Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Ok, jag lovar att jag ska sluta tjuvläsa snart... :o

Men jag måste bara säga, att det går alldeles utmärkt att amma i sele eller sjal, och även om man har större bröst ;) Här är min lilla och mammans modell H-tuttar... Funkar finfint! Jag föredrar att amma i vanlig sjal, det syns minst. Sele blir det lite mer öppet, och i ringsjal, tja, det bär inte jag i speciellt långa stunder då det blir för snedbelastande för min rygg och fick aldrig till amningen något vidare i den heller, ffa inte med händerna fria, och då försvinner som vitsen lite. (däremot har jag en ringsjal som ligger i bilen, perfekt att bära in ifrån bilen till huset/kompisen osv, där är den mycket bättre än långsjal eller sele, går ju ohyggligt mycket fortare!

Faktiskt var det inte heller så farligt att ta mitt sista ridpass heller, skillnaden var att jag då hade sadel så det fanns liksom fotstöd, gången innan var det barbacka och det är ju helt annorlunda när hästen inte gått på 4 månader och är lite taggad. Nu har jag dock problemet att jag inte kommer ner i sadeln när hornet är i vägen så jag är nog körd nu. Barbacka lockar inte för attans vad ont jag hade i f*ttbenet efteråt :eek: Jag gnällde och var tvungen att planera rörelser länge. Minns när Alex bad mig att ligga på sidan så vi kunde kramas och det var den där "vänta lite..." och ett halvår senare, typ.

Jag har abstinens efter ingen tid alls men kan fortfarande röra mig och gå ut och pussa på de små lurviga fyrbentingarna, jag kan inte ens tänka mig din abstinens :(

*knapplånar*

Halli hallå
Jag har verkligen inte tid eller ork att sitta vid datorn alltför ofta. När jag vill sitter här finns det så många olikaroliga sidor om bebisar att titta på så jag glömmer bort buke lite :o

Skulle ju kunna titta in oftare genom iphonen men det är så jobbigt att skriva med telefonen tycker jag :D

Vet inte om någon kommer ihåg att jag var inne lite akut till läkare och fick konstaterad utvidgad njure som gjort så in i h*vete ont. Det kom lite frågor på det som jag såklart glömt av att svara på. Kommer inte heller ihåg ens vad det var för ena frågor och ni tjötar ju så mycket i denna tråden så det känns jobbigt att gå tillbaka och leta upp det ;)

I vilket fall som helst så har inte smärtan kommit tillbaka sen sist och jag mår bättre än jag gjort sen jag var i de första veckona. En i stallet sa att jag var i prinsessperioden nu och så kan det nog vara :) Är i v 27.
Kommer dock njursmärtan tillbaka ska jag åka in akut till fölossningen så de kan mäta min njure igen.

Har ett jobb där jag står och går mycket så mina ben har varit size elefantben och gjort jäkligt ont efter en hel dag så ska söka graviditetspenning nu. Jobbet innebär en hel del tunga lyft och stress också och det verkar finnas ganska dålig möjlighet till omflyttning. Har dock hört att det ska vara i princip omöjligt att få gravpenning :(

Jaja, tänkte iallafall ge en eloge till alla här inne! Ni har en sån positiv ton så det är bara kul att titta in här tycker jag :)
Tänk vad vi är duktiga med! Snart, snart så är vi färdiga med detta och har våra små hjärtan i famnen :love: som jag längtar!!!

kanske handlar om modell på bröst också :o
jag har h-kupa, jg kunde/kan inte ligga o amma heller men det kan ju vara en fråga om teknik också... ;)

på nåt sjukt vis har jag börjat rätta in mig i det här. lägger på minnet vilken tid det är muppiga tv-program, ser fram emot det och annat skumt??
men det är väl lika bra det. ;)

du får pussa lite på dina lurvtussar åt mig.. ;) kan du inte berätta mer om dem?
å vadå hornet i vägen? kan du inte låna en engelsk sadel? :)

Kanske, mina är hrmn... låånga.. hahaha! Men jag kunde därmed utan problem liggamma, ungen kvar på samma sida, och efter bara någon vecka fick jag in tekniken och kunde amma ifrån både brösten (fast ett i taget, dom är inte såå långa) utan att byta sida på bebis, praktiskt!

Oj vilken besvärlig sits. Sjukskriven måste du ju kunna bli om det finns behov. Risken är att du hamnar på lägsta ersättningen men det är ju mer än ingenting. Jobba gör man inte om man är sjuk eller skadad helt enkelt :)

Härdad? Mjo någon djurförlossning har man väl sett men liksom... Det är ju ett barn som ska ut genom hålet som kan vara trångt nog för en välutrustad man :p men det är ju total muttmisshandel det ser ut som :o

Kl
Jag måste ha ätit nåt konstigt, sista dagarna har jag blivit så jäkla gasig i magen så nu går det liksom inte att hålla god min längre :o Hur sjutton GÖR kungafamiljen för att slippa rubriker? Bänder upp arslet med nåt så det inte hörs? Jag förstår ingenting!

Ja, kom hem för någon timme sen, har legat i badet men nu kan jag alltså i princip inte röra mig. :crazy:
Ett pass kvar i morgon också, sen får jag se hur lång tid det tar att återhämta sig = mer att gå på om det blir tal om sjukskrivning.

Jag hoppas ju att det inte är några problem, men jag kan gott tänka mig att de inte är så sugna på att sjukskriva någon som mig. *bitter*
Visst, jag tjänar inte så mycket på de få timmar jag får och vi klarar oss mer än väl på sambons lön - men det svider ju såklart! Får jag lägstanivå så gör det mig med andra ord inte så mycket. Men kan jag inte jobba så är jag inte beredd att gå hemma helt utan någonting alls. :cool:

Haha, då tål du mer än mig och Apollo då... :angel:

Usch, jag har fått mycket mer gaser nu under graviditeten och det luktar verkligen DÖD! :o Blir inte bättre av att jag inte kan hålla mig heller... :angel:

*kl*

Idag har jag köpt en jacka i strl M :o haha kunde inte låta blii! Har svurit hela vintern över den snygga jackan i butiken mittemot jobb som inte varit lönt att köpa för 1600:- för den hade inte gått på vid detta laget endå.. Men idag såg jag att den var nedsatt till 400:-! Så då kunde jag i te låta bli så nu har jag en morot till nästa vinter :D

Och i helgen ska vi åka och hälsa på sambons kollega som fick tvillingar i aug! :love:

F.ö har jag jobbat 9-18 idag fast jag inte fick/skulle för ingen kollega ville/kunde ställa upp och ta mina timmar, det är tydligen viktigare att gå på stan och fika :grin:

men hur går det att jobba då? :crazy:
sjukskriven blir man väl utifrån sina besvär inte vad man har för anställningsform...
var rädd om dig......

Haha! Går du direkt från vårföräldrar 2013 till beach-tråden? :p

Klockan: ja du verkar ändå vara duktig på att överleva dagarna. Det är inget man bara gör sådär utan vidare.

Tyvärr känner jag nog ingen med en engelsk sadel i rätt storlek. Hon är rätt bred över ryggen min dam. Kanske skulle kunna låna en sadel i samma märke och modell som den jag har (sportssaddle) fast utan horn då stallägaren har 2 men hon är en sån som får leta kläder på barnavdelningen så jag tror att då är det rumpan som blir för stor i stället.

Lurvtuss 1 är en arabdam f. 2007 av riktig sportmodell. Pappa och morfar har synts på galoppbanorna (E: Gomir, UE: Eldorado) och Eldorado har ett flertal avkommor och barnbarn som man också ser på ett eller annat sätt i arabgaloppen. Första hästen jag köpte för egna pengar så det är ju lite speciellt. Tanken är att hon ska gå åtminstone 10-12 milare på distansbanorna men vägen dit är ju lång och hård. Hon har gått 3 st 5-milare inklusive unghästfinalen. Siktet för i år är 1-2 5-mil och så ska hon kvalas för årets final på 8 mil, hopp om bättre bedömning än 2012. Mamman gick 12 milsklasser innan hon dog av tarmsjukdom när Lovah var ynka 6 månader. Lovah är också mitt första egna, seriösa inridningsprojekt. Jag har väl "ridit in" hästar tidigare men det har varit för att kunna gå rakt fram, stanna, svänga etc då de egentligen är körhästar.

Lurvtuss 2 är min stora kärlek :love: Sambon kan inte ens mäta sig med henne och bebisen får kämpa hårt för att inte hamna på delad förstaplats ;) den hästen är verkligen mitt allt. Det är en korsningsponny russ/halvblod som fyllde 22 år den 20 december. Jag fick henne 2011, vi är födda samma år så jag var 11 bast då. Tanken var hoppning men hon och jag var inte överens om något då. 2 år tog det innan jag kunde rida henne själv och vi lär oss fortfarande saker om varandra. 2008 gjorde vi första starten i distans. Icke godkänd förvisso men det blev blodad tand så vi tog några vändor till innan hon fick fång och jag pensionerade henne. Nu går hon lite på skoj och hon är fräsch (bortsett från att framhovarna har varit dåliga under hösten-vintern men det var inte fång. Inflammationer, tunn sula och nu går hon inte att sko. Hovis gissar på att det tar månader innan nåt går att göra. Det funkar så länge det är mjukt. Starlight som individ går inte att beskriva, hon måste upplevas! :love: som sagt, min stora kärlek och det finaste jag vet.

Kl: Har haft en rätt grisig dag med massa besvärligt (inte fysiskt, bara allmänt pissed off). När jag kommer hem är sambon i full färd med matlagning, nåt avancerat asiatiskt med namn jag inte kan uttala och det ligger ett brev innanför dörren från FK som säger att från 4 februari har jag full graviditetspenning ( callmeace: det var inte alls svårt!) så jag jobbar i morgon innan januarisemester och sen 2 dagar i februari, sen är jag hemma! :)

Jag skulle läsa ikapp och svarapå nåt, men så började ju Once upon a time. Ett par minuter in i anvsnittet rann tårarna när Snövit kände igen sin dotter (tur sambn är på jobbet!) och nu minns jag ju inte vad det var jag skulle svara på... :angel:

I dag har jag känt kotten flera gånger, om än svagt, så snart har jag kanske också identifierat en dygnsrytm :love:

edit: jag stavar som en kratta med de här långa naglarna. Jag klippar naglarna minst en gång i veckan nu, ändå hinner de bli så långa att jag halkar på tangenterna...

men hur går det att jobba då? :crazy:
sjukskriven blir man väl utifrån sina besvär inte vad man har för anställningsform...
var rädd om dig......

Fruktansvärt långsamt... :crazy:

Morgonarbetet funkade rätt okej idag, men jag har en fantastisk kollega som tar det tyngsta - men så "ska" det ju inte vara och är ingenting jag kan räkna med om jag jobbar med någon annan.
Sen har vi varit två på även de vårdtagare man vanligtvis tar själv (helt vansinnigt när det gäller vissa, även för frisk personal!)

Andra halvan av dagen var jag dock gråtfärdig och gick som en pingvin med bruten stjärtfena. :crazy:

Även om jag med hjälp av ren envishet lyckas lägga/ta upp de boende så finns det är stor nackdel: Händer något akut kan jag inte springa eller ens gå fort för att ta mig fram och skulle en VT ramla/falla ihop när jag är med så kan jag inte ta emot eller dämpa fallet. Jag kan inte heller få en ostadig VT som är på väg att ramla att räta upp sig om det innebär att jag måste ta i och lyfta vilket kan leda till mycket onödiga fallolyckor... :crazy:
DET känns inte bra!

Du har rätt, jag är en :devil: på att måla fan på väggen. Ska kolla upp sjukskrivning, prata med BM sen när vi ses och så stänger jag av telefonen nu ett tag...

Åh, jag fick rekordmånga sammandragningar idag till på köpet. Jag vet inte om jag bör vara orolig? :confused:

Trollet vart iaf nöjt och glatt när jag kom hem och la mig i badet - fick massa goa sparkar! :love:

med tanke på det du säger - som jag inte ens har tänkt på när jag själv jobbade inom vården - så borde du ju verkligen få graviditetspenning, och sjukskrivning fram tills dess om det inte går att omplacera dig (vilket jag gissar att det inte går).

Okej, viktigaste frågan från mig hittills!

Hur tusan sitter ni när ni surfar? :confused: Eller ni är sådana duktiga som sitter på stol med skrivbord kanske?

Har insett att det börjar bli lite väl jobbigt att sitta som jag brukar - dvs som en hösäck i soffan. Eller ja, börjar bli jobbigt att sitta i soffan öht då jag böjer magen för mycket/magen tar emot.

Provade just att plocka fram minidatorn och lägga mig ner = rak mage.
Det är lite jobbigt men skulle kunna gå. Problemet är ju att jag får ont i rygg/höfter/fogar när jag ligger på rygg, så detta är ju inte optimalt heller :crazy:

Önskade mig just en ny soffa och surfplatta av Jocke, men fick bara ett hummande till svar innan han försvann in i sitt spel igen :cool: Så tror tyvärr inte det lär bli något sånt :p

Jobbigt med så tungt jobb :( När det dessutom handlar om människor som kan bli lidande för att man själv har sänkt förmåga blir ju den vetskapen en stress. Lider med dig!

Jag var hos BM idag, hon är så bra! Visserligen skällde hon på mig för att jag inte tagit min heltidssjukrivning än och HB visade hur sällan jag kommer ihåg att ta järntabletterna. Hade 107 i värde nu och enligt henne finns det risk att man måste få blod efter förlossningen med ett sånt värde, så jag måste rycka upp mig.

När vi var på förlossningsföreläsning igår frågade ett par som hade en 2-åring, med barnvakt 2 timmar bort, om man i nödfall får ta med sig barnet till förlossningen tills barnvakt kommer om det blir akut och det fick man. Vi har lyckligtvis inte de problemen, men tänkte att det kanske är någon annan här som har det?

Jag längtar också efter liten nu, mest längtar jag nog efter att slippa alla besvär, hade jag haft en mer normal graviditet hade jag nog inte varit så trött på det än. Samtidigt njuter jag lite av den märkliga känslan av att känna men inte se bebis, sparkar och bök är ju rätt häftigt och detta är mest troligt min sista graviditet.

DS: Men "grattis" till gravidpengen! Superskönt ju! kul att läsa lite om dina hästar. fy jag hoppas jag kan få en fin relation med Lill-Silvret...

Micks: det låter inte som du ska jobba tycker jag, var rädd om dig själv och bebisen nu i första hand, ingen kommer tacka dig om det händer nåt på jobbet med dig eller brukarna ... :( pengar är bra att ha men inte till vilka plågor som helst! :(

Vilse: jag har "halv-suttit" i soffan med laptop i knäet fram till jul ca. Sen har jag surfat i Iphonen, men nu har jagmju "fått" en Ipad :love: så jag kan ligga på sida, halvligga på rygg med en liten kudde som håller upp den o så .. sitta rakt upp på en stol ger tydligen maxat tryck på bäckenet.. du får trixa till det så det blir skönt.

*KL*
Maken har fått en till grej att dagligen fixa med: stödstrumpor till frun. jag har svällt upp som :devil: idag, fötter o ben. läste på nätet och fick hurtiga tips om att gå ut och gå....:D

Jobbigt med så tungt jobb :( När det dessutom handlar om människor som kan bli lidande för att man själv har sänkt förmåga blir ju den vetskapen en stress. Lider med dig!

Jo, och så vill jag egentligen inte gnälla heller, jag får ju trots allt inte många pass per månad så jag "borde" fixa det, men de här två dagarna har verkligen varit jobbiga - jag undrar hur lång tid det tar att återhämta sig! :confused:

med tanke på det du säger - som jag inte ens har tänkt på när jag själv jobbade inom vården - så borde du ju verkligen få graviditetspenning, och sjukskrivning fram tills dess om det inte går att omplacera dig (vilket jag gissar att det inte går).

Precis, man tycker ju det! Men nej, någon omplacering lär det ju inte vara tal om. Men jag är väl rädd att de tycker att jag som är inskriven på AF lika gärna kan söka ett mindre fysiskt jobb, för det är ju plättlätt att få ett jobb bara sådär vet ni... :grin:
Men får ju fortfarande inget aktivitetsstöd...
Ja, får se hur det går. Ska försöka sluta upp med att måla fan på väggen. :o

för övrigt vill jag också ha badkar!! Fy tusans vad skönt det hade varit nu.

Jag vet inte vad jag hade gjort utan mitt badkar! :love:
Och när vi flyttar förlorar jag det... :cry: Haha, hur ska jag överleva? :cry::p

Fick de i nödfall ta med barnet?
Vi har lite känslig sits kring det där, men jag skulle inte vilja ta med dottern (18 mån.) till FL... jag känner mig rätt lugn, hoppas på att vi får ett fast datum (igångsättning) så farfar hinner hit, men .... ta med dottern, njae,,, det kan ju vara jätteskrämmande, även om jag måste säga att det alltid varit extremt lugnt och tyst på avdelningen när jag varit där... (studiebesök, överburenheyskontrollm förlossning och koll på spec. mödra)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 996
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 388
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025