vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Ställde mej på vågen idag, gick in i v.29. Stannar på samma vikt som när jag kom in på förlossningen med Rasmus.
Jag känner mej enorm och fet :(

Bebis är mycket vildare än jag minns de andra två. Fast jag kan ha en tjock lössittande tröja på mej så ruskar hela magen när bebis drar igång. Och i natt har bebis hållt sambon vaken!

Mitt första datum enligt UL i v.6 är ju (om jag nu minns rätt) 3 eller om de va 5 maj. Så jag tror bebis kommer där i början av maj.
Är de inte lustigt ändå att kunna bli flyttad så pass mkt? För hade veckorna stämt enligt RUL så hade ju inte läkaren sett nått på det tidiga UL jag var på, eller?

Med Rasmus blev jag flyttad från 22 till 28, han kom den 22a. Med Tilde blev jag flyttad från 4 till 12e och hon föddes den 2a.
Så jag förbereder mej på en bebis där i månadsskiftet, svårt att tro jag kommer gå tiden ut.

Ibland så slår hjärtat tidigare än väntat osv.

Men det slår väl fel över huvud taget emellanåt.

Hur långt har ni andra som ska ha barn i maj kommit med förberedelserna?

Jag känner mig som jag är i "pappersfasen". Idag har vi skrivit på papper om faderskapsintyg och delad vårdnad (vi är inte gifta). Jag har spenderat åtskilliga timmar på att förstå hur det fungerar med föräldradagar och räknat till förbannelse på hur vi kan få flest dagar hemma med barnet utan att kollapsa ekonomiskt. Vi har också kollat upp hur vi gör för att ungen ska få dubbelt medborgarskap (fadern är norsk). Nu har jag lånat hem en bok om graviditet och förlossning som jag precis börjat läsa. Kännde mig hopplöst efter på kunskapsfronten efter att gått på det första mötet på föräldrakursen.

Praktiskt har vi inte kommit så långt. Barnvagn och babyskydd har dock beställts.

Jag ska faktiskt spana på en vagn i morgon (om säljaren kan), liknande modell jag hade till Tilde, nedsatt till 2.000:- med både liggkorg och sittdel :)

Faderskapet kan man skriva de redan nu? Får kolla upp de är ju skönt å fixa innan.

Jag skulle helst inte vilja ta ut någonting alls, vi har inte ens börjat räkna på det! Kanske man också ska sätta sej ner och göra. Jag vet inte ens vad barnbidraget kommer hamna på med särkullsbarn som vi har. Om vi får för 3 eller 4. Gör ju en himla skillnad.

Kanske jag ansöker om 5 dagar i veckan i början, och sen drar ner på det. Känns som hellre spara pengarna på kontot än sitta och knappt få ihop det.

Faderskapet kan man skriva de redan nu? Får kolla upp de är ju skönt å fixa innan.

Jag skulle helst inte vilja ta ut någonting alls, vi har inte ens börjat räkna på det! Kanske man också ska sätta sej ner och göra. Jag vet inte ens vad barnbidraget kommer hamna på med särkullsbarn som vi har. Om vi får för 3 eller 4. Gör ju en himla skillnad.

Kanske jag ansöker om 5 dagar i veckan i början, och sen drar ner på det. Känns som hellre spara pengarna på kontot än sitta och knappt få ihop det.

Här kan man ansöka om faderskap innan, men jag har hört att det är olika i olika kommuner. Fördelen som jag har förstått det är om det händer någonting med mig under förlossningen. Sedan tycker jag att det är skönt att ha så mycket som möjligt avklarat innan.

Jag räknar med att ta ut tre dagar i veckan första året, men håller det inte så får vi justera upp det. Jag vill spara så mycket vi bara kan men vi vill ju inte leva på enbart luft och kärlek heller.

kl

Igar var vi pa studiebesök pa förlossningsavdelning pa stora sjukhuset i stan. Det är massor vägarbeten sa vi lyckades inte hitta vägen till parkeringshuset och fick parkera ganska langt bort. Blev därför lite sena och tvugna att skynda oss. Ga fort gillade inte min kropp sa jag hade hemska foglossningar och riktigt rejäla förvärkar hela kvällen. En varm dusch, en pandodil och ligga i soffan resten av kvällen gjorde det bättre iaf. Idag känner jag lite lätta förvärkar när jag gar och framfogen är inte glad sa det blir en lugn dag idag.

Sjukhuset var helt ok, men trafiksituationen för att ta sig dit känns inte rolig. Det lilla sjukhuset nära oss är därför första valet, det kändes mysigare ocksa.

Trafikkaos är inte kul, de var de när Tilde föddes men jag hade vart och kollat innan vart vi skulle köra (fast sambon körde fel i alla fall ;))

Funderar på att vara så fräck och låna svärfars handikapptillstånd när vi åker in. Ifall de är kaos på parkeringen.

I natt höll jag på att bryta ihop. Bebis bökade runt och jag var trött, de spände i hela magen och gjorde ont och när jag nästan somnat väcktes jag av ilande känsla i blygdbenet. Ni som vart med om de vet vad jag menar. För er som inte vet, kommer de väl närmast känslan av att de fräter till mellan benen. Tror inte den värsta UVI kan komma i närheten.

Jo, det är märkligt att man kan bli flyttad så mycket. Tidiga UL är ju säkrare än senare, eftersom utvecklingen är mycket mer lika för alla foster i början och ju längre tiden går desto mer individuella skillnader finns. Någonting hade ju läkaren sett vid det tidiga UL, men det är ju stor skillnad på ett foster i v.4 jämfört med v.6. Man kan ju tycka att de faktiskt borde hålla kvar det beräknade datumet man kom fram till vid det tidiga ultraljudet.

Jag är så jävla less. Ont överallt, känner mig som en packåsna. Det känns som om magen går från knävecken upp till halsen ungefär. När jag sitter ner så har jag magen i knät och ändå trycks den upp och påverkar andningen. Jag kan knappt äta längre eftersom ingenting får plats. Varje kväll när jag går och lägger mig hoppas jag att jag ska vakna av värkar. I natt vaknade jag dock av att höften hade låst sig och det gjorde så ont så sambon trodde jag höll på att föda :arghh:.

Nu har vi i alla fall flyttat in i nya huset (läs: sambon med god hjälp av släkt och vänner har flyttat in oss). Lite kaotiskt ännu och vi har inte fått med allt från gamla huset än. Bland annat är alla bebissaker kvar, men de kanske vi hämtar till helgen så man kan börja göra färdigt lillfisens rum.

Knapplån

I morgon är det dags för läkarbesök. Kroppen vill inte vara med längre så vi ska försöka komma fram till om det blir sjukskrivning deltid/heltid eller om jag ska kämpa på lite till. Jag vill gärna orka mer men kroppen är verkligen slut! Brukar inte vara gnällig men nu får jag inte sova på nätterna (inte pga av bebis, han är faktiskt ganska lugn utan pga smärtan i rygg och höfter). Som bonus får jag så mkt vatten i benen att jag får små vattenvalkar över skokanterna… Bläää!

Då har jag ändå 2 månader kvar!!

Vill så gärna träna hunden också, nu blir det några trötta försök till att träna lydnad men det blir väldigt simpelt. Nivån är där hon var när hon var 1 år inte som nu när hon är 5, som tur är så tycker hon att allt man hittar på med henne är ”det bästa som fiiiiinns” så hon är inte så svår att roa.

Fick äntligen svar från FK så nu jobbar jag bara två dagar till sen går jag hem på gravpeng, ska bli så skönt. Hoppas nu att kroppen ska klara av de vardagliga sysslorna utan att det värker i hela kroppen på eftm/kväll.

Funderar lite på huruvida det är "farligt" eller ej, i bebisens rum kommer våran teleledning in i huset och det blir ju då automatiskt att routern kommer stå där, funderar nu på om det blir mer/starkare strålning just där än resten utav huset?

Vi har också router i dotterns rum, känns sådär tycker jag men har inga vetenskapliga fakta om hur det ligger till.

Kl

Sjukskriven från och med i dag, känns lite blandat. Skönt att kunna börja ge kroppen en chans att få må ok och hinna med att njuta lite av lugn innan bebis kommer eftersom mitt jobb innebär väldigt mkt stress. Men samtidigt känner jag mig helt usel, jag tycker att jag borde kunna jobba och att "alla" andra klarar det (jag vet att det inte är så men det är så det känns just nu).

Men men.. i dag är det 59 dagar till bf. Det borde ju gå ganska fort ändå?

Du är inte ensam, jag har vart sjukskriven i princip hela graviditeten och känner mej "värdelös" som inte orkar allt jag vill.

Här i Österrike far gravida inte jobba när det är mindre än 8 veckor kvar till förlossningen, det anses för tungt för kroppen (oavsett vilket typ av jobb man har).

Jasså? Det låter ju bra :)

Jag tycker det är lite jobbigt nu när några reagerar på att de tycker det var tidigt jag var tvungen att gå. Ska hänvisa dem till vad man tycker i Österrike nästa gång :D

Men min mage är tydligen ovanligt stor också så ska på ett extra ultraljud i v 35 då de ska kolla så inte bebis är allt för stor. Har en skada i ryggen sedan innan så det blir väl lite extra jobbigt nu när magen växte så pass och jag samlat så mkt vatten att jag ser ut som en enda stor sladdrig sjögurka.

Sitter på telefonen så kan inte länka men googla danish schoolexperiment wireless och läs första länken om hur trådlös strålning påverkar tillväxt...

Ja, gör det. Jag tycker det är bra att det är sa, vet inte om just 8 v är lagom men att alla "tvingas" hem och ta det lugnt innan bebisen kommer. Fast det blev lite problem för en kompis som är egen företagare (skoaffär), fixa ersättare i affären var inte sa svart men allt pappersarbete var svarare att lägga över pa ngn annan.

Ska du föda på danderyd?
Vi har vart där några gånger och har aldrig haft problem med parkering.
Först låg vi inne i en vecka eftersom dottern föddes för tidigt, och maken fick åka hem varje dag för att fixa med hästarna. Inga problem med parkering. Efter det har vi varit ett par gånger in på barnakuten som ligger vid samma ställe och det har också gått bra!

Då kanske man kan va lugn, har bara vart på gynakuten och bröstmottagningen och tycker de va asbökigt att hitta parkering när de bygger överallt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka