Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Dags att börja hålla sig lite ifrån allt vad facebook och telefon heter - en dag efter BF och nu börjar tjatet...! :mad:

Här hjälper det att påpeka att man är trött :p jag tror att det är bra om karln får veta att man är trött för en normalt funtad människa förstår nog att det är läge att hjälpas åt då. Däremot skulle jag, precis som zews, blivit förbaskad om karln inte ens sov i samma rum och inte hade bebisjour ändå hade mage att gnälla på sömnbrist. Okej om man säger att man är trött/slut/utmattad men "pga sömnbrist" hade fått mig att flyga i taket.

Kl
Min sambo är väl medveten om att jag varit sliten några dagar och att Alva varit lite pipig när man lagt ifrån sig henne vilket försvårar allt för mig på dagarna MEN han är på nytt jobb, det är lite mer krävande (av huvudet) än det förra plus att han inte är helt inne i det än. Jag förstår att han är trött (trots att han inte vaknar av lilltös) när han jobbar han med och jag väcker honom helst inte på nätterna och förstår att de som är föräldralediga tänker ungefär likadant. Dock vet jag att om jag behöver honom av en eller annan anledning blir han inte sur om jag väcker honom. Hade han blivit det hade jag känt mig väldigt ensam.

Ouff, lider med dig! Efter BF var rent hemskt! Logga ur dig från chatten innan du stänger FB bara, annars ser de direkt om du loggar in för att kolla nåt ;)

Ja tack för påminnelsen! Loggar ut mig därifrån bums! ;) Synd bara att hela min logg börjar bombarderas med meddelanden och bilder.
Man undrar om folk faktiskt tror att jag tänker live-facebooka genom hela förlossningsskedet?

Haha, ska va det! ;)

Men nä, jag tycker faktiskt folk kan nöja sig med de uppdateringar jag gör åt dem. Senast igår kväll postade jag bild på magen och hela dagen har jag svarat på kommentarer - är inte det en hint om att det INTE händer något? :confused:

Det ska du vara! Jag har plockat bort notiserna på mobilen så jag har inte den där stressen längre. "*Blibipp* ____ säger: ____" :meh:

KL
Ang sömn så är min filosofi att det viktiga är att man sover, inte hur. Mina barn är helt olika, storasyster hade enormt närhetsbehov och sov bara på eller möjligtvis direkt intill mig och inte ens då sov hon bra. Lillebror verkar ibland sova bättre i egen säng och när han somnar själv - inte mig emot. Det som jag tycker var min viktigaste lärdom från när storasyster var liten är att inte stressa runt sömnen, ffa inte för att tex BVC kommer med pekpinnar om att det är viktigt att lära barnen sova själv (tids nog vill de själva sova själva, försöker man stressa fram något hos de med stort närhetsbehov tror jag bara att det blir värre). Amma inte barnet till söms var en annan grej jag fick höra och jag förstår vad som menas med det, men är det så de somnar så kör på. Min viktigaste lärdom är nog att våga lita på sig själv som mamma! Det är ju föräldrarna som känner sitt barn bäst.

Kom ihåg att du också är ny på jobbet, till det kommer att din kropp jobbar på högvarv (amning/återhämtning fr. grav) och dessutom ...
jobbar du dygnet runt!!!

Hu, pekpinnar... Hittills har jag inte fått några frågor om det ens. När börjar de anse att barnen ska sova själva och inte ammas till sömns?

Ja självklart men så länge det är bra dagar har jag ju all tid i världen att lägga mig i sängen med tösabiten på dagarna. Är det dåliga dagar kan jag lämna över till sambon när han kommer hem och lägga mig då. Han kan ju inte stupa i säng mitt på dagen när han är på jobbet. Dessutom går åtminstone jag på lågvarv konstant för att inte förbruka energi jag inte har. Det är ju en stor hjälp (för mig) bara att han handlar på vägen hem, lagar mat (som gärna räcker till matlådor) och hjälper till med tösen på kvällarna tycker jag. Jag hade säkert tänkt annorlunda om jag haft kolikbarn som skrikit 24/7 men iom att min tös inte har några problem (än?) funkar ju detta. Behov av närhet och stimulans finns ju såklart men det är väl rätt normalt.

Sen är det klart, på mornarna när jag skulle vilja sova ett par timmar till och Alva vill upptäcka världen kan man ju känna sig trött men på helgmornarna när han inte går tidigt kan man ju skicka ut sambon på barnvagnspromenad eller nåt. Jag hoppas, när han går hem och jag jobbar, att han tar större delen av nätterna också.

Jag kommer inte riktigt ihåg, men det var innan dottern var 6 mån, hon sov katastrofalt under den tiden och jag var rätt under isen då. Fick tom söka läkare för att jag blev så sömnstörd att jag knappt sov alls för att det gjorde fysiskt ont att vakna. Jag trodde att jag gjorde fel och ju fler pekpinnar jag fick, desto mer säker var jag på att det var mitt fel...

till mej har bvc aldrig pratat om att barnen måste lära sig somna själv så det är säkert olika från bm till bmvad de själva tycker. jag har tyckt att 2.5 varit ganska lagom. år alltså. för övrigt håller jag med kaktus, lita på er själv och gött vad som funkar.

Ännu så länge sköter jag i stort sett allt på natten, eftersom det oftast är endast amning och blöjbyte det gäller. Men om det krävs större kräksaneringsaktioner eller vagga till sömns i evighet och jag är aptrött skäms jag inte för att väcka min man även om han ska upp och jobba. Det händer dock inte speciellt ofta. Det är fullgas hela dagarna med storebror och när min man kommer hem finns det inte heller möjlighet att gå och lägga sig (eller snarare, jag vill gärna äta ihop med familjen och sen är det läggdags för storebror, vilket ännu så länge kräver en av oss och den andra får ta hand om Linnea). Hittills har vi gjort så att jag får sovmorgon på helgen så att jag kan sova ifatt lite.

Sen när jag inte ammar på natten kommer vi att dela lika på eventuella nattvak även om jag inte jobbar ännu. Jag tycker inte att det är rimligt att jag går totalt på fälgarna pga sömnbrist medan han kör på som vanligt. (Det går ju även ut över barnen om jag inte har energi att hitta på roliga saker på dagarna.) Båda har lika stort sömnbehov. Tyvärr har inte sonen speciellt stort sådant...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka