Vårföräldrar 2015 #5

Du använder ingen sele eller så i sittvagnen? Det sitter ju fast en sele i den, vet inte hur nödvändig den är? Kommer hon ramla ut utan liksom?
Det sitter en sele i men den är alldeles för stor för vårt lillpyre ;), än så länge tar hon sig inte ur men vi håller koll. Och täcket håller henne lite på plats också.

Jag vet inte. :D Jag letar bara efter en tråd som jag kan använda för att börja nysta i overallsdjungeln. Annars kommer det sluta med att jag går till min hovleverantör och köper första bästa overall jag ser (och blir säkert nöjd med den, men det kan ju finnas nåt bättre). :p

Haha ungefär som här då :D

Men vi har iaf kommit så långt som att det blir nog en vindfleeceoverall till att börja med. Väljer mellan Pop och Reima. Och åkpåse i vagnen då. Sen framåt slutet av vintern om han är intresserad av att krypa eller gå (:eek:) runt i snöslask så får vi komplettera med en mer vattentålig overall då isf.

Om det är en bra plan har jag ingen aning om :p

Men vi har iaf kommit så långt som att det blir nog en vindfleeceoverall till att börja med. Väljer mellan Pop och Reima. Och åkpåse i vagnen då. Sen framåt slutet av vintern om han är intresserad av att krypa eller gå (:eek:) runt i snöslask så får vi komplettera med en mer vattentålig overall då isf.

Vi har typ exakt samma plan. :angel:

Du använder ingen sele eller så i sittvagnen? Det sitter ju fast en sele i den, vet inte hur nödvändig den är? Kommer hon ramla ut utan liksom?

Jag tänker att sele framför allt är nödvändigt när de börjar bli lite rörligare och faktiskt kan få för sig att ta sig ur vagnen.

Vi har fortfarande kvar liggdelen och den gillas mestadels av sonen. Vagnen har funktionen att man kan fälla upp halva botten lutande i sittläge så det gör vi när det börjar knorras. Gillas skarpt sv sonen så snart blir det nog sittdel här med

Vagnen har funktionen att man kan fälla upp halva botten lutande i sittläge så det gör vi när det börjar knorras. Gillas skarpt sv sonen så snart blir det nog sittdel här med
Hmm undrar om man inte kan göra något liknande med vår vagn nu när jag tänker efter hur den ser ut. Kanske borde experimentera lite med vagnen i kväll!

Precis hemkomna från läkarkontroll och precis som förra gången hamnade det arma barnet i skymundan eftersom läkaren är från Island och likaså min häst... Så tusen frågor om honom och även bildvisning :laugh:. Men dottern fick iaf väl godkänt och är nu 64 cm och väger 7,2 kg.

@Tassetass vi har en fleeceoverall från PoP som min systerson har haft. H har använt den ett par gånger och trivs i den. Gillar att det går att stoppa in händer och fötter och de dubbla dragkedjorna. Igår hade syrran med sig en till overall som är tjockare och vattentät.

@Lo_ Vilken kalufs! Grattis till lilla Lo! :)

Jag är inte jätteförtjust i att vara mammaledig just nu. Jag är ganska trött.
Ungen utvecklas jättemycket just nu, men det skapar också en massa frustration hos henne, mer skrik än vanligt och vill inte sova! Får amma henne till sömns igen vilket jag sluppit i någon månad då hon faktiskt somnat i egen säng. Därmed har jag förlorat den där halvtimma-timmen då jag kunde umgås med sambon på kvällarna.
Dagtid sover hon mest i sjal. Jag provar ärligt talat inte ens vagnen längre, det är som att jag blivit rädd att testa den. I allmänhet är jag feg för att testa att göra saker med dottern ensam. När sambon är med går det bra för då vet jag att jag har avlastning.

Jag har ont i ryggen också :(

I övrigt är hon naturligtvis världens sötaste barn :love:
Du har ju redan fått många bra svar, och det har känt bättre för dig de senaste dagarna, men vill ändå dela med mig om att jag också känt som du angående vagnpromenader och att inte göra saker ensam med sonen.

Han hatade vagnen under sina fyra första levnadsår. Nu går det mycket bättre. Vi kan gå långa promenader med honom utan att behöva ta upp honom, och det har hänt att han somnat även om det hör till undantagen ;). Selen är alltid med och helt ärlig föredrar jag faktiskt den framför vagnen när jag är själv för det mesta. Då vet jag att han är nöjd och jag slipper kånka på vagnen i onödan. Nu kan jag ta honom på ryggen också vilket förenklar ytterligare :up:.

På grund av sonens temperament har jag också dragit mig för att åka iväg själv med honom. Handling skedde alltid när sambon kommit hem. Antingen åkte vi tillsammans eller så åkte en av oss ensam utan sonen. De senaste två månaderna har det dock gått bra och sonen har fått hänga på i selen. Självscanning och sele är det vinnande konceptet för oss ;). Att fika eller gå på stan har heller inte varit kul då han alltid haft svårt för att somna. När han blir trött blir han väldigt högljudd och det har därför känts obekvämt för mig att ha med honom med risk för att andra ska störas. Nu funkar det bra att även fika och äta ute med honom, och det har också funkat i cirka en månads tid.

Nu är han 6 mån och nu är det inte längre något problem att ha med honom på aktiviteter. Men jag förstår precis hur du känner. Om sambon varit med har det inte alls känts jobbigt att åka iväg med sonen, men då kan man ju hjälpas åt. För mig har det hjälpt att bara ge mig tusan på att göra det. Föräldragruppen har varit ett stort stöd och sambon likaså. Han har aldrig dragit sig för att göra saker med sonen så då har min motivation varit lite: kan han så kan jag :).

Åh vad härligt att höra att det finns fler som tänker så. Här går det vansinnigt långsamt med inredningen just för att vi vill köpa dem perfekta prylarna direkt. :D Och det där med platsbrist, jisses, 170 kvadratmeter räcker inte särskilt långt. Ska vi skaffa några fler barn måste vi nog bygga ut för vi har inga rum över. :o
170 låter ju jättestort! Vi bor på 94 och just nu känns det lagom. Men jag gissar att man lätt brer ut sig när möjligheten finns ;).

Vi har liknande plan :)
Har än så länge köpt en fleeceoverall och en lite tunnare fodrad vattentålig variant att ha som höstoveraller. Väntar lite till med en rejälare vinteroverall. Främst för att han växer så fort och jag vet inte vilken storlek han kommer ha tills det blir "riktig" vinter och sen för att jag har noll koll på vilka som är bra eller inte. Kommer han som sagt krypa runt i snön så lär det väl behövas något som tål en del...

@Tassetass Nu kommer ett sent svar men såg att du undrade över spännena på Maxi Cosin. Jag upplever inte spännet som särskilt jobbigt att varken knäppa eller knäppa upp, men jag har å andra sidan inte problem med fingrarna heller. Det finns en bred knapp för att knäppa upp spännena och tycker att den är lättare att knäppa upp än babyskyddet (Brio Primo). :)

@Tassetass Nu kommer ett sent svar men såg att du undrade över spännena på Maxi Cosin. Jag upplever inte spännet som särskilt jobbigt att varken knäppa eller knäppa upp, men jag har å andra sidan inte problem med fingrarna heller. Det finns en bred knapp för att knäppa upp spännena och tycker att den är lättare att knäppa upp än babyskyddet (Brio Primo). :)

Ah, man behöver alltså inte klämma från sidorna, om du förstår hur jag menar? Det är det där "klämgreppet" jag har svårt för, alltså såna här varianter:

svart-spanne-16-mm.jpg

Vi har haft en intensiv, men ack så rolig, helg. Vi har varit ute mycket, gått promenader, fikat och stojat. Sonen var hur nöjd som helst med farmor och farfars sällskap. Han var lite blyg precis när de kom, var ungefär veckor sedan de senast sågs, men det gick fort över.

Vi har nått ett genombrott (hoppas jag) vid nattningen. Han sover fortfarande oroligt med flera uppvak om natten, men själva nattningen har gått mycket lugnare till de tre senaste nätterna. Förut har han alltid blivit väldigt ledsen och skrikit lite innan han insett att han har varit trött och sedan somnat medan vi sjungit godnattvisa för honom. De senaste nätterna har vi dock legat bredvid honom och myst, läst bok och sjungit och han har somnat i lugn och ro. Det har varit jättemysigt så jag hoppas det håller i sig :D.

Du har ju redan fått många bra svar, och det har känt bättre för dig de senaste dagarna, men vill ändå dela med mig om att jag också känt som du angående vagnpromenader och att inte göra saker ensam med sonen.

Han hatade vagnen under sina fyra första levnadsår. Nu går det mycket bättre. Vi kan gå långa promenader med honom utan att behöva ta upp honom, och det har hänt att han somnat även om det hör till undantagen ;). Selen är alltid med och helt ärlig föredrar jag faktiskt den framför vagnen när jag är själv för det mesta. Då vet jag att han är nöjd och jag slipper kånka på vagnen i onödan. Nu kan jag ta honom på ryggen också vilket förenklar ytterligare :up:.

På grund av sonens temperament har jag också dragit mig för att åka iväg själv med honom. Handling skedde alltid när sambon kommit hem. Antingen åkte vi tillsammans eller så åkte en av oss ensam utan sonen. De senaste två månaderna har det dock gått bra och sonen har fått hänga på i selen. Självscanning och sele är det vinnande konceptet för oss ;). Att fika eller gå på stan har heller inte varit kul då han alltid haft svårt för att somna. När han blir trött blir han väldigt högljudd och det har därför känts obekvämt för mig att ha med honom med risk för att andra ska störas. Nu funkar det bra att även fika och äta ute med honom, och det har också funkat i cirka en månads tid.

Nu är han 6 mån och nu är det inte längre något problem att ha med honom på aktiviteter. Men jag förstår precis hur du känner. Om sambon varit med har det inte alls känts jobbigt att åka iväg med sonen, men då kan man ju hjälpas åt. För mig har det hjälpt att bara ge mig tusan på att göra det. Föräldragruppen har varit ett stort stöd och sambon likaså. Han har aldrig dragit sig för att göra saker med sonen så då har min motivation varit lite: kan han så kan jag :).
Tack för din berättelse!

Just nu föredrar jag ärligt talat att ha både vagn och sele om jag ska ut på stan, helt enkelt därför att jag inte vet vad hon kommer att föredra just nu... Det här är också ett barn med humör!
Dock har jag börjat tänka "hon går nästan alltid att lugna med mat"

Vi ska ut och luncha med en kompis nu så vi får snart öva lite. Förhoppningsvis ska vi shoppa lite barnkläder när vi ändå tagit oss in till stan. Jag tror jag tänker lite som du också, kan sambon så kan jag, för han är inte rädd att ta ut henne.

Här har vi gått hästlängder bakåt när det gäller sömnen.
Han har till större delen sovit väldigt bra, började tidigt med att vara lätt att natta och sov sedan hela nätter med bara någon orolig natt då och då. Men nu...nu har nattningarna börjat krångla och han sover oroligt och vaknar flera gånger.
Undrar om det är någon utvecklingsfas igen? Jag har urdålig koll på dom.

Apropå sömn, jag inbillar mig att dottern drömmer mardrömmar. I går tex vaknade hon i en tupplur, skrek och var jätteledsen. Det gick inte över förrän hon suttit i famnen ett bra tag. Hon var inte hungrig vid tillfället heller.
Annars brukar hon vara sprudlande glad när hon får vakna av sig själv.

Hur hanterar ni mardrömmar, eller vad det är?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 141
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar