Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Det är i detta läge som man måste dela på nätterna så att man har barn varannan natt och sover varannan.

Lätt att säga med kotte kvar på insidan kanske, men det beror ju på hur partnern jobbar också?
Däremot måste man ju se till att få sova sammanhängande timmar nån gång under dygnet.

Jag hoppas de bara har en snabbt övergående besvärlig fas pan, och att du får sova ut ordentligt snart under dagen.

Jo, lite så är det väl här. Maken är tillbaka på jobbet så jag kan inte begära att han ska ta delar av nätterna.
I övrigt skriver jag gärna under på att sömnbrist är tortyr… Två nätter nu har hon levt rövare, försökte få en tupplur på dagen igår, men hann aldrig somna förrän hon började trumpeta ut sina budskap - som jag inte förstår :( Herregud vad maktlös man är. Vid fjärde bajsblöjan på en halvtimme inatt runt 3-tiden började jag fundera över adoption… :angel:

Det är tur att hon är söt...

Det är här tankevurpan sker:
men det beror ju på hur partnern jobbar också
och
Maken är tillbaka på jobbet så jag kan inte begära att han ska ta delar av nätterna.

Det är alltså viktigare att vara på jobbet än ta hand som sitt barn ? För mig funkar det resonemanget aldrig. Nånsin.

Vi måste ju försörja oss också? Funkar han inte på jobbet så får vi problem...
Nu tog han en promenad med henne igårkväll för att lugna henne lite, och för att jag skulle få gå och lägga mig riktigt tidigt.

Ja. För mig är det viktigare att vi båda fungerar. Att ta hand om sitt barn innebär så mycket mer än att gå upp på natten tycker jag. Varken vi eller bebisen är hjälpt av att båda föräldrarna lider av allvarlig sömnbrist.

Jag skrev ju dessutom att man får se till att man går sammanhängande sömn nån gång under dygnet. Att han är på jobbet är givetvis jätteviktigt, i alla fall för oss som är i behov av hans inkomst. Något som jag gissar gäller de flesta.

Jobbar han t.ex 7-16 så kan jag sova under kvällen när han är hemma - jag behöver inte sova just på natten. Att dela upp det varannan natt tycker jag är rent vansinne, man måste anpassa sig till arbetstider och liknande.

Jag förstår fortfarande inte att den som ska jobba alltså har företräde till sömn medan det inte är lika viktigt att ta hand om sitt barn.
Så det går alltså inte att vara på jobbet (eller funka på jobbet) efter en sömnlös natt, men det går bra att ta hand om sitt barn ?
Det är alltså bättre att den som har hand om barnet har allvarlig sömnbrist ?

Jag förstår hur du menar cirkus men vad jag förståe så jobbar t.ex lews sambo med omvårdnad också. Dvs kan inte bara sitta och "åka med" på jobbet som vissa kan. Jag tänker likadant som flera andra här, jobbar sambon väcker jag inte honom för att barnet skriker. Han har betalt för att vara på jobbet och göra det han ska, då förväntar man sig ju även att han faktiskt gör det medan jag har betalt för att ta hand om barnet. Sen när han kommer hem på kvällen kan man ju lämna över till honom ett par timmar innan han går i säng.

Jag "kan" inte, oavsett hur mycket jag vill, lämna lilltös till sambon en hel natt för jag vaknar likt förbaskat efter några få timmar (4-5) av att brösten spränger, däremot kan jag gå och lägga mig när han kommer hem så han tar över innan han går i säng. Då har man dragit ihop några timmars sammanhängande sömn och det är ju saksamma om sömnen är på natten eller på kvällen, dagen, morgonen /../.

Det man oavsett vad måste se upp med är ju att man inte får så lite sömn att man tappar kontrollen på sig själv. Det var jag rädd för innan jag bestämde mig för att börja samsova men då hade jag ju haft sömnbrist flera dagar. Nu är jag ganska övertygad om att det var lååångt kvar innan det gick så långt men jag började bli irriterad när det blev för mycket skrik osv. Hittar man inte en lösning kanske det är bättre att pappan kan ta ut någon dag då och då för att avlasta lite, om han nu inte kan vara på jobbet efter en sömnlös natt.

Zews: kan du inte lägga dig på soffan med bebis och bulla upp med kuddar eller ställ intill bordet så ingen av er kan ramla ner när/om du somnar? Då kan du ju hitta en bra position att liggamma också så tösen är nöjd menar jag.

Pan: din karl är väl hemma ett tag till så ni kan hjälpas åt? Det kanske funkar att ta en bebis var och lägga sig i olika rum en natt om det är så att någon av dem bara vill vara med dig t.ex?

Jo, inatt har hon varit mestadels i sängen (maken sover i gästrummet...), men både hon och jag somnar ifrån amningen väldigt snabbt då, vilket gör att hon börjar gnälla efter nån timme igen. Så nu till natten ska jag försöka gå upp och sätta mig och amma ordentligt så hon håller sig nöjd längre istället.

Maken försov sig idag och gnäller på sömnbrist. Fick bita mig i tungan för att inte be honom fara och flyga.

Aha, såpass. Alva äter ju tills hon somnar och fortsätter oftast äta i sömnen så här är det jag som lägger mig på rygg om jag somnar för hårt men det är lätt löst med en kudde så nära bakom ryggen det går så man håller sig på plats.

Sömnbrist? Han sover ju inte ens i samma rum? Du hade haft mitt stöd om du bad honom fara och flyga, det kan jag säga...

Jag förstår fortfarande inte att den som ska jobba alltså har företräde till sömn medan det inte är lika viktigt att ta hand om sitt barn.
Så det går alltså inte att vara på jobbet (eller funka på jobbet) efter en sömnlös natt, men det går bra att ta hand om sitt barn ?
Det är alltså bättre att den som har hand om barnet har allvarlig sömnbrist ?

Du missförstår. Jag säger ju att det (för mig) inte är viktigt att sova just på natten. Jag måste också få sova, annars fungerar jag inte alls, men jag som är hemma kan anpassa mig till de tider som finns schemalagda och sover precis lika bra mitt på dagen, kvällen eller eftermiddagen.

Det jag menar är att ingen ska behöva ha sömnbrist, däremot måste ju den som ska upp och arbeta få sova just på natten. I alla fall hos oss där han ska köra bil till ett jobb där han håller koll bland annat på respirator och andra livsuppehållande maskiner till ett barn. Han jobbar oregelbundet, med 24-timmarspass och vak-nätter, och måste vara utvilad. Det har inte med jämställdhet eller rättvisa att göra.

Nu är detta inte ett problem just hos oss den första tiden eftersom sambon kommer vara föräldraledig till efter jul. Däremot vrider det sig lite i mig när jag ser att det ska delas 50/50 till varje pris. Jättebra om det fungerar att ta varannan natt och om man trivs med det, hos oss är det inte så. Jag tvivlar dessutom på att jag skulle kunna sova vidare med skrikande bebis i rummet.

Kl

Var ensam på dagen för han var iväg och var med på husbesiktningen (vilket jag tog nattmatningen för att han skulle orka och vara skärpt på) och sen när han kom hem var båda igång el så ringde tel stup i kvarten osv..

Han tog båda tjejerna efter 3-matningen iaf så har fått sova 4-9..

Men är ju inte så lätt o dela på sig när man bor på knappa 60 kvm ;) men det problemet lär vi inte ha sen med nya husets 276kvm ;)

Nä vi bor ju på samma yta idag men stänger man dörren till sovrummet så har man i alla fall lite större chans att vila sig :)

*knapp*

Sitter och petar i mig kall fiskgratäng... :yuck:
Med magen händer ingenting. Fortfarande ihållande molvärk men bara smärtfria förvärkar.

Tänkte jag skulle vikt lite tvätt men jag kommer inte upp ur soffan! O_o

Kl

Jag tycker iofs det är helt ok att gnälla över att man är trött osv, även om man inte menar att racka ner på pappan :) Ibland behöver man bara klaga lite allmänt... Och jag kan också förstå pappor som sover dåligt även om de inte nattammar.

Just ja, ni som vet sånt här.

Plötsligt hugg ner över ljumskarna, vad tusan är det? Det gör verkligen helt sjukt ont men går över direkt som det hugger till.

Annars en del molvärk och rejäla sd i dag med men inte mer än så... Kotte skruvar på sig som bara den för inne, magen böljar fram och tillbaka. Ska försöka städa lite tänkte jag... Hittills har jag dammtorkat på toa och sorterat runt skötbordet, inkl vilopauser ca 2 timmar... Det tar en vecka bara att dammtorka i hela huset i den här takten...

Pressar den sig mer neråt så är den utanför :)
Men ligamenten kanske kan stämma. Det är inte ofta jag svär högt rakt ut mitt i en mening för att det gör ont :o

Viktig fundering cirkus, jag får sova på helgerna, om jag har tur och vi inte är sönderplanderade. Varför det har blivit så hos oss är för att jag tål sömnbrist bättre helt enkelt. Jag skulle inte vilja att mannen körde till jobbet i sömndimma. Själva jobbandet klarar sig säkert med mindre än hundra procent en tid, men pendlingen gör det inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat