Vårföräldrar 2015 #5

Jag är inte jätteförtjust i att vara mammaledig just nu. Jag är ganska trött.
Ungen utvecklas jättemycket just nu, men det skapar också en massa frustration hos henne, mer skrik än vanligt och vill inte sova! Får amma henne till sömns igen vilket jag sluppit i någon månad då hon faktiskt somnat i egen säng. Därmed har jag förlorat den där halvtimma-timmen då jag kunde umgås med sambon på kvällarna.
Dagtid sover hon mest i sjal. Jag provar ärligt talat inte ens vagnen längre, det är som att jag blivit rädd att testa den. I allmänhet är jag feg för att testa att göra saker med dottern ensam. När sambon är med går det bra för då vet jag att jag har avlastning.

Jag har ont i ryggen också :(

I övrigt är hon naturligtvis världens sötaste barn :love:
Tråkigt att höra.

Jag var också lite så men jag vågade ta språnget och testa öppna förskolan genom svenska kyrkan och hos oss är det toppen. Dels så får man umgås med andra och så kan de faktiskt hålla koll på barnet när man klär på sig eller går på toaletten. Hos oss har de även fika för 10-20 kr och så är det en sångstund varje gång med rörelser som är väldigt uppskattade.

Det svåraste är som sagt att komma iväg första gången, det var så för mig i alla fall!

Hos oss ålas det runt väldigt mycket. Han är "all over the place" just nu.... och snabb som attan är han också, så nu är det hög tid att börja barnsäkra.

Nere hos farmor och farfar är det lika så nu får de barnsäkra även där :D

Jag är inte jätteförtjust i att vara mammaledig just nu. Jag är ganska trött.
Ungen utvecklas jättemycket just nu, men det skapar också en massa frustration hos henne, mer skrik än vanligt och vill inte sova! Får amma henne till sömns igen vilket jag sluppit i någon månad då hon faktiskt somnat i egen säng. Därmed har jag förlorat den där halvtimma-timmen då jag kunde umgås med sambon på kvällarna.
Dagtid sover hon mest i sjal. Jag provar ärligt talat inte ens vagnen längre, det är som att jag blivit rädd att testa den. I allmänhet är jag feg för att testa att göra saker med dottern ensam. När sambon är med går det bra för då vet jag att jag har avlastning.

Jag har ont i ryggen också :(

I övrigt är hon naturligtvis världens sötaste barn :love:

Kan du och sambon dela på föräldraledigheten from nu kanske? Så du jobbar någon dag i veckan och han är hemma istället?
Det ÄR krävande att vara hemma med bäbis, särskilt i de kinkiga perioderna när det är mycket utveckling på gång och de kräver extra uppmärksamhet och tröst. Det är inget konstigt eller fel i att bli trött ibland.
Men även den här perioden kommer gå över. Man vänjer sig snabbt vid när det går bra så i de sämre stunderna känns det såklart jobbigt att backa tillbaka något steg igen, särskilt när det gäller sömnen...
Får du tid att vara för dig själv något? Bara att ha en timme att göra något annat (och vila öronen hehe...) brukar göra underverk för humöret.
Vad gäller vagnen, så bara gör det! Fundera inte så mycket på OM det kommer gå utan stoppa henne i vagnen och ta en promenad. Går det inte så bra idag kanske det går bättre imorgon istället men om du inte provar så händer det ju inget :)
Nu lät jag äckligt klämkäck, det var inte meningen men jag har också varit där. Att tex åka och handla med mitt glin var länge något som gjorde mig kallsvettig av bara tanken, men nu går det faktiskt ganska bra för oss att ta oss genom Ica Maxi ;)Relativt bra vill säga... :angel:

Åh det är så härligt att få flytta in i sitt alldeles egna hus :love:

Ang att komma iordning så känns det såhär ett år efter inflytt som att det aldrig kommer ske- provisoriska eller helt enkelt inga lampor pga "det är ju onödigt att köpa några halvsnygga, bättre att vänta till man hittar dom perfekta", startar upp små renoveringar så fort jag får tråkigt "det är ju vårt hus så vi kan göra vad vi vill" och den där känslan av att ha oändligt med plats försvann snabbt och vi funderar seriöst på att bygga till en våning :p

Men det är en underbar känsla med hela den här husgrejen!

Åh vad härligt att höra att det finns fler som tänker så. Här går det vansinnigt långsamt med inredningen just för att vi vill köpa dem perfekta prylarna direkt. :D Och det där med platsbrist, jisses, 170 kvadratmeter räcker inte särskilt långt. Ska vi skaffa några fler barn måste vi nog bygga ut för vi har inga rum över. :o

Tråkigt att höra.

Jag var också lite så men jag vågade ta språnget och testa öppna förskolan genom svenska kyrkan och hos oss är det toppen. Dels så får man umgås med andra och så kan de faktiskt hålla koll på barnet när man klär på sig eller går på toaletten. Hos oss har de även fika för 10-20 kr och så är det en sångstund varje gång med rörelser som är väldigt uppskattade.

Det svåraste är som sagt att komma iväg första gången, det var så för mig i alla fall!

Samma här, var fullkomligt livrädd för att åka iväg någonstans själv. Sen blev jag så illa tvungen och nu går det riktigt bra faktiskt. Föräldraträffarna gjorde susen. :)

@Retro Har du provat att ha med sjalen under vagnen så du kan sjala upp om det behövs? Det har räddat ett antal promenader för oss och den får följa med även om vagnåkandet överlag fungerar bra för oss numera.

Skickar en uppdatering från vårt håll, läser allt som skrivs men har sällan tid att skriva själv.
I somras insåg jag att föräldraledighet inte heller är riktigt min grej och att jag är på alldeles för rastlös för att "bara vara hemma". Istället för att följa planen och ta det lite lugnt i höst beslutade jag mig för att fortsätta plugga min distansutbildning på heltid. S har hela tiden varit ett väldigt vaket barn om dagarna, så vi hänger ihop dagtid och så studerar jag kvällar och helger när pappan är hemma. Var lite orolig för att jag skulle vara för trött för inlärning, men det har gått över förväntan och det är så skönt att ha någonting att grotta ned sig i :)
I början av hösten åkte hela familjen iväg på minisemester när utbildningen höll en fyra-dagars träff jag gärna ville vara med på. Förhoppningen var att S och pappan skulle göra lite miniutflykter under dagarna och vi hade packat med pump, ersättning och en mängd olika flaskor, kopp och skedar eftersom hon varit lite bökig innan. Ingenting fungerade och vi fick mötas upp med ett par timmars mellanrum istället. Efter att ha gjort några försök till har vi gett upp helt och ser fram emot att vi kan börja byta ut amningen mot annan föda. Vi har börjat ge henne lite gröt och puré och hon tycker mat är väldigt gott och spännande.

För övrigt är S är ett aktivt litet charmtroll som ler mot hela världen :love: Hon älskar när det händer saker och lägger nästan all sin vakna tid på att kråla omkring (hon ligger inte kvar där man lägger henne) och att träna på att stå. Hon är pratglad men har inte riktigt börjat skratta ännu, det kan komma några förtjusta tjut och "he...he..." om någonting är riktigt roligt.

Barnförsäkring, vilken ska man välja :confused:? Har läst och velat fram och tillbaka och nu vips fyller hon 6 månader imorgon. Hjälp.

Barnförsäkring, vilken ska man välja :confused:? Har läst och velat fram och tillbaka och nu vips fyller hon 6 månader imorgon. Hjälp.
Jag har för mig att de stora (typ IF, Länsförsäkringar och TryggHansa) är jämförbara totalt sett. De skiljer sig på några punkter så om det är något särskilt som du tycker är viktigt så finns det bra sammanställningar på nätet. Annars kan du ju välja det bolag där ni har övriga försäkringar.

Tror också på 'de stora '.
Sonen är försäkrad där vi har övriga försäkringar. Smidigt samlat och tyckte de hade det jag ville ha. :)

Bra att du påminde mig. Vi hade gravidförsäkring i länsförsäkringar och kommer fortsätta med det för vi har även alla andra försäkringar där så valet är ganska enkelt... ;)

Samma här, var fullkomligt livrädd för att åka iväg någonstans själv. Sen blev jag så illa tvungen och nu går det riktigt bra faktiskt. Föräldraträffarna gjorde susen. :)
Ja, och tänk vad jag suckade när en på föräldrautbildningen ville skapa en facebookgrupp så vi kunde träffas sen när alla barn kommit ut.... :o

Nu träffas vi alla ca 2 gånger i veckan och är på öppna förskolan tillsammans och går även på babysimmet ihop :angel::D

Ang att komma iordning så känns det såhär ett år efter inflytt som att det aldrig kommer ske- provisoriska eller helt enkelt inga lampor pga "det är ju onödigt att köpa några halvsnygga, bättre att vänta till man hittar dom perfekta", startar upp små renoveringar så fort jag får tråkigt "det är ju vårt hus så vi kan göra vad vi vill" och den där känslan av att ha oändligt med plats försvann snabbt och vi funderar seriöst på att bygga till en våning :p
!

Haha det det låter inte aaalls som något vi skulle kunna hamna i :angel:

Vi har allting inklusive sonen försäkrade i Trygghansa.

Angående bilstol så har vi inte bytt än utan sonen sitter fortfarande i babyskyddet. Han sitter inte riktigt stabilt än och väger bara 7 kg. Sitter fortfarande bra i babyskyddet så vi väntar nog lite till :)

Tack för peppen alla som svarade på mitt gnäll! Det känns mycket bättre nu efter att ha varit iväg och träffat lite kompisar på kvällen (samt deras bebisar). Känns också fint att sambon lyckades natta dottern i egen säng nyss, hoppas det håller några timmar!
Ska säga det att sambon är väldigt bra på att ta dottern när han kommer hem, han har även varit ensam med henne hela dagar när jag varit i väg på annat så han vet vad jag går igenom om dagarna. Han vet också att hennes tålamod är obefintligt för tillfället ...

Jag har rannsakat mig själv lite och kommit fram till att jag måste nog se till att komma ut och göra saker, det är nog hela nyckeln. Ska fundera över om det är värt att prova att jobba någon dag i veckan men vill nog ge föräldraledigheten en chans till först.

Till öppna förskolan och mammagympan har jag inga större problem att ta mig, det vågar jag. Känns som barnvänliga ställen. Jag antar att det jag är rädd för när det gäller att ta ut barnet är ganska obefogade saker egentligen, som att hon ska skrika typ. Men det jag är riktigt nervös för är väl förlängningen av det, att jag skulle få någon sorts sammanbrott på stan och bara känna att "jag orkar inte mer!"

Ska nog ta mig i kragen och börja stoppa barnet i vagnen för kortare turer i början, vi gick lite med henne i vagn nu på kvällen och det gick ju hyfsat. Jag kan ju låta bli att göra det när hon är som hungrigast och tröttast menar jag. Några gånger har jag faktiskt varit ute och sprungit med henne i vagnen, eftersom jag inte direkt är i form är vi inte ute så länge då ;)

I morgon är det mammaträning igen, hoppas verkligen jag hinner dit. Jag var lite sjuk förra veckan och höll mig ifrån den då, jag skulle tippa på att det är en av anledningarna till att jag tyckte livet var trist nu.

@Retro Har du provat att ha med sjalen under vagnen så du kan sjala upp om det behövs? Det har räddat ett antal promenader för oss och den får följa med även om vagnåkandet överlag fungerar bra för oss numera.
He he, en gång när dottern var två veckor glömde vi att ta med något att bära i när vi var ute med vagnen, det har vi inte gjort om sedan dess! :D
Normalt sett ligger det minst en sele, och antagligen också en sjal, under vagnen. Håller med dig om att de verkligen räddat flera promenader. Vagnen är mest till för att köra skötväskan på typ.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 131
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 237
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar