag läst detta så lägger jag till; Köp en bättre sele!

Jag bär min 11.5 kg klump både på mage och rygg utan att få ont :) Tula toddler använder jag mest nu :)

Någon sorts BabyBjörn, vet inte vad modellen heter :confused:

Då förstår jag att du får ont i ryggen ;) Prova en mer ergonomisk sele t.ex Manduca eller Ergo baby. Jag bär E som väger runt 10 kg både på rygg och mage i manduca utan att få ont i ryggen och då bär jag minst 1h i stöten och oftast i skogen med varierad terräng. Jag får ont direkt av babybjörn och har en strulig rygg som jag måste vara snäll mot :)

Och jag kånkar fortfarande runt i vår babybjörn eftersom varken jag eller Lo blivit vän med Ergobabyn jag fick hem för några veckor sedan. Enormt klantigt av mig att inte kolla upp om det gick att bära framåtvänd. Dock är den nog bra till att bära på ryggen så kanske kommer den till användning ändå.

Vi har spenderat sista föräldralediga dagen med sömn 23-08 (två amningar däremellan):bow:, sedan sov hon 1,5 timme igen på fm så jag red ett ordentligt pass och sedan kom mormor och hängde några timmar. Ikväll tror jag vi ska fira pappans stundande ledighet med restaurangbesök :up: .

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 005
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar