Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

:D härligt med svärmödrar!

Jag kände mig lite så där "snuvad" när jag väntade dottern för ALLA (alla!!!) sa: Köp inte ett skit, ni kommer drunkna i presenter och ärvda grejer och prylar ...! Jag väntar fortfarande på att det ska hända ... :angel:
Inte mig emot faktiskt, jag gillar att välja själv. ;)

Fast nu är jag jättesugen på att köpa massor av saker fast jag vet ju att vi har "allt" redan, i princip. Fast jag har ju köpt en del kläder faktiskt, kunde inte låta bli ... ;)

*kl*

Skönt att det inte var vattenavgång - blev riktigt nervös när jag började läsa här idag :eek:

En fråga till er ang fika/mat på bb - vet ni hur allergivänligt det är? Jag behöver ju både gluten och mjölkfri kost... Bara tanken om man hamnar där inne i en superlång förlossning och sen kanske även vård ett par dagar - kommer Jocke få fixa all mat till mig? :crazy: :(

Du kanske kan dela med bebisen? :idea:

Nä men på ett sjukhus måste det ju gå att få allergivänlig kost. Skriv det i fl-brevet kanske? Och ta med matsäck för närmaste två timmarna eller sådär ifall att du behöver nåt snabbt.

Ta med egen mat/frukt/godis/blåbärsoppa/mackor är mitt tips.
Det var ur-usel mat tyckte jag ...
Och tydligen har de kylskåp som man får låna. ;)

räkna förresten inte med att partnern får nåt stt äta alls...

Senast ändrad:

*kl*

jag beställde en gravidkudde igår, och i morgon tror jag att jag ska dra på mig spenderar byxorna och köpa en surfplatta (kan inte sitta längre, går inte att använda datorn :-( ) och en egen TENS, den är skön att köra på alla "följd smärtor" men upptäckte att den jag fått låna av landstinget kostar 2500 kr :eek:
och den på classe kostar 500 ... hade tänkt "tjyvlåna" landstingets längre än vad jag får - men törs inte med en tjyvaktig 1,6 åring u huset! ;)
Känns bättre att köpa en egen för femhundringen än ersätta landstingets om den råkar bada i toan ... :angel:

eller jag och jag, det får bli min stora och lilla kurir som får ge sig ut på shoppar-stråt misstänker jag.. ;)

Sambon beställde en surfplatta modell mindre som ändå är lagom stor att se filmer och allt med. Fördelen är att man når över den utan att släppa greppet om den/lägga ifrån sig den. Betydligt billigare än många andra plattor. Han säger sig vara nöjd och då är han ändå kräsen vad det gäller teknik. Pm:a så kan du få länk till den.

Ja, ta med egen mat kommer jag absolut göra, ta med lite "snabbmat" (energybars eller likn) till gubben kommer också packas med. Men får kanske ta med rejält med mat så jag har för flera dagar haha :D
Blåbärssoppa var ett bra förslag, har inte vetat riktigt vad jag skulle ha med mig.. Inte jättelätt med dessa jäkla allergier alltid... :(

Surfplatta har jag också börjat fundera på.. Och jag har ändå varit så anti dem innan (Jocke har en gammal samsung här hemma som jag inte tycker gjort så stor skillnad..) Men efter att mamma fick den galaxy tab 2 i julklapp så blev jag lite kär :love: Inte tung, lagom stor (10.1) och lätt att ha att göra med. Men ja.. nästan 3000 mitt i renoveringen, barnvagnsköp och troligen bilköp till mig så får jag nog inse att vi får vänta med den.. (hade jag sagt till Jocke att jag vill ha den hade han dock kört och köpt den redan ikväll :cool: Gäller att vara tyst med sina önskningar med en tekniknörd till man... :D)

Jag vill gärna/helst ha en Ipad... :o
känns ju som en snordyr investering just nu med tanke på sjuksnrivning o annat men kan det underlätta tillvaron så jag står ut så får det vara värt ...

Alltså det här med mat: under själva förlossningen kunde inte jag äta- jag hade fullt sjå med att föda. Blåbärssoppa hade varit toppen dock för jag hade slut energi... (fick lite nyponsoppa som BM själv hade i kylen!) det första maken fick göra när vi kom påå bb var att dra iväg och fixa frukost åt sig ... man vill ju gärna vara tillsammans den där första stunden.

Jag/vi for hem samma dag- alla mådde bra och det kändes toppen. Blir ma kvar några dygn så finns ju samhället utanför och drt kan ju vara skönt för tex din karl att komma ut o lufta sig lite å köpa lite mat el. dylikt. :)

Ang sköljmedel så har vi neutrals hemma som är parfymfritt och allergivänligt. Dock är just sköljmedel lite omdiskuterat om det är bra eller inte så vissa använder absolut inte det. Jag använde det ibland och inbland inte till dottern, torktumlade desto mer och då blir det mjukt oavsett. Hänger man ut på tork när det är väder blir det också mjukare.

Haha, visst är det spännande med tekniknördar? Alex jobbar ju med datorer så han är ju lite.. Galen :p Han väntade dock till dagen efter med att köpa sin platta. Jag intresserar mig inte särskilt mycket för något, vill väl mest ha en keyfinder till mina konstant vilsna nycklar :o

Ni hade ju hunnit skriva massor sen jag började på mitt inlägg för någon timme sedan :)

Ang mat på förlossningen/BB så varierar det säkert från ställe till ställe. Där vi födde förra gången fick partnern inget på förlossningen förutom när barnet väl var ute och den klassiska brickan kom in. Till mig fanns det olika fruktsoppor typ blåbär/nypon osv, mackor, smoothies osv, rätt mycket ändå. Och frysrätter som var mer middagsmässiga. Ang allergier så får man ange det i journalen och så skulle jag ta med mig lite eget som jag gillar då utbudet säkerligen är mer begränsat. Uppe på BB fanns det både kyl att ha saker i och mackor/fil och liknande som båda fick ta, men mat fick partnern köpa till sig själv.

Kl

Den där förbaskade städningen är ett bekymmer. Vad gör "normala" människor när de vänder upp och ner på ett paket spaghetti? Plockar upp eller lämnar? Har precis gått igenom lyan med dammsugare och golvmopp och hittade spaghettisar i heeeela köket! Hormonerna HOPPADE då det tydligen var viktigare att spela datorspel än att hjälpa mig med städning ;) och den förbannade golvmoppen gick inte att skruva på så man kunde förlänga skaftet av någon anledning så jag gick dubbelvikt med den på det kortaste och ligger nu placerad i sängen med satans ont i ryggen. Det är inte långt från att ta in städhjälp nu bannemig! Morr!

Jag som hade tänkt att vi skulle hänga upp taklampan i köket men min rygg kommer nog inte vilja stå så länge, tråkigt nog.

Här har hormonerna varit på topp också... :angel:
Vart en sån där dag då allt går fel. Fast det började nog med att jag fick himla ont i nedre delen av magen när jag hoppade upp och ner från en pall för att plocka ner gardinstänger... Blev såklart lite rädd då och sen gick det utför med katter som slog krokben för mig, köksvåg som landade rätt på tårna, saltpaket som föll ut ur skafferiet, hunger och brist på saker att göra mat av... Åh tur jag har en förstående och tröstande sambo. :)

Nu är allt bättre. Ligger och studerar magen - tror trollet är på väg ut åt fel håll! :D Hela magen rör sig och det petar ut både här och var. Skithäftigt! :D
Hon är stark för att vara så liten.

Jag med :) fast jag blir så handfallen när jag blir så arg att jag säger ingenting. Jag är tokig i det tysta i stället, funkar det med. Han ville spela brädspel sen men det blir det inget av med. Jag går inte många meter till idag och sitter definitivt inte i en soffa hukad över ett bord. Han frågade om jag ville baka kladdkaka så vi kunde spela och äta kladdkaka sen. Icke! :) jag ligger i sängen resten av kvällen i stället. Kanske skulle hämta laptopen och titta på en romantisk komedi med snygga karlar, det brukar muntra upp mig :p damn, då skulle man ha den där kladdkakan... Mamma gav mig ju faktiskt en hushållsassistent i julklapp. Kanske skulle använda mig av den, då krävs det inte så mycket av mig.

Ang mat på förlossningen/BB så varierar det säkert från ställe till ställe. Där vi födde förra gången fick partnern inget på förlossningen förutom när barnet väl var ute och den klassiska brickan kom in. Till mig fanns det olika fruktsoppor typ blåbär/nypon osv, mackor, smoothies osv, rätt mycket ändå. Och frysrätter som var mer middagsmässiga. Ang allergier så får man ange det i journalen och så skulle jag ta med mig lite eget som jag gillar då utbudet säkerligen är mer begränsat. Uppe på BB fanns det både kyl att ha saker i och mackor/fil och liknande som båda fick ta, men mat fick partnern köpa till sig själv.
Det där lät ju toppenbra. Jocke är ju mycket lättare att plocka med mat till. Får höra med BM hur det ser ut på de olika sjukhusen här runt omkring :)

Haha, visst är det spännande med tekniknördar? Alex jobbar ju med datorer så han är ju lite.. Galen :p Han väntade dock till dagen efter med att köpa sin platta. Jag intresserar mig inte särskilt mycket för något, vill väl mest ha en keyfinder till mina konstant vilsna nycklar :o
Ibland. Ibland inte ;) Hahaha

Kl

Den där förbaskade städningen är ett bekymmer. Vad gör "normala" människor när de vänder upp och ner på ett paket spaghetti? Plockar upp eller lämnar? Har precis gått igenom lyan med dammsugare och golvmopp och hittade spaghettisar i heeeela köket! Hormonerna HOPPADE då det tydligen var viktigare att spela datorspel än att hjälpa mig med städning ;) och den förbannade golvmoppen gick inte att skruva på så man kunde förlänga skaftet av någon anledning så jag gick dubbelvikt med den på det kortaste och ligger nu placerad i sängen med satans ont i ryggen. Det är inte långt från att ta in städhjälp nu bannemig! Morr!

Jag som hade tänkt att vi skulle hänga upp taklampan i köket men min rygg kommer nog inte vilja stå så länge, tråkigt nog.
Det där har jag en perfekt lösning på!! Eller ja, inte just spagettin kanske, men den normala städningen. :)
Önskade mig i födelsedagspresent (november) en robotdammsugare iRomba och det är det bästa jag någonsin fått :love:
Trots två katter, samt renovering av ovanvåning (river ut allt) så har vi bara haft stora dammsugaren framme en (1!!) gång sen november. (och då var det efter att vi haft hjälp på ovanvåning = 4 pers som sprungit upp/ner in/ut med skor hela dagen... )
Helt underbart skönt!

Och det bästa är ju för att dammsugaren ska kunna göra sitt jobb så måste man var/varannan dag (när den kör) plocka undan här hemma = här är alltid rent och undanplockningen tar max 2-5 minuter :bump:
Vi har aldrig haft så rent här hemma faktiskt :banana::D

Jag har glömt telefonen med ljudet avstängt i sovrummet hela dagen med. 2 sms från stallägaren där hon 1. Undrar om jag är på väg ut då pållans bandage är en katastrof och håller på att åka av (jag la det igår och tyckte att jag satte det hårdare än sist) och 2. Meddelar att hon lagt om det. Jag brukar alltid vara tillgänglig på telefonen så jag är lite skamsen nu och har inte vågat skicka tillbaka något än :o

Åkte för övrigt inte till stallet alls idag och såg meddelandena för ett par timmar sedan. Hm, får nog köpa en present åt henne som tack för att hon räddar mina katastrofbandageringar. Det förra försöket var ännu värre, det höll typ till senare samma kväll. Inte helt okej :p jag brukar ju aldrig ha något direkt med skadade hästar att göra så att lära sig det där har liksom aldrig blivit av. Innan har jag ringt veterinären som fått lägga om när det varit dags och dragit det som eftervård på försäkringen.

Vilken snäll stallägare! :) :bump:
Ja, klart du får köpa ngt som tack eller varför inte baka en kladdkaka...? :angel:

En sån önskade jag mig faktiskt innan vi flyttade men då tyckte han att nä, de har fått så dålig kritik så det är mycket bättre med en "vanlig" dammsugare. Tror jag det... :grin: men ni är nöjda alltså? Hur fixar den trösklar? Vi har ju "tröskelplattor" här så det är ju inte såna vanliga, höga utan mer som skivor som ligger på golvet. Behöver de jämnas ut kanske? Heltäckningsmattor med lurv på? Får jag en anledning att slänga ut möget blir jag skitglad, tycker att lurviga äckelmattor är just.. Äckliga. Alex gillar den däremot. Just nu håller jag på med en vägra dammsuga sovrummet-grej. Jag blir galen på att dammsuga och dammsuga och fortfarande höra smatter i dammsugaren. Kräks eller bajsar bebisen/katten på den kommer jag att tjoa av lycka då den är vit och det lär inte gå att få rent. Då åker den i containern ^^

Har hört att man måste dammmsuga hörnen då och då med en vanlig dammsugare så det är jag ju med på. Hur vet man vilka som är bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 382
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18