Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Håller tummarna för dig att även sjukgymnasten är bra!

Här har de nog något liknande (vet inte om de har sjukgymnast dock). Men läkaren jag fick träffa hade till och med sitt rum hos/på BM's ena kontor/sal. Så var det något hon skulle behöva fråga BM om så fanns hon bara en dörr bort.
Extra plus när det går genom BM är ju dessutom att man slipper betala den vanliga läkarkostnaden :D

Tack så mycket för ditt utförliga svar. Låter ju så mycket enklare än jag upplever det när du beskriver det ;) . Ska titta lite mer på det när jag slutat jobbet för idag.

Ett problemen är väl att mina arbetsgivare är två 60 åriga bönder som inte har koll på något. Lönen och det mesta pappersarbete sköts av den enas fru och lönespecar är handskrivna. Det skulle tydligen vara mycket krångligt att få fram min årslön och årsarbetstimmar. De tyckte jag skulle räkna ut det själv ungefärligt. Inga avancerade löneprogram här inte

Titta på blanketten som du ska lämna till kassan, där står det klart och tydligt att det är arbetsgivaren som ska fylla i, :)

Men jobbar du heltid eller jobbar du timmar? Är det heltid är det ju bara räkna i skallen.

Dessutom SÅ svårt ska det inte vara att få fram dina lönespecar, de bör finnas med i deras bokföring och antagligen får ni lön kring ung samma datum så det ska inte vara så svårt att hitta dem. Annars så ska de ju ha allt registrerat i en dator, då är det bara söka på lönekontona för att få fram vilka datum löner har blivit bokade och således kunna få fram vart i bokföringen det ligger.

Jobbar du heltid kolla här:
http://www.lonestatistik.se/fraga.asp/svar/hur-raknar-jag-ut-min-arsarbetstid-10264

Min chef säger att hon hade kollat på försäkringskassan för att räkna ut årsarbetslönen på min månadslön och att de skrivit att man ska ta månadslönen * 12 bara. Jag vet att jag läst någonstans att bonusar osv inte ska räknas med.. det var väll rent av det DS länkade till mig här om dagen när jag undrade om en sjukskrivning kunde påverka min FP.

Titta på blanketten som du ska lämna till kassan, där står det klart och tydligt att det är arbetsgivaren som ska fylla i, :)

korrekt! De ska dessutom skriva under den, annars hade man ju kunnat fylla i vad fanken som helst ^^
De ska ju också fylla i hur länge man vart anställd osv.

jag håller tummarna för dig apollo! Jag har ju ocksp inflammationer i ryggmusklerna som jag har gått med i flera år, men jag får varken mediciner eller annan hjälp, ramlar mellan stolarna hela tiden... kanske borde försöka ta tag i det nu igen.

Ja! Kolla om du kanske kan göra det via BM, då kanske de tar dig på mer allvar! :) Min BM vände sig mot mig och sa "*blick* åh.. jag tänkte säga till dig att du skulle påpeka nere hos sjukgymnasten att du var gravid... men det syns ju så tydligt :D men man brukar kunna åka på lite gräddfil då". Det kanske är samma hos er! :)

*kl*

Självbehärskning från paradiset: det ringde en skit-glad försäljare och vill att jag ska prenumerera på "vi föräldrar" ....
min spontana reaktion var att skrika:
"Aldrig i livet fy fan vilken skit tidning jag hatar den! jag hade inga problem med mitt föräldraskap eller mitt barn förns jag började läsa den där :devil:-a tidningen: helt plötsligt skulle jag vara medveten om att jag kunde ge barnet dålig självkänsla, att hon skulle matvägra, och set skulle varabsömnkaos och dessutom var det en jävla massa saker som jag bara måste köpa ........ och allt med barn är bara svårt och besvärligt och krångligt och jävligt!!!!!"

men jag svalde och la på.
Känns skönt.
Det var ju inte hennes de fel att jag lider av sömnbrist, smärta, täppt näsa, svullna ben och en rastlöshet från helvete...:angel:

Ja! Kolla om du kanske kan göra det via BM, då kanske de tar dig på mer allvar! :) Min BM vände sig mot mig och sa "*blick* åh.. jag tänkte säga till dig att du skulle påpeka nere hos sjukgymnasten att du var gravid... men det syns ju så tydligt :D men man brukar kunna åka på lite gräddfil då". Det kanske är samma hos er! :)

Jo, jag har fått telefonnummer till en sjukgymnast som är expert på bäcken- och ryggproblem hos gravida så jag ska ringa och höra vad hon säger i alla fall... Det är ju bara det här med att lyfta luren och ringa och boka en tid då... känns övermäktigt i dag när jag bara vill försvinna ner genom soffkuddarna :cry:

På min MVC (valde att gå på lasarettet i grannkommunen där förlossningen är) finns också läkare, de sitter dörr i dörr med min BM och jag kommer att träffa dem regelbundet. Än så länge har jag träffat båda läkarna en gång och har en ny tid hos dem nu på torsdag när jag ska till mitt andra BM-besök.

*kl*

Självbehärskning från paradiset: det ringde en skit-glad försäljare och vill att jag ska prenumerera på "vi föräldrar" ....
min spontana reaktion var att skrika:
"Aldrig i livet fy fan vilken skit tidning jag hatar den! jag hade inga problem med mitt föräldraskap eller mitt barn förns jag började läsa den där :devil:-a tidningen: helt plötsligt skulle jag vara medveten om att jag kunde ge barnet dålig självkänsla, att hon skulle matvägra, och set skulle varabsömnkaos och dessutom var det en jävla massa saker som jag bara måste köpa ........ och allt med barn är bara svårt och besvärligt och krångligt och jävligt!!!!!"

men jag svalde och la på.
Känns skönt.
Det var ju inte hennes de fel att jag lider av sömnbrist, smärta, täppt näsa, svullna ben och en rastlöshet från helvete...:angel:

haha det ringde en sån till mig med, jag sa att jag har ju inte ens nåt barn än och sen la jag på i örat på honom... vill jag prenumerera på en tidning så vet jag hur man ordnar sånt :devil:

Fast alltså, man får ju två blanketter. En som man själv ska fylla i och en till arbetsgivaren. Inkomstuppgifterna stod på min egen blankett så dessa fick jag ta reda på (alternativt skicka till lönekontoret men det gick på 10 minuter att ringa ett samtal så det var enklare).

Solvind: Du bör inte gissa. Har du tjänat mer än du fyller i går du ju miste om pengar du har rätt till. Råkar det stå att du har tjänat några kronor för mycket kan du ju bli återbetalningsskyldig. Kan de inte plocka fram uppgifterna är det kanske dags att de skaffar sig en medhjälpare som kan ha hand om allt så det blir lite ordning. Du kan ju be dem höra av sig till mig så för jag över några kronor till att köpa pärmar för :o

Åh, folk har fått nys här om att jag jobbar min sista dag idag så nu har ett par goa tjejer gått och köpt en avskedskanelbulle (bulle i ugnen) till mig :love: De tänkte köpa blommor men tyckte inte att det stämde överens med vädret och det får jag väl lov att hålla med om, de hade nog frusit ihjäl på vägen hem :p Jag blev helt rörd! Min kontaktperson (iom att jag jobbar som konsult) tyckte att jag skulle skicka en bild på liten sen när jag har landat så det får jag väl försöka komma ihåg.

4.5 h kvar innan det blir hemgång och det sista jag har lovat att göra innan jag pyser iväg ligger på hög. Kanske är dags att ge sig själv en spark i häcken. Tycker inte att jag har gjort mycket mer än nyttiga saker idag, jag som brukar sitta här och glassa. Svarar väl lite sporadiskt här helt enkelt, när det passar sig :)

*kl*

Fortsättning på min garderobshistoria:

Medan vi funderade på vad vi skulle ta oss till med den för stora garderoben så sa jag till min man att vi ju skulelkunna köpa en till, ta bort gästsängen ur arbetsrummet (vi har tillräckligt med gästsovplatser) och ställa två garderober längs den väggen. Skulle ge massor med förvaringsutrymme, vilket vi behöver när lilla tvåan komemr och vi får ge upp vårt stora "privata" arbetsrum (det lilla är mitt för min hemarbetsplats, men den lär ju tas bort när jag är föräldraledig, så då tar vi det rummet som privat arbetsrum).

Men så var det ju det att gareroben var nedsatt med 120€ bara den dagen och vi hade inte direkt lust att betala fullpris (270 €) för en till.

Igår så såg jag på vårt intranet att en kollega säljer: 2 stycken sådana skåp, en loftsäng, samt två låga och en hög Billybokhylla. Vi får alltihop för 250€. Ett superkap! (Nypris borde ligga runt 850-900 €). :banana:

Vi har kommit in i värsta boandet - fixar med barnens rum, ordnar förvaring och diverse familjeorganistoriska tricks för fullt. Bland annat pysslar vi just nu med en måltidsplaneringsstation som borde bli klar under helgen. Det roliga är att för ett par veckor sedan frågade jag min man om män också får behov av att boainför babyns ankomst, vilket han förvirrat nekade till. :D Eller hur...

Haha, men vart ska ni få plats med allt? Det låter visserligen som att ni bor i ett slott med alla arbetsrum :D Men grattis till fynden :)

Min make har garanterat inte kommit in i något boande. Igår brann jag av (igen) och nu tröttnade jag på att han aldrig får arslet ur (#¤"%¤7[{$€€[{}$££) så jag frågade helt sonika om det var ok om jag bjöd in hans mamma och hennes man för att hjälpa till. (Dom skulle bli överlyckliga så det är inte så att dom stackarna straffas för hans lathet ^^). Men det var tydligen ok... meeeen.. jag är på krigsstigen.. jag höll på att få ytterligare ett utbrott när han svarade i smset på om det var ok "ja, jag kan fråga, när vill du ha hjälp?"
VADDÅ JAG!? VADDÅ JAG!!?? :devil: Han ligger inte på pluskontot direkt...

Haha! Well, jag känner igen mig i det där du skrev. Det är en tyyypisk Alex-kommentar! Man måste säga "JAG MÅSTE HA HJÄLP!!!" i de där sms:en, annars går inte hissen hela vägen ;)

Haha, ja det är lite oklart ännu... :rofl:

Garderoberna in i lilla arbetsrummet. Sannolikt även den stora bokhyllan. Då måste sängen och byrån ut. Byrån kan nya bebisen få (i hennes rum står en passande garderob). Sängen får man väl demontera (alternativ byta mot den säng som nu står i nya bebisens rum, då får man demontera den, men den tar mindre plats). De låga bokhyllorna kommer att passa i L:s rum när det bli omgjort, bra för barn om de inte är för höga!

Loftsängen hamnar antingen i källaren (L är ju bara ett och ett halvt!) tills vidare, eller så bygger vi den halvhög som typ klätterställning och myshörna i hans rum.

(Så stort bor vi inte, fullt tillräckligt, men inget slott! Tre sovrum och bad upp, ett arbetsrum, toa, kök, vardagsrum nere, plus källare med tvättstuga, gästrum, matkällare och förråd)

I vårt fall verkar det inte spela någon roll hur mycket klarspråk man talar eller försöker BANKA in skiten i skallen på honom... han är för jävla lat när det kommer till saker som har med hemmet och privata saker att göra. (På jobbet är han som en jävla duracellkanin och jobbar som ett as.)
I julklapp önskade jag mig exempelvis att han skulle hjälpa mig med garderoberna och även ta ansvar för att det faktiskt blev gjort... det gick han såklart med på.. MEN HUR FAN HAR DET GÅTT DA!?
JÄVLIGT DÅLIGT!

*bitter*

Låter som om det är dags att du talar om för honom att han är dålig make till graviding igen. Det satte väl fart på honom förra gången har jag för mig du nämnde. Alex har fått något ryck sista dagarna och det ser faktiskt riktigt fräscht ut för det mesta hemma. Nog för att det fortfarande syns när han har lagat mat men där är det för det mesta omtanken som överstiger stöket, förutom när jag själv går igenom lägenheten med golvmopp och dammsugare medan han sitter vid datorn, då är irritationen total ;)

Vi pratade om stöket och städning minst en gång i veckan en period och jag försökte förklara så många gånger att jag inte kan dra hela lasset själv och till slut gick det in. Nötanötanöta var det som fungerade. Det sista jag sa var väl att jag kör på så länge jag orkar så får vi se hur länge jag finns med i hans liv, ungefär. Då var jag så trött på det hela. Det var förrförra gången jag skrev här, när Kaktusen tipsade om städhjälp. Efter flytten har det bara blivit lättare och lättare. Funkar det inte har jag inte ens några förslag på hur du får honom med. Ta in en utomstående? Det sliter ju på förhållandet när det blir såna onödiga diskussioner jämt.

Äh, det stora problemet är eg att jag blir så trött på att jag måste agera som nån jävla morsa och jag varken orkar eller vill det. Han är alltid extremt duktig på att göra saker i två omgångar vilket leder till dubbelt arbete ist för att lägga ner lite extra tid första gången och att det sedan är klart. Ex så ledde ju det senaste IKEA besöket till ytterligare ett, för att han lägga lite energi på när vi pratade om vad vi skulle köpa så att vi visste vad vi ville ha. Istället började han fundera på det väl på IKEA och så fanns det ingen vettig lösning sen och vi fick åka hem med hälften av grejerna... :grin:
Han skulle tagit tag i att prata med grannen om plank/brädor som vi kunde FÅ och göra hyllor i garderoberna av.. ojda, det tog han inte tag i och nu har grannen åkt till afrika.... Han skjuter på ALLT och utöver att jag blir så otroligt irriterad på det barnsliga beteendet och att jag jämt ska behöva foga mig efter hans lathet, så blir jag så trött och stressad över att inget blir gjort.

Men, till hans försvar så är jag många gånger också en jäääävla latmask och har svårt att ta tag i saker, men jag ser iaf till att få mina saker gjorda utan att de påverkar honom.. eller kommer med pinsamt dåliga bortförklaringar och skyller på honom... :grin:

Äh, det är ingen katastrof, jag är bara bitter.

Skriv att göra-listor i detalj och en deadline på alla grejerna som ska göras? Wunderlist är en himla bra app till sånt. Det använder vi oss av. Dessutom kan man be den skicka notiser via mail på allt nytt som den andra skriver in :) Det är en helt fungerande grej för oss i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 388
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12