vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Knapplån

39 dagar kvar...

I går bestämde sig kroppen för att det är nog så höfterna och ryggen liksom "låste sig" när jag var ute på en kort promenad. Så där stod jag i parken och försökte se upptagen ut tills höfterna gick med på att ta mig de där snöpliga 200m hem :cautious:

Tokförkyld, orörlig och så mkt vatten i kroppen att jag ser ut som en sjögurka som tryckt in ett marsvin i vardera kind.

Gravidlivet när det är som mest glamouröst :meh:

Så, nu har jag gnällt klart och skall återgå till självömkan och tv:n. Hoppas ni andra mår bra!

Jag har varit hos läkaren idag igen, ctg och koll av livmodertappen.
Bebisen hade höga hjärtljud, men dom gick ner pa slutet sa det var ok. Livmodertappen börjar förbereda sig, yttredelen är öppen och inre delen har börjat öppna sig lite (hon kunde fa in fingertoppen). Hon trodde inte att det skulle dra igang närmaste dagarna men det händer lite iaf.

Konstigt nog kollade hon inte blodtrycket som var för högt förra gangen, men jag haller koll pa det hemma.

kl

Så har man varit in på besiktning idag igen.
Urinprov u.a som det varit sen senaste antibiotikakuren i v 21, blodtryck okej-lite högre än förra ggn men inom det normala, vikten still sen förra kollen (totalt 8kg upp sen inskrivning) men sen kommer vi till det som förbryllar mig.. mätningen av magen!
Vi är ganska regelbundet på tul då dottern var väldigt stor vid födseln (4880g) och förra ggn bm mätte så fick hon måttet till en bit ovanför "för stort barn", hade sen ett tul dagen efter där det konstaterades att pyret ligger på -4% i tillväxt, dvs helt normalt för tiden, idag vid mätningen hade kurvan dragit iväg ytterligare en gång (enligt måttbandet alltså) och jag har nästa planerade tul om exakt 14 dagar, visst kan hon ha fel den här ggn oxå? Jag vill vill vill ju att det ska hålla sig fortsatt litet i magen så jag förhoppningsvis kan slippa att bli snittad :(

Attans att man inte själv kan påverka tillväxten på nåt vis :P

Breakdance v 34+3

Men måttet på magen behöver ju inte bara betyda att det är ett stort barn? (eller missuppfattade jag hur du menade nu?)

Jag ligger också en bra bit över kurvan när de mäter magen men enligt min BM behöver det inte betyda att barnet är så stort. Ska på TUL på måndag så då får vi förhoppningsvis en fingervisning om hur stor bebis är :)

Jag har legat över översta kurvan med mina gravidmagar och fött normalstora barn (3890g och 50 cm, 3880g och 51 cm, och slutligen 3720g och 52cm).
Så nej, stort magmått behöver inte betyda extremt stor bebis!

Vid min förra grav låg jag över på kurvan. Fick åka på TUL men det visade sig att bäse va normalstor, men att jag hade lite mer fostervatten är normalt. Men allt var bra i slutändan :)
Denna gång har vi bara mätt en gång, men sist såg det normalt ut.

Jag var precis som Apollo, hade mycket fostervatten. Min mage låg på normalkurvan hela vägen men ut kom en liten bebis trots det. Magen var helt enkelt mycket vatten, något som blev väldigt tydligt när vattnet gick i sängen :p

Är det vanligt att man gör TUL vid stor mage? Min mage har ju legat långt över "normalkurvan", alltså verkligen långt över, men inget TUL här.
Fick göra ett förra graviditeten för magen inte växte sista månaden, men det var ju av en helt annan orsak.

För övrigt:
Jag är så jävla trött på detta!!!!!!!!!!!!!!!! :wtf:
Inatt var jag nog och kissade sju gånger, SJU gånger.

Inte langt kvar för dig nu, i vilken vecka föddes ditt första barn?

Jag har tre veckor kvar och jag har beställt bebis till helgen om 2 veckor, tror ni den lyssnar pa det? :)
Imorse trodde jag en kort att vattnet gick, hade precis duschat och skulle precis klä pa mig när det började rinna längs benet. Men det var nog bara en ordentlig flytning tillsammans med vatten fran duschen för det var inte sa mkt och har inte kommit mer sen dess. Men lite läskigt en kort stund ända, även om allt är klart för bebis sa är jag inte mentalt redo riktigt än. Idag har förvärkarna varit lugnare, bara haft lite lätta sammandragningar. Ska bli spännande att se pa mandag om tappen paverkats ngt mer.

En vecka över tiden... så jag räknar med att gå över tiden denna gång också men det känns förbannat drygt.

Spännande att det börjar hända grejer för dig, även om det inte behöver betyda någonting.

Mina är födda 39+1 och 40+1 sa jag har svart att föreställa mig att ga över tiden, men det blir säkert sa just därför.
Jag och min bror föddes pa bf+en vecka före men mamma gick över 10 dagar med min lillasyster (barn nr 3), fast hon lag i säte sa det kan ha paverkat.

Jag vet inte om det är vanligt eller inte? Min låg precis över kurvan sist och först fick jag göra ett litet UL på BMmottagningen och sedan remitterades jag vidare till Karolinska på ett TUL. Nu har kag inte exakt koll, jag rör ihop det så ta det inte bokstavligt utan kolla såfall m din BM. Men på första extra ULet "hemma" visade att jag hade lite mer fostervatten än normalt och om jag minns rätt så kunde det vara ett symptom på diabetes eller något sådant... Åh jag minns inte, det kanske inte ens var diabetes? Men min bm sa att hon ville skicka iväg mig för säkerhetsskull. Lite, better safe than sorry, vår mottagning är dock ingen sådan som många andra nämnt, att de får tjata som galningar för stt få lämna urinprov osv... Här får vi lite det vi vill... Inom rimliga gränser såklart!

Kl

Jag börjar fö känna mig stor nu och magen börjar vara ivägen på riktigt! När man ska resa sig ur soffan får jag sära på benen så jag kan böja mig fram och ta sats ^^

Nytt besök hos bm idag, 39+0. Huvudet som varit fixerat vid de senaste två besöken är nu mera helt rörligt. Magen har inte växt något och jag har gått ner ett kilo, det tackar jag för! I övrigt är allting precis som innan.

Knapplån

Varit på tul idag och beräknad födselvikt är ca 4,8kg O_o , jag vill inte vara med längre. Då är det ändå bara en uppskattning så han kan ju lika väl hamna på +5kg. Känns inte som att jag kommer överleva detta.

Åh hoppas det börjar ta fart i vårtråden snart! Kämpa på! Jag avundadas er inte!
Här har Alfred blivit 6 veckor, väger 5550g och är 58cm lång. Sover fortfarande mycket men har börjat vara vaken lite mer.
Han ser just nu förskräcklig ut i ansiktet, massor av hormonprickar och torr hud på det. Föraning av puberteten känns det som. BVC sa att man ska smörja med mild kortisonsalva och en fet kräm på det.

Här avlöser sjukdomarna varandra. Vi har, sen Alfred föddes gått igenom två magsjukor, influensa, öroninflammation, halsfluss samt en ny förkylning på det. Alfred verkar klarat sig från det mesta utom magsjukorna...
Vad säger ni? Kan vi kalla på sommaren direkt??

Är det vanligt att man gör TUL vid stor mage?

Tillhör eg vinterbar 2013/2014

Jag fick förklaringen att TUL göras om det blir för stora avvikelser ifrån den kurva man följt alternativt har misstänkt stor mage från början.

Med sista barnet följde jag översta kurvan fram till vecka 35, men sen skenade den hejdlöst iväg. Fick göra glukosbelastning för att kolla om det var grav.diabetes. Så var inte fallet, utan en stor bebis.

Igar var jag hos läkaren igen, berättade att jag har mkt förvärkar och att det sticker och trycker väldigt mkt. Jättebra att det gör ont tyckte läkaren :D

Med livmodertappen hade det inte hänt ngt sen förra kollen :( även ctg sag ganska likt ut. Ngn liten sammandragning bara. Men sa är det, sitter/ligger jag still har jag inga förvärkar men rör jag pa mig kommer dom i stort sätt hela tiden.

Snart ska jag ner till sjukhuset och träffa en barnmorska där, skriva in alla uppgifter om mig och prata lite om hur jag tänker mig min förlossning. Inget man maste göra men skönt att ha det gjort sa slipper man det sen när det är dags.

Börjar bli väldigt trött pa att vara gravid nu, allt gör ont och maste kissa typ hela tiden. Humöret börjar bli daligt och det känns som jag är irriterad och arg pa barnen hela tiden och för minsta lilla sak (fast dom egentligen är helt underbara och later mig vila när jag behöver osv).

Ja, det är lite väl daligt med bebisar här, men det var väl inte manga med bf i mars, fler i april och maj.

Jobbigt med alla sjukdomar, men snart är det sommar :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023