Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2
Hur lyckades du och din arbetsgivare lyckas fylla i dessa papper? Här har vi haft och har stora problem att lyckas få till det. Är ju jättekrångliga uppgifter som ska med. Och jag har precis missat att det tydligen ska med en till blankett med utlåtande om omplacering trots att omplacering inte är möjlig.
Någon som vet vart man tar reda på sin årslön och årsarbetstid? Lönen går väl att få från deklarationen men då blir det ju från år 2011 eftersom den inte kommit för 2012 ännu. Men jag hade bättre lön 2012 och vill använda den. Och arbetstid. Vem har reda på den? Eller är det meningen att man ska räkna ut på ett ungefär? Jobbigt. Varför kan saker och ting inte vara enkelt?
Fick reda på igår att jag och sambo inte kommer kunna fördela vår föräldraledighet som vi vill. Vi hade tänkt ta ett halvår i taget så båda får tid med den lille när han är hyfsat liten och sedan lite större. Men på mitt jobb tycker de att det blir för svårt att hitta ersättare för mig på det sättet (litet företag där vi bara är fyra st inklusive de två arbetsgivarna) så jag måste ta ett helt år direkt. Vilket betyder att sambo inte får så mycket tid det första året och jag inte får så mycket när lillan är äldre. Mycket tråkigt även om jag förstår
Det är ju 2 blanketter som ska fyllas i. Jag får använda en mall från FK så jag minns hur de ser ut
Börjar med denna:
http://www.forsakringskassan.se/wps...fb661730d58&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0
1. Namn och adress är ju inga problem.
2. Omfattningen: Du lär väl ha en tanke om hur mycket du tänkt söka, om det är hela eller del av det. Graviditetspenningen kan du söka från 70 dagar före beräknad FL. 10 dagar av dessa är föräldrapenning som alla ska ha 10 dagar innan FL vad jag förstår. Alltså är det totalt 60 dagar graviditetspenning som du fyller i från 70 dagar före och fram till föräldrapenningen börjar. När jag ringde FK och bad om att få hem blanketterna gav de mig datumen jag skulle fylla i där så om du är osäker kan du ringa och fråga vilka du har rätt till.
3. Information om arbetsgivaren, egentligen inga problem.
4. Eventuellt annat arbete, inte heller några svårigheter.
5. Risker i arbetsmiljön, det gäller väl främst de som jobbar med kemikalier och sånt? Jag fyllde i den som var efter i alla fall.
6. Kryssrutorna här är ju inga större problem tror jag? Det är dock viktigt att du beskriver din arbetsdag och exakt vad som gör att du söker graviditetspenningen. Om jag inte minns fel har du någon form av bekymmer med kroppen, fogar eller nåt sånt? Det skriver du in under "särskilda besvär" i så fall.
7. Inkomstuppgifter, för att få dessa, inkl. arbetstid kontaktar du stället du får lönen ifrån. De ska ha dessa. Det bör även stå på dina lönespecar. Nu har jag aldrig jobbat med löner men dessa borde väl lönekontor/arbetsgivare ha kopior på? Jag sökte på lönen 2012 då den var högre än 2011. Iom att jag jobbar på ett större företag har vi ett speciellt lönekontor. Jobbar du på ett mindre ställe kanske ni kan hjälpas åt? Det är ju din SGI ni ska räkna ut och FK har en sida där man kan läsa om vad som ska med i den. De utesluter saker som traktamente och sånt. Jag är ju anställd, det är du med vad jag förstår, då fyller vi i inkomst av anställning.
Här såg min blankett annorlunda ut. Jag fyllde i datumen vi räknade mellan. Ex. 1 april 2012 - 30 december 2012. Minns inte exakt vilka datum vi räknade mellan men du borde ju kunna räkna från t.ex 1 januari till 30 december skulle jag tro. Iom att jag inte jobbar normala arbetsdagar utan 12h-pass och ibland mer, ibland mindre osv. fyllde jag i antal timmar i stället för antal dagar.
8. Om du lämnar övriga upplysningar i bilaga måste du skriva vad det är för något.
9. Här skickade jag bara med moderskapsintyget.
Arbetsgivarens blankett,
http://www.forsakringskassan.se/wps...bb8e1a7234f&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0
1-2 är ju inte så svåra tror jag.
3. Här skriver arbetsgivaren i om den kan placera om dig (vilket jag antar att den inte kan). Kan den inte förklarar den varför. I mitt fall fanns det helt enkelt inga andra uppgifter. Alla på avdelningen utom planerare och andra kontorsnissar gör ju ungefär samma sak, ansvarar för ungefär samma saker etc.
4. Här är det ju kryssrutor också. Ungefär samma sak du skrev förut med vad du gör osv.
5. Ungefär samma som den ovan. Beskriv vad det är som gör att man inte kan utföra arbetet.
6-7. Bör inte heller vara några svårigheter att fylla i.
Är du med något mer på noterna? Jag hade ju hjälp av planeringen som fyllt i massor med sånadär genom åren. Min chef hade inte alls koll så känner jag honom rätt satt han nog mest och frågade dem han med. Hos oss funkar det ju så att planeringen sköter det mesta mot personalen och cheferna tar mer hand om kunderna
Angående föräldrapenningen ska inte arbetsgivaren kunna ställa krav på dig där. Sen om du vill hjälpa dem är det väl helt okej men fortfarande ditt val.