vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Hur långt är du gången nu? Jag är bara i vecka 28 (haha, ja va tvungen att kolla efter :D) så jag har ju en bit kvar.

Sist hade vi inget brev, vi hade inte kommit så långt hehe. Då tyckte jag det var rätt skönt att inte ha funderat för mycket ändå. Jag hade en hyfsat klar bild om smärtlindring, att endast använda lustgas sedan kvaddlar om de inte räckte. Tack och lov gjorde det ju det. Men det var lite allt jag hade funderat på och det var skönt för då kunde jag ta det lite som det kom. Tror jag vill ha det så nu också, bara att jag tar med mig vissa saker.
1. Min man ska precis som då sitta och hålla koll på CTGn och säga till när värkarna kommer så jag kan ta lustgasen. Istället för att jag ska "leta" värkar.
2. Min man får inte dricka kaffe så han sitter med en äcklig kaffeandedräkt och andas på mig hela FL. :D
3. Min man går inte på toa utan att be en sköterska ta över kollen på CTGn - så jag helt plötsligt får, icke förberedd, ta en värk helt själv :meh:
4. Varna sköterskor och BM om att inte sitta i vägen eftersom jag exploderade fostervatten TVÅ gånger på en sköterska och en BM under första förlossningen :D

Sen tar jag det nog som de kommer.. men jag förstår ju att det är stor skillnad för er som är i ett icke svensktalande land! Då kan det verkligen vara skönt att inte behöva svara på frågor "i onödan".
Har du fött båda tidigare gångerna i tyskland? ed. Eller förlåt, det är ju du som håller till i österriket! :)

Jag är i v. 35 (gar in in v. 36 pa söndag), sa ungefär 5,5 vecka kvar till bf.

Till första barnet hade jag inte mkt tankar alls om förlossningen, nu har jag massor om vad jag inte vill (vill inte ha massor folk i rummet, bara en barnmorska+ev en student, inga mediciner eller smärtlinding om det inte är medicinskt nödvändigt, bebis far inte lämna mig om det inte finns medicinsk orsak osv).

Mitt första barn är född i Sverige och det andra i Österrike (men i en annan stad än vi bor i nu). Min sambo är österrike men kan bra svenska ocksa sa han far översätta om det blir för jobbigt för mig med spraket, men det kan ju underlätta om han vet vad jag vill :)

Haha 35+2 kom ju min dotter så håll i hatten ;)

Var det stora skillnader på att föda i Sverige och i österriket?

Jag kommer inte skriva något brev, men tror barnmorskan kommer skriva notiser i min journal som de förhoppningsvis hinner läsa när vi åker in.

När dottern var född så sa barnmorskan "Jag går och skriver in dej nu" ;) misstänker att nummer 3 kommer med samma fart.

Har vart väldigt lugn, men börjar komma lite oro nu inför förlossningen, speciellt att hinna dit! Ska åka och hämta en valp ca 5 veckor före BF och vissa dagar redan nu känner jag att jag ska nog va hemma istället?

Själva förlossningen är svar att jämföra eftersom vi var inne i 12 h med första barnet och knappt 2h med andra. Men generellt känns det som att det är mer medicinskt här, en läkare är i stort sätt alltid med under slutet av förlossningen och man ger mer mediciner. Samtidigt känns det som att fler väljer "alternativa" förlossningar här, tex hemmafödsel eller vattenfödsel. Här finns ocksa privata förlossningskliniker, där man far betala allt själv (eller om man har en bra privat försäkring som täcker). Det finns även "geburtshaus" (födelsehus) som ofta är en del av en barnmorskas hus och där kan man föda i hemmamiljö med bara en barnmorska, där far man ocksa betala ganska mkt själv.

Annars skiljer sig mödravarden mer, man gar till läkare (gynekolog) och gör oftast manga ultraljud (tre lite större annars bara korta). Jäfört med i Sverige känns besöken mer jämt fördelade över gravidieten, har gatt ungefär en gang/manad hela tiden. I Sverige kommer jag ihag att det var glest i början men det tätare pa slutet.

*KL*

Barnmorskan idag, är i v.30. 120/70 i blodtryck så där har de hänt grejer, kanske för de va klädbråk med 6 åringen en timme innan och jag går och är upprörd över sambons ex konstiga ageranden och uttalanden ;)
Fina fosterljud 140 slag. Fortfarande huvudet ner och barnmorskan kände tydligt bebis kroppsdelar.
SF mått 28 och hamnade även denna gång mitt på normalkurvan.
Väger 62 kg, får se va de här slutar. Såhär mycket har jag aldrig vägt.

Ska till läkaren om 1½ vecka, fortsatt sjukskrivning och ev. remiss till tillväxt-UL för att se så allt är bra med bebis iom medicinerna jag åt i början av graviditeten och få en viktuppskattning eftersom dom andra 2 ploppat ut tidigare.
Även diskutera kring förlossningen om det är aktuellt att gå vidare med en ev. igångsättning eftersom de gått så himla fort dom andra förlossningarna.

kl

Jag (och sambon) är riktigt besvikna pa svärmor. Igar berättade hon för sambons syster och jag rakade höra att hon bokat en semesterresa pa pasklovet, dom aker 14 april. För bara ngr veckor sen pratade vi om det och svärmor sa att iar haller dom sig hermma pa lovet för att finnas för oss om vi behöver hjälp. Bebis är planerad till 12 april och det är lördagen innan paskledigheten och svärmor är lärare och alltsa ledig, perfekt alltsa. Jag kan inte riktigt första hur hon tänkt nu. Svärfar kan säkert ställa upp som barnvakt, han reser mkt i jobbet men kan planera det bra själv. Men jag känner mig inte helt trygg med att lämna barnen med honom en längre stund som innebär läggning/sova och mat. Bara att hoppas att bebis kommer som beräknat eller lite tidigare.

Bm imorse
110/70 som vanligt ;)
SF mått 31cm v. 33
4,3 i socker
127 i järn, helt otroligt, aldrig varit så hög undra om det var för att jag tog både järntablett + gravidtabletten ca2h innan?
73kg usch och fy men men inte så mycket att göra åt just nu hemma utan kläder så är det 70kg så har gått upp ca 12kg.

Jag har köpt Olga Rönnbergs bok på bokrean! Den ska jag läsa flitigt sen när bebis är ute.
Sambon visste också vem hon var, hade hört nån intervju på radion och när han bläddra i boken sa han "Jäklar vad snygg du kommer bli sen"

Med dom andra barnen har jag bara känt mej gravid och fin, nu känner jag mej bara stor och tung :(

Den här graviditeten är verkligen annorlunda mot min förra.
Jag har mycket mer SD som påverkar mig på ett helt annat sätt än innan.
Visserligen var min startvikt 7 kg + denna gången, men än så länge har jag bara gått upp 5 kg och sist gick jag upp 18 kg totalt, och det var ju bara i vecka 35! Så jag tycker att jag "borde" ha gått upp mer vid det här laget jämfört med förra grav. Men nu har jag iaf börjat känna mig gravid, magen börjar va ivägen osv.. men jag försöker köra på så gott jag kan ändå.. däremot blev jag lite invalido här om dagen när fogarna började stöka, men med lite värme och vila la det sig..

Ja den boken ligger hemma faktiskt, kom aldrig igång sist då det kändes meningslöst men denna gång är sista så inga ursäkter ;) funderar dock på att ta pt-online efter nån månad eller så bara för att få in rätt mat, det är jag kass på och även sambon tyvärr som dock lever för sin träning, på både gott och ont ;)

Konstigt det var att skriva med detta namnet här i vårföräldrar 2014 ;)

Jag hoppas på å klara det utan pt-online, tycker de är lite mycket pengar men maten är ju så viktig. Har 2 km till skolan så det får bli promenad när jag lämnar och hämtar stora barnen så får dom cykla. Sen har jag ju alla hundarna oxå så det finns ju sällskap så man kommer ut och rör på sej.
Mina andra kom ju i slutet av oktober och precis efter nyår. Då va man inte så sugen på att vara utomhus ;)

Jag har gått upp 10 kr nu i veckan 31, känns som allt har satt sig på lår och rumpa så jag känner mig inte alls gravidfin.

Idag är det underbart väder, och denna veckan har börjat på bästa sätt med ett hopp-pass med den ena hästen och en lång uteritt med den andra. Älskade sol och värme.

Det låter som mig ;) har gått upp runt/på baken och låren, får ej på mig mina vanliga slimmade jeans längre :( men det blir ju bra igen som tur är :) de flesta säger dock att jag är så liten fortf men känner mig stor dom ett hus :(

Lät skönt med egen hästtid, ska nog få till en ridtur på onsdag morgon, mitt problem är ju att jag får en ordentlig smärta i högra sidan på magen när jag rider men bara att bita ihop, det är ju så skönt att få komma ut med tanten min. Barnmorskan tror dock inte att det är något annanstans än muskelfästen så det ska ju antagligen vara ofarligt i allafall.

Ja min dotter kom ju i jan -11 så det var ju ca -20 här hemma i 1,5-2 mån efter hennes ankomst men jag och min syster tog ändå långpromenader mellan 1-2h och gick nästan varje dag minst 1-2 mil.
Så motionsmässigt är det inga problem för min del känns det som men kosten är ju så viktig och vill gärna lära mig det ;) och då verkar pt online vara ett bra alternativ men mycket pengar är det tyvärr :(

Jag har med i pt-online för ungefär ett ar sen. För träningen tror jag att boken fungerar lika bra, jag fick ungefär samma träningsprogram som är i boken (och det gav snabbt resultat). Maten var jag lite missnöjd med, trodde man skulle fa mer hjälp med den. Sa jag tyckte inte det var värt pengarna.
Jag har sammanfattat en del av det materialet jag fick om maten, kan maila det om ngn är intresserad (skicka ett pm med mailadress isf).

Jag har gatt upp ungefär 7 kg nu i v. 36, känns helt ok, men sa har jag ungefär 20kg övervikt att bli av med sen innan ocksa.

Maten vet jag inte riktigt hur hårt jag vågar gå på. När jag fick sonen rasade jag i vikt. När han var 3 månader vägde jag strax över 40 kg till mina 165 cm!
Med dottern så åt jag som vanligt och köpte näringsdryck på apoteket och då klarade jag mej.

Sen jag och sambon träffades för 1½ år sen har jag gått upp 20 kg snart! 10 kg av dom under graviditeten!

Läste i min app att bebis är 40 cm lång nu, va tusan hände nyss va de ju bara en liten klump på knappt 1 cm! Men de känns fortfarande lång tid kvar.

Här är en som gått upp 19 kg än så länge (minst, ska till bm idag igen så då blir det ju ny vägning). Jag gick upp 18 kg med sonen och hade gått ner allt efter ett halvår så jag är inte så bekymrad. De sista 3-4 kg är svårast och de gick jag upp efter ett tag igen...

Idag skulle jag jobbat min sista dag men sonen har fått öroninflammation så jag gick hem igår. Har inte fattat det än och har väldigt svårt att släppa jobbet. Svårt att fatta att jag inte ska tillbaka fören i december!

Jag tänkte försöka packa den berömda väskan nu i dagarna. Har tvättat upp alla bebiskläder och gjort färdigt bebisens rum. Så jäkla gott! Sambon snickrade ihop ett skötbord i helgen så nu är vi redo.

Delvis knapplån

Jag har gått upp 20kg :( och jag har ju några v kvar. Har iof samlat på mig så extremt mkt vatten (kan inte ens ha vanliga strumpor) och vet att jag äter bra men ändå. Är lite jobbigt när man är van att vara väldigt aktiv och normalt är på gymmet 4-6ggr veckan osv.

Hur länge har ni andra tänkt vara mammalediga?

Jobbigt med vätska, de har jag klarat mej ifrån men märkt lite på slutet.

Jag har inget jobb att komma tillbaka till, så de styrs lite av om jag hittar nått eller kommer på att jag ska plugga. Vill snåla så mycket de bara går och vara hemma minst ett år i alla fall.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 119
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30