vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Första kände jag inget fören lätt "mensvärk" kvällen förre värkarna började (startade regelbundet kl 5 pa morgonen). Med andra hade jag ngr förvärkar dagarna innan hon föddes. Nu med tredje började jag känna förra veckan, är i v. 32 nu, men inget regelbundet och inte varje dag.

Med första började sammandragningarna runt v. 36-37 skulle jag tro.
Nu med andra började det runt v. 17-18. Är sjukskriven på halvtid på grund av det.

Skönt att höra! Då är det inte något konstigt med att jag inte har kännt något än då. Det är ju en helt ny värld detta med graviditeten! :-)

Knapp

Kul att se lite magbilder!

Nu har jag börjat må bättre, förmodligen för att de flesta utbildningshästarna har åkt hem och jag har börjat varva ner. Har inte alls ont i ryggen längre och fått mer energi. Så skönt.

Angående sammandragningar. När jag ibland gör mina tyngre arbetsuppgifter så känns det som om magen spänner sig, en lite obehaglig känsla men det gör inte ont. Är detta sammandragningar? Det har kommit den senaste veckan.

Japp de är det, livmodern tränar inför förlossningen. Verkar väldigt olika om man märker av det eller inte.

Kl
Förlåt för att jag ej svarat er här för alla grattis och frågor... Alfreds blodsocker var väldigt lågt efter några timmar så vi flyttades ner till neonatalavdelningen i några dygn. Där har han sondmatats och fått glukosdropp. Nu koppmatas han varannan timme med ersättning och ammas när han visar intresse. Nu är vi uppe på BB igen. Kommer amningen igång så är det ju bra men annars struntar jag i det..
BB är så infanaliskt tråkigt!!! Vill bara åka hem, men hemma har storebror åkt på feber så det är ingen ide.
Saint_anger: de är nu snarare tvärtom, vill inte att man ska samsova utan barnen ska sova i plastsängarna, vilket jag har lite svårt för, men har fått ok att samsova ändå.
Det höga blodtrycket har svajat en del och jag äter fortfarande blodtryckssänkande medicin. Diabetesen är borta.

Ingen fara, de viktigaste är att du får tid att gosa bebis :love:
Skönt att han är på bättringsvägen nu iallafall.

Oj vilken skillnad det kan bli på bara ett år :confused: Men skönt att du fått ok till samsovning om du vill de :) Tycker man borde få välja lite mer själv hur man vill göra där.

Är det överfullt på BB eller är det rätt lugnt? Förra året hann jag iallafall föda innan den värsta babyboomen satte igång

Pa sjukhuset där jag troligtvis kommer föda hade dom träsängar, som man kan ta bort enda sidan av och ställa mot sin egen säng om man vill. Sag mkt mysigare ut än plastsängarna. Nu hoppas jag att vi kommer fa aka hem direkt sa vi inte behöver använda en säng där men ända.

Igar byggde jag upp storasysters nya garderob, det tor hela dagen och aj vad jag hade ont i kroppen. Fick lite skäll av sambon för att jag inte väntade till helgen, men vänta är jag dalig pa. Gamla garderoben blir bebisens sa idag är stor tvättag med alla saker till bebisen. Konstaterade att vi har kläder sa det räcker till fem bebisar och det bara i 50 och 56. Är extra glad för varan torktumlare idag, hade inte velat hänga allt.

Kl
Här har både jag och Alfred blivit utskrivna, men vi åker inte hem förrän imorgon lunch. Storebror har fortfarande lite feber så vi väntar tills då.
Amningen vill verkligen inte komma igång! Så jag har bestämt mig för att ge ersättning nu och råkar mjölken rinna till så är ju dt bra och då ammar vi på. Känner mig ändå misslyckad på något vis. Ammade storebror i 16 månader och nu kommer inget!
Är ju helt novis på det här med flaskmatning och ersättning... Är någon mera erfaren därute??

Vad skönt att bli utskriva, hoppas storebror är helt frisk imorgon.

Känn dig inte misslyckad om du maste ge ersättning ist, det är lika bra det och det finns fördelar (andra kan mata ocksa).

Mina barn är helammade i en manad och första fick sen bara ersättning, andra delammade jag tva manader till. Skulle nog säga att jag har bra koll pa flaskmatning, fraga vad du vill. Här är ngr tips.

* Har ni eget eller kommunalt vatten? Om ni har eget kolla sa det är bra, koka det gärna ocksa. Kommunalt vatten behöver egentligen inte kokas men manga gör det ända (dela asikter om det).
* Till natten eller om ni ska iväg, fyll en termos med lagom varmt vatten
* Ha en "vällingdoserare" fylld, gar snabbt att göra iordning da och praktiskt om man ska iväg.
* Tetror är praktiska för nödfall, vi hade alltid en i väskan.
* Vi (och barnen) gillade Hipps ersättning bäst
* Diska flaskorna efter varje användning, koka da och da (eller använd en sterilisatior, finns billiga för microvagsugn)

*Kl*

Jag var hos barnmorskan igår, klev över 60kg. I v.27, känns konstigt. Vart ska de här sluta?
Fina hjärtljud och magen mätte 25cm och hamnade mitt på normalkurvan.

BM trodde bebis trycker på aortan, därför jag känner mej så tung.

Idag har jag vart iväg med 2 hundar, inget stressigt eller jobbigt men en del knalla i skogen. Då drog sammandragningarna igång. Har inte riktigt gett med sej än och blir väldigt öm där läkaren trodde jag har ett gammalt bråck.
Känns inte bra att ev. bråcket gör så ont, hon sa att de är helt ofarligt men jag blir ju orolig.

*kl*
Kanske århundradets dummaste fråga, men skyller på gravidhjärnan isf:p
Ska till bm imorgon och ska ha med kisseprov (nån som har en aning om varför?), hur blir det iom att jag jobbar natten idag när det ska vara morgonurin?:p Är det morgon morgon som räknas, eller när jag vaknar på em som blir morgon för min del?

Glöm inte att kolla din gravidförsäkring om du har en sådan! Jag har trygg-hansas betalvariant och får ersättning för både mitt akutsnitt och för varje dag lilleman var inskriven på sjukhus. Du borde ju också kunna få ersättning för din havandeskapsförgiftning!

Man tittar efter proteiner i urinen, uvi, socker, äggvita tror jag. Man ska väl nye ha tömt blåsan på 4 timmar eller något sånt och därav morgonurin.

Mirtai: jag var så dum så jag täcknade ingen denna gång... Tyvärr! Fick ut ersättning av th efter förra förlossningen.

Turbofling: jag kommer med frågor så snart jag kommer på dem! Vilka flaskor använder du?

Kl
Nu vill jag bara att natten ska vara över så att vi kan åka hem. BB är verkligen ett trist ställe att vara själv på, sist hade jag ju sambon och då går det ju bättre...
Kan inte sova här på BB, ligger vaken/slumrar fram till 5 och sover sen till 7, det börjar kännas i kroppen med sömnbrist nu. Alfred däremot gör inget annat än sover, måste väcka honom för att äta..

KL

Var hos BM i onsdags. Sf-måttet låg på 34cm, hjärtljudet på 146 slag/min, järnvärdet hade sjunkit från 118 till 108 på två veckor så nu måste ja börja ta järntillskott.
Har känt mig yr och konstig senaste tiden och höll på att svimma när jag var hos Bm så var läskigt att köra bil hem sen.

Börjar bli ordentligt tungt så vill bara att det ska sätta igång nu. Var till öppna förskolan med dottern igår och det kändes i kroppen när jag kom hem kan jag lova. Men dottern var glad som fick leka av sig och hon måste ha tröttat ut sig ordentligt för sov 2 tim längre imorse än vad hon brukar göra :)
Hon blev fly förbannad när vi skulle åka hem igår, hon ville INTE följa med :p

Jag ammade dottern i ca 2-3 månader, sen gick vi över till ersättning. Vi började använda MAMs antikolik flaskor, men på nåt vis läckte de in luft så hon hade ofta ont i magen. Gick över till Dr Browns flaskorna och hon blev en helt annan bebis!
Vi gav NAN HA (vet inte om den heter så längre, det är deras mildare ersättning som är bra om barnet kan vara känsligare emot mjölk)
Vi har kommunalt vatten så jag var rätt dålig på att koka det innan användning. Gjorde de i början bara.
När vi åkte iväg hade vi en liten termos med kokt vatten och en vattenflaska med kallt vatten och pulver uppdoserat. Jag hade lärt mig hur mycket varm och kallt vatten jag behövde för att få rätt temperatur så var supersmidigt att blanda iordning då.
Eller så gör man som turbofling skrev, bara att jag var för lat och vänta på att vattnet skulle svalna av till rätt temperatur innan det skulle i termosen ;)

Vi gav ersättning ungefär samma tider varje dag och hade inte fri tillgång som vid amningen, men samtidigt så var hon ju äldre också och jag visste på ett ungefär vilka tider hon brukade vilja äta. Så kan inte ge nå bra tips på hur man gör med en nyföding

Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få!! När man ammar tar man ju liksom bara med sig själv och behöver fundera över hur mycket bebisen äter osv.
Tänkte åka och köpa Dr. Browns flaskor.. Har läst positivt om dem från andra håll. Ersättning får han nu Babysemp så jag fortsätter med dem så länge det går bra. Ska träffa BVC på måndag och tänkte diskutera lite sånt med henne.

Det känns overkligt att få åka hem nu, herregud det är ju bara februari än. Det är först nu jag inser HUR dåligt jag har mått sista tiden.. Mår himlans bra och ser fram emot våren!

Glad alla hjärtans dag!!

Var hos läkaren idag och nu sitter jag med en ledsen och orolig känsla i kroppen.
Med bebisen var allt bra, växer som den ska och är nu ca 42 cm lang och väger 1,9 kg. Tvärtom mot vad jag trodde sa har den vänt sig fran tvärläget och ligger nu med huvudet nerat. Läkaren sa att da brukar dom stanna sa, men det vagar jag inte helt lita pa (yngsta storasystern) vände sig mellan v.33 och 35 men var tillbaka med huvudet ner i v.36.

Det jobbiga var att jag hade socker i urinen, början pa graviddiabetes sa läkaren (fast jag har läst att man kan ha det ända). Ska kolla igen nästa vecka och fram till dess far jag inte äta ngn form av socker (inte heller frukt).
Vikten var hon inte heller nöjd med, gatt upp 2,5 kg sen förra besöket, totalt 5,5 kg. Det tycker inte jag är mycket, men 2,5 kg pa 4 veckor var tydligen för mkt.
Järnet fick jag ocksa skäll över, men jag tror att hon missförstog mig när jag sa hur mkt järn jag har. Mer kan jag inte äta iaf, speciellt när jag inte far äta katinplommon för att halla fart pa magen . Hon tog blodprov sa vi far se vad järnvärdet ligger pa.

Vad jobbigt med ett sånt besök, de som annars brukar va så mysigt å gå till mvc.
Jag har gått upp 8 kg, är i v.28 nu.

Nu börjar omgivningen bli på tårna, tycker de är så nära. Jag tycker fortfarande de går otroligt långsamt och är evigheter tills bebis ska komma!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka