Vårföräldrar 2015 #5

Vad härligt @Tassetass!

Vi har tydligen arbetat in en rutin nu som sonen håller hyfsat hårt i. Inte alltid men alltid nåt liknande.
Han börjar knorra vid 5 och vill sova med tutten, flyttar oftast över han till oss då så är det lättare att hålla tutten på plats. Vaknar 7 men myser till halv åtta. Då äter bebis, mamma, hundar och katter mat. 8.30 ut till stallet. Där somnar bebis till 10.30.
Funkar för mej :p

Hej hörni! Jag har inte hunnit hänga här på ett tag, läser ibland, men hinner inte riktigt med att skriva... Kul att läsa om era småttingar! Känns som alla verkar ha kommit jättelångt? Jag får prestationsångest för hans skull, hehe. Min älskade unge har inte lärt sig sitta själv än, han sitter lite halvkrokigt i bumbon och har lyckats sitta någon gång i en sån där ganska liten barnstol. Men han är gullig i alla fall! :D:p

Jag har en liten fundering... Min bebis är ju ganska stor, han är 5,5 mån och väger 8,5 kilo. Han börjar bli bra stor för babyskyddet. Understatement. Främst är han för lång, så han sitter väldigt dåligt och obekvämt. Lite som en ostbåge.

Vi har köpt en bilbarnstol, eller vad de nu heter, alltså den som man har efter babyskyddet (?) men den har viktgränsen 9 kilo. Hur skulle ni ha gjort, skulle ni väntat på det där halvkilot, eller skulle ni vågat sätta bebisen i stolen trots att hen vägde lite för lite?

Men nu när vi bor i hus har behovet av babyvakt uppstått! Vad har ni för modeller och är nu nöjda?

Nu bor vi i vårt hus! Vi och massa flyttkartonger då :D

Men vi är så nöjda! Nu ska vi "bara" komma i ordning också :)

Åh det är så härligt att få flytta in i sitt alldeles egna hus :love:

Ang att komma iordning så känns det såhär ett år efter inflytt som att det aldrig kommer ske- provisoriska eller helt enkelt inga lampor pga "det är ju onödigt att köpa några halvsnygga, bättre att vänta till man hittar dom perfekta", startar upp små renoveringar så fort jag får tråkigt "det är ju vårt hus så vi kan göra vad vi vill" och den där känslan av att ha oändligt med plats försvann snabbt och vi funderar seriöst på att bygga till en våning :p

Men det är en underbar känsla med hela den här husgrejen!

Hej hörni! Jag har inte hunnit hänga här på ett tag, läser ibland, men hinner inte riktigt med att skriva... Kul att läsa om era småttingar! Känns som alla verkar ha kommit jättelångt? Jag får prestationsångest för hans skull, hehe. Min älskade unge har inte lärt sig sitta själv än, han sitter lite halvkrokigt i bumbon och har lyckats sitta någon gång i en sån där ganska liten barnstol. Men han är gullig i alla fall! :D:p

Jag har en liten fundering... Min bebis är ju ganska stor, han är 5,5 mån och väger 8,5 kilo. Han börjar bli bra stor för babyskyddet. Understatement. Främst är han för lång, så han sitter väldigt dåligt och obekvämt. Lite som en ostbåge.

Vi har köpt en bilbarnstol, eller vad de nu heter, alltså den som man har efter babyskyddet (?) men den har viktgränsen 9 kilo. Hur skulle ni ha gjort, skulle ni väntat på det där halvkilot, eller skulle ni vågat sätta bebisen i stolen trots att hen vägde lite för lite?
Vi bytte idag till den nya bilbarnstolen och det är precis så att han sitter bra i den. Han är 6 mån, 8,9 kg tung och sitter bra i barnstolen men jag hade nog inte velat sätta honom där mycket tidigare. Han sitter inte själv riktigt ännu. Jag hade nog väntat lite till om jag var du. Kanske inte nädvändigtvis tills han är exakt 9 kg, men åtminstone tills han sitter stadigare :). Det kan gå väldigt fort. Det gjorde det för vår son. Poff sa det, så satt han riktigt stadigt inom lippet av några dagar.

Ja, det kanske är jag som är lite ivrig... Min kille säger som du, men jag vill ju byta nuu! :D:o

Vi bytte idag till den nya bilbarnstolen och det är precis så att han sitter bra i den. Han är 6 mån, 8,9 kg tung och sitter bra i barnstolen men jag hade nog inte velat sätta honom där mycket tidigare. Han sitter inte själv riktigt ännu. Jag hade nog väntat lite till om jag var du. Kanske inte nädvändigtvis tills han är exakt 9 kg, men åtminstone tills han sitter stadigare :). Det kan gå väldigt fort. Det gjorde det för vår son. Poff sa det, så satt han riktigt stadigt inom lippet av några dagar.

Vid sju började Lisbeth lattja runt, maken matade och bytte blöja och la henne i sängen med oss. Han somnade, vi låg vakna och myste. Efter kanske en timme somnar ongen och precis när jag ska slumra in, då kommer katten och berättar hur hungrig och ensam hon är. Givetvis ska hon också ha mat och morgongos, så jag kliver upp och bereder mig på en mysstund i soffan med katten efter att hon fått frukost. Vad händer? Jo, kattfan slickar lite på maten och lägger sig sedan högst upp i klätterträdet...

Så här sitter jag, mol allena medan alla andra sover. Ljuva söndag. :p

Vid sju började Lisbeth lattja runt, maken matade och bytte blöja och la henne i sängen med oss. Han somnade, vi låg vakna och myste. Efter kanske en timme somnar ongen och precis när jag ska slumra in, då kommer katten och berättar hur hungrig och ensam hon är. Givetvis ska hon också ha mat och morgongos, så jag kliver upp och bereder mig på en mysstund i soffan med katten efter att hon fått frukost. Vad händer? Jo, kattfan slickar lite på maten och lägger sig sedan högst upp i klätterträdet...

Så här sitter jag, mol allena medan alla andra sover. Ljuva söndag. :p

Du fick ju sova till 7 iafl och får en lugn mysmorgon för dig själv ;) Det är inte att förakta!
Här har det varit fullt ös sen exakt kl. 03:44...
Jag är trött...

Du fick ju sova till 7 iafl och får en lugn mysmorgon för dig själv ;) Det är inte att förakta!
Här har det varit fullt ös sen exakt kl. 03:44...
Jag är trött...

Jämfört med dig är jag lyckligt lottad, helt klart! Du får lämna över avkomman till den ömma fadern och sova ikapp lite.

Men vad gäller min situation så tycker jag nog ändå lite synd om mig själv. Jag spenderar tillräckligt med tid för mig själv på veckorna (studerar heltid) så lite sällskap hade varit trevligt. :p

Jämfört med dig är jag lyckligt lottad, helt klart! Du får lämna över avkomman till den ömma fadern och sova ikapp lite.

Men vad gäller min situation så tycker jag nog ändå lite synd om mig själv. Jag spenderar tillräckligt med tid för mig själv på veckorna (studerar heltid) så lite sällskap hade varit trevligt. :p

I wish... men strax är släkten här på besök så jag får väl lägga mig tidigt ikväll istället... klen tröst just nu...
Nej då förstår jag dig. Man får tycka synd om sig själv, det gör jag just nu ;)

I wish... men strax är släkten här på besök så jag får väl lägga mig tidigt ikväll istället... klen tröst just nu...
Nej då förstår jag dig. Man får tycka synd om sig själv, det gör jag just nu ;)

Perfekt, ännu fler som kan passa medan du sover. :D

(På fullaste allvar hade jag nog lagt mig en stund, men jag har ingen skam i kroppen... :p )

Vikten är egentligen inte särskilt relevant, huvudsaken är hur barnet sitter i den. Sitter barnet bra = använd! John är åtta månader och har åkt bilbarnstol i typ tre månader (han hade precis passerat 8 kilo när vi började använda den) och först nu väger han 9 kilo. MEN du skriver också att han sitter lite dåligt/säckigt och det är som sagt viktigare att ta hänsyn till det än till viktgränsen. :)

Vi har bytt för länge sen. E satt inte heller bra i babyskyddet för det blev för trångt åt axlarna så vi har bytt sen 1,5 månad tillbaka tror jag. Han trivs som fisken i vattnet i det och sitter som en kung :D När vi bytte vägde han 8.7 kg och var runt 4 månader.

Vi bytte redan innan han satt stadigt själv. Håller med @Blueberry att sitter han bra i det så använd. Tyckte det blev skillnad för oss för E blev mycket lugnare i bilen och satt väl mycket bättre i den nya stolen helt enkelt.

Vi behöver nog också byta till en bilbarnstol snart även om det är lite mer än ett kg kvar enligt gränsen. Det börjar se trångt ut, främst för axlarna.
Vilka stolar har ni andra valt och vad tycker ni om dom?

Vi behöver nog också byta till en bilbarnstol snart även om det är lite mer än ett kg kvar enligt gränsen. Det börjar se trångt ut, främst för axlarna.
Vi valde maxi cosi mobi. Kollade egentligen inte på några andra alternativ då vi hört mkt gott om den och slog till baserat på rekommendationer ;). Premiärturade igår, åkte totalt 8 mil i den och den var verkligen populär. Inga sura moner alls och sonen var hur nöjd som helst. Om det beror på bra dagsform eller stolen ska jag låta vara osagt ;).

Vi har inte bytt ännu för H sitter fortfarande bra i babyskyddet, men om inte någon här har något annat toppenförslag så blir det en maxi cosi mobi xp för vår del. Det är den större mobi-varianten så att de kan sitta länge och vi är mycket nöjda med babyskyddet från maxi cosi så vi fortsätter nog på samma spår.

Idag är vi också trötta. Vi har besök av svärföräldrarna och hade en toppendag igår med promenader, god middag och spel till sena kvällen. Kl 18 stämplade sonen ut och vi gick inte och lade oss förrän midnatt. Sonen sov ganska bra fram till kl 4 då han vaknade och hade svårt att somna om. Vi ficn turas om att natta om honom och vid kl 6 gav sambon upp och tog morgon. Jag bytte av vid kl 7 och sen har det varit full rulle hela dagen. I em ska vi turas om att sova ikapp lite. Det har varit en jättehärlig helg, men det tar på krafterna ;).

Så bra med lite bilstolstips! Började fundera på det idag då Alice sitter helt stadigt nu. Dock så är hon ju en flugviktare och är endast uppe på 6,5 kg till sina 67cm så 9kg känns ju hemskt avlägset. Men måste ju ändå vara viktigast att dom sitter bra...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 206
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar