vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Det brukar stå vid linfrön och sånt, heter phyllisfrön eller ngt sådant, men brukar kallas loppfrön. Kan läggas i blöt och ätas i en "sörja", men det är rätt vidrigt så jag rekomenderar att ta typ två matskedar torrt i yoghurten eller gröten och äta istället.

Psylliumfrön? =) Ser ut som linfrön fast mindre =) Funkar kanon nu när jag fått lov att dubbla järnintaget =)

Kl
Hur går det för er andra här i tråden?

Här hemma har vi en liten bebis som i princip sover hela dagarna... Och nätterna... Måste väcka honom var 3:e timme för matning, vilket i kand sker medans han sover. Han är inte speciellt intresserad av att äta alls. Nu tror jag dock inte att det kommer vara så i all framtid utan försöker njuta av att bara mysa med bebis så länge dr varar. BVC säger att det kan bli så när de blivit sondmatade och sedan matade varannan timme.
Storebror tar allt fortfarande allt med ro, men intresserar sig ibland och tittar när jag byter blöja eller matar honom. Känns som om det än så länge är någon sorts smekmånad.
Jag har fortfarande lite högt blodtryck så jag äter bt sänkande men i lägre dos. Inget alarmerande ändå. Jag har dessutom tappat 20 kg i vikt på 10 dagar, mest vätska så kart men vilken skillnad det känns i kroppen! Snittet känner jag inte av alls.

//Qbabt

Magen växer så de knakar och bebis är vild och sparkar mej på revbenen.
Det är tungt, hjärtklappning, bebis som trycker på kroppspulsådern och lungorna. Så dagarna går sakta fram i lugnt tempo.

Vad mysigt det later, hur gammal är storebror?

Jag känner mig fortfarande lite ledsen och nere efter förra besöket hos läkaren men det börjar överga mer till att jag är arg. Tycker inte hennes bemötande var ok alls. Imorgon ska jag dit igen för en extra kontroll och efter det ska jag prata med min barnmorska, henne far jag förhoppningsvis stöd av.
Sitter nu och kollar upp hur det fungerar om jag vill ha ett extra besök av barnmorskan. Normallt betalar försäkringen tva barnmorskebesök före förlossningen, jag har träffat henne en gang och vill träffa henne igen straxt innan förlossningen men jag känner att jag skulle vilja ha ett extra besök nästa vecka eller sa för att prata av mig lite.

Annars rullar allt pa, magen växer och bebisen är kvälls/nattaktiv, da är det ett väldigt bökande där inne men inget som gör ont. Lite sammandragningar, ont i fogar men inget som blivit värre. Allt är färdigt för bebis här hemma, kvar är att köpa lite saker till mig som amningsinlägg, bindor osv. Och att göra ordnung pa skötplatsen (men det tar 5min att ta fram sa det far vänta).

Har ni packat förlossningsväskan? Jag har börjat att skriva en lista men det blir sa lite pa den, känns som jag hade med mig mkt mer vid dom andra barnen men jag har kanske insett vad som verkligen behövs. Kommer packa tva väskor, en liten som far följa med in pa förlossningen och en som far ligga kvar i bilen som vi kan hämta om jag skulle bli kvar längre tid (förhoppningsvis kan vi aka hem efter 6-8h och da behövs inte sa mkt saker).

De där med bebissakerna känner jag ingen "stress" alls mot första barnet. Då var nog allt fixat nu, inkl,tvättat.
Jag kollar in ibland på blocket om de finns någon vagn i min smak, men ännu inte köpt nån.
Hämtade grejer som en kompis lånat i helgen som var.

BB-väskan har jag inte ens tänkt på, men är ju ett tag kvar.
Jag kommer oxå ha 2 väskor, en liten till förlossningen och sen en med fler grejer till BB, jag kommer stanna i alla fall en natt för att få igång amningen. Gjorde så med 2an och de va så skönt att ha koll på den så jag kunde fokusera på storebror också.

Om allt gar som planerat sa kommer jag aka hem direkt och sen kommer en barnmorska hem varje dag första veckan (längre om det skulle behövas) och hjälper till med amning och kontrollerar att allt är som det ska. Känns väldigt tryggt med att den "servicen" finns här.

Magen växer här med. Jag mår knappt illa någonting och det är en enorm lättnad. Jag har lite ryck/kramp i vaderna när jag ska lägga mig (restless legs?) annars har jag inga direkta besvär alls nu. Stallarbetet tar på krafterna. Jag rider kanske 1-2 gånger/v nu. Mest för hästarnas skull. Min gamla häst som har symaskinsgång känns helt ok att rida, den yngre som har större rörelser är jobbigare. Jag får någon typ av håll känns det som. Vi har börjat göra iordning barnrummet men har en hel del kvar. BB-väskpackning känns fortfarande ganska avlägset men man vet ju aldrig om ungen har tänkt att komma ut i förtid.

Här är allt bra, jag mår så himla mycket bättre sen de flesta hästarna åkte i månadsskiftet. Nu har jag bara två hästar som rids så jag har inte konstant ont i kroppen längre och är pigg och glad.

Vi flyttar till nytt hus nu mars och det ska bli jätte kul. Vi måste börja inhandla alla grejor till bebis också, jag har än så länge bara köpt några klädesplagg. Hur långt har ni andra som ska ha barn i maj kommit med förberedelserna?

Idag gick jag hem från jobbet pga uvi:n smärta i magen och lite i sidan, bm ringde och sa att det var bakterier som vi redan visste så ska åka och hämta ut antibiotika nu.
Fogarna känns är så glada på mig på kvällarna nu, kan inte stå stilla pga smärtan men hoppas jag går hem på gravpeng nästa fre och att det då blir bättre. Fötterna smärtar en del på kvällen med men kanske inte så konstigt när man är uppe och går från 04.15 till åtminstone 20 nånting då kanske man är köar med allt och kan slå ner den nu för tiden lite större baken ;)

Ska åka och hämta ut tapeterna till bebisens rum nu i samband med Apoteket tänkte jag, sen ska de upp (fond vägg) och måla resten sen in med golv och möbler. Inget annat är gjort inför ankomsten, bf 1/5

Senast ändrad:

Lägger till mig i listan (tre st med samma datum!)

Mars
4/3 saint__anger, andra barnet (dotter jan -13)
8/3 Qbaby, andra barnet, Alfred född 9/2 4600g och 52 cm
30/3 Rumpnissen, andra barnet (enl RUL).

April
12/4 Turbofling, tredje barnet
26/4 Breakdance, andra barnet
27/4 Mayalv, Första barnet

Maj
1/5 plussat (Maléne egentligen) andra barnet (jan -10) väntat ännu en flicka.
14/5 linlar1, första barnet
16/5 Victoria Secret Första barnet.
16/5 Jerseyko, tredje barnet, flicka
16/5 black_darling, andra barnet
29/5 Lillamy84, andra barnet

Om allt gar som planerat sa kommer jag aka hem direkt och sen kommer en barnmorska hem varje dag första veckan (längre om det skulle behövas) och hjälper till med amning och kontrollerar att allt är som det ska. Känns väldigt tryggt med att den "servicen" finns här.

Så är det i Tyskland också, det är guld värt! Med vårt andra barn kom hon i en månad (dock inte varje dag hela tiden) för att hon gick upp så dåligt i vikt. Min bm kommer med örtté, puder för knepiga navlestumpar, specialkompresser för trasiga bröstvårtor och ger akupunktur om livmodern inte återbildar sig som den ska osv... Hon är hur gullig som helst.

Jag har inte packat någon bb-väska eller förberett någonting. Vi står mitt uppe i flytt till nya huset så jag tar det efterhand vi packat upp. Bb-väskan känns inte speciellt viktig. Med tanke på hur snabb förra förlossningen var samt att sambon ändå kommer åka fram och tillbaka så finns det inte stor anledning att packa massa i förväg.

Förvärkarna liknar mer och mer "vanliga" verkar, dvs att de gör ont. Så fort jag böjer mig ner och sedan reser mig upp igen så får jag sådanna värkar att jag måste stanna och andas igenom dem. Det har även börjat komma lite på nätterna så jag vaknar. Men den oerhört otrevliga läkaren jag träffade för en dryg vecka sedan för att förlänga min sjukskrivning tyckte inte att det var onormalt så då kör jag på som vanligt. Jobbar nu 75% istället för 50% eftersom läkaren inte tyckte det fanns skäl för sjukskrivning men gjorde en komprimiss eftersom hennes kollega gjort en annan bedömning tidigare. :banghead:

Magen spricker snart. Ser ruskigt höggravid ut och flera gånger om dagen får jag frågor och kommentarer om att det ser ut som jag ska föda när som helst. Bara 5 veckor kvar som tur är...

Värkar/sammandragningar så du måste stanna upp och andas genom dem? Och han tycker du ska jobba?

Jag hade gått till en annan läkare för att få en andra bedömning, så kraftiga förvärkar måste ju stressa barnet?
Värkarna ska ju inte göra ont förrän det är dax....

Jag har gjort två UL och livmoderhalsen är inte påverkad, då är de ofarliga och då kan man jobba. Jag orkar faktiskt inte tjafsa. Däremot ska jag tala om för min BM vid nästa besök hur fruktansvärt illa bemött jag blev. Hon (läkaren) frågade inte ens hur ont jag hade, hur det påverkar mig eller om jag har några andra besvär. Hon hade bestämt sig för att jag inte behövde vara sjukskriven redan innan jag kom in i rummet.

Jag har mycket flex så jag tar av det. Sen går jag hem 12/3 (tre veckor innan ungefär). Tur man har förstående arbetsgivare i alla fall!

kl

Varit hos läkaren nu för en extra kontroll eftersom jag hade socker i urinen förra veckan. Nu fanns det inget där och det känns sa skönt. Hon sa att jag ska ta det som en varning fran förra veckan och vara försiktig med socker, men just nu är det inget som tyder pa graviddiabetes.

Jag hade lite röda blodkroppar i urinen vilket kan tyda pa urinvägsinfektion sa jag skulle tänka pa att dricka mycket för att spola ur ordentligt. Jag är ganska dalig pa att dricka vatten, även om jag dricker mkt mer nu än vad jag görsom ogravid.

Senast ändrad:

Mars
4/3 saint__anger, andra barnet (dotter jan -13)
8/3 Qbaby, andra barnet, Alfred född 9/2 4600g och 52 cm
30/3 Rumpnissen, andra barnet (enl RUL).

April
12/4 Turbofling, tredje barnet
26/4 Breakdance, andra barnet
26/4 Isisaela, första barnet.
27/4 Mayalv, Första barnet

Maj
1/5 plussat (Maléne egentligen) andra barnet (jan -10) väntat ännu en flicka.
14/5 linlar1, första barnet
16/5 Victoria Secret Första barnet.
16/5 Jerseyko, tredje barnet, flicka
16/5 black_darling, andra barnet
29/5 Lillamy84, andra barnet

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur