vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Jag har gått upp ca 10kg nu. Har i stort sett bara fått en gigantisk mage och sluppit att samla på mig vatten (än så länge). Däremot är jag extremt otränad. Har mest legat i soffan senaste tiden. Hade önskat att jag hade gjort någon form av träning. Ut och gå eller rörelseövningar eller vad som helst, men jag orkar bara inte.

Så som vi har tänkt nu så är jag hemma ca 8 mån (mitten av januari) därefter ska vi dela på det ett tag (kanske varannan vecka) och sedan ska min sambo vara hemma ca 8 månader. Tanken är då att vara hemma sammanlagt 1 år och 8 månader.

Jag hade skitjobbigt med viktuppgången första graviditeten. Precis som du så var jag så van att vara aktiv och hade svårt att acceptera att det var ok att dra ner på tempot. Denna gången tar jag inte lika hårt på det.

Bm idag, v. 38. Allt normalt. Magkurvan har planat ut och ligger inte så mycket över medel som sist.

Vi kommer vara hemma 8 månader var ungefär, så det blir lagom med inskolning efter sommaren. Sist var vi hemma sex månader var men nu blev jag lite sentimental när det förmodligen är sista gången. Får se om jag står ut, tyckte det var jobbigt att vara hemma sist men nu ger ju sonen betydligt mer utbyte så det är nog roligare.

Exakt en manad kvar till bf idag, tiden gar sa fort. Längtar till bebisen kommer samtidigt som det känns ganska tryggt och praktiskt att ha den inne i magen.

Föräldrapenning funderar lite annorlunda här sa tyvärr har vi inte rad att lata sambon vara hemma sa mkt som bade han och jag skulle vilja. Jag kommer vara hemma i 15 manader och han i 3. Sen hoppas jag att vi far en dagisplats (ganska svart här) och da kommer jag börja jobba, om jag far ett jobb. Varat önskemal sen är att bada ska jobba ungefär 30h/vecka sa länge barnen är sma.

Ok :)

Som planen ser ut nu för oss så blir jag hemma ca 1 år och sedan blir sambon hemma 5-6 månader.

I dag försöker jag trösta väldigt ledsen hund här hemma. Hon har ont i magen och har kräkts en gång vilket är = måste vara där matte är hela tiden och hade helst velat bli buren överalt (nej, jag bär henne inte). Så går det när man äter precis allt man ser nu när snön smält bort... Funderar på om jag vågar lämna henne medan jag går och simmar, behöver verkligen röra lite på mig och har ju ny baddräkt och allt. Men känns taskigt när hon är så ledsen.

Jag har precis fått gravidpenning godkänd, så jag ska vara hemma till 1/11 är planen. Sen får gubben ta över. Va hos BM igår och jag har gått upp asmkt i vikt! 74,6 landade vågen på. Vägde 57 när jag plussade. Så.... Jag har önskat mig Olgas bok i present av sambon, för jag ska icke dra runt på massa extrakilon sen!

Har enormt mkt sd. I em skulle vi ta en promenad. Jag tog mig ca 50 m, sen fick jag vända hem, stapplandes. De gör inte ont men är så obehagliga, speciellt när bebis bökar runt i magen samtidigt.

Jag var aktiv igår, straffade sej igår kväll, natten och håller i än. Att man aldrig lär sej, men tycker inte att stå still och klippa äppelträd är en speciellt fysiskt ansträngning men det tycker kroppen :(

Ont i fogarna, domnar i benen, domnar i armarna. *suck* soffläge idag så man orkar med helgen.

Sista tiden har jag fått som riktiga hugg mellan benen, inte direkt obehagligt mer än de gör sjukt j*vla ont! Började när jag hämta sonen på fritids igår och kommer fortfarande då och då. Han undrade varför jag gick så konstigt *hm* hoppas ingen såg mej.
Verkar va nått bebis trycker på, för de kan komma när som helst.

Jag satt en stund pa golvet igar och lekte med barnen, det straffade sig ocksa. Fogarna gjorde sa ont.
Det är lite jobbigt nu, jag har massor energi och vill göra massor men kroppen säger ifran direkt.

Häromdagen ville barnen ut och cykla sa jag tänkte att en kort promenad ska jag väl klara av, men det var hemskt. Sammandragningar och tryck/hugg nerat sa jag kämpade mig genom promenaden för barnens skull. Äldsta längtar till bebisen är ute, inte bara för att hon längtar efter bebisen utan för att hon ska kunna cykla till Kindergarten. 30 dagar kvar till bf idag och jag hoppas inte att jag gar över tiden. 30 mars är vi bjudna pa bröllopsmiddag med sambon syster och man (dom gifte sig utomlands i dec och ska fira det med lite middag da). Efter det är bebisen välkommen ut.

Jag har oxå energi jag vill göra mej av med. Strålande sol, 11 grader i skuggan! Äppelträdet är nästan klart. Men de är bara att bädda ner sej :(
Att bara gå ut och gå typ 25m till hundgården och hämta valpen för lite mys i soffan var smärtsamt.

Mina ungar längtar oxå till bebis, för då får dom cykla till skolan/dagis!

I helgen är jag och sambon bjudna på jakt. Finns säkert massa där ute som inte förstår mej alls nu och "döda djur för skojs skull" kan ni hålla för er själva.
Men iaf, bjudna på jakt, fokus är på mej, jag kan inte låta bli att känna mej rörd. Här lägger de ner tid på att spåra, leta och dona för jag ska få en fin trofé med mej hem och ett fint minne när hela den här säsongen i princip blivit förstörd pga fogarna och illamående.

Jag tycker jakt är bra, sa länge det sker pa ett bra sätt (och dom flesta jägare är bra, men idioter finns alltid). Äter helst viltkött (förutom hare, det smakar inte gott).

Hare har jag faktiskt inte ätit! Det är bäver som står högst på listan inför helgen. De har jag däremot ätit! Men ingen favorit men inte äckligt. Så de kanske blir en cool trofé att ställa i hyllan och en mysig skinnfäll till bebis att han i vagnen till hösten. Sen lite kött att grilla som förtugg till sambons 30 års fest.

Jag saknar verkligen inte att vara gravid! Det mesta rent fysiskt är återställt, känner av framfogen ibland men annars inget. Har ca 10 kg kvar att gå ner till min trivselvikt men är nere på inskrivningsvikten nu iaf.
Alfred är snart 5 veckor, är 56 cm lång och väger 5270g. Följer kurvorna fint så snart kan jag nog sluta nojja om matningar.
Här hemma har storebror åkt på magsjuka igen, har diaree. Alfred var lite lös i magen nyss så han åker väl också på det igen... Låt det bara bli varmt och sommar så vi slipper dessa jäkla sjukdomar nu!! Storebror har varit sjuk 7ggr sedan jul, man börjar tröttna nu. Denna magsjuka verkar bara gå runt också, försvinner inte...
Suck!

Jobbigt med magsjukan, min yngsta var "magsjuk" natten till i söndags men ingen av oss andra blev sjuka. Sen fick hon hög feber sa "magsjukan" var kanske en reaktion pa att febern kom sa fort. Nu är hon frisk igen iaf, bara lite snorig.
Vad skönt att Alfred växer som han ska, sover han fortfarande lika mycket?

Idag var jag hos läkaren igen. Förvärkarna verkar inte ha paverkat tappen ngt för den var precis som den har varit hela tiden. Ultraljudet visade en stor bebis (46 cm, 2,9 kg) med mkt och langt har. Allt ser perfekt ut med bebis, moderkaka och fostervattenmängd. Den lag med bada händerna och en fot i ansiktet, lite trangt därinne nu.

Med mig var det lite värre. Hade högt blodtryck (140/95) och äggvita i urinen. Sa lite varningsklockor för havandeskapsförgitning, men sa var det i slutet med dom andra tva ocksa sa jag är inte sa orolig. Läkaren har ocksa upptäckt att jag har streptockoker (gbs) sa jag maste fa antibiotioka under förlossningen för att bebis inte ska bli smittad. Min vikt lag pa +6 kg sa det känns helt ok.

Låter ju både väldigt bra och dåligt, GBS är nått jag är livrädd för. Visst kan man upptäcka det med urinsticka hos barnmorskan? Ska if till läkaren snart så får försöka komma ihåg att fråga henne.

46 cm och 2,9 då är din snart i storlek med vad mina vart när de pluppat ut, 48 cm och 3,3 och 3,4!

2 nätter i rad har jag sovit dåligt, i natt är de sambon som sovit dåligt. Känner mej trött, glömsk och orkeslös. Omotiverad.
Nu ska jag sätta mej och köra 13 mil och lämna barnen till farmor och farfar och passa på att tag en fika hos gamla grannen.
Frågade ungarna igår om de ville åka till farmor efter skolan, eller vänta och bli hämtade av pappa efter maten.
Rasmus sa "Jag vill åka till farmor direkt efter skolan, de blir så rörigt när pappa och alla är där så jag hinner inte prata med farmor"
Så de är klart jag ställer upp och kör!

Vet inte om man kan se det pa urinsticka, min läkare har sett bakterier med hjälp av mikroskop sen skickade hon iväg prov för en analys som visade vilken typ av bakterier. Det känns skönt att dom har kollat det, inget att oroa sig för nu när jag vet att jag har det. Hoppas att jag inte behöver antibiotikadropp sa länge bara, vill gärna kunna röra mig obehindrat och gärna bada/duscha under förlossningen.

Emilia vägde 3150 g och var 51 cm (fast en vecka senare var hon 49 cm), född 39+1
Maja vägde 3516 g och var 53 cm, född i v. 40+1
Nu är bada normalstora at det mindre hallet.

Jag tror det är rutin på att kolla efter bakterier i urinen i början av graviditeten. Det gjorde min bm i alla fall och skickade iväg på analys eftersom jag hade just bakterier. Det visade sig att det inte var gbs som tur är.

Ja Alfred sover fortfarande mycket, är väl vaken 4h per dygn men det blir säkert annorlunda när han blir lite äldre...
Idag har storebror varit ok, dock inte bajsat än men heller då ingen diaree. Alfred är istället lös i magen idag och det kommer lite blod igen. Hoppas det går över fort denna gång. Han är 5 veckor och har åkt på magsjuka 2 ggr redan...

Turbofling: vad säger läkaren om blodtrycket och äggvitan? Jag hade ju 140/85 och blev inlagd direkt. Lite äggvita i urinen. Har de tagit toxprover?
Hur mår du i övrigt? Nu i efterhand kan jag säga att jag aldrig någonsin mått så dåligt som när jag hade havandeskapsförgiftning, men det är ju svårt att känna just då eftersom det kommer smygandes.

Jerseyko: min GBS upptäckte de via urinsticka. Jag känner inte av mina uvi så jag lämnade prover hela tiden och det var då de såg bakterier i urinen som de sedan via odling konstaterade var GBS.

Jag ligger ganska högt i blodtryck i vanliga fall (runt 130/80-85). Vi skulle egentligen kollat igen innan jag gick hem men vi glömde alla bort det. Jag har en blodtrycksmätare här hemma sa jag haller lite koll, lag pa runt 125/88 när jag kom hem, vilket är högre än det brukar (ligger alltid lägre hemma än hos läkaren). Tog inga toxprover, men jag ska tillbaka pa onsdag igen för koll.

Annars mar jag bra just nu, känner mig piggare än pa länge. Kroppen mar lite sämre, förvärkar och ont lite överallt men det har ju inget med ev. havandeskapsförgiftning.

Hur madde du med havandeskapsförgiftningen? Var du svullen?
Jag är lite svullen men inte sa jag har reagerat pa det (lite svullen är ju helt normallt mot slutet av en graviditet)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka