Sv: vårföräldrar 2014
Alltså det här med GBS är ju så himla konstigt tycker jag. Det sägs ju att har man väl fått det så har man det liksom alltid i kroppen, och vanligast är att man får det av sin mamma under förlossningen eller vid sexuell kontakt (som jag förstått det). Så i så fall borde du ju haft det med de andra två oxå?
Jag hade massor av förvärkar med My (vanligt symptom på gbs förutom uvi), men aldrig haft en enda uvi. Vid odling hittades ingenting konstigt. Med Maja fick jag tidigt massa sammandragningar och vi tog ny odling, vilket visade på gbs ( inga mängder dock). Jag fick dropp under förlossningen (typ 4-5 timmar innan hon kom ut), och allt var frid och fröjd.
Nu under graviditeten med Idun hade jag inte speciellt mycket sammandragningar, mer än att förvärkarna började och höll på varje natt en vecka innan förlossningen. När det väl dmsatte igång på riktigt hann jag inte vara inne mer än 14 minuter innan hon kom ut, så inget dropp hann ens komma på tal. De var oxå väldigt oeniga om hur de skulle göra. Några sa att har man en gång haft gbs så har man det och måste få dropp under alla förlossningar, och andra sa att har ingen gbs påvisats vid denna grav så ska inget dropp behövas.
Hur som helst blev det ju inget dropp men läkarna ville vara extra försiktiga så vi fick stanna en natt extra på bb istället så de kunde ha koll på Idun.
Idun kom ut i hela hinnor så hon var ju väl skyddad mot infektioner, risken för smitta är tydligen betydligt större vid tidig vattenavgång. Jag fick höra att en stor del av alla bebisar som föds av en mamma med gbs blir "smittade" av bakterien, men bara en yttepytteliten del av dem blir sedan sjuka.