Sv: Vårföräldrar 2013!
Jag läser också jämt från telefonen och jag kan markera det vita. Håll nere på skärmen så kommer ett markeringsverktyg upp, sen kan man flytta ena "foten" till slutet av stycket = allting blir grönt = man ser vita texten. Funkar på min telefon i alla fall!
Angående föräldraledigheten så har vi faktiskt ingen aning om hur våra liv kommer se ut så vi får ta det som det kommer.
Jag helammade ettan tills han var 13 månader (han totalvägrade allt annat än min mjölk) och började jobba när han var ett år (fick mammapenning i 6 månader och var hemmafru i 6 månader).
Den senaste gången har jag varit hemma i 6 månader och sedan börjat jobba 3 timmar om dagen (nattarbetande sambo och en mycket sjysst arbetsgivare har det krävts). Även här fri amning, därav de korta arbetsdagarna i början. Efter ett par månader trappade jag upp till fyra, fem och sex timmar per dag. Sambon har tagit vid där hemma båda gångerna, inget av barnen har gått på dagis när de var så små och på ett sätt hoppas jag att jag eller sambon ska kunna vara hemma med trean också tills den är typ 2.5 eller nåt.
För mej har det varit mycket viktigare att amma barnet så mycket det har velat än att jag skulle börja jobba tidigt. Nu har vi ju haft turen att sambon jobbar natt så han är ju uppe nästan hela dagarna (brukar gå upp vid 11, men nu när äldsta går i skolan slutar han tidigare och är uppe vid halv 9 istället). Så vi har ju nästan varit hemma båda två, fast jag är ensam med dem alla kvällar och alla morgnar. Men nu blir det väl ändring på det
En månad kvar till flytt på tisdag!
Jag och sambon har också varit oense idag, han var ute med äldsta sonen medan jag och yngsta var inne. Först fick jag se att sambon gett äldsta sin soft air gun pistol (oladdad, men ändå) och jag frågar varför. "Eh, han hittade den". Ja men då får du ju ta den, sa jag. "ge pistolen till mamma, hon vill ha den" säger han då fegt, varpå sonen springer iväg. Jag säger till sambon att det är en fajt han får ta, det var han som gav honom pistolen.
En stund senare kommer jag ut igen och då har sonen en lång kniv i fickan! Visserligen jätteslö men inte jätteskön för hunden att få i magen eller lillebror att få i ögat tänker jag. När jag säger till sambon att sonen har en kniv i fickan säger han "youre driving me mad today" skitsurt och jag säger "helt ärligt, tycker du att jag är konstig som reagerar över att du ger barnet en pistol och sen en kniv att leka med?
Överreagerar jag? Jag hade nästan tänkt köpa ett färgglatt gevär till sonen i julklapp för att han så gärna vill ha det och jag tyckte att jag kanske var lite fjantig som inte tillät det, men nu vill jag verkligen inte det.
Jag ska prata med sambon imorgon kväll när han är ledig, inte just om att ha pistoler utan att han undviker konflikter som han borde ta med barnen. Och att jag märker det så himla tydligt på dem, de är mer vilda än tama när han varit ensam med dem ett dygn.
Angående städningen så hade vi nästan samma problem innan vi fick barn. Droppen i bägaren var när jag hade varit hemma med första barnet i ett år och tagit i princip allt ansvar för allt och han satt och tittade på teve. Jag frågade om han kunde typ laga middag och då fräste han att han kände sej som en fånge i sitt liv och inte hade någon frihet.
Jag berättade för honom att jag inte tänkte leva såhär och att om han inte var intresserad av att ändra sig och ta halva ansvaret för allt så tänkte jag inte hänga kvar i det förhållandet. Som tur var skärpte han sig och nu gör vi nog hälften var, han ibland mer för han är ju ensam ofta med yngsta barnet medan jag jobbar och äldsta är i skolan.
Pust långt inlägg men jag har inte skrivit på jättelänge, somnar alltid med barnen. Nu ska jag gå ut med hundarna och sen lägga mej mellan mina två snusmumrikar