Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har så väldigt svårt att andas ikväll. Bara flåsar och hjärtat slår lite väl fort. Ingen direkt aptit men blodsockret känns lågt. Tips? Normalt?

Otäckt! Vet att i början av graviditeten kunde mitt hjärta rusa men nu har jag inte känt det på väldigt länge. Tyvärr inga tips. Hur känner du dig idag?

Dottern fick feber igår så jag fick hämta henne på dagis. Vi somna i dubbelsängen och sov 2-3 timmar :angel: Trodde jag skulle ha problem med att somna på kvällen sen, men icke! Sovit som en klubbad älg hela natten utan när dottern kom smygandes vid halv 2 och hon och min man gick upp för att ta lite Alvedon. Sen vakna jag av klockan och fick kämpa mig upp till hästarna och sen iväg till jobbet!

@FengurLaugar tyvärr lika idag. Sov bra men vaknade till samma tryck över bröstet och svårighet att andas. Har googlat mig till att det (såklart) är normalt men har ändå ringt BM och ska bli uppringd om ett tag. Känns typ som panikångest, förutom att jag inte har nåt att ha det över...

@FengurLaugar tyvärr lika idag. Sov bra men vaknade till samma tryck över bröstet och svårighet att andas. Har googlat mig till att det (såklart) är normalt men har ändå ringt BM och ska bli uppringd om ett tag. Känns typ som panikångest, förutom att jag inte har nåt att ha det över...

Hade inte du rätt mycket på jobbet? Tänker att det kanske beror på det? På stress.
Jag är väldigt stresstålig vanligtvis men inte när jag är gravid.

Jo jag mår nog inte så bra märkte jag, när jag satt och grät på en bänk inne på centrum här brevid. För trött för att gå in på ICA.

Jo jag mår nog inte så bra märkte jag, när jag satt och grät på en bänk inne på centrum här brevid. För trött för att gå in på ICA.

Då är det inte konstigt att du känner som du gör i kroppen. Jag fick inse förra gången att man inte orkar lika mycket varken psykiskt eller fysiskt när man är gravid. Det har jag tagit med mig den här gången och mår därför mycket bättre och är inte ens i närheten av att bli sjukskriven pga stress som jag blev sist.

Ta hand om dig och hoppas du finner en lösning så du orkar och mår bättre!

Minns inte vem det va som funderade över varför man får sura uppstötningar.. Beror på hormonet relaxin, gör att den glatta muskulaturen blir lite slappare så förutom fördelen att den hjälper livmodern att töjas gör den även detsamma med magmunnen och tarmarna=trög i magen och sura uppstötningar.

Det där att kalla gravida tjockis är enligt mig lika kul som att dra den där om tomaterna som går över vägen.. sen vet man ju inte hur folk ser ut, nån kanske har problem och komplex för sin övervikt och blir ledsen.
Min brorsa har en rejäl kagge och kallade mig tjockis när jag va gravid, kontrade med att påpeka att jag är gravid, han däremot har ingen ursäkt...

Minns inte vem det va som funderade över varför man får sura uppstötningar.. Beror på hormonet relaxin, gör att den glatta muskulaturen blir lite slappare så förutom fördelen att den hjälper livmodern att töjas gör den även detsamma med magmunnen och tarmarna=trög i magen och sura uppstötningar.

Det där att kalla gravida tjockis är enligt mig lika kul som att dra den där om tomaterna som går över vägen.. sen vet man ju inte hur folk ser ut, nån kanske har problem och komplex för sin övervikt och blir ledsen.
Min brorsa har en rejäl kagge och kallade mig tjockis när jag va gravid, kontrade med att påpeka att jag är gravid, han däremot har ingen ursäkt...

En kollega till mig sa "Nu börjar du att bli framtung". Jag svarade "Ja nu är vi lika!".

Mohaha :laugh: sa kollegan nått eller hade hen vett att skämmas? :devil:

Den kollegan gjorde bort sig förra gången jag var gravid också genom att ta på magen. Jag tvärtände och sa ifrån! Så han är lite försiktig den här gången faktiskt, men när han sa så tänkte han sig nog inte för vem han prata med haha ;) Han mest skämta bort det och börja prata om annat :p

Den kollegan gjorde bort sig förra gången jag var gravid också genom att ta på magen. Jag tvärtände och sa ifrån! Så han är lite försiktig den här gången faktiskt, men när han sa så tänkte han sig nog inte för vem han prata med haha ;) Han mest skämta bort det och börja prata om annat :p

Min pappa råkade hälsa mig välkommen med ett "vad är det för tjockis som kommer här då?" Och jag kontrade med "jag skulle kunna säga detsamma till dig", men det blev HELT misslyckat för jag tror att han blev lite ledsen och jag vet ju att han inte menade något med det alls.

Så i efterhand känner jag att jag hade kunnat knipa... :(

Min pappa råkade hälsa mig välkommen med ett "vad är det för tjockis som kommer här då?" Och jag kontrade med "jag skulle kunna säga detsamma till dig", men det blev HELT misslyckat för jag tror att han blev lite ledsen och jag vet ju att han inte menade något med det alls.

Så i efterhand känner jag att jag hade kunnat knipa... :(

Hade det vart pappa som sagt något sånt till mig hade jag inte tagit illa upp. Men just den här kollegan är en sån dryg en som faktiskt behöver snabba, lite vassa svar tillbaka för att tänka sig för oavsett vad det handlar om.

Så för mig beror det helt på VEM som säger tjockis eller liknande till mig.

Hade det vart pappa som sagt något sånt till mig hade jag inte tagit illa upp. Men just den här kollegan är en sån dryg en som faktiskt behöver snabba, lite vassa svar tillbaka för att tänka sig för oavsett vad det handlar om.

Så för mig beror det helt på VEM som säger tjockis eller liknande till mig.

Visst gör det skillnad vem som säger det.

Om en person kastar ur sig "tjockis" till mig så säger jag vänligt men bestämt ifrån att jag inte vill bli kallad det och förklarar varför. Sedan är saken ur världen.

Om då personen gör om det, då är jag lika bestämd men kanske inte lika vänlig när jag säger ifrån. Jag kan rent av bli mer förbannad än om en främling skulle kalla mig tjock, för de vet ju inte varför jag reagerar som jag gör. När man vet min historia och hur svårt jag har det med sådana utryck och ändå inte respekterar det, då kan jag bli riktigt tvär.

Senast igår så hände precis det, en person som gärna kallar gravida för tjockisar (med all kärlek i världen, skall sägas) har tidigare blivit ombedd av mig att inte säga så men igår råkade väl tungan halka till. När jag då sa ifrån - "Jag har ju sagt att du inte får kalla mig tjock, jag klarar inte av det ordet då det är alldeles för känsligt." - tror jag att hen blev rätt förlägen för det blev lite taggarna utåt för hen svarade "Jodå, det får jag visst!". Då upprepade jag bara att det inte är okej och så får vi se hur länge det håller. Jag vet att personen inte menar något illa alls, men med min historik är det som att få ett knivhugg. Jag har nog med graviditeten och studier och livet för att behöva bli ledsen över att någon inte har vett att ge tusan i att kalla mig tjock, så det är ändå värt att ta striden.

Överlag tar jag gärna strider som handlar om att folk tar sig en massa jävla friheter med gravida människor gällande allt från kommentarer till att tafsa på magen till att ge en massa råd man inte bett om. När vi köpte barnvagn började säljaren ge en massa förmaningar och råd om hur jag ska hantera katten. Tack, men jag känner min katt, är uppvuxen med katt och känner massor med folk som har eller har haft spädbarn och katt samtidigt.

Gud vad jag längtar efter att inte vara gravid längre...

Mina kollegor gav mig precis ok på att bita folk som tafsar på magen ;-)

Det var jag som undrade om sura uppstötningar förresten så tack för svaret!
Känns liiiite mer ok när det beror på nåt som fyller någon slags funktion faktiskt.

Mina kollegor gav mig precis ok på att bita folk som tafsar på magen ;-)

Haha va bra :D Det är faktiskt bara min farmor som tafsat på magen hittills och vi träffas väldigt sällan så jag hade inte mage (haha) att säga ifrån utan bara stod ut. Men jag får lite äckelkänslor när folk (förutom min man) tar på mig sådär, oavsett om jag är gravid eller inte :wtf:

Föräldrautbildning del 2 idag, och jag kan bara säga att jag ÄLSKAR min bm :love: (hon som håller i den).

Efter utbildningen så stannade jag kvar och frågade om det fanns möjlighet för mig att få ett andra ul godkänt (här är bara RUL som rutin, extra får man bara om det finns misstanke om något).
Jag har egentligen ingen medicinsk orsak till att få ett ul till, men hennes svar blev bara :
"- vi träffas om en vecka, eller hur? Jag ska sätta mig och kolla på det till dess så ska jag se om jag inte kan hitta någon kurva som avviker någonstans ;) "

Anledningen till att jag vill ha ett ul till är jag vill ha något att se framemot mitt under alla dessa jävla plågor jag just nu har. Jag behöver allt som kan få tiden att gå lite fortare just nu....:)

Överlag tar jag gärna strider som handlar om att folk tar sig en massa jävla friheter med gravida människor gällande allt från kommentarer till att tafsa på magen till att ge en massa råd man inte bett om. När vi köpte barnvagn började säljaren ge en massa förmaningar och råd om hur jag ska hantera katten. Tack, men jag känner min katt, är uppvuxen med katt och känner massor med folk som har eller har haft spädbarn och katt samtidigt.

Gud vad jag längtar efter att inte vara gravid längre...

ledsen att meddela detta men folk fortsätter ta sig friheter även när bebisen är ute... Inte nog med dom som tar sig friheten att klappa/lyfta upp/pussa (:nailbiting:) på bebis så finns det alltid nån åsikt om "ska hon verkligen äta hela tiden" "skriker verkligen bebisar sådär högt" (:cool:) och sen har vi alla åsikter om uppfostran :angel:

Helt ärligt så är det inte så farligt men ibland bli man less.. /Cocos som e less på alla "allvetande" (oftast) barnlösa människor :cautious:

ledsen att meddela detta men folk fortsätter ta sig friheter även när bebisen är ute... Inte nog med dom som tar sig friheten att klappa/lyfta upp/pussa (:nailbiting:) på bebis så finns det alltid nån åsikt om "ska hon verkligen äta hela tiden" "skriker verkligen bebisar sådär högt" (:cool:) och sen har vi alla åsikter om uppfostran :angel:

Helt ärligt så är det inte så farligt men ibland bli man less.. /Cocos som e less på alla "allvetande" (oftast) barnlösa människor :cautious:

Hade inga problem med sånt när vi fick dottern faktiskt. Kanske för att ingen av oss lyssnar på det örat eller så har vi haft tur :) Vi känner oss trygga i vår föräldraroll så jag tror inte vi kommer ha problem med det den här gången heller :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka