Vårföräldrar 2015 #5

Oj vad era äter! Men det är ju lite spridning på åldrarna också ;)

Här helammar vi i princip fortfarande. Han får smaka en del men då är det de där rekommenderade kryddmåtten. Han har fått ett par gånger i veckan.

Vi har inte bråttom så det får ta den tid det tar. Har tänkt att han ska få prova lite gröt och smaka på mat oftare nu när han blir 6 månader. Så får vi se hur snabbt det går :)

Men det är svårt och jag tycker det är svårt att veta om man ger lagomt och hur man byter ut amning mot mat och hur lägger man sonen utan tutte tex :confused:;)

Man får ju fort efter bebis kommit höra om hur dumt det är att amma till sömns - av speciellt andra föräldrar. Nu kanske du vill byta ut amningen mot mat, men har du ingen brådska så är det ju bara amma på. Ammade dottern till sömns till 2 år. Sen ville hon en dag bara sluta amma helt och hållet, hon bara 'läsa bamse' :) Det är inga problem att söva henne efter det och har aldrig varit. Och de gånger under de 2 första åren då hennes pappa har sövt har det också fungerat, en får hitta sin grej.

Här helammar vi i princip fortfarande. Han får smaka en del men då är det de där rekommenderade kryddmåtten. Han har fått ett par gånger i veckan.

Vi har inte bråttom så det får ta den tid det tar. Har tänkt att han ska få prova lite gröt och smaka på mat oftare nu när han blir 6 månader. Så får vi se hur snabbt det går :)

Emelie blir ju 7 månader på lördag och hon var så himla intresserad av mat och ville ha allt så det gick lätt att byta ut. Men vi bytte ut ett mål i taget med nån vecka mellan så magen ska hänga med :)

Man får ju fort efter bebis kommit höra om hur dumt det är att amma till sömns - av speciellt andra föräldrar. Nu kanske du vill byta ut amningen mot mat, men har du ingen brådska så är det ju bara amma på. Ammade dottern till sömns till 2 år. Sen ville hon en dag bara sluta amma helt och hållet, hon bara 'läsa bamse' :) Det är inga problem att söva henne efter det och har aldrig varit. Och de gånger under de 2 första åren då hennes pappa har sövt har det också fungerat, en får hitta sin grej.
Nej, egentligen har jag väl inte bråttom med det men man funderar ju hur det blir sen när man ska börja jobba (efter nyår). Visst kvällsamningen är ju inga problem och inte morgonen heller men under dagen kommer det vara omöjligt att amma honom.

Emelie blir ju 7 månader på lördag och hon var så himla intresserad av mat och ville ha allt så det gick lätt att byta ut. Men vi bytte ut ett mål i taget med nån vecka mellan så magen ska hänga med :)
När började du byta ut ett mål? Hur gammal var hon då? Min E är också väldigt intresserad av mat och vill gärna smaka på allt och även om det görs miner precis när han smakar på något så brukar han äta mer sen ändå.

När började du byta ut ett mål? Hur gammal var hon då? Min E är också väldigt intresserad av mat och vill gärna smaka på allt och även om det görs miner precis när han smakar på något så brukar han äta mer sen ändå.

Vi började nog när hon var runt 5,5 månad med gröt och sen ökade på så en månad efter åt hon som jag beskrev innan; gröt två ggr/dag och två lagade mål mat per dag :) Innan hon fick egna portioner så fick hon smaka från oss och ville bara ha mer :p

Hon äter mer än storasyster på en dag som det är nu :o

Läget är ungefär detsamma här. L helflaskas men smaka på allt och vi har gett gröt några gånger. Hittills är hon inte råtaggad, förutom när det bjuds persika eller tomat. :p Vi har dock funderat på att börja ge gröt på morgonen för då är flaskan inte särskilt intressant alls. Men men, det ger sig, så länge ungen är nöjd och växer som hon ska får hon göra precis som hon vill.

Just ja, på sova-oroligt-fronten fick vi inatt ett litet break från oroligheterna. Hon sov 20.30-08.30, käkade vid 01 och 06 och i princip inget stök eller bök hördes från spjälsängen. :bump:

Just ja, på sova-oroligt-fronten fick vi inatt ett litet break från oroligheterna. Hon sov 20.30-08.30, käkade vid 01 och 06 och i princip inget stök eller bök hördes från spjälsängen. :bump:

Mindre orolig natt här också! Tror inte jag petat i henne nappen en enda gång utan hon har sovit lugnare och även jag ;)

Mindre orolig natt här också! Tror inte jag petat i henne nappen en enda gång utan hon har sovit lugnare och även jag ;)

Vad skönt!

(Och nu inser jag fördelen med att ha en unge som suger på fingrarna, de kan inte tappas bort. :D )

Fil%202015-09-30%2010%2059%2033.jpeg

Vad skönt!

(Och nu inser jag fördelen med att ha en unge som suger på fingrarna, de kan inte tappas bort. :D )

Fil%202015-09-30%2010%2059%2033.jpeg

Ja det finns för- och nackdelar med allt :D Men min unge äter ju inte på natten iallafall (har aldrig gjort) så att hon ska ha nappen ibland går an :D Men hon har faktiskt börjat få tag i den mer och mer själv nu. Inte alltid dock utan då hör jag hon rotar runt så jag vaknat och får hjälpa henne leta :p

Har varit orolig sömn här också men senaste två dygnen har hon sovit massor både dagtid och på natten. Känns som att det är mycket som händer utvecklingamässigt nu!

Vi försöker att erbjuda mat två- tre gånger/ dag. Har gjort mig till med gröt och puréer och färdig burkmat. Hon har på senare tid fått kväljningar av allt man det går jättebra så fort hon får saker hon kan tugga på så i morse vart det keso till frukost och kyckling och blomkål till lunch. Alltså det är så sjukt sött när hon sitter och tuggar :love: satsumas är en favorit för tillfället trots att dom är rätt sura :p

Hur gör ni andra med mat?

Vi börjar ge små smakportioner med vår mat till middag nu. Ger främst ersättning så ofta som han vill ha, men även lite gröt med fruktpure frukost och kväll. Han får även lite olika sorters frukter i tasteteasern och ett par majskokar per dag. Håller på och fasar ut amningen nu då han inte är det minsta intresserad av det längre och det mest liknar en brottningsmatch med en bitande mask...

Och så är det fortsättning på sjukstugan här hemma. Jag hann precis börja återvända till livet efter århundradets förkylning lagom till det var dags för 5 mån vaccinet för A:s del igår och ja... det gick ju inte lika väl som 3månaders vaccineringen. Efter några timmar fick han feber och blev jätteledsen... Är fortfarande kinkig, trött och ledsen men han är i alla fall feberfri idag.

69 cm lång och väger 7,8 kg. Läkaren sa att han var välutvecklad motoriskt och trodde att han kommer krypa snart så det är väl dags att börja barnsäkra här hemma då antar jag.

Petskydd i kontakterna och skruva fast möbler som kan välta, grindar i trappan. Är det något mer ni gör för att barnsäkra hemmet?

Vi börjar ge små smakportioner med vår mat till middag nu. Ger främst ersättning så ofta som han vill ha, men även lite gröt med fruktpure frukost och kväll. Han får även lite olika sorters frukter i tasteteasern och ett par majskokar per dag. Håller på och fasar ut amningen nu då han inte är det minsta intresserad av det längre och det mest liknar en brottningsmatch med en bitande mask...

Och så är det fortsättning på sjukstugan här hemma. Jag hann precis börja återvända till livet efter århundradets förkylning lagom till det var dags för 5 mån vaccinet för A:s del igår och ja... det gick ju inte lika väl som 3månaders vaccineringen. Efter några timmar fick han feber och blev jätteledsen... Är fortfarande kinkig, trött och ledsen men han är i alla fall feberfri idag.

69 cm lång och väger 7,8 kg. Läkaren sa att han var välutvecklad motoriskt och trodde att han kommer krypa snart så det är väl dags att börja barnsäkra här hemma då antar jag.

Petskydd i kontakterna och skruva fast möbler som kan välta, grindar i trappan. Är det något mer ni gör för att barnsäkra hemmet?
Hoppas A mår bättre snart efter vaccinet. Andra sprutan var ju värre för oss också, så det är skönt att det dröjer ett tag nu.

Vi har inte börjat barnsäkra hemma ännu, men en grind för trappan ska införskaffas och barnlås för lådor i köket. Knivar och annat vasst flyttar vi nog till en höjd som inte går att nå av små barnhänder. Annars tar vi det nog lite som det kommer :).

Hoppas A mår bättre snart efter vaccinet. Andra sprutan var ju värre för oss också, så det är skönt att det dröjer ett tag nu.

Vi har inte börjat barnsäkra hemma ännu, men en grind för trappan ska införskaffas och barnlås för lådor i köket. Knivar och annat vasst flyttar vi nog till en höjd som inte går att nå av små barnhänder. Annars tar vi det nog lite som det kommer :).
Vi har inte heller börjat barnsäkra (herregud hon har bara vänt på sig 3 gånger ...) men det vi planerar är köksskåpen också. Dock tänkte vi nog inte barnsäkra alla så att vi gör dem omöjliga att öppna utan vi tänkte nog ha några som det är okej att hon plockar i, som vi har träverktyg, bunkar och sånt i. Helst sällan använda saker som det är OK att diska innan varje gång de ska användas ;)

Vi måste nog också skaffa en brasgrind framför öppna spisen för den står så till att vi inte ser den jämt, vore synd om hon lär sig gå och kutar fram till den när vi inte är nära :eek:

Vi började nog när hon var runt 5,5 månad med gröt och sen ökade på så en månad efter åt hon som jag beskrev innan; gröt två ggr/dag och två lagade mål mat per dag :) Innan hon fick egna portioner så fick hon smaka från oss och ville bara ha mer :p

Hon äter mer än storasyster på en dag som det är nu :o
Ok, men vad för gröt äter hon? Lagar ni själva eller köper ni? (jag är helt lost) Kanske ska prova ge mer egen gröt på morgonen och se om han blir mätt på det...

Ok, men vad för gröt äter hon? Lagar ni själva eller köper ni? (jag är helt lost) Kanske ska prova ge mer egen gröt på morgonen och se om han blir mätt på det...

Vi köper sånt grötpulver för barn från 6 månader. Det innehåller allt som behövs. Är för bekväm för att göra egen gröt. Hon får äta pulvergröt ett tag till så går vi över till vanlig havregrynsgröt sen om hon gillar det :)

Idag har E gjort premiär på badhuset! :D Jag hade med mig båda ungarna och så hade vi sällskap av min svägerska och ungarnas låtsaskusiner som är 2 och 4 år :) Mycket trevligt! Avslutade med lunch på mc Donalds så nu har vi nöjda och trötta barn.

Har börjat potta E så smått. Idag lyckades alla bajsingar hamna i toaletten. Vi kör väl inte hardcore EC men vill så smått börja vänja honom vid att man kan bajsa på andra ställen än blöjan.

Idag var planen att gå på babyrytmik men självklart vaknar jag upp med ond hals, så vi strök dagens aktivitet. Hoppas verkligen inte E blir sjuk. Vi var förkylda för inte så länge sedan och imorgon kommer hans farföräldrar på besök och ska stanna över helgen, så det vore verkligen tråkigt om vi får ställa in :(.

Har börjat potta E så smått. Idag lyckades alla bajsingar hamna i toaletten. Vi kör väl inte hardcore EC men vill så smått börja vänja honom vid att man kan bajsa på andra ställen än blöjan.

Idag var planen att gå på babyrytmik men självklart vaknar jag upp med ond hals, så vi strök dagens aktivitet. Hoppas verkligen inte E blir sjuk. Vi var förkylda för inte så länge sedan och imorgon kommer hans farföräldrar på besök och ska stanna över helgen, så det vore verkligen tråkigt om vi får ställa in :(.

Kul med fler som kör EC :)

Från en dag till en annan har L börjat mula i sig gröt. Det verkar vara allra roligast när man får hålla skeden själv (lite hjälp med styrningen behövs dock), då skyfflar hon in sked efter sked. :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 104
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 187
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V