vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Lita inte helt pa viktuppskattningen för det är som sagt en uppskattning. Bara ngr mm mätfel kan ge stor skillnad och sen ser ju bebisar lite olika ut. Jag har för mig att vikten uppskattas med med omfanget pa magen sa det kanske är en bebis med rund mage och liten i övrigt sa vikten inte blir sa hög ända. Min andra dotter uppskattade läkaren till 2,9 kg, sen föddes hon 16 h senare med 3,5 kg sa hon växte fort :)

Fick förklarat för mig att det oftast är just åt det hållet det blir fel, dvs de tror oftast att de är mindre än de faktiskt är. Så i min värld kommer han väga 5800 typ... Ska prata med "min" bm på torsdag om vad hon tycker, det har varit tal om snitt innan pga min rygg. Samtidigt vill jag ju inte ha snitt heller. Önskar ngn bara kunde säga vad som var det bästa så man kunde få rikta in sig på det.

Vid tul mäter de iaf omkrets på huvud, mage och längd på lårbenet och räknar utifrån det ut vikten. Får hoppas han bara råkade vara lång....

Knapp!

Idag var vi på TUL och enligt dem så väger bebis 1665 gram nu i vecka 32+3 och är då -19,4 % så vi ska dit igen om två veckor på nytt ultraljud.

Värst vad många verkar göra TUL, varför detta? Är det för att man ligger mycket under/över normalkurvan på magmåttet?

För min del är det annorlunda rutiner här än i Sverige. Det är tre större ultaljud men sen kollar läkaren vid varje besök med kortare ultraljud hur bebis ligger och hur stor den är.

Jag gjorde det dels för att min mage vuxit över normalkurvan samt att min mamma och syster fått stora barn.

Just nu är jag och gör glukosbelastning :wtf:

För mej diskuteras de pga medicinerna jag åt innan jag visste att jag var gravid. Och sen kanske få en liten aning om när bebis tänker komma ut, eftersom de är en oplanerad graviditet och ingen koll på när jag hade ägglossning. De andra två hade väldigt bråttom ut.

Nästa vecka åker jag och sambon till Riga, ska bli så himla skönt å komma hemifrån och vara riktigt barnledig innan bebis kommer. Oj vad jag ska sova länge och äta gott!

BM idag, bebis ligger som hon gjort sen v.23 då BM kollade första gången, med huvudet nedåt och är rörlig. Fina fosterljud på 150 slag/minut. SF måttet på 30 och hamnade mitt på normalkurvan. Tror de var 135 i hb och 5 i blodsocker. Blodtrycket 120/60. Vad finns inte mycket att klaga på där!

Fick provrör så jag kan lämna ett urinprov så gör de en koll för UVI och GBS.

Den 22 april ska jag till special mödravården på Danderyds sjukhus för ett "samtal/ställningstagande kring förlossning" eftersom de andra haft så himla bråttom ut och jag är så orolig att föda hemma/i bilen.
Känns som man närmar sej ett slut på det här "eländet" nu.

Hur kollar man GBS? Ser dom det på vanligt urinprov eller måste man säga till? Jag har jättemycket sammandragningar, vissa dagar kan jag knappt ens röra mig utan att få SD. Har dock ingen uvi vad jag vet.

Kanske är olika. Men min BM sa att de kan kolla med stickor på mottagningen (finns tydligen att köpa på apoteket också) men det reagerar inte på allt och inte på GBS.
Så jag får lämna ett urinprov som skickas till labb för analys. Då kollar de GBS och alla olika typer av UVI man kan ha.

På ett vanligt urinprov syns om det finns några bakterier i urinen. Finns det så kollar dom vad, infektion, gbs eller ingenting. Så fattade jag det av min bm...

Då så... Man nojjar ju ihjäl sig som gravid. Va in på förlossningen här om dan då jag fick galet ont i höger sida i magen. Trodde minst att blindtarmen gått sönder. Men de va förmodligen bara ligament och muskler som gått hårt åt med tanke på mina fogar. Jaja. Jag kunde knappt gå på hela kvällen, men va betydligt bättre dagen efter. Och vet ni vad barnmorskan sa som tog emot mig? "Det är inte smärtfritt att vara gravid! Ta en alvedon". Jo tack...

Skönt att det inte var ngt farligt. Trakigt bemötande av bm, man aker ju in för att man är orolig och da blir det ju knappast bättre av att höra sant (nästa gang kanske det är ngt allvarligare, men da kanske man struntar i att aka för "det ska göra ont").

Igar var jag pa läkarkontroll igen (känns som att jag inte gör annat än aker dit). Först CTG och bebis var pa bushumör och smet undan hela tiden, men allt sag bra ut. Den ligger pa ganska höga hjärtljud men det har den gjort hela tiden och det ser jämt och bra ut. En värk registrerades och det var lite häftigt att se igen hur siffrorna gick upp (lite minnen fran förlossningarna med dom andra barnen).

Sen kollade hon livmodertappen och där hade det hänt lite, den var förkortad och hon kunde fa in ett finger och röra lite pa bebisens huvud. Bebis ligger inte helt nere i bäckenet än men det är helt normallt att tredje barnet inte gör.

I tisdags var vi pa besök pa sjukhuset och lämnade alla uppgifter och pratade lite. Skönt att ha gjort det innan för jag tror det tog 30 min att skriva in allt, inte sa roligt att ligga med värkar och göra det.

I veckan har vi ocksa pratat med svärmor och svärfar om hur vi gör med "stora" barnen och det ser ut att bli bra. Bade svärmors sambo och svärfar jobbar hemifran, reser en del i jobbet men är hemma mkt närmaste veckorna sa det blir bra. Svärmor jobbar bara förmidddagar. Men den 15 april far bebis inte komma, da är svärmor pa semester och det är enda dagen svärfar maste iväg pa jobb.

Men nu börjar jag bli nervös, det är sa nära nu (2 v till bf imorgon) och jag har inte riktigt insett än att jag snart ska föda barn igen och fa en bebis. Känns som jag nyss fick veta att jag var gravid, tiden har gatt sa fort.
Börjar bli lite irriterad ocksa pa mammor i barnens Kindergarten som fragar om bebisen inte kommit än. Ok dom mammor som jag pratar lite mer med men dom som jag normallt sätt bara hälsar pa kan halla tyst, dom lär märka när bebisen kommit.

Det vore ju typiskt, men jag tror (hoppas) inte att jag gar över tiden. Skulle vi närma oss sa ställer grannen säkert upp bara hon är hemma och pa natten kan säkert svägerskan sova hos oss (hon jobbar annars heltid och den veckan har Kindergarten paskledigt )

Spännande att hon kunde känna på bebis huvud och häftigt att det är så nära! Jag är bara i v 31 och det känns som en evighet tills att det är dags.
Det är lite roligt, förra grav hade vi bestämt att allt skulle vara klart två månader innan BF för maken hade väldigt mycket jobb sen.. Nu, är det två månader kvar.. och vi har typ inte ens börjat :D
Visserligen är det inte jätte mycket fix för newbie utan, vi håller på att fixa ordning barnrummet för att Olivia ska kunna börja sova där inne och ge rum åt Newbie. Så igår var vi på Ikea och bestämde vad vi skulle ha och köpte massa småpryttlar, när vi kom hem beställde vi möbler med leverans. Kändes smidigare när man är två och har en ettåring att hålla koll på samtidigt som man ska bära möbler annars.

Innan vi for till Ikea så var jag hos BM igår. Allt såg bra ut och min livmoder har en helt annan form denna grav jämfört med förra när den var väldigt hjärtformad, så även om det känns som att newbie ligger precis som Olivia så hoppas vi på att hon inte också kommer tidigt!
Vi pratade också lite om att jag börjat bli rätt osugen på förlossningen och kom fram till att det hade och göra med att jag denna gången har en bild av hur en FL går till och att jag vill ha det som sist och.. ja det kan man ju inte garantera så det känns lite drygt att jag kanske inte får som jag vill med smärtlindring :angel: Grejen är den att jag väldigt ogärna vill ta EDA pga riskerna, och jag har lite känslan över att det är den vanligaste lindringen och vill inte att jag i ren stress av smärtan ska ta EDAn för att den "ligger närmast till hands" sas. Vi pratade lite om alternativ och att ta det som det kommer, men att ha en typ en lista på vilken ordning vi provar olika smärtlindringar i, för jag kommer inte vara i skick att diskutera/fundera över det då. Så då går vi in med tanken att vi tar det som det kommer, men vi provar gärna typ akupunktur, TENS osv innan EDAn blir ett alternativ. Typ. Så jag ska läsa på lite om annan smärtlindring också och se vad som jag kan tänka mig att ta.. Sen är jag inte så anti EDA att jag inte skulle ta det om vi hamnar i en sådan situation att BM tycker att det är det bästa för mig och bebis. Men nu känns det skönt att ha en plan, men inte en för tydlig plan sas.. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka