Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade inte heller haft något emot ett liknande upplägg. Det är ju fördelen med att studera samtidigt som man får barn. Studier går ofta att lägga upp så som det passar en själv bäst och då går det ju bra att kombinera det bästa av två världar :). Skönt också att du slipper ta uppehåll i studierna. Kan bara relatera till mig själv, men hade nog haft svårt att motivera mig till att börja studera efter ett längre uppehåll, då är det skönt att kunna fortsätta när man är mitt uppe i det :).

Ja, motivationsfaktorn är ju en del, men det som spelar störst roll för mig är att kunna tillgodogöra mig utbildningen maximalt. Att nöta juridisk metod i tre år, ta uppehåll och sedan hoppa på kurser på avancerad nivå känns som om det är att göra utbildningen svårare än vad den behöver vara.

Åh det låter som ett bra upplägg, sambon vill vara hemma han med så vi får väl dela på något liknande sätt. Samtidigt så vill han att jag är hemma också så vi måste väl hitta någon gyllene medelväg som passar oss båda.

Ja det var lite så vi tänkte nu :) Förra gången kändes allt så nytt och konstigt så vi tog det som det kom och då var jag hemma drygt 1 år och han 3 månader. Dottern skolades in på dagis i mitten av augusti, hon är född i maj. Nu får vi se om jag tar 10 månader och börjar jobba i december eller om jag väntar till januari så vi byter då och så är han hemma tills det är dags för inskolning i augusti :) Kan säga att han är väldigt nöjd med att få vara hemma så länge den här gången ;)

Suttit och planerat lite föräldrapengvarianter och har nog kommit fram till ett bra sätt där vi inte blir helt ruinerade utan att ta alla dagar direkt utan har lite kvar efter att den lille också börjat dagis :) Hur har ni tänkt dela upp det mellan båda? Min man var hemma 3 månader med dottern och vill vara hemma längre den här gången så då får jag backa. Troligen blir jag hemma 10 månader och han 8 månader.

Vi har inte planerat än i detalj hur vi ska lägga upp det men hyfsat lika ska vi dela. Målsättningen är framför allt att barnet ska kunna vara hemma så länge som möjligt och inte börja heltid på dagis vid ett års ålder. Det är viktigare än millimeterrättvisa mellan oss. Men vi tjänar båda hyfsat bra och rätt lika så något att den ena ska vara hemma allt av ekonomiska skäl är det inte tal om.

Men i grova drag är planen nu att jag kommer vara hemma knappt ett år, och försöka ta ut så lite dagar som möjligt. I slutet av första året tänkte vi nog dela upp det så att vi är hemma ett par dagar i veckan var. Sedan tar maken över helt och är hemma ca 8-9 månader. Det hela kommer nog resultera i att även om jag varit hemma under längre period så har maken tagit ut flest dagar. Om vi begripit oss på systemet alltså :p

Och med reservation för att vi ändrar oss helt innan det är dags :p

Jag tror förresten att jag börjat känna bebisen hicka också! Eller jag vet ju inte att det är det men som sparkarna känns det då inte. Det här känns mer som nervryckningar långt långt ner i magen som kommer ca varannan sekund. Särskild bekvämt för bebisen verkar det inte som :D

Vi har inte planerat än i detalj hur vi ska lägga upp det men hyfsat lika ska vi dela. Målsättningen är framför allt att barnet ska kunna vara hemma så länge som möjligt och inte börja heltid på dagis vid ett års ålder. Det är viktigare än millimeterrättvisa mellan oss. Men vi tjänar båda hyfsat bra och rätt lika så något att den ena ska vara hemma allt av ekonomiska skäl är det inte tal om.

Men i grova drag är planen nu att jag kommer vara hemma knappt ett år, och försöka ta ut så lite dagar som möjligt. I slutet av första året tänkte vi nog dela upp det så att vi är hemma ett par dagar i veckan var. Sedan tar maken över helt och är hemma ca 8-9 månader. Det hela kommer nog resultera i att även om jag varit hemma under längre period så har maken tagit ut flest dagar. Om vi begripit oss på systemet alltså :p

Och med reservation för att vi ändrar oss helt innan det är dags :p

Ja vi tjänar också hyffsat lika så den biten behöver vi inte tänka på :) Bäbis kommer vara ca 1,5 år när den ska inskolas på dagis så den kommer vara lite äldre än vad dottern var.

Suttit och planerat lite föräldrapengvarianter och har nog kommit fram till ett bra sätt där vi inte blir helt ruinerade utan att ta alla dagar direkt utan har lite kvar efter att den lille också börjat dagis :) Hur har ni tänkt dela upp det mellan båda? Min man var hemma 3 månader med dottern och vill vara hemma längre den här gången så då får jag backa. Troligen blir jag hemma 10 månader och han 8 månader.

Vi kommer göra som med första barnet (som är 2 och fortfarande hemma) om inget oförutsett inträffar då. Första året kommer vi snåla som bara den på dagarn. Typ inga alls eller 1-2 stycken i veckan max. Jag kommer vara hemma heltid och min sambo hemma antingen ons-fre eller tors-fre samt helgen då, plus semester såklart. Efter ett år kommer vi använda 5 dagar i veckan och ha båda barnen hemma tills den lilla är 2 år iallafall.

Lite halvt OT; hur det är att skriva en enda jäkla mening i en promemoria i konstitutionell EU-rätt samtidigt som ungen i magen lever rövare och katten vill ha uppmärksamhet:

""In order to *bonk bonk från magen* claim union *katten på tangentbordet* liability for *bonk bonk bonk* the damage imposed on Company B *MJAAAAAU* three conditions *katten på boken* must be *bonk bonk BONK* satisfied. ""

50-50 är planen. Mer åt honom om jag snabbt får ett nytt jobb efter att min projektanställning går ut.

Min plan är att hinna klart med vårterminen innan bebis kommer i slutet på maj. Vara mammaledig under sommaren och sen börja plugga igen till hösten, och då ska pappa vara hemma. Jag vill inte skjuta upp mina studier då jag dels precis börjat och dels är det 5 år. Min sambo vill vara hemma så länge han kan vilket han för min del mer än gärna får.

Kan inte så mycket om föräldraledighet, kan jag spara dagar till nästa sommar också? Eller hur länge kan man spara dom?

Min plan är att hinna klart med vårterminen innan bebis kommer i slutet på maj. Vara mammaledig under sommaren och sen börja plugga igen till hösten, och då ska pappa vara hemma. Jag vill inte skjuta upp mina studier då jag dels precis börjat och dels är det 5 år. Min sambo vill vara hemma så länge han kan vilket han för min del mer än gärna får.

Kan inte så mycket om föräldraledighet, kan jag spara dagar till nästa sommar också? Eller hur länge kan man spara dom?

Man får spara dagar tills barnet är 8 år om jag minns rätt. Länge är det i alla fall :)

@1887, från Försäkringskassan
"Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs 5 i grundskolan. Men efter att barnet har fyllt 4 år kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt."
(Gäller om barnet är fött senare än 140101)

@1887, från Försäkringskassan
"Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs 5 i grundskolan. Men efter att barnet har fyllt 4 år kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt."
(Gäller om barnet är fött senare än 140101)

Just det! Det där är ju ändrat efter 2014!

Idag har jag köpt vagn, babyskydd och skötväska! Britax go next blev det :) nöjd, priset blev 2700 billigare, man fick babyskyddet, adapter till vagn samt skötväska "på köpet" :bump::banana:

@FengurLaugar du hade ju sytt babynest, hur mycket tyg gick det åt? Undrar om jag har svårt att läsa instruktioner... Dessutom har jag hittat en tjej som gör sådana för 400, kanske jag ger upp.. ;)

Förresten! Var hos tandläkaren idag och fixade till ett hål samt tog väck några gamla fula, dåliga fyllningar och petade dit nya. Det innebar en del borrande och himmel och pannkaka vad det sprattlade i magen då. Ljudet och rörelsen från borren fortplantar sig säkert ganska bra genom kroppen och lillskrället måste ju verkligen ha undrat vad sjutton som pågick. :D

Idag har jag köpt vagn, babyskydd och skötväska! Britax go next blev det :) nöjd, priset blev 2700 billigare, man fick babyskyddet, adapter till vagn samt skötväska "på köpet" :bump::banana:

@FengurLaugar du hade ju sytt babynest, hur mycket tyg gick det åt? Undrar om jag har svårt att läsa instruktioner... Dessutom har jag hittat en tjej som gör sådana för 400, kanske jag ger upp.. ;)

Jadu 2 m långt och typ 60 cm brett om jag minns rätt :)

Har ni börjat fundera på namn än? Eller har ni till och med bestämt er?

Om det blir en tjej (som ultraljudet säger men det är ju inte hundraprocentigt) och om vi tycker att det passar den lilla kommer hon döpas efter min mamma som hette Lisbeth. Passar det sig inte riktigt blir det nog något liknande, Lisa ligger ganska bra till, som exempel.

Mellannamn lär bli Victoria, det finns i släkten och maken tycker det är lite kul att ha med namnet på vår framtida statschef; han brukar kalla sig för kungens man eftersom han är med i hemvärnet så när Victoria tar över blir han ju drottningens man. :p

Blir det en pojke kommer det bli knepigare. En tanke hade ju varit att köra på samma tema och döpa den lille efter min pappa, men då vill det till att han verkligen föds som en färdig liten gubbe, för bara riktiga gubbar kan heta Lave. :D Så det lär bli mellannamnet, men vad tilltalsnamnet ska bli vettetusan. Många av mina favoritpojknamn finns bland nära släkt och vänner och maken är inte till någon hjälp; han är så övertygad om att det är en tjej att han knappt kan tänka på pojknamn.

Ni då? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 964
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka