Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Dagens nervbit avklarad! Nu har jag berättat för chefen på jobb :) Nu ska jag bara berätta för nästa chef också :D (jobbar som konsult så då blir det "2 chefer" ;) )

BF 8 maj, och planerad FL till 24 april. Planen är att den lille ska titta ut där sen 25-26 ca :angel:

Lånar knapp

Ni skriver ju så mycket att jag knappt hinner med att läsa och än mindre skriva något själv . Och hittar man något intressant att kommentera så har ni lämnat ämnet för länge sedan när jag väl får tid :p . Förstår inte hur ni lyckas. Men trevligt att alltid ha något att läsa förstås.

Nu är jag nyss hemkommen från barnmorskan för en extrakontroll av mitt blodtryck. Det var ännu högre denna gång 150/95 . Så har nu fått en läkartid om tio dagar för eventuell sjukskrivning och blodtryckssänkande medicin. Ska vila så mycket som möjligt = ligga i ett mörkt rum och göra ingenting = jättetråkigt. Urinprovet visade inget så det är åtminstone ingen havandeskapsförgiftning på gång. Fick lyssna lite på hjärtljud också för barnmorskan tyckte jag skulle få något roligt när jag var där :)

Nu dags att sätta fart och ge mig av till jobbet och slita lite. Har dessutom en förkylning att släpa på :cry:

Skönt! Jag är nöjd över att jag inte behövde ha en arbetsgivare att berätta för.. eller.. det har jag ju och arbetsgivardelen av mamma höll nog på att tuppa av, av stress ;)

kl

Var hos naprapaten nu på morgonen och frågade honom om det där med bärselar.. Som jag trodde så hade han noll koll på hur de funkade och flinade när jag berättade att jag fått rådet att fråga honom om vilket märke och modell som kunde passa min rygg. "jaaaa. jag kan inte riktigt skryta med att jag har mycket erfarenhet inom det området" var ung svaret jag fick :D

Ja, skönt att ha det avklarat. :) har skjutit på det "länge" då jag i början av december skrev på kontrakt för tillsvidare anställning.
Berätta innan vill jag inte (även om det inte får påverka så lär det ju göra det...) och berätta direkt efter kontraktskrivandet kändes lite dumt.
"ja, tack för kontraktet - och förresten, jag går på mamma ledighet snart bara så ni vet :idea: "

:D

Apollo Du får prova dig fram vad gäller selar och sjalar helt enkelt.
Min kompis har en sån billig ergokopia från tradera och jag kan lätt säga att de är helt värdelösa. Barnet satt inte alls bekvämt och jag fick snabbt ont i ryggen.

Åh... Hoppas ni får rätsida på blodtrycket och att du kan få göra något mer än ligga i ett mörkt rum och ha tråkigt.

Apollo: H kanske kan ha koll på hur en optimal sele skulle kunna se ut för dig. Vad som är bärande och sådär. Då kan du utifrån den infon försöka hitta det mest passande ;) Det borde han kunna svara på kan man tycka.

Jag har förresten fått förklarat av ett par människor att om man fortsätter rida trots foglossningar riskerar man att barnet ploppar ut för tidigt. Det ni! Dessa hade ingen direkt kunskap bakom sig. Det är en pappa och en mamma med barn i min ålder.

*kl*

Nu behöver jag er hjälp lite snabbt!

Liggdel, sittdel samt babyskydd - vad heter det på engelska?

Ha! Perfekt! Jag ska leta upp en häst och se till att rida satan sen där i vecka 38 :D Tjoohoo! :bump:

Tyvärr tror jag inte det är så enkelt att göra de antagandet utan han är inne på samma spår som visslan, att jag får prova mig fram. Min rygg råkar vara ett enda gissel och det går inte riktigt att förutspå den hur som helst. Problemet är att jag är extremt (extremt) överrörlig och när kroppen försöker kompencera upp det så får jag spänningar, som gör att jag fastnar och när spänningarna kommer så försöker kroppen sedan kompencera dem... och så går det runt, runt typ.
Men jag får prova mig fram, och fortsätta gå till naprapaten som kan laga mig så gott det går, det är inte värre än så :)

Jag tänkte mer "åh, då ska jag verkligen trotsa BM! Jag är trött på att vara tjock!" xD

Apollo, jag behöver din hjälp! Ska på begravning 1 februari och jag kan säga så att mina jeans är minst sagt tighta, om 3 veckor är det inte möjligt att komma i dem, garanterat. Jag skrotar bara runt i mina gamla festivalt-shirts med en hood/stickad tröja för inget annat passar... Ja, du förstår problemet. 1 februari har jag ca 2 mån kvar till BF och jag vägrar lägga några summor på plagg jag lär lägga långt in i garderoben sen. Tänkte kanske köpa ett par brallor på loppis om jag hittar något och så en fin tröja i någon butik (hm eller nåt sånt lär det bli). Vaaar hittar man guldgruveloppisar? Helst ska de ju vara något större så man har chans att hitta nåt i första butiken man går in i. Annars ledsnar jag :angel:

Tradera!!
Jag har köpt mammabyxor i nyskick för bara någon tia där. (och trjöjor osv också för den delen)

Tyvärr tror jag inte det är så enkelt att göra de antagandet utan han är inne på samma spår som visslan, att jag får prova mig fram. Min rygg råkar vara ett enda gissel och det går inte riktigt att förutspå den hur som helst. Problemet är att jag är extremt (extremt) överrörlig och när kroppen försöker kompencera upp det så får jag spänningar, som gör att jag fastnar och när spänningarna kommer så försöker kroppen sedan kompencera dem... och så går det runt, runt typ.
Men jag får prova mig fram, och fortsätta gå till naprapaten som kan laga mig så gott det går, det är inte värre än så :)

Jag är också sjukt överrörlig och har efter en hels kvälls efterforskningar tänkt prova på att bära i sjal till att börja med. Det känns som att en sjal följer med kroppen bättre utan att tynga över eller strama emot någonstans, även när kroppen svajar. Dessutom kan man ju knyta den på det sätt som är mest bekvämt för ryggen, en sele har ju sina remmar där de är så att säga.

Sambon vill hellre ha sele så vi kommer att skaffa både och.

Det där låter som en äkta myt. Det finns (tyvärr :o ) inga samband mellan förtidsbörd och eller lättare förlossning på grund av foglossning. ALLA har nämligen foglossning. Alla har inte ont av det.

Mitt bäcken är ju bananas men känner man det som återkommande benbrott och som att bäckenet består av fyra sepatata delar oberoende av varandra så sätter man sig inte på en häst ändå, tror jag... oavsett om det gör,särskilt ont eller inte.

Jag kommer nog också börja med sjal eftersom jag vet att vi kommer få en eller flera sjalar av grannen.. jag är dock lite orolig för att de kommer låsa kroppen för mycket. Jag har ju visserligen aldrig haft på mig någon, men jag har svårt att ha åtsittande träningstoppar(linnen) exempelvis för att de trycker ihop bröstkorgen. Även en normalt sittande BH kan ställa till det, SportBHar/toppar ska vi inte tala om. Så jag får för mig att det kan vara bättre att jag har något som hänger på höfterna istället.. men jag vet inte.. det kan ju vara rätt klurigt liksom. Sen har jag visserligen inte koll på olika knytsätt, så jag vet inte om/hur man knyter för att få vikten fr bebin att sitta på höfterna ist för ryggen/axlarna.

jaaa testa som sagt. Du kanske ska fråga runt (starta egen tråd) efter andras erfarenheter?

Apollo: Är du rädd för att "låsa" kroppen ska du nog ha en ring-sjal, då bär man den lilla babyn som i en påse liksom, hänger liksom löst eller hur jag ska uttrycka mig...

Ironi förresten: min man ville inte heller bära i sjal?? men sele gick bra? :D

Jo jag förstod att det var en myt/fritt antagande men försök förklara det för en gubbe på snart 60 som alltid avbryter det du säger ;) Nä jag é int' bitter! Jag äter godis för att stilla bitterheten, haha. Han försökte övertala mig att jag hade fel men jag ser inte alls något sammanhang och det läkare/barnmorskor verkar prata om är ju att man själv ska kunna röra sig och att man så småningom läker efter förlossningen liksom. Konstigt att man inte blir lyssnad på som förstföderska!

Ringsjal var jag inne på förut för att det verkade så meckigt att knyta, däremot tror jag inte att en ringsjal är så bra i längden för de belastar väll bara ena axeln? Skulle gissa att snedbelastningen inte skulle vara en hit tyvärr.
Visserligen ska jag inte låta för negativ, så länge jag kan komma igång och röra på mig lite fortare än typ 1 km/ timmen så kommer min rygg antagligen bli lite bättre och då kanske det inte kommer vara värre än att jag kan härda ut sas.

svarar lite huller om buller... :) Mitt bäcken kändes som om det rasslade runt som pusselbitar i brallorna när jag försökte rida sist, runt vecka 13-14 tror jag det var... så nä - jag försöker inte ens :) Undrar vad det skulle finnas för samband mellan foglossning och förtidsbörd förresten...? Det är ju inte fogarna som håller bebisen kvar där inne :)

Ang olika sjalar och sjal vs. sele osv. Jag är tvärtom mot dig Apollo - jag vill ha så lite belastning som möjligt på höfterna. Dock är ju mitt bäcken snett och det händer att höften går ur led eller subluxuerar vid för stor belastning så det vågar jag mig inte på. Sen får jag väl se hur det går med bärandet över huvud taget. Jag börjar med en trikåsjal och så har jag funderat på en ringsjal till amning också om jag kommer att kunna amma. Jag är fröken frågvis på sjalbarns forum och ska ställa egna frågor i vi som bär-tråden här så snart jag har läst ut den :)

Jag misstänker att det känns lite "tjejigt" med sjal och att det är därför karlarna föredrar sele :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 996
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 389
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar