Vårföräldrar 2015 #5

Idag är det en ynklig liten bebis jag har. Om han fick bestämma skulle vi ligga bredvid varandra i sängen hela dagen, och han få sova, liggamma, och pilla med mitt hår om vartannat. Hade ju iofs varit mysigt när regnet smattrar mot fönsterrutorna men med två veckor kvar till flytt finns liksom ett och annat att göra...

Men när sonen vill inte sitta/ligga själv en sekund är det tur att bärselen finns!

Han är inte förkyld och har inte feber. Han är väl bara lite extra mammig idag och det får man väl vara ibland som liten bebis :love:

Hur tänker ni andra om välling?
Nästan alla föräldrar jag känner irl ger det, men på nätet har jag läst en del som inte tycker att det är bra (ur näringssynpunkt om jag förstår rätt).

H har börjat smaka gröt (glutenintroduktion, så pytteportioner) och verkar gilla det.

Jag gav inte välling till stora barnet på 5 år, planerar att inte göra det denna gång heller. Traditionell välling är mest mjöl, vatten och tillsatta vitaminer... Och det är väl mest en svensk grej med välling? Jag tänkte väl amma kväll/natt och strunta i vällingen. Stora barnet fick macka eller annan kvällsmat, men å andra sidan lärde hon sig aldrig att äta ur flaska vilket kanske spelar roll?
Kanske jag skulle ge välling om jag gjorde den själv, jag gör nu egen gröt.
Tror generellt att vi ger väldigt mycket glutenmat och det kanske inte är så bra

Nästan alla föräldrar jag känner irl ger det, men på nätet har jag läst en del som inte tycker att det är bra (ur näringssynpunkt om jag förstår rätt).

H har börjat smaka gröt (glutenintroduktion, så pytteportioner) och verkar gilla det.

Vet inte riktigt hur vi ska göra med välling. Hade vart skönt att slippa det denna gången mest för att det känns onödigt. Just nu äter hon bara ett par tre flaskor ersättning (nr 2) om dagen varav en är i sängen när hon lägger sig och det är ofta hon bara dricker lite då. På dagen funkar det lite som mellanmål och snart ska ju det bytas ut mot riktiga mellanmål istället. Då är det eventuellt flaskan i sängen kvar bara som vi kanske byter ut mot välling eller fortsätter med ersättning.

Äldsta dottern fick välling.

Har inte riktigt bestämt oss om välling. Jag tycker att det verkar rätt onödigt, borde väl fungera med gröt som kvällsmål istället?

Med tanke på gröt, hade inte @Cocos ett recept på god egengjord gröt? Skulle gärna hitta något recept man kan göra själv. Helst så att man kan blanda till allt torrt innan så att det blir i princip lika enkelt som industrigröt

Har inte riktigt bestämt oss om välling. Jag tycker att det verkar rätt onödigt, borde väl fungera med gröt som kvällsmål istället?

Med tanke på gröt, hade inte @Cocos ett recept på god egengjord gröt? Skulle gärna hitta något recept man kan göra själv. Helst så att man kan blanda till allt torrt innan så att det blir i princip lika enkelt som industrigröt

@Cocos recept som jag printscreenat :D
1 dl kallt vatten
2 msk skrädmjöl
1 msk kokosolja
1,5 tsk nyponskalsmjöl
1-2 msk mortlat paltbröd

Vispa ihop vatten och mjöl och koka ihop, blanda sen i kokosoljan och låt puttra nån minut. Ha sen i nypon och paltbröd, servera nån fruktkompott (i cocos recept är det mixade torkade aprikoser för maxat järninnehåll)

Jag brukar göra halva mängden i dagsläget och kanske halva av det går i magen, om ens det! Finns recept för skrädmjölsvälling också

Det där med gröt och smakportioner alltså... Alice tycker det är sådär upphetsande och vill helst ha av vår mat så här är det potatis, couscous mm och sås som gäller :p Ikväll även smoothie med kvarg, hallon och kokosmjölk. Lite bröd med smör har hon fått mumsa på också. Hon skriker om jag inte är tillräckligt snabb med skeden så det här med mat är poppis... inget knas i magen trots att vi blandar allt hej vilt och hon får äta så mycket hon vill.

Elise är också helt rabiat och vill äta allt, till skillnad mot syrran som grät och helammade (i princip) till 8 månader

Men hur är det, "får" man ge komjölksprodukter innan 1 år, eller är det "gamla råd"? Känns som om råden ändras då och då, syster är ändå 5 år!

Elise är också helt rabiat och vill äta allt, till skillnad mot syrran som grät och helammade (i princip) till 8 månader

Men hur är det, "får" man ge komjölksprodukter innan 1 år, eller är det "gamla råd"? Känns som om råden ändras då och då, syster är ändå 5 år!

Enligt min bvc kan vi ge allt förutom honung och inte gärna Spenat. Och så vara sparsam med salt. Gluten ska introduceras i god tid innan amning fasas ut.

Vi håller på att introducera annan mat för fullt eftersom jag har börjat jobba lite. Potatis och majs var uppskattat idag, men annars är hon rätt skeptisk ;). Vatten älskar hon dock :d, men det blir man väl inte så väldans mätt på... Vi har gjort det enkelt för oss och köpt grötpulver och även barnmatsburkar.

Vi håller på att introducera annan mat för fullt eftersom jag har börjat jobba lite. Potatis och majs var uppskattat idag, men annars är hon rätt skeptisk ;). Vatten älskar hon dock :d, men det blir man väl inte så väldans mätt på... Vi har gjort det enkelt för oss och köpt grötpulver och även barnmatsburkar.

Alice har inte heller varit så förtjust i burkmaten eller när jag gjort mig till och kokat och pureat saker. Kryddig mat verkar roligare :p

Finns ju himla massa olika barnmat, och flera märken är dessutom ekologiska vilket jag tycker är viktigt. Körde mycket ekoburkar på storasyster, hade tänkt försöka laga egen mat denna gång - men hur tusan förvarar man det bra om man gör en gryta? Alltså i portioner?

Finns ju himla massa olika barnmat, och flera märken är dessutom ekologiska vilket jag tycker är viktigt. Körde mycket ekoburkar på storasyster, hade tänkt försöka laga egen mat denna gång - men hur tusan förvarar man det bra om man gör en gryta? Alltså i portioner?
Jo eko har vi kört, de få burkar vi köpt hittills. Äckligast hittills var en mosad ärta vi bjöd på, den minen var priceless :D.

Kommer inte ge någon välling. Kommer inte ge något speciellt morgon eller kvällsmål förrän det känns som det är dags. Storasyster började äta kvällsmål kring 11 1/2 månad. Då kunde det bli lite mannagrynsgröt, äggmjölk eller smörgås typ sen somna med amning. Fungerade finfint :)

Finns massor av bra gröt recept som en kan göra själv. Hirs, bovete, skrädmjöl bla.. Och så paltbröd för att få järnet

Ger du köpt barnmat också? Då kan du spara de burkarna för att sen frysa in den maten du gjort själv.

@snna nej jag gör ju inte det. Ger ännu knappt nåt annat än bröstmjölk, vänjer in sakta

@Imogen ska kolla länken!

PS min unge ligger och snackar och snurrar... Sömn?! Överskattat :banghead:

Senast ändrad:

Jag tänker om välling som jag tänker om napp; kan vi undvika det så är det bra (just för att det egentligen inte ger så mycket), men om det blir så att det inte finns något bättre alternativ (kan dock inte komma på vilka omständigheter som då skulle krävas) så kommer vi välja någon sorts ekovälling, är lite nyfiken på t.ex. Ottos välling.

Jag har köpt frysbehållare där varje "kub" rymmer en liten portion. Är i silikon så bara att trycka ut så mycket man vill tina upp.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 012
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 121
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset