Vårföräldrar 2015 #5

Två nätter i rad nu som kg bara behövt peta in nappen en gång. Hon hittar den mer och mer själv :)

Har J hemma även idag så vi har planerat att gå och hälsa på rävarna (eller rävgrytet iallafall) och mata myrorna med socker :D Ska försöka få till att longera ena hästen också. Det är fint väder men blåser kallt, men vi får klä oss och försöka vara ute så mycket det går :)

Angående overaller så har vi en fleeceoverall på E ute nu för det mesta. Ska hon bara i och ur bilen är det jacka och sockar på. När det blir kallare så har vi två overaller efter J som lillsyrran får ärva ;) Inga speciella märken eller så men de funkar :) Har en varm åkpåse till vagnen också efter J. Tror inte vi behöver köpa nåt alls till E inför hösten/vintern utan allt finns. J behöver däremot större overall och termobyxor/jacka ;)

Ah, man behöver alltså inte klämma från sidorna, om du förstår hur jag menar? Det är det där "klämgreppet" jag har svårt för, alltså såna här varianter:

svart-spanne-16-mm.jpg
Nej, precis. Det är bara en knapp man behöver trycka på som sitter mitt på spännet :).

Angående klädsel har jag inte riktigt hittat vår grej ännu. Bär ju sonen för det mesta när vi ska iväg och då vill jag gärna ha något smidigt som gör att han kommer ner ordentligt i sätet. Lutar åt en skaljacka och sen klä på honom lager på lager. Ska genast kolla in ullalternativen, låter som att det skulle passa oss :).

Tack för din berättelse!

Just nu föredrar jag ärligt talat att ha både vagn och sele om jag ska ut på stan, helt enkelt därför att jag inte vet vad hon kommer att föredra just nu... Det här är också ett barn med humör!
Dock har jag börjat tänka "hon går nästan alltid att lugna med mat"

Vi ska ut och luncha med en kompis nu så vi får snart öva lite. Förhoppningsvis ska vi shoppa lite barnkläder när vi ändå tagit oss in till stan. Jag tror jag tänker lite som du också, kan sambon så kan jag, för han är inte rädd att ta ut henne.
Bra att ha alternativ. Funkar inte det ena så funkar förhoppningsvis det andra. Det i kombination med att mat kan göra underverk gör ju att man har bra förutsättningar. Om vagnen ratas så kan man ju alltid köra packningen i den ;).

Sonen kan också vakna så som du beskriver. Gissar också på mardrömmar för inte ens mat fungerar när han blir sådan. Vi brukar ta upp honom och vagga och sjunga tills han lugnar sig. Det är inte kul med dessa uppvak, det kan ta tid att få honom lugn igen :(.

Vi har 178 kvadrat plus 105 kvadrat källare och ja....alla rum används mer eller mindre :angel: Vi kommer aldrig kunna flytta till nåt mindre haha!
Oj, jisses! Är smått avis på utrymmet, men tröstar mig med att vi åtminstone har ganska sparsmakat med saker då vi helt enkelt inte får plats med mer :laugh:

Bra att ha alternativ. Funkar inte det ena så funkar förhoppningsvis det andra. Det i kombination med att mat kan göra underverk gör ju att man har bra förutsättningar. Om vagnen ratas så kan man ju alltid köra packningen i den ;).

Sonen kan också vakna så som du beskriver. Gissar också på mardrömmar för inte ens mat fungerar när han blir sådan. Vi brukar ta upp honom och vagga och sjunga tills han lugnar sig. Det är inte kul med dessa uppvak, det kan ta tid att få honom lugn igen :(.

Oj, jisses! Är smått avis på utrymmet, men tröstar mig med att vi åtminstone har ganska sparsmakat med saker då vi helt enkelt inte får plats med mer :laugh:

Vi behöver inte fundera på att bygga ut iallafall :D Nere har vi stort L format vardagsrum som vi har kombinerat tvrum och matsal, lekrum till barnen, kontor, kök, stor hall och liten toalett. Uppe har vi vårt sovrum, barnen har varsitt sovrum, ett rum där vi hänger tvätt (:angel:), badrum och stor hall. I källaren har jag till och med ett eget rum där jag har massa hästsaker (har ingen uppvärmd sadelkammare så förvarar allt där vintertid)! Behöver jag säga att jag älskar vårt hus? :love:

Men tänk när barnen flyttar ut....då kommer det kännas för stort gissar jag på ;)

Ja, man (jag) fyller bara upp utrymmet med prylar. Vi har typ 350 kvadrat plus massa uthus. Ibland funderar jag på var alla med normalstora hus/lägenheter har alla (barn)saker någonstans för jag tycker att vi har fullt med prylar överallt...

Snabbt din son växer ;)

Men vad skönt att vardagen går så mycket lättare nu!
Javisst, han är ett underbarn vad gäller tillväxt ;). Det där med enheter har inte varit min starka sida sedan sonen föddes. Skrev ofta hans vikt i kg istället för gram.

Ja, allt är mycket lättare nu, och även om han fortfarande har temperament har vi lärt oss att hantera det på ett smidigt sätt :).

Vi behöver inte fundera på att bygga ut iallafall :D Nere har vi stort L format vardagsrum som vi har kombinerat tvrum och matsal, lekrum till barnen, kontor, kök, stor hall och liten toalett. Uppe har vi vårt sovrum, barnen har varsitt sovrum, ett rum där vi hänger tvätt (:angel:), badrum och stor hall. I källaren har jag till och med ett eget rum där jag har massa hästsaker (har ingen uppvärmd sadelkammare så förvarar allt där vintertid)! Behöver jag säga att jag älskar vårt hus? :love:

Men tänk när barnen flyttar ut....då kommer det kännas för stort gissar jag på ;)

Förstår att du älskar det, låter ju som att ni har gott om plats för allt ni behöver. Eget tvättrum är det jag mest suktar efter just nu, men jag får lugna ner mig lite. Vi köpte ju detta boendet i januari så några år ska vi väl ändå bo här innan det är dags att tänka på flytt :).

Ja, man (jag) fyller bara upp utrymmet med prylar. Vi har typ 350 kvadrat plus massa uthus. Ibland funderar jag på var alla med normalstora hus/lägenheter har alla (barn)saker någonstans för jag tycker att vi har fullt med prylar överallt...

350???!! Vad stort! Händer det att ni går vilse ibland? ;) Men som sagt, man fyller väl lätt tomrummen när det finns möjlighet till det.

Slänger ut en fråga nu när vi berört barnvagnsåkandet lite. Det här med att barnen inte ska åka framlänges pga risken för överstimulering, är det någon som har koll på hur väl det påståendet stämmer?

Sonen är som sagt mer nöjd med att åka vagn nu än han varit förut, men när han tröttnat har vi märkt att han blir lugn igen om han får åka framlänges. Han har till och med somnat sittandes så så vi undrar hur "farligt" det är egentligen? Har inte märkt på honom att han skulle tycka det var jobbigt, snarare tvärtom. Hur kör ni era små och hur skulle ni resonera?

Slänger ut en fråga nu när vi berört barnvagnsåkandet lite. Det här med att barnen inte ska åka framlänges pga risken för överstimulering, är det någon som har koll på hur väl det påståendet stämmer?

Sonen är som sagt mer nöjd med att åka vagn nu än han varit förut, men när han tröttnat har vi märkt att han blir lugn igen om han får åka framlänges. Han har till och med somnat sittandes så så vi undrar hur "farligt" det är egentligen? Har inte märkt på honom att han skulle tycka det var jobbigt, snarare tvärtom. Hur kör ni era små och hur skulle ni resonera?
Min åker sittandes, han somnar sittandes. Inte helt upprätt, men lite lay off sådär :grin:
Sen ändrar jag framåt/bakåtåk efter solen/vinden. Så ibland åker han framlänges ibland baklänges. Men är vi i civilisationen har jag honom emot mej. När vi var på marknad häromveckan så åkte han emot mej men fick ändå massor av intryck så han blev lite...speedad först och sov sen hela dagen efter. Typ.

Jag har ingen aning, men spontant tänker jag att är man ute i "skogen" spelar det nog mindre roll. Går man på en gata där det händer massor blir det nog lite mycket intryck.

Men har man dem framåt får man nog vara noga med att visa att man finns där. De har ju ännu inte fattat konceptet att saker de inte ser fortfarande existerar.

Sen har jag ibland lite svårt att avgöra i situationerdär det händer mycket ifall sonen är nöjd och belåten eller paralyserad av intryck. Så det kanske man får tänka lite på isf

Tack för era tankar. Vi har bara haft honom åkande framlänges i lugna miljöer, dvs ute på landsbygden. Inne i stan skulle jag inte gå med honom så. Vi fortsätter nog att honom framåt på väl valda ställen. Han verkar nöjd av det och så länge vi är lyhörda på hans signaler och visar att vi finns nära så är det nog ingen fara. :)

Jag kan rapportera en ganska lyckad tripp till stan. Som väntat dock kaj användning för både vagn, sjal och sele. Först var det vagn som gällde sen efter lunch blev hon trött och somnade i sjalen (trött bebis i vagnen är bara att glömma). Sen vaknade hon igen och var upprörd så jag blev tvungen att amma, eftersom vi var i affär var lättaste sättet att göra det i sele... Sen åkte vi hem och hon skrek bara lite i bilen ;-)

Måste fråga er som inte ammar, hur har ni med er ersättning ut på stan eller andra utflykter? Har ni den varm och färdigblandad eller hur gör ni?
Vi ska gå på finare restaurang på lördag och jag känner att mina klädval blir mindre begränsade om jag kan slippa amma.

Oj, de hade verkligen jättefina overaller! Hur tjock är ytteroverallen och hur är de i storlekarna?

Vi har också ullfleeceoverall från Nöstebarn. Stl 74/80 och den är rymlig för A som är 68 cm lång. Den är inte så tjock utan väldigt gosig och smidig och vi planerar att köra den som 3: e lager i vinter och ha underställ i ull och ett lager ullfrotté under. Efter att ha hört runt så ska det funka för en vinter i mellanSverige :) ev får vi investera i en skaloverall om hon prompt ska vara på marken när det är väldigt blött.

Jag kan rapportera en ganska lyckad tripp till stan. Som väntat dock kaj användning för både vagn, sjal och sele. Först var det vagn som gällde sen efter lunch blev hon trött och somnade i sjalen (trött bebis i vagnen är bara att glömma). Sen vaknade hon igen och var upprörd så jag blev tvungen att amma, eftersom vi var i affär var lättaste sättet att göra det i sele... Sen åkte vi hem och hon skrek bara lite i bilen ;-)

Måste fråga er som inte ammar, hur har ni med er ersättning ut på stan eller andra utflykter? Har ni den varm och färdigblandad eller hur gör ni?
Vi ska gå på finare restaurang på lördag och jag känner att mina klädval blir mindre begränsade om jag kan slippa amma.

Antingen kör vi ersättning i tetra eller så har jag med måttat vatten i nappflaskan och doserat pulver i en pulverdoserare och så blandar jag bara. Min onge äter rumstempererad ersättning, gör din inte det så kan man hälla ättempererat vatten i termos.

Antingen kör vi ersättning i tetra eller så har jag med måttat vatten i nappflaskan och doserat pulver i en pulverdoserare och så blandar jag bara. Min onge äter rumstempererad ersättning, gör din inte det så kan man hälla ättempererat vatten i termos.
Oj nej hon äter inget kallare än 36 grader! Då blir hon skitsur ;-)
Men det är ok att ha lagom varmt vatten i termos och blanda pulvret? Det låter ju smidigt.

Oj nej hon äter inget kallare än 36 grader! Då blir hon skitsur ;-)
Men det är ok att ha lagom varmt vatten i termos och blanda pulvret? Det låter ju smidigt.

Jajjemen, bara du utgår från kallt vatten som du sedan värmer innan du häller på termos går det alldeles utmärkt.

Angående klädsel har jag inte riktigt hittat vår grej ännu. Bär ju sonen för det mesta när vi ska iväg och då vill jag gärna ha något smidigt som gör att han kommer ner ordentligt i sätet. Lutar åt en skaljacka och sen klä på honom lager på lager. Ska genast kolla in ullalternativen, låter som att det skulle passa oss :).

Ull är typ bäst, speciellt när en bär! Brukar bara behöva 2 lager då jag har bärjacka över. 3 lager blir det bara riktigt kalla vinterdagar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 141
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar