Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi köpt vag, blev en begagnad Kronan Duo röd. Jättefint skick och verkar vara en stabil vagn.

1388707800_796-510x375.jpg

Fin! :) Vi har beställt en Kronan city, också röd, känns stabil (och dyr, fast den inte ens var av dyraste sorten). Schysst att ni fick tag på en begagnad!

Kronan City verkar jättesmidig tycker jag (och jag är svag för varianterna med Littlephant-tyg). Det känns som om vagnarna lätt drar iväg i pris, speciellt om man vill ha ligg- och sittdel och alla andra tillbehör. Det vi inte fick med är mjuklift och adapter för babyskydd. Tänkte nog avvakta med det, men troligtvis köpa ett av babyskydden som passar i Kronans adapter.

Min mamma meddelade precis att hon ville betala vagnen, så nu blir den helt gratis för vår del :D

Kronan City verkar jättesmidig tycker jag (och jag är svag för varianterna med Littlephant-tyg). Det känns som om vagnarna lätt drar iväg i pris, speciellt om man vill ha ligg- och sittdel och alla andra tillbehör. Det vi inte fick med är mjuklift och adapter för babyskydd. Tänkte nog avvakta med det, men troligtvis köpa ett av babyskydden som passar i Kronans adapter.

Min mamma meddelade precis att hon ville betala vagnen, så nu blir den helt gratis för vår del :D

Min sambos föräldrar betalar vår vagn, så den bidde gratis för vår del också, men skämdes nästan att säga till dem vad den kostar! :o

Vi skippade liggdelen och köpte en mjuklift till sittdelen istället, blev liiiite billigare så, hoppas det funkar bra. Hade gärna köpt en begagnad, men har letat på Blocket ett tag och det har inte kommit ut nån till nåt bra pris, så nu blev det en ny i alla fall. En kompis sa att det är bra andrahandsvärde på Kronan sen, om man vill sälja vagnen, det var ju i alla fall något positivt!

Min sambos föräldrar betalar vår vagn, så den bidde gratis för vår del också, men skämdes nästan att säga till dem vad den kostar! :o

Vi skippade liggdelen och köpte en mjuklift till sittdelen istället, blev liiiite billigare så, hoppas det funkar bra. Hade gärna köpt en begagnad, men har letat på Blocket ett tag och det har inte kommit ut nån till nåt bra pris, så nu blev det en ny i alla fall. En kompis sa att det är bra andrahandsvärde på Kronan sen, om man vill sälja vagnen, det var ju i alla fall något positivt!
Vi har Kronan Duo S och kör med mjuklift i sittdelen istället för liggdel. Det är jättesmidigt. Det är bara en sak som stör mig lite, sufletten i sittdelen är för kort. Jag skulle vilja kunna dra för den lite mer för att stänga ute ljus (nu vintertid ljus från gatlyktor). Jag ska försöka mig på att sy en egen solskärm till den.

På tal om vagnar så övningskörde min man syskonvagnen vi köpte idag :D Dottern somna med en gång så den blev helt klart godkänd av oss alla :)

Ja jag tror det, det är säkert ingen fara. Känns inte så kul bara, inte direkt lusthöjande! :meh:

Hehe nej det förstår jag. Magen är för mig/oss inte lusthöjande i sig! Gråter lite inombords men ibland skiter vi i den ;) Så jäkla stor nu bara! Kan vi inte lägga upp lite bilder på oss tjockisar här i tråden??

Verkar bli en Kronanvår detta :D Vi har också köpt en Kronan, en gå duo s. Var inte alls meningen att det skulle bli en grå, hade inte ens funderat på den. Skulle gå till butiken och beställa och bestämma oss för om vi skulle ha en röd eller grön, och konstaterade att det var ju en den gråa som var snyggast :p

För att bryta av lite kan jag berätta att vi köpt en Emmaljunga, som jag inte vet så mycket alls om (inte hämtat den än) men vi får väl byta om den inte fungerar bra i både stan och stallet.

Gick in i v 30 idag och det känns som det går fort nu. Får ständigt frågan om hur länge jag ska jobba, som om det är något som är helt valfritt... Har ansökt om graviditetspenning men dels tar det väl tid att få den behandlad vad jag förstår, och dels mår jag ju bra och jobbar hyfsat problemfritt. Jobbar iofs som en dåre fortfarande för att få ihop en buffert så jag kanske inte behöver komma tillbaka till detta jobb alls;), men ska nog gå ner på mitt vanliga schema snart.

Ja, jag lusade just av en god vän som pluggar till psykolog som sa Hej vännen, vad tjock du blivit. Och jag har bara mage -inget annat typ. Inte för att jag bryr mig, men just med tanke på vilket framtida yrke han avser arbeta inom och att det kan vara en extremt känslig grej för vissa kvinnor så ansåg jag det olämpligt. Annars blir jag kanske i mitt fall mer förvånad över att folk kallar mig tjockis eftersom jag definitivt är supersmal nu också då jag efter 11 kg upp i denna graviditeten just nu väger 69 kg till mina 171 cm. Men tror mest det är ett talesätt.

En annan tanke som slog mig är att under sista skoldagen i fredags samt den två timmar långa examensceremonin i lördags så ansågs min mage vara allmän egendom och det var många som bara kom fram och klappade mig på magen och frågade hur det var. Endast en bad om ursäkt och sa att oj, nu bara gjorde jag så utan att tänka mig för. Tog dock det hela med ro, men även här med tanke på att det handlar om nybakade socionomer som ska arbeta med socialt arbete i olika kontexter så är handlingssättet aningens konstigt om man tänker respekt och klientperspektiv...

För dryga tio år sedan då jag jobbade på ett försäkringsbolag och jag väntade mitt 3e barn så blev även den magen var kollegas egendom ffa männen som själva var i stadiet att ha vuxna barn och längtade efter barnbarn, det ville gärna klappa och t o m prata med magen, de berättade om sorgen över att de inte tog föräldraledigt osv. men det hörde ju inte riktigt till den tidseran då på samma sätt.
Men ganska intressant hur vi kvinnor i gravidtillståndet förändras i hur många i samhället ser på oss.. ffa i kontrast till den motsatta skaran som bestämt hävdar att graviditet är ingen sjukdom så ve o fasa för den som gnäller...

By the way, nu ska jag till min bm och gnälla och skälla rejält över bemötandet av läkaren i onsdags på ultraljudet. Tjing.

För att bryta av lite kan jag berätta att vi köpt en Emmaljunga, som jag inte vet så mycket alls om (inte hämtat den än) men vi får väl byta om den inte fungerar bra i både stan och stallet.

Gick in i v 30 idag och det känns som det går fort nu. Får ständigt frågan om hur länge jag ska jobba, som om det är något som är helt valfritt... Har ansökt om graviditetspenning men dels tar det väl tid att få den behandlad vad jag förstår, och dels mår jag ju bra och jobbar hyfsat problemfritt. Jobbar iofs som en dåre fortfarande för att få ihop en buffert så jag kanske inte behöver komma tillbaka till detta jobb alls;), men ska nog gå ner på mitt vanliga schema snart.

Vi är också udda! Har en Emmaljunga sen innan som kommer användas även till bäbis och så köpte vi ju en begagnad babytravel syskonvagn nu :p

Men ganska intressant hur vi kvinnor i gravidtillståndet förändras i hur många i samhället ser på oss.. ffa i kontrast till den motsatta skaran som bestämt hävdar att graviditet är ingen sjukdom så ve o fasa för den som gnäller...

Graviditeten i sig kanske inte uppfyller kraven för "sjukdom", men i min värld är det åtminstone så att "If it walks like a duck and it quacks like a duck, then it's a duck...". :p

Hehe nej det förstår jag. Magen är för mig/oss inte lusthöjande i sig! Gråter lite inombords men ibland skiter vi i den ;) Så jäkla stor nu bara! Kan vi inte lägga upp lite bilder på oss tjockisar här i tråden??

Jag ser inte ut att ha så jättemycket mage, dels så är ungen smart utnyttjar hela min bredd vilket gör att det inte putar så mycket framåt och dels har jag sedan innan en del extrakilon som liksom jämnar ut skillnaderna lite.

v 29:

Foto%202015-01-19%2007%2052%2009%20(1).jpg

Jag blir kallad tjockis dagligen av diverse kollegor, men jag är rätt tjock jmf med annars så det är lugnt :D. Förstår dock om andra inte uppskattar detsamma.

Dagens uppdatering. Min bm som i fredags var tillbaka på jobbet såg att jag hade en tid inbokad tills idag och med vetskap om onsdagens ul så gick hon och pratade med läkaren som gav en halvt annorlunda bild än det vi bemöttes med i onsdags.

Läkaren har i fredags konsulterat en annan läkare på sjukhuset (en som jag förvisso har ganska stort förtroende för) De kan inte av bilderna avgöra om det är en placenta accreta eller ej. (inte oväntat förvisso då det är svårt att diagnosticera på enbart ul) Men de beslutar ändå att skicka ned bilderna till Lund för granskning. Läkarmötet jag fick inbokat till den 28e är inte aaaalls för att jag ska diskutera mina tidigare förlossningar utan diskussion om var och hur jag ska förlösas :confused::eek: -det svänger fort från en dag till en annan må jag säga. OCH läkaren sa i fredags till min bm att säger jag idag måndag att jag vill förlösas i Lund så skickar hon remiss omgående. WHAT???!!! jag och sambon satt som två gapande fågelungar.

Ja jisses, ganska mycket av händelsen i onsdags går isär och läkaren har journalfört flera gånger sedan dess och vi hade enligt henne e bra och givande diskussion. -Där blev jag irriterad, för vi fick ju bara slängt i ansiktet att hon inte hade tid och hade ett annat möte inbokat. Jag frågade vem vi ska träffa på onsdag nästa vecka på den plötsliga läkartiden och givetvis blir det samma läkare. Sa att jag inte riktigt uppskattar det, för jag tycker hon har dåligt patientperspektiv och bemötande. Men även bm sa att läkaren har nu fått tid att tänka till lite och kände sig antagligen lite överrumplad i onsdags, även om det inte är någon ursäkt. Något ul om 3 veckor finns inte inbokat i alla fall... antar man avvaktar Lund...
Så på det hela taget känns det lite bättre idag och vi har is i magen till onsdag nästa vecka..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 962
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30