Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Nu kanske jag är lite brutal men om du har så ont och är så besvärad så är ju risken att din återämtning inte börjar förrän bebisen är ute... :crazy:
På temat fan på väggen... :angel:

Usch jag blir orolig för dig, ang. badkar så hade jag inte en suck att vare sig komma i eller ur de två sista månaderna av grav.

Jag jobbade också "för länge" förra graviditeten. lyssna på kroppen. :(

Micks: det låter inte som du ska jobba tycker jag, var rädd om dig själv och bebisen nu i första hand, ingen kommer tacka dig om det händer nåt på jobbet med dig eller brukarna ... :( pengar är bra att ha men inte till vilka plågor som helst! :(

*KL*
Maken har fått en till grej att dagligen fixa med: stödstrumpor till frun. jag har svällt upp som :devil: idag, fötter o ben. läste på nätet och fick hurtiga tips om att gå ut och gå....:D

Du har nog helt rätt där. Och sambo tycker såklart att jag hellre ska vara hemma (och kanske orka städa lite :grin:) utan några pengar alls än att komma hem och lipa och ha ont. (Han underlättar dock grymt genom att skjutsa fram och tillbaka och komma förbi med matlåda på rasten och grejer :love:)

Urk... Ja, sista inbokade dagen imorgon. Ska lägga mig för natten nu. Kanske är jag bättre till mods imorgon. :)

Natti mina buke-vänner! :love:

Hehe, angående badkaret är det alltså kanske lika bra att jag blir av med det nu då? ;)

Ja, det var ok i väntan på barnvakt om det blev bråttom. Dessutom sa de att om det inte är enormt tryck på förlossningen brukar personalen kunna hjälpa till att roa barnet om mamman har det jobbigt.

Okej, viktigaste frågan från mig hittills!

Hur tusan sitter ni när ni surfar? :confused: Eller ni är sådana duktiga som sitter på stol med skrivbord kanske?

Jag sitter som en påse nötter i soffan jag... :angel:

Fast jag har allt oftare börjat ta med mig datorn ut i köket för att kunna sitta ordentligt vid ett bord istället. På skrivbordet står min symaskin just nu så där går inte att sitta... i alla fall inte de närmsta månaderna ;)

Micks - ta upp det där med sjukpenning/gravidpenning med ... öh... rätt person (totalt hjärnsläpp här! :o) nu snarast. Jag håller med klockmalva, man blir ju orolig för dig och dessvärre är det ingen som tackar dig för att du riskerar att något händer med dig själv, bebben eller vårdtagarna. :crazy:

Micks - ta upp det där med sjukpenning/gravidpenning med ... öh... rätt person (totalt hjärnsläpp här! :o) nu snarast. Jag håller med klockmalva, man blir ju orolig för dig och dessvärre är det ingen som tackar dig för att du riskerar att något händer med dig själv, bebben eller vårdtagarna. :crazy:

Ja, jag får göra det! Är väl vårdcentralen man får vända sig till antar jag. Hoppas isf jag kan få samma läkare som sist - han är den enda hittills (förutom sjukgymnast) som verkligen lyssnat på mig när jag sökt hjälp tidigare.
Eller blir man kanske remitterad vidare? I så fall vill jag inte ha honom för remissen han skickade blev avslagen... :confused::mad:

Nejdu, några tack får man då inte! :cool:

och det ligger ett brev innanför dörren från FK som säger att från 4 februari har jag full graviditetspenning ( callmeace: det var inte alls svårt!) så jag jobbar i morgon innan januarisemester och sen 2 dagar i februari, sen är jag hemma! :)

Hur lyckades du och din arbetsgivare lyckas fylla i dessa papper? Här har vi haft och har stora problem att lyckas få till det. Är ju jättekrångliga uppgifter som ska med. Och jag har precis missat att det tydligen ska med en till blankett med utlåtande om omplacering trots att omplacering inte är möjlig.

Någon som vet vart man tar reda på sin årslön och årsarbetstid? Lönen går väl att få från deklarationen men då blir det ju från år 2011 eftersom den inte kommit för 2012 ännu. Men jag hade bättre lön 2012 och vill använda den. Och arbetstid. Vem har reda på den? Eller är det meningen att man ska räkna ut på ett ungefär? Jobbigt. Varför kan saker och ting inte vara enkelt?

Fick reda på igår att jag och sambo inte kommer kunna fördela vår föräldraledighet som vi vill. Vi hade tänkt ta ett halvår i taget så båda får tid med den lille när han är hyfsat liten och sedan lite större. Men på mitt jobb tycker de att det blir för svårt att hitta ersättare för mig på det sättet (litet företag där vi bara är fyra st inklusive de två arbetsgivarna) så jag måste ta ett helt år direkt. Vilket betyder att sambo inte får så mycket tid det första året och jag inte får så mycket när lillan är äldre. Mycket tråkigt även om jag förstår

Gravidpenning är det du och din boss som tar direkt med FK. Fick jag ut för jobbet jag har bör du inte ha några problem med det. Den gäller dock bara sista 70 dagarna av graviditeten (gravpenning 60 dagar och sen är det föräldrapenning sista 10). Innan det bör du sjukskriva dig.

Klockan: ja det är väldigt skönt att få gå hem. Särskilt när gravidhjärnan slår till. Jag hae nog aldrig varit så glömsk. Måste sätta påminnelse på mobilen för att inte riskera att gå ifrån utan att larma på. Förstår du då allt jag kan råka missa? :eek: Det är ju trots alt inget lite pyttigt som finns på jobbet, för att beskriva det kort :p man måste vara rätt noga för annars riskerar man att orsaka rätt stor skada även om det sällan blir så pass, som tur är.

Kl
Kollade schemat idag igen och såg att jag låg som 0000, dvs oplanerad, de där dagarna i februari innan jag går hem officiellt. Det innebär egentligen sitta på kontoret och vänta in jobb om det kommer, ex. sjukningar och så. Frågan är om det var den planen de hade för mig med eller om det står så för att det ska se bra ut i deras deklarationer. Jag har ju trots allt inte varit nollad på ett år så det låter ju konstigt. Får maila the boss.

Jag ska försöka svara så utförligt jag kan, har dock inte tid precis nu då jag ska gå på mitt jobbpass, vänta någon halvtimme-timme ca så har du nog ett svar :) jag ignorerar dig alltså inte.

Rent krasst så är det din arbetsgivares problem att de får svårt att hitta en ersättare, inte ditt. De kan inte neka dig att vara föräldraledig. Däremot förstår jag om det känns jobbigt och om du själv väljer bort det men bara så du vet så är det DITT val :)

Ang blanketterna så kan du ta hjälp av din AG för att fylla i dem. Jobbar du på heltid eller timma? Hur som helst så har de kanske ett löneprogrammet där de enkelt får fram alla uppgifter. Jag jobbar heltid och min chef hade stenkoll (behövde dock en snabb googling) sen räknade hon i skallen. Jag kan kolla m henne när jag kommer in till jobbet på fm, vi har BM 8:30.
Men kolla vad som står på blanketterna, det kanske rent av står att det är din AG som ska fylla i dem?

Hur lyckades du och din arbetsgivare lyckas fylla i dessa papper? Här har vi haft och har stora problem att lyckas få till det. Är ju jättekrångliga uppgifter som ska med. Och jag har precis missat att det tydligen ska med en till blankett med utlåtande om omplacering trots att omplacering inte är möjlig.

Någon som vet vart man tar reda på sin årslön och årsarbetstid? Lönen går väl att få från deklarationen men då blir det ju från år 2011 eftersom den inte kommit för 2012 ännu. Men jag hade bättre lön 2012 och vill använda den. Och arbetstid. Vem har reda på den? Eller är det meningen att man ska räkna ut på ett ungefär? Jobbigt. Varför kan saker och ting inte vara enkelt?

Fick reda på igår att jag och sambo inte kommer kunna fördela vår föräldraledighet som vi vill. Vi hade tänkt ta ett halvår i taget så båda får tid med den lille när han är hyfsat liten och sedan lite större. Men på mitt jobb tycker de att det blir för svårt att hitta ersättare för mig på det sättet (litet företag där vi bara är fyra st inklusive de två arbetsgivarna) så jag måste ta ett helt år direkt. Vilket betyder att sambo inte får så mycket tid det första året och jag inte får så mycket när lillan är äldre. Mycket tråkigt även om jag förstår

Det är ju 2 blanketter som ska fyllas i. Jag får använda en mall från FK så jag minns hur de ser ut :p Börjar med denna: http://www.forsakringskassan.se/wps...fb661730d58&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

1. Namn och adress är ju inga problem.

2. Omfattningen: Du lär väl ha en tanke om hur mycket du tänkt söka, om det är hela eller del av det. Graviditetspenningen kan du söka från 70 dagar före beräknad FL. 10 dagar av dessa är föräldrapenning som alla ska ha 10 dagar innan FL vad jag förstår. Alltså är det totalt 60 dagar graviditetspenning som du fyller i från 70 dagar före och fram till föräldrapenningen börjar. När jag ringde FK och bad om att få hem blanketterna gav de mig datumen jag skulle fylla i där så om du är osäker kan du ringa och fråga vilka du har rätt till.

3. Information om arbetsgivaren, egentligen inga problem.

4. Eventuellt annat arbete, inte heller några svårigheter.

5. Risker i arbetsmiljön, det gäller väl främst de som jobbar med kemikalier och sånt? Jag fyllde i den som var efter i alla fall.

6. Kryssrutorna här är ju inga större problem tror jag? Det är dock viktigt att du beskriver din arbetsdag och exakt vad som gör att du söker graviditetspenningen. Om jag inte minns fel har du någon form av bekymmer med kroppen, fogar eller nåt sånt? Det skriver du in under "särskilda besvär" i så fall.

7. Inkomstuppgifter, för att få dessa, inkl. arbetstid kontaktar du stället du får lönen ifrån. De ska ha dessa. Det bör även stå på dina lönespecar. Nu har jag aldrig jobbat med löner men dessa borde väl lönekontor/arbetsgivare ha kopior på? Jag sökte på lönen 2012 då den var högre än 2011. Iom att jag jobbar på ett större företag har vi ett speciellt lönekontor. Jobbar du på ett mindre ställe kanske ni kan hjälpas åt? Det är ju din SGI ni ska räkna ut och FK har en sida där man kan läsa om vad som ska med i den. De utesluter saker som traktamente och sånt. Jag är ju anställd, det är du med vad jag förstår, då fyller vi i inkomst av anställning.

Här såg min blankett annorlunda ut. Jag fyllde i datumen vi räknade mellan. Ex. 1 april 2012 - 30 december 2012. Minns inte exakt vilka datum vi räknade mellan men du borde ju kunna räkna från t.ex 1 januari till 30 december skulle jag tro. Iom att jag inte jobbar normala arbetsdagar utan 12h-pass och ibland mer, ibland mindre osv. fyllde jag i antal timmar i stället för antal dagar.

8. Om du lämnar övriga upplysningar i bilaga måste du skriva vad det är för något.

9. Här skickade jag bara med moderskapsintyget.

Arbetsgivarens blankett, http://www.forsakringskassan.se/wps...bb8e1a7234f&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

1-2 är ju inte så svåra tror jag.

3. Här skriver arbetsgivaren i om den kan placera om dig (vilket jag antar att den inte kan). Kan den inte förklarar den varför. I mitt fall fanns det helt enkelt inga andra uppgifter. Alla på avdelningen utom planerare och andra kontorsnissar gör ju ungefär samma sak, ansvarar för ungefär samma saker etc.

4. Här är det ju kryssrutor också. Ungefär samma sak du skrev förut med vad du gör osv.

5. Ungefär samma som den ovan. Beskriv vad det är som gör att man inte kan utföra arbetet.

6-7. Bör inte heller vara några svårigheter att fylla i.

Är du med något mer på noterna? Jag hade ju hjälp av planeringen som fyllt i massor med sånadär genom åren. Min chef hade inte alls koll så känner jag honom rätt satt han nog mest och frågade dem han med. Hos oss funkar det ju så att planeringen sköter det mesta mot personalen och cheferna tar mer hand om kunderna :p

Angående föräldrapenningen ska inte arbetsgivaren kunna ställa krav på dig där. Sen om du vill hjälpa dem är det väl helt okej men fortfarande ditt val.

Men nu går jag igång! :mad: (jag har sovit som en kratta och har skit-ont idag, risk för att det påverkar humöret)

vad ska din arb. givare göra? säga upp dig?! nä,,ta du och din partner ut f-ledigt som NI vill, skit i vad arbetsgivaren tycker! Det ÄR skillnad om man delar.

Jag trodde inte att det skulle vara en så big deal att maken och jag delade, han är ju en engagerad människa och vi är pretto-duktigt jämställda.
Men det VAR skillnad, helt plötsligt hade inte jag spetskompetens längre.... det är en tid i livet som ALDRIG kommer igen, man är förälder jämt, men det första året är en magisk tid .... Maken är den människa på jorden som jag unnar allt gott, han skulle också få njuta av den är extremt korta tiden som man får vara i den lilla bubblan som det är...

det är bara obekvämt för din arb. givare och det ska NI inte ta nån hänsyn tilö. att inte visa hänsyn till dig och din familjebildning är diskriminering!

Ang. inkomstuppgifter så är det arbetsgivaren som ska fylla i det.

Och grav. penning: när jag sökte förra gången skeev jag "se bilaga" och sen skrev jag ett brev där jag beskrev ned allt de frågar om. Ang. vikter, antal lyft osv. skrev jag "varierande" och förklarade sen i brevet.
Min chef fyllde i blanketten lika, och skrev ett kortfattat brev där hon bekräftade de uppgifter jag lämnat, samt att hon inte kunde se var hon skulle flytta mig och att F-kassan kunde kontakta henne om de undrade.
Vi fyllde i blanketten på ett kort möte, sen bytte vi brev med varann och stämde av...

Efter DS svart så känns det rätt onödigt att jag lägger mer energi på det :p

KL

Nu har vi vart hos BM.. jag blir så otroligt imponerad över hur bra vården verkar funka i denna kommun jämfört med min gamla.
Jag tog upp det här med min rygg och frågade BM om hon kanske kunde rekomendera en läkare på VC att prata med. Hon berättade då att deras rutiner inte var att skicka ner mig till VC nu när jag är gravid utan att de har en EGEN läkare på MVC som kommer upp till dem. Dessutom vill de att man vid sådana här problem ska få ett utlådande av sjukgymnast innan man träffar läkaren. Så, BM bokade in mig på ett besök med deras läkare i slutet på nästa vecka och sedan fick jag gå ner till sjukgymnasterna och boka en tid med dem vilket blev på onsdag nästa vecka.
Jag är verkligen imponerad över att de tar det så seriöst, att de verkligen sammarbetar med sjukgymnasterna för att hitta en vettig lösning på det hela. (Tidigare mottagningar jag har varit på har bara velat stoppa i mig smärtstillande och sedan skickat hem mig.) Att de dessutom ser till att skicka mig direkt till sjukgymnasten och inte först till läkaren, sedan till sjukgymnasten för att sen gå tillbaka till läkaren känns super skönt! Jag bara älskar att det dessutom sker på ett nafs och att jag inte behöft tjata det minsta utan jag bara nämner mina problem och PANG så händer det grejer på stört. :bow:
Dessutom så sa BM "idag ska vi inte sticka dig..." två min senare.. "äh, vi sticker dig och kollar blodsockret ändå när du ändå är här" ... det är så "lustigt" att det verkar så enkelt att kolla saker hos oss samtidigt som andra man läst om på nätet får slåss med näbbar och klor för att göra sådana saker.

Sen berättade jag att det precis stått i appen att det kunde börja trycka på lungorna men att det minsann gjort det länge :p Efter att hon mätt mig så sa hon att hon förstod att det tryckt ett tag eftersom jag ligger i överkant på kurvan. Sen kollade hon hur bäsingen ligger och blev lite tveksam, hon kunde känna att hon ligger med huvudet nedåt.. men här hon kände efter vart hon tyckte att benen låg så blev hon lite fundersam eftersom hon känt sparkar på andra sidan när hon mätte.. så jag har väll en bäsing som är lika överrörlig som sin mamma och ligger och spretar med benen åt olika håll :angel::D

JA! Jag är så himla förvånad! Det är liksom kommunala vårdcentralen! Jag var tom tveksam till att gå till de kommunala barnmorskorna till en början utan var inne på att gå till privata bara för att jag fått för mig att de annars är bättre. Men jag är så himla nöjd verkligen! Rent av så pass att jag känner ett litet hopp om att faktiskt kunna få lite vettig hjälp med min rygg även i framtiden. Nu går ju jag visserligen till en naprapat lagom regelbundet, men inte tillräckligt ofta eftersom.. det kostar liksom 650 kr i halvtimman och man blir ju helt ruinerad så jag drar mig för att gå dit.. Visst finns det billigare.. jag har nog totalt prova 5 st olika naprapater/kiropraktorer och detta är den enda som lyckas göra mig bättre, trotts att alla varit väl utbildade. Visserligen har jag inget hopp om att jag skulle få remiss till någon som är lika bra som det skulle räcka med att gå till. (Får lite för mig att de som är RIKTIGT bra, dom vill inte ha ett avtal med vården, de kan tjäna bättre pengar om de är privata.) Men om man går till en sjukgymnast eller något så kanske besöken hos naprapaten kan bli färre! :) HAH, så här optimistisk ang min rygg har jag inte varit på länge!:D

Jag fattar precis vad du menar. det är som här, känns liksom att ingen bryr sig på nåt vis...håller tummarna för att det håller i sig så du får vettig hjälp...

här VC har de ingen läkare utan hänvisar till VC.. det är så himla dumt för vissa saker kräver ju att man har lite spetskompetens på gravida...

Mm verkligen. Nu är ju inte graviditeten grunden till mina problem, däremot känns det rätt viktigt ändå att de har bra koll på hur de båda delarna kan påverka varandra. Helst gärna innan det gått för långt så det inte finns någon återvändo.. för jag vet ju att jag inte kan behandla alla problem som vanligt med tanke på att jag har en kanonkula till mage :)

Men jag är jätte glad, förut har de bara ordinerat mer och mer mediciner när inget hjälpt och bara pratat om sjukskrivning. De konstaterar att jag har en inflammation i musklerna (näääääääähääää) och så vill de ge smärtstillande och antiinflammatoriskt. Däremot funderar de aldrig på VARFÖR jag har den där inflammationen. Men det är ju just när sjukgymnasten kommer in. :bow:

Jag har ju inte vart hos läkaren på typ 5 år.. BM fick lite tefatsögon när jag berättade det.. jag har ju inte sagt något innan eftersom de inte har något med graviditeten och göra.. sen grimarserade hon när hon frågade "vart i ryggen har du ont?" och fick svaret "Jaha, nej jag har ont i HELA ryggen, nacken, armarna...." :angel:

Åååh jag är så glad! Bara de inte gör mig besviken nu :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 388
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv