Vårföräldrar 2015 #5

Så bra med lite bilstolstips! Började fundera på det idag då Alice sitter helt stadigt nu. Dock så är hon ju en flugviktare och är endast uppe på 6,5 kg till sina 67cm så 9kg känns ju hemskt avlägset. Men måste ju ändå vara viktigast att dom sitter bra...
Så är det. Något jag dock kom på nu är att om barnet är för kort så kanske inte bältets lägsta höjdläge passar barnet. Sonen är 70 cm nu och det lägsta bältesläget passar i vår maxi cosi mobi. Så det är värt att provsitta barnet i stolen innan köp :).

Vi har inte bytt ännu för H sitter fortfarande bra i babyskyddet, men om inte någon här har något annat toppenförslag så blir det en maxi cosi mobi xp för vår del. Det är den större mobi-varianten så att de kan sitta länge och vi är mycket nöjda med babyskyddet från maxi cosi så vi fortsätter nog på samma spår.

Har ni köpt stolen redan, eller bestämt varifrån ni ska köpa den? Tänkte om du har något tips på var man kan hitta den till bra pris. :)

Har ni köpt stolen redan, eller bestämt varifrån ni ska köpa den? Tänkte om du har något tips på var man kan hitta den till bra pris. :)

Kan tillägga att jag velar mellan Maxi Cosi Mobi XP och BeSafe iZi Plus. Åsikter..? Någon som klämt och känt på båda och kan berätta vilken stol som har de mest lättöppnande spännena? Jag har dåliga fingrar och att bråka med plastspännen kan bokstavligt talat förstöra min dag (selen i sittvagnen skulle jag vilja elda upp...).

Det lutar åt maxi cosi mobi här också. Den verkar vara populär.
Men vi får nog åka och provsitta några olika i affären innan vi bestämmer oss helt tror jag.

Nej, inte börjat kolla än. Köpte babyskyddet i butik, men blev tyvärr inte imponerad av deras kunskap (stod på infolappen att cosi passar med family fix-basen vilket jag hade i bakhuvudet att den inte alls gör och det tog lång tid för personalen att reda ut saken) så får se hur vi hör nu.

@Rhinos kanske kan svara på hur spännena är?

Vi har inte bytt ännu för H sitter fortfarande bra i babyskyddet, men om inte någon här har något annat toppenförslag så blir det en maxi cosi mobi xp för vår del. Det är den större mobi-varianten så att de kan sitta länge och vi är mycket nöjda med babyskyddet från maxi cosi så vi fortsätter nog på samma spår.
Vi har en sån och är jättenöjda. Dock tar de upp ganska stor plats i bilen så att sitta fram gör man inte direkt i första taget...

Så är det. Något jag dock kom på nu är att om barnet är för kort så kanske inte bältets lägsta höjdläge passar barnet. Sonen är 70 cm nu och det lägsta bältesläget passar i vår maxi cosi mobi. Så det är värt att provsitta barnet i stolen innan köp :).
E är 70 cm nu och var kortare när vi köpte stolen men på våran Moby xp så har vi fått höja bältet för att det ska sitta bra. Han hade nog inte lägsta när vi köpte stolen heller.

Sambons alarm drar igång kl 7 trots att ingen av oss behöver gå upp tidigt idag. Lillfisan vaknar givetvis och sambon somnar raskt om. Det var den sovmorgonen det. Men vart iofs en mysig morgon ändå med båda tjejerna vakna, barntv och massa kaffe :love:

Här har vi börjat morgonen med att stå på alla fyra två gånger:eek:
Visserligen orkade han bara någon sekund innan han gled ner på mage igen men ändå.
Min lilla bebis, det går så fort allting... :nailbiting:

H har börjat krypåla och det är så oerhört gulligt :love: Precis som en liten larv drar han upp rumpan, skjuter ifrån med benen och drar sig framåt med händerna.
Tror Lo gör nåt liknande, med illvrål för att samla energi. Går både framåt, bakåt och hyfsat fort också :nailbiting:.

Kl
Storkatten har påbörjat uppfostring av människobarn och söker upp henne för denna uppgift han verkar ta på stort allvar. Så nu är ännu mer vakt av bebis och katt.

Jisses vad det börjar krypas och ålas. :D L kan snurrar runt på stället i sängen, i övrigt verkar hon måttligt intresserad av att flytta på sig (jag klagar inte!).

Hon lägger för närvarande sin energi på andra saker, mycket finmotorik och sånt som tränas nu. Senaste grejen är att plocka leksaker ur korgen, leka en stund och sedan lägga tillbaka dem igen.

mms_img2135229626.jpg

Jag är inte jätteförtjust i att vara mammaledig just nu. Jag är ganska trött.
Ungen utvecklas jättemycket just nu, men det skapar också en massa frustration hos henne, mer skrik än vanligt och vill inte sova! Får amma henne till sömns igen vilket jag sluppit i någon månad då hon faktiskt somnat i egen säng. Därmed har jag förlorat den där halvtimma-timmen då jag kunde umgås med sambon på kvällarna.
Dagtid sover hon mest i sjal. Jag provar ärligt talat inte ens vagnen längre, det är som att jag blivit rädd att testa den. I allmänhet är jag feg för att testa att göra saker med dottern ensam. När sambon är med går det bra för då vet jag att jag har avlastning.

Jag har ont i ryggen också :(

I övrigt är hon naturligtvis världens sötaste barn :love:

Jisses vad det börjar krypas och ålas. :D L kan snurrar runt på stället i sängen, i övrigt verkar hon måttligt intresserad av att flytta på sig (jag klagar inte!).

Hon lägger för närvarande sin energi på andra saker, mycket finmotorik och sånt som tränas nu. Senaste grejen är att plocka leksaker ur korgen, leka en stund och sedan lägga tillbaka dem igen.

mms_img2135229626.jpg

Härligt att hon lägger tillbaka dom där de ska vara sen också :D
Ordning och reda ;)

Jag är inte jätteförtjust i att vara mammaledig just nu. Jag är ganska trött.
Ungen utvecklas jättemycket just nu, men det skapar också en massa frustration hos henne, mer skrik än vanligt och vill inte sova! Får amma henne till sömns igen vilket jag sluppit i någon månad då hon faktiskt somnat i egen säng. Därmed har jag förlorat den där halvtimma-timmen då jag kunde umgås med sambon på kvällarna.
Dagtid sover hon mest i sjal. Jag provar ärligt talat inte ens vagnen längre, det är som att jag blivit rädd att testa den. I allmänhet är jag feg för att testa att göra saker med dottern ensam. När sambon är med går det bra för då vet jag att jag har avlastning.

Jag har ont i ryggen också :(

I övrigt är hon naturligtvis världens sötaste barn :love:

Heja dej, det är skitjobbigt att vara hemma med en bebis. Men du kan inte jobba någon dag i veckan då? Tänker eftersom du skriver att du är lite less? Jag är visserligen inte helt nöjd med att jobba heltid, men någon/några dagar i veckan tror jag gör att man blir en gladare och piggare människa. En arbetsdag är (oftast) inte lika psykiskt utmattande som att vara hemma med en liten som behöver uppmärksamhet hela, hela tiden. Och kanske framför allt: ens partner får en annan förståelse för hur det är att vara hemma med ett så litet barn och hur trött man blir.

Annars - gå och lägg dig en timme när din partner kommit hem och låt honom ta över? Att bara få sova en, en och en halv timme i sträck utan att störas, verkar kunna göra underverk.

mms_img2135229626.jpg

Här kryps och ålas inget heller och E är ju 7 månader och äldst i tråden väl? (av de som aktivt skriver iallafall om jag minns rätt) :D
Jag vet vad som väntar så så länge hon är hyfsat stilla så är vi nöjda :p Gåstolen har hon fart i däremot!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 206
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar