Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har de senaste veckorna haft sammandragningar så fort jag går längre än 100 meter i princip. Igår gick en kvinna på ca 85 år OM mig på väg från tunnelbanan. Hon hade två tunga matkassar... :crazy: Innan sammandragningarna kräktes jag hela tiden så jag har i princip inte rört mig alls sen jag fick reda på att jag var gravid.

Därför var det så himla skönt att upptäcka att det går bra att simma! Halleluja! Jag tog i lite för mycket och simmade en kilometer (hälften hade nog räckt) men det var så himla, himla skönt att få bli trött i kroppen! Sov som en klubbad säl på natten. :)

Nu har jag börjat snegla lite på gravidyoga, men jag skulle behöva lite draghjälp... Finns det möjligtvis någon annan gravid i Stockholm som skulle kunna tänka sig att hänga på?

Idag är jag nere på tvåsiffrigt! 99 dagar kvar alltså. Firade med att köpa mina första par gravidbyxor. Kan egentligen ha nästan alla mina vanliga byxor fortfarande, en del med hårsnodd i knapphålet, men helt bekvämt är det inte alltid. Detta var skillnad :D

Hårsnodd är inte bekvämt! @Imogen Bättre med gravidbyxor då :D

Idag har jag 40 dagar till bf! Firas med att vabba och samtidigt lyckas få ett migränanfall. Tur dottern är snäll!

Även här är det sjukstuga, sonen har kräkt två gånger (varav en gång över mig *ryser*)
Nu sover han i varje fall och jag passar på att köra tvättmaskinen och äta lite...

Även här är det sjukstuga, sonen har kräkt två gånger (varav en gång över mig *ryser*)
Nu sover han i varje fall och jag passar på att köra tvättmaskinen och äta lite...

Usch! Här är det bara feber som tur är. Hon är feberfri idag men var väldigt varm i natt när hon vakna och va ledsen men det gick nog över för nu är hon som sagt pigg :) Hon skulle sova sa hon så hon fick gå upp, får väl se hur det blir med den saken ;)

ledsen att meddela detta men folk fortsätter ta sig friheter även när bebisen är ute... Inte nog med dom som tar sig friheten att klappa/lyfta upp/pussa (:nailbiting:) på bebis så finns det alltid nån åsikt om "ska hon verkligen äta hela tiden" "skriker verkligen bebisar sådär högt" (:cool:) och sen har vi alla åsikter om uppfostran :angel:

Helt ärligt så är det inte så farligt men ibland bli man less.. /Cocos som e less på alla "allvetande" (oftast) barnlösa människor :cautious:

Bäbisen är en egen person, där är det hennes integritet som får sätta gränserna för vad folk får eller inte får göra. Gillar hon att bli klappad och pussad på av av kreti och pleti så får det väl vara så. :p

Jag är mer beredd på att folk har åsikter när barnet väl är ute, för jag trodde faktiskt att den här diskussionen om friheter som folk tar sig med gravida kvinnor var lite överdriven. Jag skulle själv aldrig komma på tanken att kommentera eller ta på någons mage eller ge en massa råd som folk inte bett om, förhöra dem om privata saker osv, så jag hade inte alls greppat hur jävla pantade folk kan vara när det gäller andra människors privatliv...

Hårsnodd är inte bekvämt! @Imogen Bättre med gravidbyxor då :D
Älskar gravidbyxor :D
Jättebekvämt ju!

Var till bm häromdagen nu i v 24 och mätte 26 cm om magen, tydligen lite över normalt. Men jag vet ju inte, hur har ert v24mått sett ut?

Det bumpas otroligt mycket just nu och trycker mot blåsan nästan konstant. På jobbet får jag ta mej framåt i maklig takt och böjd som en gammal gumma.. Ihop med mycket sammandragningar.. Frustrerande, har ett fysiskt jobb och är inte van vid att vara så otroligt begränsad!

Jättebekvämt ju!

Var till bm häromdagen nu i v 24 och mätte 26 cm om magen, tydligen lite över normalt. Men jag vet ju inte, hur har ert v24mått sett ut?

Det bumpas otroligt mycket just nu och trycker mot blåsan nästan konstant. På jobbet får jag ta mej framåt i maklig takt och böjd som en gammal gumma.. Ihop med mycket sammandragningar.. Frustrerande, har ett fysiskt jobb och är inte van vid att vara så otroligt begränsad!

Som jag förstått det så hittar alla sin egen kurva, normalspannet är rätt så stort. Jag vill minnas att jag hade 25 cm i v 27+nånting.

Jättebekvämt ju!

Har för mig att jag hade 23 i sf mått i v 24. Hade 30 förra veckan i v 34 så jag ligger under normalkurvan den här graviditeten.

Har en känsla av att min monsterbäbis vänt sig :cautious: Känner mer sparkar längre ner i magen än för några dagar sen. Hoppas det är inbillning bara! Märks vad BM säger på måndag när hon ska känna på magen. Hoppas som sagt att den ligger neråt fortfarande. Vill helst inte ha snitt pga sätesbjudning!!!

Jag har använt gravidbyxor sedan innan magen syntes. Mådde illa i början och tålde inte minsta tryck mot magen.

Jag har använt gravidbyxor sedan innan magen syntes. Mådde illa i början och tålde inte minsta tryck mot magen.

Samma här, jag tål faktiskt tryck över magen bättre nu än i början. Fram till vecka 15 ungefär kunde jag knappt knyta morgonrocken, var på väg att köpa mig en onepiece men sen gick du över lite. Nu kan jag ha mina vanliga tights igen som jag inte hade i början.

Suttit och planerat lite föräldrapengvarianter och har nog kommit fram till ett bra sätt där vi inte blir helt ruinerade utan att ta alla dagar direkt utan har lite kvar efter att den lille också börjat dagis :) Hur har ni tänkt dela upp det mellan båda? Min man var hemma 3 månader med dottern och vill vara hemma längre den här gången så då får jag backa. Troligen blir jag hemma 10 månader och han 8 månader.

Gick in i v. 33 igår. Nu är det mycket som händer. Presenterade mitt examensarbete igår och det gick hur bra som helst. Hade en intresserad publik som ställde massor med intressanta frågor och fick bra omdöme av examinatorn. Nu väntar jag bara på att få kommentarer att korrigera, sen är examen i hand och fokus kan hamna fullt ut på bebis :love:!

På söndag går dessutom flyttlasset så det passar bra för mig att sysselsätta mig med uppackning och iordningsställande av nya bostaden fram tills barnet behagar titta ut. Misstänker att han kan ha fixerat sig då jag har mycket lättare att andas nu, sparkarna känns uteslutande i övre delen av magen och magen blir lätt tung, framförallt känns det när jag står och går mycket. Är dock inte säker så barnmorskan får bekräfta mina misstankar vid besöket nästa vecka.

Bjussar på två bilder. Här är jag i v. 20:
v20.jpg

Och här är jag i v. 33:
v33.jpg

Suttit och planerat lite föräldrapengvarianter och har nog kommit fram till ett bra sätt där vi inte blir helt ruinerade utan att ta alla dagar direkt utan har lite kvar efter att den lille också börjat dagis :) Hur har ni tänkt dela upp det mellan båda? Min man var hemma 3 månader med dottern och vill vara hemma längre den här gången så då får jag backa. Troligen blir jag hemma 10 månader och han 8 månader.
Vi hade tänkt dela lika på ledigheten. Jag ska först vara ledig fram till januari och sen tar han vid och är ledig resten. Det bör bli ungefär 9 månader var. Vi tar inte ut full föräldraledighet så vi kommer ha lite dagar sparade :).

Hade nog kunnat vara hemma längre egentligen, men 9 månader känns ändå tillräckligt. Vill gärna hitta ett jobb som passar min utbildning och då är det bra om det inte tar allt för lång tid mellan examen och nytt jobb :).

Om planen går i lås:

Från födsel i april till början av juni: Maken är föräldraledig.
Juni - augusti: Vi snålar med dubbeldagar och är hemma båda två (sparkontot kommer få jobba lite här).
September - början av november: Maken är föräldraledig.
November och framåt - Beror på hur mina studier läggs upp, troligtvis blir nog maken hemma ett tag till.

Förhoppningen är att jag ska ta examen som planerat i januari-17 och då är lillan 20 månader och troligtvis redan inskolad på dagis. Vår målsättning är att båda ska vara hemma mycket men på pappret lär han ta fler dagar än jag eftersom mina studier gör min tillvaro väldigt flexibel (speciellt om jag har tur och hittar mina önskekurser som distanskurser). Vi kommer överlag snåla med dagar, framförallt under första året, för att ha en hel del kvar senare.

Tycker det känns fantastiskt lyxigt att kunna dela på den här första tiden på det sätt som vi har möjlighet att göra, det traditionella upplägget där en är hemma och den andra jobbar heltid tilltalar mig verkligen inte ett dugg. :p

Idag är jag nere på tvåsiffrigt! 99 dagar kvar alltså. Firade med att köpa mina första par gravidbyxor. Kan egentligen ha nästan alla mina vanliga byxor fortfarande, en del med hårsnodd i knapphålet, men helt bekvämt är det inte alltid. Detta var skillnad :D
Gravidbyxor är bra sköna alltså! Köpte mina ganska tidigt men har inte ångrat det en sekund :love:

Om planen går i lås:

Från födsel i april till början av juni: Maken är föräldraledig.
Juni - augusti: Vi snålar med dubbeldagar och är hemma båda två (sparkontot kommer få jobba lite här).
September - början av november: Maken är föräldraledig.
November och framåt - Beror på hur mina studier läggs upp, troligtvis blir nog maken hemma ett tag till.

Förhoppningen är att jag ska ta examen som planerat i januari-17 och då är lillan 20 månader och troligtvis redan inskolad på dagis. Vår målsättning är att båda ska vara hemma mycket men på pappret lär han ta fler dagar än jag eftersom mina studier gör min tillvaro väldigt flexibel (speciellt om jag har tur och hittar mina önskekurser som distanskurser). Vi kommer överlag snåla med dagar, framförallt under första året, för att ha en hel del kvar senare.

Tycker det känns fantastiskt lyxigt att kunna dela på den här första tiden på det sätt som vi har möjlighet att göra, det traditionella upplägget där en är hemma och den andra jobbar heltid tilltalar mig verkligen inte ett dugg. :p
Hade inte heller haft något emot ett liknande upplägg. Det är ju fördelen med att studera samtidigt som man får barn. Studier går ofta att lägga upp så som det passar en själv bäst och då går det ju bra att kombinera det bästa av två världar :). Skönt också att du slipper ta uppehåll i studierna. Kan bara relatera till mig själv, men hade nog haft svårt att motivera mig till att börja studera efter ett längre uppehåll, då är det skönt att kunna fortsätta när man är mitt uppe i det :).

Åh det låter som ett bra upplägg, sambon vill vara hemma han med så vi får väl dela på något liknande sätt. Samtidigt så vill han att jag är hemma också så vi måste väl hitta någon gyllene medelväg som passar oss båda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka