vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Jag hade ont överallt, kännde mig febrig och allmänt sjuk på slutet när det var som värst. Jag var extremt svullen i benen, fötterna och magen. Nu i efterhand kan jag säga att jag även var svullen o händer och ansiktet.
Jag gick ner ca 20 kg i ren vätska 2 veckor efter snittet så svullen var jag. Det är först nu som den mesta av svullnaden är borta...

Alltså det här med GBS är ju så himla konstigt tycker jag. Det sägs ju att har man väl fått det så har man det liksom alltid i kroppen, och vanligast är att man får det av sin mamma under förlossningen eller vid sexuell kontakt (som jag förstått det). Så i så fall borde du ju haft det med de andra två oxå?

Jag hade massor av förvärkar med My (vanligt symptom på gbs förutom uvi), men aldrig haft en enda uvi. Vid odling hittades ingenting konstigt. Med Maja fick jag tidigt massa sammandragningar och vi tog ny odling, vilket visade på gbs ( inga mängder dock). Jag fick dropp under förlossningen (typ 4-5 timmar innan hon kom ut), och allt var frid och fröjd.
Nu under graviditeten med Idun hade jag inte speciellt mycket sammandragningar, mer än att förvärkarna började och höll på varje natt en vecka innan förlossningen. När det väl dmsatte igång på riktigt hann jag inte vara inne mer än 14 minuter innan hon kom ut, så inget dropp hann ens komma på tal. De var oxå väldigt oeniga om hur de skulle göra. Några sa att har man en gång haft gbs så har man det och måste få dropp under alla förlossningar, och andra sa att har ingen gbs påvisats vid denna grav så ska inget dropp behövas.
Hur som helst blev det ju inget dropp men läkarna ville vara extra försiktiga så vi fick stanna en natt extra på bb istället så de kunde ha koll på Idun.

Idun kom ut i hela hinnor så hon var ju väl skyddad mot infektioner, risken för smitta är tydligen betydligt större vid tidig vattenavgång. Jag fick höra att en stor del av alla bebisar som föds av en mamma med gbs blir "smittade" av bakterien, men bara en yttepytteliten del av dem blir sedan sjuka.

Hade gbs under förra grav och flera uvi så gick på konstant behandling de sista två månaderna. Fick inget dropp utan fick istället endast en spruta med antibiotika som helt ska ges 4h innan beräknad förlossning har jag för mig fick sedan ändå stanna för att dom skulle kunna ha koll på min lilla tjej. Denna gång har än inte gbs visat sig på prover en uvi har jag haft hittills och kommer få antibiotika även denna gång pga att jag hade gbs under förra, konstigt att det är så olika?
Visste dock inte att det var så farligt med gbsinfektion under grav när jag var gravid förra gången det har jag lärt mig efteråt, tycker att man borde fått reda på det från läkarvården faktiskt.

Jag har mycket mer sammandragningar/förvärkar den här gangen än vad jag haft med dom andra tva. Jag tror jag haft en urinvägsinfektion i hela mitt liv för typ 10 ar sen (kollade aldrig upp det hos läkare).

Jag tror inte att gbs kollades vid dom tidigare graviditeterna, hörde aldrig ngt om det iaf. Min nuvarande läkare är väldigt noga och kollar upp allt.

Jag har läst en del och det verkar finnas väldigt mycket asikter om det. Min läkare sa iaf att det inte är ngt att oroa sig för, men det är bra att vi vet om det sa jag kan fa antibiotikadropp. Jag litar pa henne i det, hon är i övrigt ganska "nojig".

och om blodtrycket sa kollar jag nu tre ganger/dag. Det ligger bra när jag vilar men blir högt när jag inte vilar. Far se vad läkaren säger pa onsdag för lite orolig är jag.

Det jag läst om gbs nu i efterhand är att dom kan sätta ihop det med när barnet dör i magen i slutet utav grav sen om det är stämmer eller inte vet inte jag? Hoppas verkligen inte att jag skrämmer upp någon nu men det är det man får upp om man söker på det och man måste inte söka avancerat utan det kommer upp direkt.

Det har jag ocksa läst men jag hoppas att det bara är spekulationer, som sagt sa litar jag pa min läkare.

*kl*
Men alltså.. Varför har ingen sagt nåt om det här med gbs till mig:nailbiting: aldrig hört talas om innan ju:meh:

För att det är en av väldigt många saker man skulle kunna oroa sig för under graviditeten men som med allt annat finns det ingen anledning att oroa sig i onödan?

Förvisso, men om det nu är så vanligt som att var tredje har det.. Då vill iaf jag veta om det testats för, vad man bör vara uppmärksam på osv..

Enda erfarenheten jag har av GBS är att jag har bekanta som förlorat sitt barn pga GBS, några i magen andra vid förlossningen. Vet tyvärr ingen i min bekantskapskrets som haft GBS som de inte vart några problem med.

Jag är så sjukt trött och omotiverad, har ingen mat hemma i princip och måste åka och handla. Det har kommit typ 1 dm snö och de vräker fortfarande ner. Blivit en hel del bilkörandes i helgen = ont i ryggen.

Bebis är det full fart på, sonen envisas om att de är en gris och ingen bebis *hm* det hugger och sticker mellan benen och det är INTE skönt, en ganska stor anledning till att jag inte vill åka och handla även om de är rätt bekvämt att hasa runt klängandes på en kundvagn ;)

Vilken trakig erfarenhet du har, som tur är gar det ju oftast bra. Min barnmorska kommer hit idag sa jag ska prata lite med henne om det ocksa.

Jag maste ocksa aka och handla men jag har heller ingen lust. Sitter nu och försöker skriva en inköpslista men det är svart, jag har ingen aning om vad jag vill äta för mat.

Vi har nog äntligen kommit fram till ett tjejnamn vi bada gillar, hoppas det passar pa bebisen sen om det är en tjej.

Jag hatar att laga mat, så de blir ju inte lättare att komma på nått då. Lär bli jag som står för matlagningen när sambon satt igång och renovera ett rum här hemma. Att människan orkar!
I lördags åkte vi för att köpa färg, hittade inget. Så i söndags för han skulle få "ro" åkte han ut i skogen och gick i 5 timmar.
Tills jag ringde och sa att jag hittat färg kvar från vi målade golvet i ett annat rum :angel:

Och då förutom att jag hatar matlagning, så är köket fyllt med prylarna ifrån rummet också.

Nu har jag kollat med min barnmorska och hon sa att sa länge barnet ligger i magen och vattnet inte har gatt sa är barnet väl skyddat och det ska inte finnas ngr risker med GBS. Det finns ända inget man kan göra innan förlossningen startar, behandla med antibiotika innan ger sällan resultat. Men om vattnet gar är det viktigt att aka direkt till förlossningen för att pabörja antibiotikabehandlingen.

Jag förstår vad du menar, samtidigt tror jag inte att det rent mentalt är till fördel att informera om precis allting och alla risker under en graviditet. Just eftersom det är så vanligt så går det ju för det allra, allra mesta bra, även då barnet smittas. Som jag fattat det.

Jag räknar ner och räknar ner och räknar ner. Försöker förbereda mig att gå över tiden eftersom jag gjorde det sist, men det känns så jäkla drygt. Jag är så förbered som jag kommer bli, så nu tycker jag att bebis ska komma! Förvärkarna driver mig till vansinne, värst är det på kvällarna. De senaste fyra-fem kvällarna har jag varit helt säker på att det satt igång, bara för att vakna och upptäcka att det hade det inte alls:rage:.

När är det du har bf?

Jag har ocksa haft mkt "mensvärk" och förvärkar idag men det har lugnat sig nu. Min bebis far gärna vänta 2 veckor till sen är den välkommen.

Haha, det är så sjukt! Tänk att ni snart ska ha!! Förra året låg jag först, eller näst först på BF listan, nu känns det jätte konstigt att ni REDAN ska ha! Haha, jag tycker det är evigheter kvar tills det är dags så det känns jätte konstigt att ni ska ha om ett par veckor :) Jag är verkligen inte "där" än.. det var jag visserligen inte förra gången heller.. och jag hann inse att jag fått barn innan jag han inse att jag var gravid... ;) Nu börjar jag faktiskt mer och mer fundera på FL dock. Jag är inte så jäkla sugen faktiskt... var mycket bättre förra gången när det inte fanns någon att fundera på.. man visste ju inte hur det var och kunde inte ha några förväntningar eller så.. nu är jag lite osugen på att ha så ont och är lite nojig över att de saker som jag faktiskt vet hur jag vill ha dem, inte ska funka.. typ lustgasen!

*KL*

Lyckost er som är så nära!
Jag är i v.32 nu och läkaren skickade remiss till förlossningen så jag ska få komma dit på en bedömning i v.36-37. Hoppas allt är startklart och de kan göra en hinnsvepning! Jag är verkligen orolig inför förlossningen att hinna dit i tid. Eller komma dit och det inte finns plats!

Fogarna gör ont, och det sticker och bränner mellan benen. Kraftiga sammandragningar så ibland känns de som att de ska dra igång!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 052
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈