Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Jag sover inte heller gärna med mini-bebis i sängen, men gärna sen när de blivit lite större och kan röra sig. Funkar hittills ganska ok med vår hemmagjorda baby-bay, kan ligga med armen runt henne eller klappa henne lite på huvet och så. Men om hon är riktigt vaken hjälper inte det, då får jag gå runt och vagga henne så att hon somnar och sen lägga ner henne försiktigt. Kan bli lite frustrerande om man är trött och försöker lägga ner henne innan hon sover tillräckligt tungt, så att hon vaknar igen och man får börja om från början...

Kl
Lew och Micks, hoppas att er molvärk övergår i något mer spännande snart!

Även om jag var ganska emot det så sover lilleman i vår säng också. Dessutom pga av mig :eek:

Vi har spjälsängen bredvid, med en sida borttagen, och han sover oftast utan problem där. Men det är så mycket lättare att vid första nattamningen bara lägga över honom i min säng, ge bröstet och sen somna om :o
Annars måste jag sitta upp, han ammar ca 30-45 minuter, sen lägga honom ner (där han riskerar att vakna igen) och sen lägga mig ner för att jag ska sova.
Ligger han hos mig ger jag honom bara bröstet och sen somnar om. Tar max 10-15 minuter.
Ammar han 2-3 gånger på en natt så gör det ganska stor skillnad i sömn för mig. Och min sömn har jag satt som högsta prio just nu. :)

Och jag försöker få kattfan att fatta att han INTE får amma... :angel:
Jag luktade tydligen hur gott som helst förut idag och fick avlägsna katten med våld. :cool: :rofl:

Haha, den här var lite kul!
942282_457439117672462_1442512578_n.jpg

Knapplån

Efter att ha läst lite i sjal-tråden får jag uppfattningen att i stort sett alla sover med sina ungar i sängen, är det verkligen så? Är jag bara lyckligt lottad (?) med en Tova som sover i sin vagga? Det kan vara efter amning vid 4-5-snåret som hon kan ha svårt att somna i vaggan, då får hon tryna i sängen en stund.
Jag tycker naturligtvis det är tokmysigt att sniffa bebis när jag sover, men de korta stunder jag sover med Tova när sover jag ap-kasst. Vågar inte röra mig knappt, skulle nog bli zombie på nolltid om hon sov hela nätterna jämte…

Jag har haft samma tanke och vågar ju knappt erkänna att kotte kommer sova i egen säng (vagga) redan från början. Jagrör mig mycket när jag sover, sambon är rökare och vi har tre hundar som är vana att sova i sängen... Visst kan man ha koll innan man somnar men sen kan de ju kliva upp som de vill utan att man märker nåt.

Micks hahaha helt underbar!! :D

Sömnen är viktig. Vet inte hur jag skulle vara som mamma om jag inte fick min sömn. Förmodligen rätt grinig och lättretad. Nu är jag för det mesta på bra humör. Även om jag ibland är väldigt, väldigt trött så är jag ändå lugn och sansad och trivs bra med situationen även om det krävs mycket av en ibland. I början när jag försökte hålla mig vaken under amningarna blev de tröstlösa skriken väldigt jobbiga plus att hon vaknade oftare i egen säng (=tungt för nattsömnen). Samsova blev helt enkelt min räddning för att vara tillräckligt utvilad för att fungera :)

Det blir säkert en ny dust när hon ska sova i egen säng men det blir inte förrän jag slutar amma och då kan ju sambon hjälpa till. Man får väl köra en "övergång". Först nestet i vår säng och sen egen säng. Nestet kan man ju bara lyfta över i spjälsängen också.

Det jag egentligen är orolig för (eller var orolig för) är ju värmen. Första nätterna sov hon ju med pyjamas och en filt och stackaren höll ju på att koka över innan jag tog av henne filten. Någon gång lyckades hon hamna under mitt täcke också (inte med huvudet tack och lov) och där blev det ju också varmt. Jag lärde mig snabbt att antingen putta ner täcket så det bara var påslakan från midjan ungefär eller lägga mig på täckeskanten så hon inte kommer under den om jag fryser och Alva har bara filt på sig när hon sover i body iom att vi ligger så tätt.

Det där med rökningen, sambon röker ju också men som sagt lägger jag Alva på min sida, ytterst, på kvällen och det är ju bara då han eventuellt är nyrökt. Sen när hon flyttar till mitten lite senare runt morgonen har det ju gått ganska många timmar.

Kommer du se till att din sambo inte håller barnet när han har rökt strax före? Jag brukar hålla henne för mig själv när han luktar rök och har förbjudit honom att köra barnvagnen när han röker. Kommer det vindpustar spelar det ju ingen roll hur mycket han försöker hålla röken borta, det blir väl gaskammare i den ändå, särskilt med tanke på hur tät en barnvagn är men jag tror att han tycker att jag är jättelöjlig :o hoppas han tar förnuftet till fånga och slutar med de där äckliga fasonerna snart. Rökning är otroligt otrevligt, att jag inte fattade det när jag själv stod och blossade för några år sedan. Pinsamt ju :o

Mja jag kommer säkert vara rätt petig med rökningen... Sambon har iofs pratat om att sluta när kotte är här men vet inte hur det blir med det. Jag kommer dock inte tjata på honom om det, jag rökte ju själv tills jag upptäckte att jag var gravid och vet hur jäkla irriterande det är med sånt tjat.

Däremot som du säger vill jag inte att det kommer in rök i vagnen osv.

kl

jag, precis som många andra både här och i sjaltråden samsover och har gjort sen dag tre med första barnet. det är dels för att jag får mer sömn (vaknar Max 15 sek) och dels för att jag oroar mig mindre. det har inte varit några problem alls att få dem att sova i egen säng vid 2-3 års ålder (ettan hade grymma insomningsproblem ändå).

jag sover otroligt gott med skrutt i armhålan men det finns ju många som inte gör det.

Charlie har varit vaken nästan hela dagen, vaknade kvart över 6 och sen har han sovit 2 timmar på hela dagen. hoppas han är på väg att somna för natten nu. om två veckor blir jag halvtidsänka, min sambo har fått jobb i Stavanger (Vi bor utanför Malmö). känns sådär kul.

BF-fotot kommer här, ikväll utklädd till en övermogen fästing! :)

8774433994_dc75098b80_z.jpg

(jag har en värk nu förresten och den gör ont! Heja?)

Jaaaa heja dej! Så skönt det kommer bli för dej med bebis på utsidan istället. Du är jättefin men ack vad otympligt det är med en boll på magen!

Mindre molvärk hos mig i dag förresten, men jag har varit mer stilla i dag förutom en stund hos hästarna och en glass-tur till affären. Bara hoppas på morgondagen istället, för i natt lär det inte hända nåt.

Kl

Seriöst.. Jag förlorar snart förståndet.. Har fortfarande inte fått sova mer än 20 min hit o dit och ligger just nu med en übervaken bebis på bröstet..

Går det reklamera?

Somnade gott utan några fler värkar. :cool:
Men molandet är kvar så lite hopp har jag! :)

pan är inte din man hemma? i så fall tycker jag du lämnar över allt ansvar till honom och sover ett par timmar. sömnbrist används som tortyr, så se till att du får sova lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix